همشهری آنلاین: رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی باند VHF با تلاش محققان پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحی و ساخته شد

به گزارش ایسنا، مهندس مهدی فدایی، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این مطلب افزود: رادار برد بلند مراقبت هوایی باند VHF با نام «مطلع الفجر 2» یک رادار متحرک تمام نیمه هادی است که می‌تواند به طور مستقل و یا به عنوان بخشی از یک سامانه پدافندی، عملیات راداری را به انجام رساند.

وی با بیان این که تمامی مراحل طراحی وساخت این رادار به صورت کاملاً بومی توسط متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: رادار «مطلع الفجر2» یک رادار مدرن با پردازش کوهرنت و تماماً نیمه هادی است که قادر است اهداف هوایی را تا برد 480 کیلومتر و همچنین اهداف با سطح مقطع پایین را آشکار سازی و ردگیری کند.

فدایی با اشاره به ویژگی خاص متحرک بودن این رادار هوایی به دلیل نصب بر روی یک خودرو سنگین، بهره مندی از32 عنصر آرایه یاگی افقی در دو ردیف بالا و پائین آنتن، استفاده از منبع تغذیه شهری یا دیزل ژنراتورهای منصوب بر روی این خودرو و نیز آماده به کار شدن این رادار در کمتر از دو ساعت را از دیگر امتیازات رادار «مطلع الفجر 2» عنوان کرد.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این رادار، دو کانال مستقل به صورت همزمان و با استفاده از تمام ظرفیت، قابلیت ردیابی و آشکارسازی فرکانس‌ها را ایجاد کرده‌اند که با این امکان، ضمن جایگزینی یک کانال در صورت ایجاد اشکال در فرستنده، گیرنده و یا مسیر آنتن کانال دیگر، افزونگی و قابلیت اعتماد بالایی در جهت شناسایی وردگیری اهداف هوایی فراهم شده است.

فدایی با اشاره به قابلیت بهره برداری از این رادار در تمامی شرایط جوی، برخورداری از برد مناسب، اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت وارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین دوکانال مستقل موجود در رادار را از دیگر ویژگی های ممتاز رادار «مطلع الفجر 2» عنوان کرد.

گفتنی است، طرح رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی باند VHF(مطلع الفجر2)، عنوان نخست پژوهش‌های کاربردی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی را به خود اختصاص داده است.

منبع: همشهری آنلاین