همشهری آنلاین: دبیرنمایشگاه عکس"به تماشا" از نمایش قدیمی‌ترین عکس‌های تعزیه ایران انتخاب شده از مجموعه آلبوم کاخ گلستان خبرداد.

به گزارش ایلنا، علیرضا قاسم‌خان(پژوهشگر هنر و دبیر نمایشگاه) در این زمینه گفت: مجموعه "شبیه آیینه" را در سال 86 برای چاپ آماده کردم که شامل عکس‌هایی از تعزیه در دوره قاجاریه بود.

ازآنجا که این کتاب نایاب شد؛ امسال با مدیریت تالار وحدت، مجموعه کاخ گلستان موافقت کرد که حدود 33 قطعه از عکس‌هایی را که در این کتاب چاپ شده بود؛ آماده‌سازی کنند و در نمایشگاهی همزمان با محرم نمایش دهد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه شامل قدیمی‌ترین عکس‌های تعزیه ایران است که جزو اسناد تاریخی هم محسوب می‌شود.

قاسم‌خان، هدف این نمایشگاه را شناخت و فهم هنر تعزیه در یکصد سال پیش عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه عکس‌هایی از ابزار،اشخاص و مکان‌های اجرای تعزیه همچون تکیه دولت به نمایش گذاشته شده است.

این پژوهشگر هنر در ادامه بیان کرد: دربرخی از این عکس‌ها ابزارهایی نشان داده شده که امروز در تعزیه یا استفاده نمی‌شود و یا به نوعی منسوخ شده‌اند.

وی بازید از این نمایشگاه را برای محققین تعزیه، بازیگران تعزیه و سازندگان ابزار تعزیه مفید و مثمرثمر عنوان کرد و گفت: شرایطی که این نمایشگاه به وجود می‌آورد؛ ما را راهنمایی می‌کند به سمت هنر تعزیه در کشور.

قاسم‌خان که در زمینه پژوهش هنر مشغول است، گفت: علاقه من به پژوهش در سینما و فیلم مستند است و در یکی از تخقیقاتم به این مجموعه رسیدم و به عنوان یک پژوهشگر هیچ ابایی نمی‌بینم که به حوزه‌های مختلف هنر سر بزنم.

این نمایشگاه فرایند یک سال و نیم فعالیت و پژوهش در کاخ گلستان است.

وی در ادامه به شرایط نگهداری این عکس‌ها اشاره و گفت: این عکس‌ها در آرشیو کاخ گلستان نگهداری می‌شوند.

شیشه این عکس‌ها به دلیل آنکه چند سال از عمر آنها می‌گذرد، دچار تعییرات شیمیایی می‌شود لذا نگهداری این آثار شرایط خاصی نیاز دارد. ازطرفی از آلبوم خانه خارج شدن آنها نیز منجر به آسیب به آنها می‌شود.

وی در پایان به چاپ 54 عکس از مجموعه آلبوم خانه کاخ گلستان در کتابچه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه "به تماشا" تا پایان ماه محرم در تالار وحدت ادامه خواهد داشت.

در مراسم گشایش این نمایشگاه که شب گذشته(سه‌شنبه 8 آذر) در تالار وحدت برگزا شد؛ هیچیک از مسئولان بجز مسعود پاکدل(مدیر تالار وحدت) حضور نداشتند.

در این گشایش مرشد محسن میرزاعلی لحظاتی به اجرای پرده‌خوانی پرداخت.