گروه شهری: در صحن علنی شورای شهر به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست از طرح احداث باغ پرندگان در منطقه 4 شهرتهران تقدیرشد.

به گزارش همشهری، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در سخنان پیش از دستور خود ضمن گرامی داشتن روز جهانی محیط‌زیست به ارائه گزارش‌هایی جداگانه از عملکرد کمیته محیط‌زیست شورای شهر و طرح احداث باغ پرندگان به‌عنوان یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران پرداخت. دیروز همچنین از اسماعیل کهرم استاد برجسته محیط‌زیست دعوت شد تا به همین مناسبت در چهارصدو شصت و ششمین جلسه شورای شهر به ایراد سخنانی بپردازد.

کهرم دیروز طرح احداث باغ پرندگان در شهر تهران را کاری کارستان نامید و گفت: به راستی این باغ گل سرسبد باغ‌های جهان خواهد بود. وی افزود: بنده به شهادت بازدیدهای متعددی که از باغ پرندگان جهان داشتم عرض می‌کنم اگر این باغ با آن استاندارد پیش‌بینی شده برایش به انجام برسد کلکسیونی از نعمت‌ها و جاذبه‌های طبیعی ایران به روی مردم جهان گشوده خواهد شد.

کهرم در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد: سال گذشته 125گونه پرنده در تهران گزارش کردم و امروز این تعداد به 126 گونه افزایش یافته است که البته در مقایسه با شهر زوریخ ناچیز است. به گفته این استاد دانشگاه، شهر زوریخ با وجود اینکه یک‌دهم وسعت تهران را دارد اما به‌دلیل برخورداری از فضای سبز، محیط مناسبی برای زندگی پرندگان فراهم شده است.

در جلسه دیروز همچنین گزارشی از مراحل پیشرفت کاری باغ پرندگان ارائه و اعلام شد که امسال 55هکتار از مساحت باغ پرندگان که اختصاص به پرندگان آبزی دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و سال آینده نیز فاز دوم این طرح که اختصاص به پرندگان دشتی، گرمسیری، شکاری و باغ ایرانی دارد به بهره‌برداری خواهد رسید.

بنابراین گزارش، همچنین معصومه ابتکار نیز طی سخنانی ضمن تشریح عملکرد کمیته محیط‌زیست شورای شهر ا ز پیشرفت اقدامات شهرداری تهران در بخش توسعه فضای سبز، نحوه توزیع آن و سیستم پردازش زباله تقدیر کرد، اما بابت عملکرد دولت در بخش مبارزه با آلودگی هوا اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه در بخش آلودگی هوا دولت مطابق انتظارات عمل نکرد و هم‌اکنون نیز معضل ریزگردها به آلودگی هوا اضافه شده است. با این حال به گفته ابتکار دولت در زمینه احداث سیستم فاضلاب و بهبود کیفیت آب شرب به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز از احداث باغ پرندگان در منطقه4 شهر به‌عنوان اتفاقی خوب و ارزنده یاد کرد که به دست مدیریت شهری در حال اجراست. وی در این باره گفت: انصافا این اقدامی درخور‌ شأن و شخصیت مردم شهر تهران است.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی جنگل‌های لویزان دست طراحان و کارشناسان را باز گذاشته تا یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های طبیعی را به اجرا درآورند؛ به همین دلیل کمیسیون عمران شورای شهر باید توجه جدی به این منطقه بکند تا دچار سرنوشت تپه‌های عباس‌آباد نشده و توسط ادارات نابود نشود.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز ضمن تشکر از فعالیت کارگروه‌های کمیته محیط‌زیست گفت: به واسطه تلاش این کمیته ما از آلودگی‌های محیطی مطلع شدیم و برای آن چاره‌اندیشی کردیم؛ ضمن اینکه جایگاه محیط‌زیست در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های شهری نیز مشخص شد. وی همچنین پیشنهاد کرد که طرح باغ پرندگان در بوستان‌هایی نظیر ولایت، یا پادگان جی اکوسیستمی طراحی شود تا متعاقب آن باغ پرندگان از حالت گلخانه‌ای و موزه‌ای خارج شده و وارد محیط طبیعی زندگی شهر تهران شود.

