گروه بین‌الملل: در حالی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از تشکیل کمیته‌ای به ریاست معاون خود برای مذاکره با مخالفان جهت بازگشت آرامش به این کشور خبر داده است مقام‌های کشورهای غربی همچنان بر طبل راه انداختن یک جنگ داخلی در این کشور می‌کوبند.

رئیس‌جمهور سوریه در جریان مذاکرات خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دمشق اعلام کرد که کمیته‌ای به ریاست فاروق‌الشرع، معاون خود برای مذاکره با مخالفان تشکیل ‌می‌دهد که از تمامی صلاحیت‌های مورد نیاز برخوردار است. وی تأکید کرد که این کمیته باید از سوی همگان حمایت شود تا مذاکرات با مخالفان شروع شود.

این در حالی است که کشورهای غربی پس از ناکام ماندن در تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت اکنون در حال علنی کردن تلاش‌های خود برای مسلح کردن مخالفان و راه انداختن یک جنگ داخلی در این کشور هستند. جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه آمریکا و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا با ادعای بی‌نتیجه بودن راه‌حل‌های دیپلماتیک درباره سوریه روزگذشته اعلام کرد که دولت واشنگتن باید اقدام به مسلح کردن مخالفان بشار اسد کند. وی در دیدار با آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت:

ما باید تمامی گزینه‌ها را مدنظر داشته باشیم؛ از جمله مسلح کردن مخالفان بشار اسد. در حالی که گزارش‌های مختلفی درباره اقدامات کشورهای غربی و برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب به رهبری قطر و عربستان برای آموزش و مسلح کردن مخالفان سوریه منتشر شده بود این برای نخستین‌بار است که یک مقام آمریکایی به‌صورت علنی این مسئله را مطرح می‌کند. به‌دنبال این مسئله جی‌کارنی، سخنگوی کاخ سفید در مواجهه با سؤالات خبرنگاران مدعی شد: ما در شرایط فعلی گزینه مسلح کردن مخالفان بشار اسد را مدنظر قرار نمی‌دهیم.

هشدار پوتین درباره تفکر خشونت

پس از دیدار وزیر امور خارجه روسیه با بشار اسد در دمشق روز گذشته ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر این کشور هم درباره تلاش برای افزایش خشونت‌ها در سوریه هشدار داد. به گزارش رویترز، پوتین در دیدار با رهبران مذهبی روسیه با اعلام اینکه یک تفکر رو به گسترش برای خشونت در جهان وجود دارد به کشورهای غربی و عربی درباره هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه هشدار داد. وی اعلام کرد که تفکر خشونت به صحنه مسائل بین‌المللی وارد شده است که روسیه باید مانع آن شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در جریان مذاکرات خود با اسد بر حمایت کامل این کشور از مذاکرات ملی در این کشور تأکید کرد. وی در نشستی خبری پس از پایان این مذاکرات گفت: مسکو معتقد است که خروج از این بحران باید در چارچوب کشورهای عربی باشد و همه گروه‌های خارجی باید از آغاز مذاکرات ملی در این کشور حمایت کرده و دخالت خارجی را در امور داخلی سوریه رد کنند.

لاوروف همچنین اعلام کرد که بشار اسد تأکید کرده که آنچه در طرح ماه نوامبر اتحادیه عرب آمده است را اجرا می‌کند و به تمامی خشونت‌ها از سوی هر گروهی پایان می‌دهد. با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها در مناطقی از سوریه ازجمله شهر حمص همچنان ادامه دارد.

طرح ترکیه برای کنفرانس بین‌المللی

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته از طرح برگزاری کنفرانسی بین‌المللی توسط این کشور درباره سوریه خبر داد. وی اعلام کرد که ترکیه قصد دارد در سریع‌ترین زمان ممکن کنفرانسی بین‌المللی را با شرکت بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی برای حل مسئله سوریه برگزار کند. داوود اوغلو، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: ما مصمم هستیم تا یک مجمع فراگیر را برای ارتقای تفاهم بین‌المللی با حضور همه کشورهای مرتبط با تحولات سوریه ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد که ترکیه تلاش دارد تا یک نقشه راه جدید را برای سوریه ایجاد کند و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور در حال مذاکره با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در این رابطه است. داوود اوغلو روز گذشته برای گفت‌وگو با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه بحران سوریه به واشنگتن سفر کرد.

حسن نصرالله: موضع حزب‌الله در قبال سوریه تغییرناپذیر است

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به هراسناک جلوه دادن تحولات جاری در سوریه، تأکید کرد که موضع این حزب درقبال سوریه تغییرناپذیر است.سیدحسن نصرالله با تأکید بر وجود تصمیمی آمریکایی، اسرائیلی، غربی، عربی درباره سرنگونی نظام در سوریه، تأکید کرد که برخی دوستان مشترک در پشت پرده وعده حمایت از مقاومت لبنان پس از سرنگونی نظام را داده‌اند و از ما خواسته‌اند خود را درگیر موضعی مشخص نکنیم، اما حزب‌الله در مواضع خود انسجامی کامل دارد.

منبع: همشهری آنلاین