گروه اقتصادی: توضیح مقامات اقتصادی در نشست غیرعلنی دیروز مجلس برای بررسی دشواری‌های اقتصادی ناشی از تحریم برای اکثریت نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبود و سرانجام دولت و مجلس بر تشکیل کارگروه مشترک جهت یافتن راهکارهای خنثی‌سازی‌ اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور توافق کردند.

به گزارش همشهری، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام حمایت مجلس از اقدامات دولت در مقابله با تحریم‌ها، از تشکیل کارگروه مشترکی میان دولت و مجلس برای پیگیری تحریم‌ها و بررسی راهکارهای خنثی‌سازی‌ آنها خبر داد.محسن کوهکن افزود: دولت اقدامات مؤثری برای بی‌اثر یا کم‌اثر کردن تحریم‌ها داشته است که نباید جزئیات این اقدامات علنی شود.

کوهکن با تاکید بر اینکه نظام در مقابله با جنگ اقتصادی با اقتدار عمل می‌کند، اظهار داشت: معاون وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این جلسه ضمن ارائه توضیحات، سخنان نمایندگان و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها را در رابطه با موضوع جلسه شنیدند. وی در مورد قانع نشدن نمایندگان از توضیحات که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، اذعان کرد: موضوع جلسه به‌گونه‌ای نبود که قانع شدن یا نشدن نمایندگان مطرح شود.

به گزارش مهر، شهباز حسن پور از نمایندگان حاضر در این نشست گفت: نمایندگان در این جلسه نگرانی شدید خود نسبت به وضعیت تورم، نوسانات بازار سکه و ارز را به اطلاع نمایندگان دولت رساندند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به‌دنبال شیطنت امارات و قطع رابطه اقتصادی ایران با این کشور 2هیأت از بانک مرکزی به کشورهای منطقه برای مذاکره پیرامون وضعیت ارتباطات بانکی و نرخ ارز فرستاده شده‌اند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعتراض و انتقاد نمایندگان به توضیحات مسئولان اقتصادی و دولتی حاضر در جلسه غیرعلنی مجلس درباره موضوعات اقتصادی خبر داد. مهدی سنایی گفت: پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد؛ به‌طوری‌که تاکید کردند چنین صحبت‌هایی در روزنامه‌ها هم هست. وی افزود: نمایندگان معتقدند بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و با نمایندگان در میان بگذارند. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس، مسئولان دولت بیشتر به بیان مشکلات و موانع پیش‌رو پرداختند و مدعی شدند که برای مشکلات بازار ارز راه حل دارند. به گزارش فارس، عباسعلی نورا تصریح کرد:‌ البته در اظهارات دولتی‌ها هیچ اشاره‌ای به استراتژی‌ها و راه‌حل‌ها نشد و همچنین بیشتر سؤالات نمایندگان بدون پاسخ ماند.

وعده غیرعلنی بهمنی برای کاهش نرخ ارز

سید کاظم دلخوش یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی هم به نقل از رئیس‌کل بانک مرکزی، از برنامه این بانک برای کاهش نرخ ارز در آینده نزدیک خبر داده است. همچنین سید مصطفی رضاحسینی نماینده شهربابک افزود: نمایندگان مجلس انتقاداتی را در رابطه با سیاست دولت در حوزه‌های مقابله به مثل با دشمنان مطرح کردند؛ توضیحات نمایندگان دولت در برخی موارد قابل‌قبول و در بیشتر موارد نیز غیرقابل‌قبول بود.

رویارویی ارزی ایران و آمریکا در امارات

درحالی‌که مسئولان ارزی بانک مرکزی به کشورهای منطقه به‌ویژه امارات برای مذاکره درباره مسائل پولی و ارزی سفر کرده‌اند، معاون خزانه‌داری آمریکا نیز به همراه تیمی ویژه تحرکات خزنده‌ای را در امارات علیه کشورمان آغاز کرده‌اند. مهر گزارش داد:خبر می‌رسد دیوید کوهن معاون خزانه داری آمریکا به همراه تیم ویژه‌ای ماموریت یافته است به‌صورت خزنده علیه ایران به‌ویژه در عرصه پولی و ارزی فعالیت و در این میان، با سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌خصوص امارات، مقامات اقتصادی کشورهای عربی را همراه خود کند.

این مقام آمریکایی عنوان کرده است که هدف‌اش، مشورت درباره تصمیم دولت اوباما پیرامون نحوه برخورد با ایران است. رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس با اشاره به سفر معاون خزانه داری آمریکا به منطقه و جلسات وی با مسئولان مالی امارات از اعزام 2 هیأت بانک مرکزی به کشورهای منطقه جهت مذاکره درباره وضعیت ارتباطات بانکی و نرخ ارز خبر داده است.

منبع: همشهری آنلاین