غروبهای این شهر بندری نظارهگر تکاوران و تفنگدارانی است که پس از آموزشهای سخت نظامی روزانه خود به سواحل میآیند تا اندکی از خستگی و غربت دوری از خانواده را با امواج آرام خلیجفارس به دست فراموشی بسپارند. سوی مقابل این خستگی، نیروی اراده، ایمان و انضباط تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی است که باعث شده آنها از ابتدای سال ۸۸ تاکنون ضمن اسکورت بیش از ۱۵۰۰ فروند کشتی تجاری ایرانی از حدود ۱۰۰ مورد درگیری با دزدان دریایی با موفقیت کامل بیرون بیایند.
آزادسازی کشتی چینی
فروردین ماه سالجاری را میتوان نقطه اوج نمایش اقتدار و توان نظامی ایران در آبهای بینالمللی دانست، چرا که تکاوران نیروی دریایی ارتش توانستند در دو درگیری جداگانه با دزدان دریایی بدون تلفات 21دزد دریایی را برای نخستینبار به گروگان بگیرند و دو کشتی تجاری عازم ایران را نجات دهند. تکاوران منطقه دوم دریایی ولایت مستقر در ناو جمهوری اسلامی ایران فلاخن در فاصله زمانی 14 تا 21 روز جمعه توانستند یک فروند کشتی تجاری چینی عازم ایران به نام «ژیانک هوان من» را که به تصرف دزدان دریایی درآمده بود نجات دهند و 23نفر از خدمه این کشتی را نیز آزاد کنند.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در جریان آزادسازی کشتی چینی، 9 دزد دریایی نیز به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. به گفته دریادار غلامرضا خادم بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، این کشتی چینی حامل آهنآلات بوده و پس از رهایی از چنگ دزدان دریایی مسیر خود را به مقصد بندر امام خمینی(ره) ادامه میدهد. پس از این عملیات آزادسازی، که بنابه درخواست دولت چین صورت گرفته است، رسانههای چین از جمله «چاینا ارگ»، «شین هوا»، «گلوبال تایمز»، «چاینا دیلی» و روزنامه «مردم» در گزارشهای خود شرح ماجرا را منتشر کرده و اقدام بموقع نیروی دریایی ایران در نجات کشتی چینی را بسیار مهم دانستند.
رسانههای چین نجات کارکنان کشتی این کشور را در کمترین زمان نشان از توان و قدرت بالای نیروی دریایی ایران در آبهای بینالمللی اعلام کردند. «یوخونگیانگ» سفیر چین در تهران در تشریح درخواست سفارتخانهاش از نهادهای ایران برای نجات کشتی چینی گفت: ایران قول داد که امنیت اتباع چینی را در جریان عملیات آزادسازی کشتی در اولویت قرار دهد. وی خاطرنشان کرد که دولت مرکزی و وزارت خارجه چین بسیار از این دزدی دریایی نگران بودند و ارتباط گستردهای با ایران برقرار کردند و از تهران خواستند همه تلاش خود را برای نجات کشتی و اتباع چینی بهکار گیرد.
جزئیاتی از آزادسازی اول
درگیری قبلی ناو گروه ارتش با دزدان دریایی در تاریخ ۱۱فروردین ماه ۹۱ بود. در هفتم فروردین ماه سالجاری یک کشتی تجاری حامل دهها هزار تن کالا از برزیل عازم مقصد ایران بوده است که مورد حمله دزدان دریایی قرار میگیرد و ربوده میشود. این کشتی در فاصله 3هزار کیلومتری بندرعباس و در خارج از منطقه حضور نیروی دریایی کشورمان - بدون اسکورت - مورد حمله دزدان دریایی قرار میگیرد. بر همین اساس پنج روز بعد در 11 فروردین تکاوران نیروی دریایی ارتش به کشتی ربوده شده میرسند.
کماندوهای ارتش ابتدا قصد انجام عملیات غافلگیرانه علیه دزدان دریایی را داشتند اما بهدلیل تسلط دزدان بر کشتی ربوده شده، این امکان مقدور نمیشود. دزدان دریایی با استقرار بر محلهای بالادستی کشتی، نخستین درگیری را با کماندوهای ایرانی آغاز میکنند. سرانجام هفت نفر از تکاوران نداجا موفق میشوند خود را به داخل کشتی برسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی روی عرشه کشتی انجام شود. 48 ساعت درگیری ایجاد میشود و کماندوها و تکاوران نیروی دریایی در یک نبرد تن به تن موفق میشوند ضمن دستگیری 12 نفر از دزدان دریایی، کارکنان کشتی را آزاد سازند. این در حالی است که دزدان سومالیایی توانسته بودند 838 کیلومتر از فاصله هزار کیلومتری خود تا کشورشان را برگردند. در این اتفاق دو نفر از خدمه فیلیپینی کشتی بهدلیل مقاومت به دست دزدان دریایی کشته میشوند و کاپیتان ایرانی کشتی نیز بر اثر اصابت گلوله مجروح میشود.
حاشیههای بازدید خبرنگاران از منطقه یکم نیروی دریایی در جنوب
به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به بندرعباس، روز جمعه، در یک مراسم صبحگاه نظامی در منطقه یکم دریایی، از تکاوران تیپ یک این منطقه بهدلیل شرکت در عملیات نجات کشتی تجاری ایرانی در روز 11 فروردین و به اسارت گرفتن 12 نفر از دزدان دریایی تقدیر شد.
در گفتوگوی خبرنگاران با تکاوران شرکتکننده در رزمایش رهاسازی مشخص شد که آنها همگی جوان و در فاصله سنی 22 تا 30 سال قرار دارند.
ناخدا دوم، کوروش سلیمانی، فرمانده تکاوران اعزامی، پیام رهبری مبنی بر اینکه کشتی ایرانی باید بازگردانده شود را عامل فزونی قدرت تکاوران در این عملیات برشمرد.
تکاوران نیروی دریایی نسخههایی از وصیت نامههایی که خدمه کشتی با ناامیدی از رهایی نگاشته بودند بهعنوان یادگار همراه خویش داشتند.
در بازدید خبرنگاران از دزدان دریایی، مشخص شد 11 نفر از دزدان دریایی سومالیایی و یک نفر اهل کنیا بودند.
کوچکترین دزد دریایی یک نوجوان 14 ساله و بزرگترین آنها 32 سال سن داشت.
درحالیکه که دزدان دریایی با رفتارهای غیرانسانی خدمه کشتی را وادار به اعمالی مطابق خواست خود کرده بودند، طی روزهای پس از دستگیری آب و غذای مناسب در اختیار آنها قرار گرفته بود و تاکنون در چندین نوبت ضمن معالجات درمانی، از آنها گندزدایی شده است