حمید ضیایی‌پرور: اخیرا تبلیغاتی از رسانه‌های ماهواره‌ای در حال پخش است که در آن ادعا می‌شود یک بسته دی‌وی‌دی شامل 25مجموعه در حوزه‌های آموزش زبان، آشپزی، آرایشگری، فناوری اطلاعات، فیلم‌های سینمایی، موسیقی سنتی و 19مجموعه دیگر با قیمت حدود 25هزار تومان به وسیله پست و از طریق پرداخت در منزل به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

بدون هیچ شکی، تمام این مجموعه دی‌وی‌دی‌ها کپی غیرمجاز از آثار فرهنگی و ادبی و علمی بوده و مصداق کامل نقض حقوق مولف و کپی رایت به شمار می‌رود. در واقع کار اصلی چنین گروه‌های سودجویی، جمع‌آوری صدها دی‌وی‌دی از آثار تولیدی کشور در زمینه‌های مختلف و بسته‌بندی جدید آنها و انجام تبلیغات از طریق ماهواره و فروش آنها به مردم و کسب میلیون‌ها تومان پول باد آورده است.

تا اینجای کار، فعالیت این افراد شبیه تمام کلاهبرداران و سوءاستفاده‌کنندگان از محصولات فرهنگی است اما ماجرا وقتی تأسف‌آور‌تر می‌شود که چنین افرادی از امکانات سیستم مخابراتی و پستی کشور نیز برای انجام سودجویی و اعمال غیرقانونی خود سوءاستفاده می‌کنند.

شیوه ارتباط‌گیری این افراد با مشتریان از طریق یکی از اپراتورهای رسمی پیامک در کشور است. فرد یا مشتری کافی است با موبایل خود عدد یک را به شماره رند یکی از مشهورترین اپراتورهای پیامک ارسال کند. بقیه امور به‌طور خودکار انجام خواهد شد.
معنای این کار این است که شبکه مخابراتی کشور در غفلت مسئولان مربوطه، به کمک سودجویی این افراد رفته است.

در هر جای دیگری از جهان، اگر کسی جرأت کند و نرم‌افزاری را بدون مجوز تکثیر کند آنچنان دماری از روزگارش درمی‌آورند که دیگر هوس چنین کارهایی را نکند. تکثیر غیرمجاز آثار دیگران و فروختن آن به ثمن‌بخس به مردم مصداق دزدی آشکار بوده و خریداران چنین محصولاتی نیز حکم مالخر خواهند داشت، چراکه تا زمانی که مالخری وجود نداشته باشد مال دزدی فروخته نمی‌شود و دزدها تشویق به ادامه دزدی نمی‌شوند. اما در ایران نه‌تنها با مالخرها و مال‌فروش‌ها برخورد نمی‌شود بلکه این سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات دولتی نیز برای انجام فعالیت‌های غیرمجاز خود بهره‌برداری می‌کنند.

آن سوی صحنه باید شرکت‌ها و تیم‌های تحقیقاتی و نرم‌افزاری را مشاهده کرد که بر اثر شکسته‌شدن قفل‌های نرم‌افزاری محصولاتشان و یا تکثیر غیرمجاز و انبوه آثارشان، دچار ورشکستگی و اضمحلال شده‌‌اند؛ شرکت‌هایی که در هر یک، چندین مهندس و نیروی متخصص مشغول به‌کار بوده‌اند و برای تولید این آثار نیز صدها میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده است.

در خبرها آمده بود که ایران درصدد آماده‌سازی‌ مراحل پیوستن به قانون کپی‌رایت جهانی است. اگر این خبر واقعیت داشته باشد باید اذعان کرد که بسیاری از شرکت‌ها و دستگاه‌های کشور دچار مشکل خواهند شد چرا که اغلب آنها نیز از همین محصولات غیرمجاز و کپی‌شده استفاده می‌کنند. به راستی شما میان اطرافیان خود چند نفر سراغ دارید که از نرم‌افزار‌های سیستم عامل و ضد‌ویروس اوریجینال استفاده می‌کنند؟وقتی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، رسما پر‌فروش‌ترین غرفه آن به ارائه محصولات غیرمجاز می‌پردازد چگونه می‌توان از یک شبکه ماهواره‌ای انتظار داشت چنین محصولاتی را تبلیغ نکند؟

منبع: همشهری آنلاین