استفاده از متخصصان ایرانی در عمران شهری

به گزارش همشهری، دیروز 13نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای خطاب به محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران خواستار به‌کارگیری توان مهندسان و متخصصان ایرانی برای انجام امور عمرانی و توسعه‌ای شهر تهران شدند.در این نامه خطاب به شهردار تهران آمده است:

با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری‌شده، ضرورت دارد جهت تحقق و عملیاتی شدن این شعار اقدامات اجرایی عینی صورت گیرد، بنابراین از جنابعالی درخواست می‌شود با توجه به توان علمی و تجربی جامعه مهندسی کشور ترتیبی اتخاذ شود تا هرگونه فعالیت، طراحی و اجرا، مطالعه و نظارت در امور عمرانی و توسعه‌ای به مهندسان ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی واگذار شود تا صلاحیت علمی و عملی مهندسان داخلی بیش از پیش به منصه‌ظهور برسد.در این زمینه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: شورای‌عالی استان‌ها هم در این زمینه مصوبه‌ای داشته که به شهرداری تهران ابلاغ شده است.

عوارض پسماند امسال افزایش نمی‌یابد

دیروز شورای شهر پس از بررسی لایحه اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران تصمیم گرفت این اصلاحیه به‌مدت 3ماه مسکوت بماند.
رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: براساس قانون، تولید‌کننده پسماند ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی خودش مسئولیت امحای آن را بر عهده دارد اما این بخش‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند و به ناچار شهرداری فراتر از وظایف قانونی خود به جمع‌آوری و امحای اینگونه پسماندها اقدام می‌کند. وی افزود: پیشنهاد می‌کنم این لایحه مسکوت بماند تا سازمان‌های مسئول در این مدت نسبت به تعیین تکلیف ضوابط مربوط به مدیریت پسماندهای ویژه اقدام کنند.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با بیان اینکه طبق قانون مسئولیت امحای پسماند ویژه به‌عهده وزارت بهداشت و تعیین ضوابط به‌عهده سازمان محیط‌زیست است، گفت: وزارت بهداشت راهبرد استفاده از اتوکلاو را برای بی‌خطر کردن پسماند ویژه بیمارستانی ارائه داد اما به تاکید متخصصان حتی اگر همه بیمارستان‌ها دستگاه اتوکلاو داشته باشند، راه‌حل نهایی برای بی‌خطر کردن زباله ویژه نخواهد بود.

معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورای شهر نیز طی سخنانی خواستار آن شد تا سازمان مدیریت پسماند با پیمانکارانی که از کودکان در تفکیک زباله استفاده می‌کنند برخورد کرده و قرارداد آنها را لغو کند. بنابراین گزارش، دیروز همچنین شورای شهر به بررسی اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند پرداخت و پس از بحث و گفت‌وگو، اعضا به این نتیجه رسیدند که امسال افزایش بها صورت نگیرد و برای سال آینده نیز همین لایحه 6ماه دیگر مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

پیشنهاد تغییر نام جزایر ایرانی به نام‌های اصلی خود

دیروز اعضای شورای شهر و شهردار ابوموسی نیز در جلسه علنی شورای شهر حضور داشتند. چمران ضمن خیرمقدم به میهمانان این هفته شورای شهر تهران گفت: ابوموسی از گذشته‌های دورقطعه‌ای ارزشمند از خاک ایران اسلامی بوده و هم‌اکنون نیز هست وخواهد بود. وی ادامه داد: در ابوموسی همه‌گونه ظرفیت و امکان توریستی وجود دارد که به‌ویژه در ایام نوروز می‌تواند به مرکزی برای جلب گردشگران تبدیل شود.

رئیس شورای شهر ابوموسی نیز طی سخنانی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ابوموسی گفت: ما معتقدیم جمعیت این شهر 75میلیون نفر است، زیرا این شهر مجموعه‌ای از همه خوبی‌های ایران است و از همه جای ایران در آنجا دور هم جمع شده‌اند و خدمت می‌کنند. وی به مناسبت هفته محیط‌زیست نیز گفت: شهر ابوموسی یک اکواریوم زیبا و بی‌نظیر دارد که می‌تواند از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر به شمار‌ آید.

مسجد جامعی نیز خواستار‌آن شد تا در شورای‌عالی ا ستان‌ها طرح تغییر نام جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی به نام‌های اصلی و واقعی ایرانی خود که در تاریخ نیز به‌ثبت رسیده، تهیه و در کمیته نامگذاری به بررسی گذاشته شود. وی همچنین پیشنهاد کرد که در طراحی دریاچه تپه‌های عباس‌آباد به‌گونه‌ای عمل شود که تداعی‌کننده خلیج‌فارس و فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه باشد.

منبع: همشهری آنلاین