گروه شهری: تهران این روزها سیاه‌پوش است. همزمان با فرارسیدن لیالی قدر و ایام شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)، پایتخت چهره‌ای دیگر به‌خود گرفته و سیمای شهر نیز رنگی دیگر به‌خود گرفته است.

در کنار فعالیت‌های مختلف شهرداری تهران ‌ در شب‌های قدر، اقدامات مختلفی در حال وقوع است. معاون خدمات شهری شهردار تهران ضمن دعوت از شهروندان جهت ذکر دعای خیر برای همه نیازمندان و ایتام، از آمادگی کامل شهرداری تهران برای برگزاری مراسم شب‌های دیگر قدر خبر داد.

مجتبی عبداللهی با اعلام آمادگی برای برگزاری سایر لیالی قدربه همشهری گفت: بیش از 15هزار نفر از همکاران مختلف در مجموعه خدمات شهری،پس از برگزاری شب نوزدهم ماه رمضان در آماده باش کامل برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر شب‌های بیست‌و یکم و بیست وسوم ماه مبارک رمضان خواهند بود. وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های گوناگون حوزه خدمات شهری افزود: سازمان آتش‌نشانی در طول برگزاری مراسم شب‌های قدر در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و در میادین بزرگ و در کنار حسینیه‌ها و مساجد بزرگ نیز مستقر خواهند شد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران همچنین از ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در بهشت‌زهرا خبر داد و گفت: مجموعه بهشت‌زهرا نیز در طول این شب‌ها به طول کامل باز است و ایستگاه‌های فرهنگی مختلفی در این مجموعه برگزار می‌شود و همچنین هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم شب‌های احیا در آن صورت گرفته است. به گفته عبداللهی سازمان پسماند و بازیافت مواد نیز به‌منظور پاکسازی ظروف یکبار مصرف همچنان در آمادگی کامل به سر خواهد برد.

معاون خدمات شهری شهردار همچنین از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه با 2900مترمربع تبلیغات فرهنگی متناسب با شب‌های قدر و شهادت امیرالمومنین(ع) در قالب طرح‌های فرهنگی متناسب با آغاز لیالی قدر، شب‌های احیا و شهادت حضرت علی(ع) در سطح شهر تهران اکران شد. به گفته وی به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر و شهادت امیرالمومنین علی (ع) و با توجه به اهمیت این مناسبت و به‌منظور هویت‌بخشی به سیمای شهر، سازمان زیباسازی شهر تهران با اکران پیام‌های مناسبتی و فرهنگی مرتبط با این شب‌ها، همراه با شهروندان تهرانی، به گرامیداشت شب‌های قدر و عزاداری شهادت حضرت علی(ع) پرداخت.

چاپ و نصب تبلیغات فرهنگی روی 27عرشه پل، 19بیلبورد و 65پرتابل در مسیرهای پرتردد سطح شهر ازجمله فعالیت‌های سازمان زیباسازی در زنده‌نگه‌داشتن شب‌های احیا و شهادت آن بزرگوار به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت این شب‌ها در فرهنگ دینی و اسلامی، تلاش شده تا در پیام‌های فرهنگی که برای شب‌های احیا در سطح شهر اکران می‌شود از جملاتی استفاده شود که به تهذیب نفس بپردازد، ساده‌بودن، کوتاه‌بودن، استفاده از اشعار، جملات و احادیث بزرگان دین با مفاهیم مرتبط با این شب‌ها از ویژگی‌های تابلوهایی است که به مناسبت شب‌های قدر در سطح شهر اکران می‌شود. علاوه بر این به‌منظور سیاه پوش کردن سطح شهر تهران به مناسب ضربت خوردن حضرت علی(ع) طرح‌های فرهنگی مناسب با این ایام در سطح شهر اکران شده است. گفتنی است تمامی ادارات زیباسازی مناطق 22گانه شهرداری به‌عنوان بازوهای اجرایی سازمان زیباسازی شهر تهران با اکران تبلیغات فرهنگی در سطح شهر به گرامیداشت این شب پرداخته‌اند.

تمهیدات ویژه پلیس راهور تهران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تمهیدات ویژه پلیس را برای لیالی قدر اعلام کرد. سردار حسین رحیمی، با اشاره به اینکه علاوه بر شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در هر2 شب باقیمانده قدر مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ساعت 21:30تا سحر در آماده‌باش کامل هستند، گفت: هماهنگی‌های لازم با مساجد و تکایا انجام شده و رایزنی‌های لازم در این خصوص به‌ویژه در مساجد و تکایایی که با مراجعه زیاد شهروندان مواجه هستند، صورت گرفته است که بر این اساس هرگونه توقف در اطراف مساجد و تکایا ممنوع است. از سوی دیگر پلیس تلاش خواهد کرد تا اجازه تردد در اطراف این اماکن را به جز مساجدی که به‌دلیل حجم انبوه جمعیت، مردم مجبور می‌شوند در پیاده‌روها و معابر مستقر شوند، به‌خودروها بدهد. وی افزود: پلیس اجازه داده است که نسبت به پارک مورب خودروها اقدام شود.

منبع: همشهری آنلاین