گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد همزمان با نزول شاخص کل بورس تهران، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز کاهش یافته و این صندوق‌ها در طول سه‌‌ماه گذشته به‌طور میانگین شش درصد زیان شناسایی کرده‌اند.

به گزارش همشهری، هرچند صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای طراحی شده‌اند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد میزان زیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری از میزان زیان کل بازار سهام در دوره سه ماهه گذشته بیشتر شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با تشکیل سبد سهام ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بازار سهام را کمتر می‌کنند، این روز‌ها تحت‌تأثیر جو عمومی بازار سهام قرار گرفته‌اند و عملکرد بیشتراین صندوق‌ها با افت مواجه شده است. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار جدید مالی‌ای هستند که این امکان را برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و مردم فراهم می‌کنند که از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از خطرات ناشی از نزول شاخص بورس و نوسان قیمت سهام در امان باشند اما بررسی عملکرد صندوق‌ها نشان می‌دهد که میانگین زیان 60صندوق سرمایه‌گذاری در سه‌‌ماه گذشته به6.1درصد رسیده که این میزان نسبت به زیان کل بازار سهام که 5.4درصد برآورد شده، بیشتر است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد از میان 60صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، ارزش سهام 52صندوق در طول سه‌ماه گذشته کاهش یافته و فقط میزان دارایی‌های هشت صندوق رشد کرده است. این اطلاعات بیانگر آن است که 52صندوق سرمایه‌گذاری در طول سه‌‌ماه گذشته بین یک تا16.6درصد از میزان دارایی‌هایشان کاسته شده و سرمایه‌گذارانی که در طول سه‌‌ماه گذشته در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شده‌اند.

در مقابل فقط ارزش دارایی‌های هشت صندوق بین یک تا پنج درصد رشد کرده است. این بدان معنا ست که اثر مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که باعث نزول شاخص‌های بورس تهران شده بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز سایه افکنده و باعث نزول ارزش دارایی این صندوق‌ها شده است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون با احتساب هر دلار 1226تومان بیش از 13میلیارد دلار(16هزار میلیارد تومان) از ارزش کل بورس تهران کاسته شده و شاخص کل بورس هم در این مدت 517واحد نزول کرده است. شاخص‌های شناور آزاد و 30شرکت بزرگ هم در این مدت به‌ترتیب چهار و شش درصد کاهش یافته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین