گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از اقدامات عجولانه لندن درخصوص تحریم بانک مرکزی و سپس فراخواندن دیپلمات‌های خود از تهران گفته است آنها کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند.

 علی اکبر صالحی که در یک کنفرانس خبری با همتای نامیبیایی خود شرکت کرده بود درباره تحریم بانک ملی از سوی انگلیس اظهار داشت: آنها مرتکب این اقدام سیاسی شدند که جنبه نمایشی داشت چرا که ما اصلاً مراوده مالی با انگلیس نداشتیم.

چند روز پس از انتشار گزارش پرحرف و حدیث یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، درحالی‌که قطعنامه شورای حکام آژانس، در مورد اعمال تحریم‌ها به اجماع نرسیده بود انگلیس خود در تحریم بانک مرکزی ایران پیشقدم شد.

مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام، طرحی را تصویب کرد که براساس آن روابط ایران و انگلیس تا حد کاردار باید کاهش می‌یافت و چند روز پس از تصویب این طرح دانشجویان خشمگین در مقابل سفارت بریتانیا در تهران تجمع کرده و ورودشان به داخل سفارت باعث شد که انگلیسی‌ها تمام دیپلمات‌های خودشان را از ایران فرابخوانند و به دیپلمات‌های ایران نیز 48 ساعت فرصت دادند تا لندن را ترک کنند. رویکردی چنین باعث شد تا روابط دو کشور به کمترین حد خود برسد.

صالحی به بیان ماجرای تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران پرداخت و گفت:‌ در صحبتی که بار اول با وزیر خارجه انگلیس داشتم گفتم که جوش و خروش و عصبانیت جوانان ما عصبانیتی متراکم از قرن‌ها اقدامات انگلیس و به‌خصوص اقدام غیرحکیمانه و غیرعاقلانه اخیر در تحریم بانک مرکزی است که بازتابش این بود که مجلس ایران اقدام به گذراندن مصوبه‌ای برای کاهش روابط کرد که به‌نظر ما اقدامی در راستای پاسخگویی به مجموعه رفتارهای انگلیس بود.

وی ادامه داد: هر چه ایران سعه صدر و صبر و حوصله نشان داد طرف مقابل این برداشت را کرد که ایران علاقه‌مند به پاسخگویی نیست درحالی‌که ملت ما در زمان مناسب پاسخ خود را به زیبایی داد.

رابطه قطع نشده است

علی اکبر صالحی که پیش از این گفته بود از انگلیس عذرخواهی نمی‌کند در نشست خبری یکشنبه 20 آذر از ورود برخی افراد به داخل سفارت انگلیس در تهران ابراز تأسف کرد و گفت: اینکه به داخل سفارت ورود شد امری بود که پیش‌بینی نمی‌شد و واقعاً نه مجلس و نه سایر مسئولان انتظامی پیش‌بینی نمی‌کردند. مجوز لازم برای راهپیمایی گرفته شده بود و قرار بود در چارچوب قوانین و مقررات اعتراض شود. اما دانشجویان که تقریبا دو هفته پیش در اعتراض به سیاست‌های خصمانه انگلیس مقابل سفارت این کشور تجمع کرده بودند دیروز نیز لایحه حقوقی علیه رژیم سلطنتی انگلیس را در دانشگاه تهران منتشر کردند. این لایحه به‌منظور پیگیری تقدیم محمد جواد لاریجانی شد.

در متن این لایحه به دخالت‌های متعدد انگلیس در امور داخلی ایران به‌ویژه از سال 1332 و اقدامات دولت این کشور در نقض قوانین بین‌المللی اشاره شده است. دیروز معاون امنیتی وزارت کشور نیز درخصوص عملکرد کارگروهی که برای بررسی حوادث اخیر و تامین امنیت بیشتر سفارتخانه انگلستان تشکیل شده بود، با تاکید بر اینکه «مراقبت از سفارتخانه انگلستان نسبت به قبل تشدید شده است» اظهار کرد: در مورد بحث امنیت سفارتخانه‌ها از قبل تدابیری اندیشیده شده است حال اینکه موردی پیش‌آید دلیل بر این نیست که همه سفارتخانه‌ها تهدید می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی عبداللهی گفت: ما در مورد امنیت سفارتخانه‌ها مشکلی نداریم و وظایفی که در راستای امنیت سفارتخانه‌ها باید مد نظر قرار بگیرد انجام می‌شود.

درخواست انگلیس

سخنگوی وزارت خارجه نیز با اشاره به درخواست انگلیس برای اینکه یکی از کشورهای اروپایی به‌عنوان حافظ منافع این کشور عمل کند، گفت: همه جنبه‌های این درخواست به‌ویژه جنبه حقوقی آن باید بررسی شود و کارشناسان حقوقی و سیاسی ما در حال بررسی آن هستند.

رامین مهمانپرست که در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافته بود در پاسخ به سؤالی درخصوص روابط تهران و لندن با بیان اینکه هنوز قطع رابطه سیاسی به‌طور کامل صورت نگرفته ولی هردو سفارتخانه تعطیل است، گفت: ما رفتار، اظهارات و اقدامات انگلیس در صحنه بین‌الملل را رصد می‌کنیم.

هشدار‌ درخصوص دام‌گذاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی در سفرهای خارجی

وزارت امور خارجه کشورمان در اطلاعیه‌ای به شهروندان ایرانی هشدار داد تا در سفرهای خارجی خود مراقب دام‌گذاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی باشند.

در این اطلاعیه آمده است، در راستای سیاست حمایت همه‌جانبه از حقوق هموطنان در خارج از کشور و باتوجه به سابقه اقدامات ضد‌ایرانی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غربی طی سال‌های اخیر که موجب گرفتار شدن شماری از شهروندان ایرانی در دام‌های امنیتی آنها شده است به کلیه شهروندان عزیزی که قصد سفر به خارج را دارند توصیه می‌نماید چنانچه با پیشنهادات مالی، کاری، تجاری، اعطای اقامت و تابعیت و سایر پیشنهادات اغوا‌کننده از سوی افراد ناشناس مواجه شدند، از پذیرش آن خودداری و در این زمینه با وکیل خود یا سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران مشورت کنند.

بر این اساس وزارت امورخارجه آمادگی مجدد خود برای ارائه مشورت به شهروندان ایرانی و راهنمایی آنها در همه زمینه‌ها به‌ویژه درخصوص اینگونه مشکلات را اعلام می‌کند. 

منبع: همشهری آنلاین