گروه اقتصادی: اجرای بودجه عملیاتی در سال 86 می‌توانست موجب صرفه‌جویی 4 هزار میلیارد تومانی در بودجه عمومی کشور شود.

دکتر عادل آذر دبیر نخستین همایش بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی در سخنرانی در این همایش که با حضور مقامات کشوری و کارشناسان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های رازی آغاز شد، با بیان مطلب فوق افزود: بودجه‌ریزی عملیاتی راهی برای خاتمه دادن به چانه‌زنی در تنظیم بودجه است، اما ما هنوز در ابتدای راه اجرای این روش قرار داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در صورتی که بودجه‌ریزی عملیاتی به شکل بهینه و علمی تدوین و اجرا شود، به سمت صرفه‌جویی‌های کلان در منابع کشور خواهیم رفت و با توجه به تجربیات سایر کشورهای جهان و شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته، برآورد شده است که اگر بودجه سال 86 به صورت عملیاتی بسته می‌شد، بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان از بودجه 63 هزار میلیارد تومانی عمومی دولت صرفه‌جویی می‌شد.

عادل آذر اظهار داشت: اگر دولت از ابتدای سال 86 تلاش کند تا حدود 60 درصد لایحه بودجه سال 87 را بر اساس نظام بودجه‌ریزی عملیاتی ارائه دهد و در انتهای سال نیز اشکالات آن را مرتفع کند، آنگاه می‌توان لایحه بودجه سال 88 را به طور کامل به صورت عملیاتی تنظیم کرد.

چانه‌زنی، آفت بودجه‌نویسی

حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی در همایش فوق با بیان اینکه مهمترین مسئولیت نظام، مدیریت منابع آن است از اینکه پس از 3 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران، اجرا نشده است ابراز تاسف کرد.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر عمدتا منابع بودجه متناسب با انتظارات مدیران گره‌ زده شده، افزود: مهمترین چالش بودجه‌ریزی در ایران گسترده بودن چانه‌زنی‌ها به هنگام تصویب بودجه سازمان‌های دولتی است و متاسفانه انتظار مدیران حتی تا عالی‌ترین سطح مقام اجرایی کشور، ملاک تعیین بودجه شده است.

بودجه امسال 9 ماهه نیست

دکتر محمود عسگری آزاد معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در سخنرانی در همایش فوق به بررسی نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در ایران پرداخت و گفت: در ایران هم‌اکنون نظام بودجه‌ریزی بر مبنای هزینه حاکم است که بر اساس آن بدون آنکه به محصول دستگاه‌ها اشاره شود، بر اساس هزینه‌ها به آنها بودجه تخصیص می‌یابد. حال آنکه در بودجه‌ریزی عملیاتی، پیش‌بینی منابع بر اساس اهداف و متناسب با کمیت محصولات و قیمت تمام‌شده خدمات صورت می‌گیرد و بر اساس آن بودجه تخصیص می‌یابد.

معاون سازمان مدیریت شیوه کنونی بودجه‌نویسی در ایران را فاقد انعطاف لازم برای تطابق دادن آن با اسناد بالادستی اعلام کرد و افزود: در نظام کنونی بودجه‌ریزی ما، هر دستگاهی که عوامل و پرسنل بیشتری داشته باشد بدون توجه به کیفیت خدمات آن، بودجه بیشتری دریافت می‌کند.

وی از طرح 3 مرحله‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی خبر داد و گفت: سه مرحله شفاف‌سازی، افزایش کارآیی و اثربخشی به تدریج اجرا خواهند شد.

عسگری آزاد همچنین در جمع خبرنگاران درباره این بحث که دولت بودجه 86 را برای 9 ماه بسته است، گفت: بودجه سال 86 انقباضی است اما بودجه‌ای نیست که 9 ماه تمام شود و دولت در حال فراهم کردن شرایطی است که بتواند بودجه سال 86 را تا پایان سال جامه عمل بپوشاند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت الحاق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به استانداری‌ها گفت: منظور دستور رئیس جمهوری، ایجاد هماهنگی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با استانداری‌ها بوده و بحث تغییر در ساختار سازمان و انحلال آن مطرح نبوده است.

عسگری آزاد با بیان اینکه برخی از مسئولان اجرایی به اشتباه بر این تصور بودند که اگر رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون استاندار شود به این مفهوم است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان منحل می‌شود و یک واحد جدید در درون استان ایجاد می‌شود، گفت: شخص رییس جمهوری با صراحت اذعان کرد که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در عین حالی که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است معاون استاندار نیز هست تا بدین طریق با استاندار ارتباط کاری نزدیک‌تری داشته باشد.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره آخرین وضعیت خط فقر نیز گفت: تهیه نرخ و میزان خط فقر بر عهده مرکز آمار است و برخی گفته‌های مسئولان غیر موظف در خصوص این مساله که منطبق با وظیفه قانونی آن‌ها نیست معتبر نیست.

به گزارش همشهری، همایش بین‌الملی دو روزه بودجه‌ریزی عملیاتی روز پنجشنبه 23 فروردین به کار خود پایان خواهد داد.

مشاور ارشد فنی صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل، مسئول اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در سنگاپور، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، و مشاور فنی ارشد برنامه توسعه سازمان ملل از جمله صاحبنظران خارجی شرکت‌کننده در این همایش هستند که به ارائه دیدگاه‌های خود درباره نحوه اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی خواهند پرداخت.