همشهری آنلاین: رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 84 هزار کلاس درس در کشور ناایمن هستند از ضرورت مقاوم سازی 126 هزار کلاس خبر داد.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات سازمان نوسازی برای حذف مدارس کپری در سال‌های اخیر، گفت: بر اساس آخرین آمارهای دریافتی از استان‌های کشور تعداد کلاس‌های کپری نزدیک به صفر بوده و می‌توان گفت این نوع کلاس‌ها که زمانی یکی از مشکلات آموزش و پرورش بود برچیده شده است.

وی افزود: براساس آمار سال 85 حدود یک هزار و200 کلاس کپری در برخی نقاط کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان وجود داشت که با اختصاص اعتبار، این کلاس‌ها حذف و کلاس‌های استاندارد جایگزین آنها شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کلاس‌های کپری عموما در مناطق کپرنشین و گرم و خشک به علت شرایط آب‌وهوایی شکل می‌گیرند و ممکن است در نقطه‌ای به علت کوچ و جابجایی جمعیت مواردی از این نوع کلاس‌ها بوجود آید، اما سازمان نوسازی همواره ازطریق گزارش‌های استانی این موارد را رصد می‌کند و چنانچه کلاس کپری شکل گرفته باشد قطعا حذف و کلاس استاندارد جایگزین آن خواهد شد.

رئیسی گفت: آموزش‌ و پرورش به تمامی استان‌ها اعلام کرده است که کلاس‌های درس این مناطق با مصالح پیش‌ساخته که قابلیت جابجایی دارند، احداث شوند.

وی با بیان اینکه کلاس‌های خشتی و گلی بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است، ادامه داد: این کلاس‌ها عموما تخریبی است و بر اساس برآوردهای اولیه حدود 131 هزار کلاس درس ناایمن و تخریبی در کشور وجود داشت که در شش ماهه اول امسال 47 هزار و 123 کلاس درس تخریب و بازسازی شده و 84 هزار کلاس تخریبی باقی مانده که تا دو سال آینده بازسازی خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر علاوه بر این تعداد کلاس‌های ناایمن، 126 هزار کلاس درس نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارند که باید برنامه‌های مقاوم‌سازی آنها در اولویت قرار گیرند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: تا تیرماه 93 تمامی مدارس تخریبی کشور جمع‌آوری خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین