بیرجند: تعطیلی بیمارستان‌های 32تختخوابی در شهرستان‌های سرایان، سربیشه و درمیان، یک روز بعد از افتتاح رسمی توسط معاون اول رئیس‌جمهور موجب گلایه مردم این شهرها شد.

به گزارش مهر، اگرچه 6 سال انتظار مردم سرایان و شهرستان‌های مرزی سربیشه و درمیان در 31تیرماه با اعلام خبر افتتاح رسمی 3 بیمارستان در هریک از این شهرستان‌ها به پایان رسید،خوشحالی مردم تنها یک روز دوام داشت و از فردای آن قفل و زنجیر بر در این بیمارستان‌ها زده شد. هرچند یک‌بار دیگر نیز این بیمارستان‌ها در سال 90 با حضور وزیر بهداشت وقت افتتاح شد،پاسخ مسئولان این بود که آن روز ساختمان افتتاح شده و امروز تجهیز شده است.

تذکر نمایندگان به رئیس‌جمهور

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی از تذکر نمایندگان استان به رئیس‌جمهور درخصوص تعطیلی بیمارستان‌های سربیشه، سرایان و درمیان پس از افتتاح خبر داد. حجت‌الاسلام محمدباقر عبادی گفت: مهم‌ترین علت تعطیلی این بیمارستان‌ها عدم‌تأمین اعتبار برای تأمین نیروی انسانی و هزینه‌های نگهداری است.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که شهروندان به نمایندگان خودشان در مجلس داده‌اند این بیمارستان‌ها یک روز بعد از افتتاح تعطیل شده‌اند. حجت‌الاسلام عبادی گفت: در این تذکر خواسته‌ایم رئیس‌جمهور پیگیری لازم را انجام دهند و دستورات لازم برای تأمین اعتبار صادر کنند.

مسافت 180کیلومتری

مردم شهرستان سربیشه در حالی با مشکلات بهداشتی و درمانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای درمان به مرکز استان سفر می‌کنند، که بیمارستان این شهرستان از آبان‌ماه سال۸۹ به‌صورت موقت و از دی‌ماه سال۹۰ به‌صورت قطعی تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده و امسال نیز به‌صورت رسمی افتتاح شد اما هنوز مردم از عواید آن برخوردار نشده‌اند.

فرماندار سربیشه با اشاره به تعطیلی بیمارستان این شهرستان بعد از افتتاح توسط معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وضعیت اعتبار برای حقوق و مزایای پرسنل این بیمارستان مشخص نشده و این امر علت تعطیلی این بیمارستان است.غلامرضا حسین‌پور با بیان اینکه شهرستان سربیشه شاهراه ترانزیتی کشور است و شاهد تصادفات زیادی در جاده‌های این شهرستان هستیم، عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌های کم‌درمانی در این شهرستان پاسخگویی به مجروحان تصادفات در توان این شهرستان نیست.

حسین‌پور با اشاره به اینکه مردم این شهرستان به‌خصوص در روستاها برای درمان با مشکلات زیادی مواجه هستند، ادامه داد: یک بیمار از بخش درح تا سربیشه باید 120کیلومتر مسافت را طی کند و اگر زمینه درمان وی در شهرستان مهیا نباشد مجبور به طی مسافت بیش از 180کیلومتر به مرکز استان است.

فقط اورژانس درمیان فعال است

رجبعلی براتی، فرماندار شهرستان درمیان هم نبود بیمارستان را یکی از دغدغه‌های اصلی در مسائل بهداشتی و درمانی دانست و گفت: اگر چه هنوز برای تأمین نیروی انسانی بیمارستان با مشکل بودجه مواجه هستیم اما بخش اورژانس فعال است.

باز هم تعطیل می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این خصوص گفت: به‌دلیل نبود بودجه در تأمین حقوق نیروها نتوانسته‌ایم آنها را بر سر کار بیاوریم. قاسم کریمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیش از یکسال است که پیگیر موضوع برای جذب نیروی انسانی این بیمارستان‌هاست، تصریح کرد: 270نیرو برای این بیمارستان‌ها جذب و گزینش شده‌اند که با تأمین اعتبار حقوق و مزایای آنها بیمارستان‌ها نیز فعال خواهند شد. وی با اشاره به نامه نگاری‌های متعدد این دانشگاه برای دریافت ردیف بودجه‌ای پرسنل این بیمارستان‌ها گفت: قول‌هایی در برنامه بودجه امسال داده‌اند که آن هم به اگر‌ها گره خورده است.

کریمی می‌گوید: مسئولان قول تأمین این بودجه را داده‌اند و عنوان کرده‌اند که با تغییرات دولت جدید اعمال خواهد شد. وی با بیان اینکه شهرستان‌های سربیشه، درمیان و سرایان از شهرهای محروم خراسان جنوبی هستند که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: مشکلات کمبود اعتبار به وزارتخانه و سطح کلان کشور برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 2میلیارد تومان تجهیزات در این بیمارستان‌ها مستقر شده است، تصریح کرد: مجبور هستیم به‌دلیل نبود نیروهای حفاظتی بر درب بیمارستان‌ها قفل بزنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین با اشاره به اینکه بیمارستان‌های بشرویه و نهبندان هم‌اکنون ورشکسته هستند، عنوان کرد: با وضعیت موجود اعتباری هیچ پولی برای کمک به این بیمارستان‌ها نداریم. کریمی با بیان اینکه فعال کردن بیمارستان‌های سربیشه، درمیان و سرایان نیازمند زیرسازی و بستر است، گفت: اگر این بیمارستان‌ها هم امروز راه‌اندازی شوند بدون شک پس از یکسال ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

وی با اشاره به محرومیت‌های اقتصادی شهرستان‌ها گفت: برای سرپا نگه داشتن بیمارستان‌ها باید 80درصد تخت‌های بیمارستانی اشغال باشد و مردم نیز توان پرداخت هزینه‌های درمان را داشته باشند که این مهم در استان محروم خراسان جنوبی محقق نخواهد شد و نیازمند حمایت‌های بخش دولتی است.