نزدیک به 5‌ماه از تخریب شبانه یک تپه باستانی متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی در شهر سی‌سخت استان کهگیلویه و بویر احمد گذشته است که یک باستان‌شناس در سی سخت جزئیات تازه‌ای از چگونگی تخریب این تپه باستانی را افشا کرد.

رجب نوروزی باستان‌شناسی که از سال 73تاکنون کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی در کهگیلویه و بویر احمد انجام داده است به خبرگزاری ایسنا گفت که مسئولین شهر سی سخت، تپه باستانی تل اسپید متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی را شبانه و در فاصله بین 2 نماز تخریب کردند.

به گفته وی، تنها تپه باستانی ساسانی - اشکانی استان کهگیلویه و بویراحمد به نام «تل اسپید» بدون گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، به‌طور کامل با خاک یکسان شد تا بر این محوطه 2 قبر ایجاد شود. رجب نوروزی گفت: تپه تاریخی تل اسپید که در شهر سی‌سخت در شهرستان دنا و در دامنه رشته‌کوه‌های دنا قرار دارد، در فاصله نماز شب تا سحر، به‌صورت شبانه و براساس گفته مردم بومی منطقه، با همکاری مسئولان محلی تخریب شد.

وی با بیان اینکه مدیران شهری کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سی‌سخت، از فرصت بین نماز شب تا سحر برای تخریب این تپه تاریخی استفاده کردند، گفت: این تپه که در سال 1387 شناسایی شد و پس از به‌دست‌آوردن اطلاعات تاریخی مناسب از محوطه که آن را به دوره اشکانی- ساسانی مربوط می‌کرد، در همان سال، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. وی افزود: این تپه با تلاش مسئولان محلی و با استقرار استانداری کهگیلویه و بویراحمد و به همت شهرداری سی‌سخت و با مراقبت‌های نیروی انتظامی، از بین رفت.