گروه حوادث: کارآگاهان پلیس در تعقیب اعضای یک باند جیب‌بری هستند که سوار بر خودروهای سواری دست به سرقت از مسافران می‌زنند.

آنها درحالی‌که وانمود می‌کنند افراد مودب و محترمی هستند، محتویات کیف یا جیب‌مسافران را خالی می‌کنند و ارزش سرقت‌های آنها بیش از یک میلیارد تومان برآورد شده است.اعضای این باند تا‌کنون از افراد زیادی از آقایان گرفته تا خانم‌ها جیب‌بری کرده‌اند اما هنوز هیچ‌کدام از آنها از سوی پلیس دستگیر نشده اند. متهمان چهار مرد هستند که با استفاده از خودروهای پراید سفید، پژو 405نقره‌ای، پراید نقره‌ای، پیکان سفید و سمند نوک‌مدادی در خیابان‌های مختلف اقدام به شناسایی مسافران کرده و بعد از سوارکردن آنها، با روشی کاملا حرفه‌ای محتویات جیب‌یا کیف آنها را خالی کرده‌اند.

شگردهای جداگانه

اعضای این باند برای سرقت از مردان و زنان از دو شگرد مختلف استفاده می‌کنند اما آنچه بین همه سرقت‌هایشان مشترک است اینکه همه آنها هنگام سرقت لباس شیک به تن و رفتاری کاملا مودبانه داشته‌اند. یکی از مالباختگان شگرد اعضای این باند برای سرقت از مردان را اینطور شرح داد: از میدان آرژانتین به مقصد کریم‌خان، سوار یک خودروی پژو 405نقره‌ای شدم که چهار سرنشین داشت. رفتار راننده و سرنشینان آن کاملا مودبانه بود و حتی فکرش را هم نمی‌کردم که آنها ممکن است اعضای یک باند سرقت باشند.

پس از سوارشدن به ماشین ابتدا یک نفر از سرنشینان صندلی عقب، پولی را به‌عنوان کرایه پرداخت کرد و راننده هم به بهانه نداشتن پول خرد، از بقیه درخواست پول خرد کرد. من هم دست در جیب‌ کتم کردم و یک اسکناس 500تومانی به راننده دادم. پس از دقایقی، مردی که روی صندلی عقب و کنار من نشسته بود، ضمن عذرخواهی مدعی شد که در دستش پلاتین قرار دارد و از من خواهش کرد تا دستم را در پشت سر او قرار دهم تا به دستش فشار نیاید. من هم با مشاهده رفتار او، درخواستش را پذیرفتم غافل از اینکه وقتی دستم را پشت سر او قرار داده بودم، وی فرصت پیدا کرده بود کیف پولم را که در جیب‌کتم بود بردارد.

پس از طی مسافتی کوتاه ناگهان راننده گفت: «ببخشید؛ طرح ترافیک ندارم و نمی‌توانم به کریم خان بروم». او به این بهانه مرا پیاده کرد و حتی به‌عنوان عذرخواهی، از من کرایه نگرفت. پس از چند دقیقه وقتی سوار ماشین دیگری شدم فهمیدم که کیف پولم در جیب‌کتم نیست. آنجا بود که متوجه شدم در دام یک باند جیب‌بری افتاده‌ام و آنها کیفم را که چند فقره چک امضاشده متعلق به تعدادی از همکارانم به ارزش 50میلیون تومان داخلش بود به سرقت برده‌اند.

سرقت از خانم‌ها

یکی دیگر از شاکیان که زن جوانی بود نیز درخصوص شگرد اعضای این باند برای سرقت از خانم‌ها گفت: در خیابان خرمشهر سوار یک دستگاه خودروی پراید سفیدرنگ شدم. می‌خواستم روی صندلی جلو بنشینم که راننده ضمن عذرخواهی و به بهانه اینکه روی صندلی جلو یک عدد کارتن قرار دارد، از من خواهش کرد تا روی صندلی عقب ماشین بنشینم. من هم قبول کردم و کنار دو مردی که روی صندلی عقب نشسته بودند، نشستم.

وی ادامه داد: بعد از طی مسیری کوتاه، یکی از سرنشینان عقب یک اسکناس 10هزار تومانی به راننده داد و راننده نیز با گفتن این جمله که «پول خرد ندارم» از من درخواست پول خرد کرد. برای‌ دادن پول به راننده کیف دستی‌ام را باز کردم و پس از پرداخت پول، هنوز در آن را نبسته بودم که مردی که کنارم نشسته بود به بهانه بازبودن در ماشین، دستش را دراز کرد تا در را ببندد. او خودش را روی کیف من قرار داد و در ماشین را چندبار باز و بسته کرد. لحظاتی بعد راننده ماشین به بهانه نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک و بدون آنکه از من کرایه‌ای دریافت کند مرا پیاده کرد. لحظاتی بعد وقتی در کیفم را باز کردم متوجه شدم از مدارک شناسایی‌ام، پول‌های نقد و یک حلقه انگشتر طلا که داخل کیفم بود، خبری نیست و تازه فهمیدم که سرنشینان خودروی پراید اعضای یک باند جیب‌بری بوده‌اند.

یک سرنخ

درحالی‌که شاکیان زیادی با حضور در اداره آگاهی از دزدان مودب شکایت کرده بودند، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری آنها شروع شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای این باند بعد از سرقت، چک‌های بانکی مسروقه را با استفاده از مدارک شناسایی دیگر مالباختگان در بانک‌ها نقد کرده‌اند؛ بنابراین مأموران راهی بانک‌های مورد نظر شدند و توانستند تصویری از چهره یکی از اعضای باند که هنگام مراجعه به بانک در دوربین مداربسته ضبط شده بود، به‌دست آورند.

سرهنگ حسین خان‌بابایی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران با اشاره به ارزش میلیاردی سرقت‌های این باند گفت: تا‌کنون ده‌ها مالباخته با مراجعه به پلیس از اعضای این باند شکایت کرده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمامی سرقت‌ها از سوی یک باند صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متهمان بیشتر سرقت‌هایشان را در محدوده میدان ولیعصر ، خیابان کریم‌خان، میدان آرژانتین، خیابان مطهری، خیابان بهشتی، خیابان خرمشهر، بزرگراه کردستان، خیابان و میدان فاطمی و منطقه عباس‌آباد انجام داده‌اند. از آنجا که هنوز ردی از آنها به‌دست نیامده، قاضی پرونده مجوز انتشار عکس بدون پوشش یکی از اعضای باند را صادر کرده و کسانی که وی را می‌شناسند و از مخفیگاهش خبر دارند می‌توانند اطلاعات خود را از طریق شماره تماس‌های 21865668، 21865649 و 88505753 در اختیار کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.

منبع: همشهری آنلاین