همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برکناری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات سیاسی در سوریه قابل اجرا نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به پیشنهاد برخی از کشورها و نیز گروه‌های مخالف سوری مبنی بر برکناری بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه از قدرت به عنوان پیش‌شرط آغاز روند مذاکرات سیاسی در این کشور خاطر نشان کرد: برخی از هم‌پیمانان ما معتقدند به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات باید اسد از قدرت برکنار شود اما باید بگویم این پیش شرط در بیانیه ژنو وارد نشده و قابل تحقق هم نیست.

وی همچنین مخالفان سوریه را به مذاکره فراخوانده و از آنها خواست تا به جای اصرار بر برکناری اسد طرح و پیشنهاداتشان را در خصوص آغاز مذاکرات با دولت سوریه ارائه دهند.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: اگر من در موضع مخالفان سوریه بودم بدون شک پیشنهاداتم را درباره آغاز مذاکرات مطرح می‌کردم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: اسد طرح‌ها و پیشنهاداتی را ارائه داد که هدف آن دعوت از گروه‌های مخالف برای مذاکره و گفت‌وگو بود و به نظر می‌رسد این طرح‌ها بلند مدت نیستند و اگرچه برخی آنها را جدی نمی‌دانند اما این پیشنهادات قابل اجرا و عملی هستند.

وی در عین حال تاکید کرد سخنرانی اخیر اسد برای آغاز مذاکرات کافی نیست و باید گام‌های بیشتری در این راستا برداشته شود.

روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بود که بشار اسد حاضر به ترک قدرت نیست و اصرار بر برکناری وی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

لاوروف علاوه بر این تاکید کرد که مسکو از حق مردم در انتخاب مسالمت آمیز دولتشان حمایت می‌کنند و نه از نظام حاکم در سوریه.

پیشتر رئیس جمهوری سوریه در اظهاراتی طرحی سه مرحله‌ای را برای حل و فصل بحران سوریه پیشنهاد داد که پایبندی کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی به متوقف کردن کمک‌های تسلیحاتی و مالی به گروه‌های مسلح از جمله محورهای این طرح بود.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها