گروه بورس: مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه گزارشی مفصل در مورد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد:میزان کل خرید و فروش‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یکساله منتهی به دی‌ماه از مرز 38هزار میلیارد تومان عبور کرد.

ایوب باقرتبار در گفت‌وگو با همشهری عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته را بررسی کرد و گفت: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه دسته تقسیم بندی شده است؛ دسته اول صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که موظفند 70 درصد دارایی هایشان را در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت،صکوک،گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه افراد ریسک گریزعموما در صندوق‌های دسته اول سرمایه‌گذاری می‌کنند افزود:

دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هستند که می‌توانند 60درصد از منابع‌شان را صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کنند و مابقی آن را در سهام سرمایه‌گذاری کنند یا بالعکس اگر 60درصد از دارایی‌هایشان را در سهام سرمایه گذاری کردند 40درصد بقیه را باید در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. او با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع صندوق‌های مختلط 50درصد بین این دو محل صرف شده ادامه داد:

دسته سوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که موظفند 70درصد از دارایی‌هایشان را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. معمولا افرادی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک بیشتری را می‌پذیرند و مردم عموما چون ریسک کمتری را می‌پذیرند ترجیح می‌دهند در صندوق‌های دسته اول یا دوم سرمایه‌گذاری کنند.

بازده صندوق‌ها

مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت(دسته اول) در یک دوره یکساله از بهمن سال گذشته تا پایان دی‌ماه امسال22.13درصد بوده؛ ضمن اینکه بازده این صندوق‌ها در دی‌ماه امسال2.15درصد بوده است. وی با اشاره به بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط توضیح داد: بازده یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط(دسته دوم) هم 39.77درصد و بازده ماهانه آنها(دی ماه) 4.28درصد بوده است.

باقرتبار تأکید کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز به لحاظ بازده به دو دسته تقسیم بندی می‌شود؛ دسته نخست صندوق‌های بزرگ هستند که بازده سالانه‌شان 52.93درصد و بازده ماهانه آنها در دی‌ماه 8.13درصد بوده است و دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه کوچک هستند که بازده سالانه آنهادر پایان دی‌ماه 46.28درصد و بازده‌ ماهانه‌شان 6.45درصد بوده است. او افزود:بازده بورس تهران در همین دوره 68.46درصد بوده به همین دلیل میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک متناسب با شاخص بورس بوده است.

معاملات

وی با اشاره به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت:جمع کل خرید و فروش‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بهمن سال گذشته تا پایان دی‌ماه سال جاری 38هزار میلیارد تومان بوده، ضمن اینکه از مجموع کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 350میلیارد تومان در سهام سرمایه‌گذاری شده است. به گفته وی، از مجموع کل معاملات خردو بلوک بورس تهران 3.5درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: میزان صدور واحد‌های سرمایه‌گذاری در بهمن‌ماه 2هزارو 300میلیارد تومان و میزان ابطال واحد‌ها هزارو550میلیارد تومان بوده و این به‌معنای آن است که 76هزار میلیارد تومان واحد جدید برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها صادر شده است.

جمع دارایی‌ها

باقر تبار در مورد جمع دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت:جمع دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تا پایان دی‌ماه امسال دو هزارو185میلیارد تومان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط 17میلیارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز 260میلیارد تومان بوده است و جمعا رقم کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر دوهزارو440میلیارد تومان است.

تعداد سرمایه‌گذاران

وی با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران در صندوق‌های نوع اول سرمایه‌گذاری کرده‌اند افزود: در حال حاضر 71هزارو117نفر در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد 63هزارو347نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت(دسته اول) که ریسک کمتری دارند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بقیه در صندوق‌های دیگر.

منبع: همشهری آنلاین