گروه بین‌الملل: درحالی‌که پایتخت سوریه روز گذشته صحنه انفجار خودروی بمبگذاری شده بود، دومین کنفرانس مخالفان داخلی در کمتر از یک هفته در دمشق برگزار شد.

به گزارش تلویزیون رسمی سوریه، وزیر اطلاع‌رسانی این کشور با اشاره به وقوع دو انفجار در نزدیکی ستاد مشترک ارتش و مکان برگزاری کنفرانس دوم مخالفان در دمشق تأکید کرد که این انفجارها تلفات جانی در پی نداشته است.عمران الزعبی اخبار منتشر شده دربرخی رسانه‌ها درباره کشته‌شدن شماری از نظامیان و زخمی شدن وزیر دفاع را تکذیب کرد و افزود: هیچ فرد نظامی‌ای در این انفجارها آسیبی ندیده است.

اما درحالی‌که گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد مسئولیت انفجارهای دمشق را به‌عهده گرفت، شبکه خبری پرس تی وی وابسته به ایران، از کشته شدن خبرنگارش به نام مایا ناصر در جریان پوشش‌دادن دو انفجار خبر داد. این درحالی است که حسین مرتضی خبرنگار لبنانی شبکه العالم و تصویر بردارش زخمی شدند.

تلویزیون سوریه با تروریستی خواندن این انفجارها، گزارش داد که تنها شماری از نیروهای حراست ساختمان ستاد مشترک زخمی شده‌اند.این درحالی است که اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دمشق تأکید کرد که مبنای فعالیتش توافقنامه ژنو خواهد بود.معاون وزیر خارجه روسیه میخاییل بوگدانف هم تصریح کرد که ابراهیمی توافقات ژنو را سازنده دانسته و می‌کوشد تا از این توافقات بیشترین استفاده را ببرد.

اظهارات ابراهیمی درحالی بیان می‌شود که دو روز پیش شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر با پیشنهاد اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فرار سوریه، خواستار جایگزینی این طرح با طرح عنان و توافقات ژنو شده بود.از سوی دیگر، دومین کنفرانس مخالفان داخلی سوریه روز گذشته با حضور سفرای کشورهای چین، روسیه، ایران، الجزایر، مصر و هند در دمشق برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری المیادین، سفیر چین در این کنفرانس با اشاره به اینکه اوضاع سوریه بیش از پیش پیچیده‌تر می‌شود، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی نقشی مثبت در حل این بحران ایفا نماید.سفیر روسیه در سوریه هم در این کنفرانس با تأکید بر ضرورت توقف فوری خشونت و آغاز گفت‌وگو با نظام حاکم، برگزاری این کنفرانس را تلاشی آزاد برای خروج از دایره بی‌وقفه قتل و خشونت دانست. در همین حال، یکی از رهبران احزاب مخالف با اشاره به اینکه برخی از گروه‌های مخالف اساسا خواستار گفت‌وگو نیستند و تنها به‌دنبال ادامه خشونت‌ها هستند، تأکید کرد که ورود حزبش در دولت به‌معنای خروج از اپوزیسیون نیست و تجربه دو ماهه ورود به دولت، درست بودن تصمیم حزبش را ثابت کرده است.

دومین کنفرانس مخالفان داخلی سوریه روز گذشته با حضور شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی داخلی سوریه برگزار شد. طی روزهای گذشته هم نخستین کنفرانس مخالفان داخل با حضور 20حزب و جریان سیاسی در دمشق برگزار شده بود. در کنفرانس دیروز، یکی از فرماندهان گروه‌های مسلح با اعلام به زمین گذاشتن سلاح، تأکید کرد که تمامی افراد مجموعه‌اش از اقدامات مسلحانه کناره گرفته‌اند. اما در حلب، ارتش سوریه دو روز پیش منطقه العرقوب در شرق شهر را تحت کنترل کامل خود درآورد و آن را منطقه‌ای امن اعلام کرد.

منبع: همشهری آنلاین