گروه سیاسی: یکی از 58بند گزارش روز جمعه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خبری که درباره توقف فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر داده مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

آژانس در گزارش اخیرش اعلام کرده سوخت از نیروگاه بوشهر در‌ماه اکتبر خارج شده و به حوضچه سوخت منتقل شده است. این اتفاق دو‌ماه پس از آن رخ داده که روس اتم - شرکت هسته‌‌ای دولتی روسیه‌- اعلام کرد نیروگاه با ظرفیت کامل آن کار می‌کند.
خبرگزاری رویترز با اشاره به همین موضوع و اینکه آژانس دلیلی برای خروج سوخت از رآکتور هزارمگاواتی بوشهر ارائه نداده از قول یک دیپلمات آشنا به مسائل هسته‌ای نتیجه گرفته که سخنان یوکیا آمانو به‌معنای خاموش شدن نیروگاه بوشهر است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به بازتاب‌های گزارش دبیرکل آژانس مبنی بر خارج کردن سوخت از نیروگاه بوشهر گفته این یک روند فنی بسیار معمولی است تا اطمینان حاصل شود که تمامی جنبه‌های ایمنی مورد توجه قرار گرفته است.نیروگاه اتمی بوشهر اگرچه با تأخیری چند ساله در 12شهریور سال گذشته با قدرت نزدیک به 60مگاوات به شبکه سراسری متصل و مراسم افتتاح رسمی آن نیز با حداکثر توان هزار مگاوات 21شهریور برگزارشد ولی از آن تاریخ تاکنون این نیروگاه بنا به آزمایش‌های متعدد از مدار تولید خارج شده است.

با این همه مطابق وعده مسئولان انرژی اتمی قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر تابستان امسال با 100درصد قدرت به شبکه سراسری برق کشور متصل شود اما این امر تاکنون به تعویق افتاده و در آخرین اظهارنظرها دوباره راه‌اندازی کامل آن به فصل زمستان موکول شده است. اکنون علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس درباره خارج کردن اخیر سوخت از نیروگاه بوشهر گفته این اقدام مرتبط با انتقال تدریجی مسئولیت فعالیت نیروگاه از روسیه به ایران است.

عباسی نیز 10روز پیش بار دیگر تأکید کرد که راه‌اندازی مقدماتی نیروگاه هسته‌‌ای بوشهر در چند‌ماه آینده به‌دست کارشناسان کشورمان و بعد از پایان آزمایش‌ها و تست‌های متعدد انجام خواهد شد.او در بوشهر گفت که با نزدیک‌شدن به پایان ماموریت پیمانکاران روس و واگذاری کار به کارشناسان ایرانی زمینه‌های لازم جهت توسعه نیروگاه فراهم می‌شود و نیروگاه بوشهر بعد از ورود به شبکه سراسری برق کشور با تمام توان خودش می‌تواند بین چهار تا شش هزار مگاوات برق تولید کند.

او در سخنانی که ‌احتمالا بی‌ارتباط با خروج سوخت از نیروگاه بوشهر در این اواخر نیست، یادآورشده بود که در حال حاضر به تولید هزار مگاوات برق دست‌یافته‌ایم که پس از آزمایش و تست‌های گوناگون زمستان سال‌جاری (دی یا بهمن) بهره‌برداری مقدماتی توسط متخصصان ایرانی را آغاز خواهیم کرد. در مورد مشابه، عباسی یک‌بار نیز در پاییز سال گذشته درخصوص خارج کردن سوخت از نیروگاه بوشهر گفته بود که سوخت خارج ولی یکسری اجزای فلزی با سوخت وارد رآکتور شده بود که باید سوخت خارج و سیستم شست‌وشو می‌شد.

منبع: همشهری آنلاین