گروه شهری: میزان آلایندگی خودروها بدون مبدل کاتالیستی تا 10 برابر افزایش می‌یابد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در کلیه کلانشهرها از جمله تهران، خودروها عامل 70 تا 80 درصد آلودگی هوا هستند گفت: قطعات و تجهیزاتی برای کنترل آلایندگی در خودرو گنجانده شده که از جمله آنها می‌توان به قطعه مبدل کاتالیستی اشاره کرد. به گفته صدرالدین علیپور این قطعه‌ها از آلیاژ‌های خاصی تشکیل می‌شود که می‌توانند کنترل‌کننده گازهای آلاینده هوا باشند. علاوه براین، در حال حاضر خودروهای مطابق با استاندارد هم در کشور تولید می‌شوند اما با توجه به عدم‌تعویض برخی از قطعات همان استاندارد را هم پس از مدتی ازدست می‌دهند.

علیپور افزود: قطعاتی که برای کنترل آلایندگی در خودروها نصب می‌شود، طی 2 سال یا پیمایش 60 تا 80 هزار کیلومتری کارایی خود را از دست می‌دهد، ضمن اینکه اگر کیفیت سوخت مطلوب نباشد این اتفاق زودتر رخ خواهد داد. به گفته این مقام مسئول از آنجایی که گاهی اوقات این قطعه زودتر از یک سال کارایی خود را از دست می‌دهد خودرو‌ها به استاندارد 1504 بازمی‌گردند که این یعنی افزایش 10 برابری آلودگی هوا. به همین دلیل باید قعطات مورد نیاز مانند قطعه کاتالیست در دسترس باشد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد تا به راحتی قابل تعویض باشد.

از نظر علیپور ارتقا و کنترل کیفیت خودروها به وسیله معاینه فنی، ارتقای کیفیت سوخت و استفاده از منابع جدید انرژی از دیگر راهکارهای اصلی حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها هستند.وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته انجام معاینه فنی به‌صورت سالانه تعیین شده و به‌عنوان یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارهای کاهش آلایندگی خودروها مورد توجه و تاکید قرار دارد، گفت: در کشور ما قانون معافیت 5ساله خودروها سبب کاهش روند مراجعات به مراکز معاینه فنی خودرو در تهران شده است.

این درحالی است که به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو، کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی خلاف دستور‌العمل‌های کارشناسی است. وی ادامه داد: تا 4سال آینده 20 میلیون خودرو فعال در کشور خواهیم داشت که از این میزان 10میلیون خودرو در تهران فعال خواهند بود. بنابراین قانون معافیت 5 ساله خودروها برای دریافت معاینه فنی، سهم قابل توجهی در تشدید آلودگی هوا خواهد داشت.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی هرچه سریع‌تر اصلاح شود تا بیش از این شاهد تشدید آلودگی هوا و بحرانی شدن میزان آلاینده‌ها در هوای کلانشهرهای کشور نباشیم.

منبع: همشهری آنلاین