در آستانه آغاز موسم حج تمتع سال 90 و اعزام زائران ایرانی به سر‌زمین وحی، برای آگاهی از برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری، گفت‌وگوی کوتاهی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و امیر الحاج زائران ایرانی انجام شده است که می‌خوانید.

  • حج چه آثاری مثبتی در زائران دارد؟

همه‌ساله حدود 900 هزار نفر به حج و عمره، حدود یک‌میلیون و 500هزار نفر به عتبات عالیات و نزدیک به 700هزار نفر نیز به قصد زیارت به سوریه می‌روند. نظر‌‌ سنجی‌‌ها نشان می‌دهد که سفر حج و زیارت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در ایجاد تحول روحی و اخلاقی و تغییر اخلاق و رفتار زائران نقش بسزایی دارد. برای مثال در نظر‌سنجی به‌عمل‌آمده از دانشجویانی که در ماه‌های گذشته به حج‌عمره مشرف شده‌اند، 78‌درصد از مخاطبان اظهار داشته‌اند که جلسات آموزشی برگزار شده در طول سفر در افزایشِ اطلاعات مذهبی و دینی و پاسخگویی به شبهاتِ عقیدتی آنان تأثیر‌گذار بوده است.

نزدیک به 80‌درصد از دانشجویان اظهار کرده‌اند که عملکرد مثبت روحانیونِ کاروان‌ها در تغییر نگرشِ آنان به روحانیت مؤثر بوده است و همچنین 76‌درصد از دانشگاهیان اظهار کرده‌اند که در حد زیاد و خیلی زیاد از سفر روحانی عمره بهره معنوی برده‌اند.
از این‌رو و با الهام از رهنمودهای امام راحل - قدس‌سره - و بهره‌گیری از پیام‌ها و فرمایشات نورانیِ مقام‌معظم رهبری در زمینه حج و زیارت، توسط بعثه مقام معظم رهبری در چند حوزه سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی صورت گرفته است.

  • این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا در چه مباحثی بوده‌است؟

تقویت امر آموزش و ایجاد تنوع در برنامه‌های آموزشی. در این رابطه علاوه بر آموزش‌های حضوری و سامان دادن مباحث مربوط به محتوای جلسات هم‌اکنون آموزش مجازی نیز راه‌اندازی شده و بیش از 200ساعت از دروسِ حج برای زائران بارگذاری شده و روزانه حدود 3هزار نفر از طریق اینترنت از آنها استفاده می‌کنند. این اقدام زمینه بهره‌گیری ایرانیان خارج از کشور را نیز از برنامه‌های آموزشی حج فراهم کرده است.

اخذ مجوز کارشناسی‌ارشد رشته ارتباطات با گرایش حج و زیارت و اقدام به برگزاری آزمون برای گزینش دانشجو.
اخذ مجوز پژوهشکده حج و زیارت و توسعه کارهای پژوهشی طوری که از حج گذشته تاکنون حدود 70 اثر جدید تولید و منتشر شده و مجموعه آثار تولیدی به حدود 950 اثر رسیده است.
انتشار 3فصلنامه تخصصی در حوزه حج و عتبات و نشر حدود 25 هزار صفحه در 116مجلد.
اهتمام جدی به قرائت و فهم و تدبر در قرآن، اقدام دیگر صورت گرفته در سال 90 است، همچنین قرآن نفیسی با تیراژ یکصدهزار نسخه با ترجمه فارسی چاپ و در اختیار زائران قرار گرفته تا از هم‌اکنون انس با قرآن را آغاز و در سفر حج نیز از آن بهره‌مند شوند.
بهره‌گیری از ظرفیت صدا و سیما برای تقویت بنیه‌های علمی و معنوی زائران، شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی لبیک و زائر، تولید فیلم‌های مستند،گزارشی و... .

در باره سایر اقدامات بعثه نیز به‌طور خلاصه توضیح بفرمایید.

استفاده از دیپلماسی حج برای تقویت ارتباط بعثه حج جمهوری اسلامی با سایر کشورهای اسلامی و برگزاری همایش حج در کشورهای تونس، پاکستان، تاتارستان و فیلیپین با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز برگزاری کارگروه‌های تخصصی با حضور کارشناسان کشورهای افغانستان، الجزایر، عراق، تانزانیا، ترکیه و روسیه.

وارد ساختن مباحث مربوط به مهارت‌های زندگی و اخلاقی همچون راه‌های کنترل خشم، غلبه بر استرس و اضطراب، کیفیت جذب مخاطب، راهکارهای تفاهم در زندگی و... که در برخی از جلسات تشکیل‌شده برای زوج‌های جوان در مدینه منوره نزدیک به 800 نفر حضور داشتند (برگزاری 34کارگاه آموزش مهارت‌افزایی که کارگاه مربوط به حجاب فیزیکی از آنهاست).
هماهنگی‌های صورت گرفته در رابطه با مسئله مواد‌مخدر و موفقیت نیروی انتظامی و همکاران در به صفر رساندن خارج کردن مواد به قصد عربستان و مقابله جدی با این پدیده شوم و خانمان برانداز.

  • در حوزه توسعه برنامه‌های الکترونیک چه اقداماتی انجام شده‌است؟

توسعه برنامه‌های الکترونیک در حوزه‌های مختلف مد نظر بوده که می‌توان از آن جمله به 70نرم‌افزار تلفن همراه، برگزاری آزمون‌های الکترونیک، تقویت اطلاع‌رسانی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه، لوح‌های فشرده عقایدی، کتابخانه زائر، کتابخانه جامع حج، کتابخانه عقاید و پاسخ به شبهات، کتابخانه اسرار و معارف، احکام و مناسک، خاطرات و سفرنامه‌ها، تقویت نمایندگی‌های بعثه در استان‌ها برای ارائه خدمات بهتر و تمرکز‌زدایی و کاستن از هزینه‌ها و ترددهای غیرضروری اشاره کرد.

  • چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟

تنظیم سند جامع حج و برنامه‌های 5 و 20ساله، تکمیل دایره‌المعارف حج و زیارت، موسوعه رد شبهات، راه‌اندازی آموزش مجازی مربوط به عتبات‌عالیات و ده‌ها طرح و پروژه مهم دیگر در دست انجام است.