گروه بین‌الملل: موج جدید ناآرامی‌ها و اعتراضات در صحنه سیاسی مصر در حالی این کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرده است که تا سه هفته دیگر انتخابات مهم ریاست جمهوری در آن برگزار خواهد شد.

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، در درگیری معترضان مصری و نیروهای ارتش و پلیس در نزدیکی مقر وزارت دفاع در میدان العباسیه و خیابان‌های منتهی به آن در قاهره، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و در حالی که وزارت بهداشت تنها از زخمی شدن 100 نفر از جمله شماری از نظامیان خبر داد، برخی منابع پزشکی از کشته شدن 3نفر از جمله یک نظامی و زخمی شدن حدود 400نفر خبر دادند. درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که شماری از معترضان کوشیدند با عبور از موانع ایجاد شده، وارد وزارت دفاع شوند اما نیروهای ارتش با شلیک گلوله‌های هوایی این افراد را مهار کردند.

در پی این درگیری‌های خونین، شورای نظامی حاکم بر مصر که در وزارت دفاع مستقر است، در میدان العباسیه و مناطق نزدیک به وزارت دفاع، مقررات منع رفت‌وآمد شبانه برقرار کرد. معترضان مصری خواستار لغو مصونیت قضایی کمیسیون عالی انتخابات، کناره‌گیری شورای نظامی حاکم و واگذاری قدرت به غیرنظامیان و استعفای کمال الجنزوری نخست‌وزیر مصر به‌علت دخالت در امور شورای تدوین قانون اساسی هستند. در درگیری‌های یک هفته اخیر در قاهره، حدود 30 نفر کشته و 160 نفر دیگر زخمی شدند.

در تظاهرات العباسیه، گروه‌های سیاسی لیبرال و اسلامگرا ازجمله طرفداران حازم صلاح ابو اسماعیل کاندیدای اسلامگرای ردصلاحیت شده، هواداران عبدالمنعم ابوالفتوح کاندیدای اسلامگرا و جنبش 6آوریل شرکت کردند، اما طرفداران اخوان‌المسلمین در میدان التحریر حضور یافتند. موضع اخوان‌المسلمین در برخورد سرد با نظامیان، باعث شد تا گروه‌های سیاسی این جنبش را به توافقات پشت پرده با شورای نظامی و تلاش برای سوءاستفاده از سرکوب معترضان به‌منظور اجرای برنامه‌های سیاسی ویژه خود متهم کردند. این موضوع باعث اختلاف گروه‌های سیاسی مخالف نظامیان، شده‌است.

با این حال رهبران اخوان‌المسلمین این اتهامات را رد کرده‌اند.از سوی دیگر، احمد شفیق از کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، با اشاره به سوءاستفاده برخی از آزادی بیان ایجاد شده در کشور، هدف از این درگیری‌ها را ایجاد مانع در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری توصیف کرد. احمد شفیق خواستار همکاری با نهادهای حکومتی به‌منظور برقراری آرامش در کشور شد.

حالت فوق‌العاده در فرودگاه قاهره

در حالی که دیروز میدان العباسیه برخلاف روز جمعه روز آرامی را پشت سر گذاشت، در مقابل، مقام‌های مصری در فرودگاه قاهره حالت فوق العاده اعلام کردند.به نوشته روزنامه الاهرام، مقام‌های مصری دیروز در راستای مقدمه چینی برای برگزاری بزرگ‌ترین همایش بین‌المللی در مصر پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک، به‌منظور استقبال از وزرای خارجه 120 کشور عضو جنبش عدم‌تعهد، در فرودگاه قاهره حالت فوق العاده اعلام کردند.قرار است این کنفرانس فردا دوشنبه در شرم الشیخ برگزار شود.

بازگشت سفیر عربستان به قاهره

سفیر عربستان سعودی در قاهره، روز گذشته به مصر بازگشت تا از امروز یکشنبه فعالیت‌های رسمی خود را از سر گیرد.به نوشته روزنامه الاهرام مصر، در پی دیدار روسای 2مجلس نمایندگان و سنای مصر با مقام‌های عربستانی در ریاض، رسانه‌های سعودی خبر دادند که پادشاه دستور بازگشت سفیر عربستان را به قاهره داده‌است. به این ترتیب سفارت این کشور در قاهره و کنسولگری‌های آن در اسکندریه و سوئز از امروز یکشنبه رسما بازگشایی می‌شود.در پی بازداشت احمد الجیزاوی وکیل مصری در فرودگاه جده در عربستان، هزاران مصری به سفارت عربستان در قاهره حمله ور شدند و این کشور سفیر خود را از قاهره فراخواند.

منبع: همشهری آنلاین