مجید مهرابی دلجو: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اقدام یکجانبه غرب در اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی سازمان ملل به ایران را غیرقانونی دانسته و گفته است: اگر می‌خواهند گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام کنند به‌طور مساوی با همه کشورها برخورد کنند.

 این واکنش محمد جواد لاریجانی به تصمیمی است که فروردین ماه سال‌جاری، شرکت‌کنندگان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران گرفته‌اند؛ اعضای شرکت‌کننده در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن توسط آمریکا و سوئد تنظیم شده بود به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی دادند.

تعیین گزارشگر ویژه برای ایران براساس قطعنامه‌ای بود که فروردین‌ماه در شورا به تصویب رسید. در این قطعنامه که با
22 رأی مثبت، 7 رأی منفی و 14 رأی ممتنع اعضای شورا به‌تصویب رسید، شورای حقوق بشر حکم به تعیین گزارشگری ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران داد. این نخستین‌ بار است که در عمر 5 ساله شورا، برای یک کشور گزارشگر ویژه تعیین می‌شود. گزارشگرهای فعلی کره‌شمالی یا میانمار از زمان کمیسیون سابق حقوق بشر برجای مانده‌اند.

بعد از این تصمیم، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، رسما اعلام کرد که اوباما با سایر همکارانش وارد عمل شده است تا گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران مستقر شود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم بلافاصله گفت که انگلیس از اعزام گزارشگر ویژه به ایران استقبال می‌کند اما پس از انتخاب احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه در یک برنامه تلویزیونی با تأکید بر اینکه سیاست کشور ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست، خاطرنشان کرد: در بحث حقوق بشر تعاملاتی را با سازمان ملل خواهیم داشت، اما در چارچوب‌های منطقی، دلیل ندارد کشور ما مبانی‌ای را که برخاسته از یک فرهنگ خاص است به‌صورت یک چارچوب کلی بپذیرد؛ ما خود مدعی حقوق بشر هستیم.آملی‌لاریجانی، درباره موضع دستگاه قضایی نسبت به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: اکنون حقوق بشر تبدیل به ابزاری برای دولت‌های استعمارگر شده است. ما هنوز زندان ابوغریب و گوانتانامو را فراموش نکرده‌ایم.

چنین موضعی علاوه بر اینکه پیش از این در مواضع ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه نیز نمود یافته بود، در صحبت‌های محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز مشهود شد.

احمد شهید و سابقه غرب‌گرایی

احمد شهید، وزیر امور خارجه مالدیو 46سال سن دارد و دارای درجه دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه کوئین لند استرالیاست.او در نشست روز جمعه 27 خرداد شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو سوییس به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب شد. وی برای این انتخاب با 2 نامزد دیگر رقابت داشت. روبرتو توسکانو سفیر سابق ایتالیا در ایران و امین مدنی وکیل حقوق بشر سودانی، دیگر نامزدهای پذیرش این مسئولیت بودند، اما رأی اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد به احمد شهید تعلق گرفت.احمد شهید صرف‌نظر از اقدامات خود در پست وزیر خارجه مالدیو، به‌دلیل حمایت‌های غرب توانست به این پست برسد و اکنون باید دید که غربی‌ها در قبال این حمایت چه رویکردی را از شهید خواهند خواست.

اقدام بی‌معنا و مفهوم

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در حاشیه سفر به مازندران اعزام گزارشگر حقوق بشر به ایران را اقدامی یکجانبه و بی‌معنا و مفهوم دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با شخص گزارشگر حقوق بشر به ایران مشکلی ندارد اما تعیین گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر ایران قابل‌قبول نیست و کشورمان این موضوع را نخواهد پذیرفت.لاریجانی با بیان اینکه تعیین گزارشگر حقوق بشر به سرکردگی غرب علیه ایران یک اقدام غیرقانونی است، گفت: کشورهایی که مدعی حضور گزارشگر حقوق بشر در ایران هستند باید نخست اجازه حضور گزارشگر حقوق بشر از زندان گوانتانامو، ابوغریب و زندان‌های اسرائیل را بدهند و بعد ایران با آمادگی کامل پذیرا خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه در کارنامه حقوق بشری ایران، هیچ تنشی وجود ندارد، ادامه داد: تنش‌های موجود برای ایران فقط تهاجم سیاسی و تبلیغاتی مخرب غرب علیه کشورمان است.وی با تأکید بر اینکه ایران در موضع حقوق بشر چیزی برای مخفی کردن و پنهان کاری ندارد، گفت: چیزی که امروز همگان شاهد آن هستند، تهاجم‌های سیاسی به اسم حقوق بشر علیه ایران است. لاریجانی با بیان اینکه کاملا مشهود است این موضوع همانند سایر موضوع‌های غرب علیه ایران یک پروژه سیاسی است اظهار داشت: این کشورها که مدعی رعایت حقوق بشر هستند دامنشان آلوده به خون هزاران و صدها هزار نفر از مردم بی‌گناه کشورهای ضعیف است اما با کمال بی‌شرمی درچنین شرایطی مدعی حقوق بشر درایران هستند.

ایران تجربه‌ای تلخ از نگاه‌ابزاری غرب به مقوله حقوق بشر دارد. پیش از آنکه احمد شهید، وزیر خارجه غربگرای مالدیو، به‌عنوان سومین گزارشگر شورای حقوق بشر بخواهد به ایران بیاید، موریس پاپیتورن که از سال‌های 74 تا 80 به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کرد، گزارشی سراسر ضدایرانی منتشر کرد. آن گزارش نیات متنفذان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در اعزام گزارشگر به ایران را کاملا آشکار کرد و از همین رو هم هست که ایران از پذیرفتن چنین گزارشگرانی امتناع می‌کند.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با همشهری اعزام گزارشگر حقوق بشر به ایران را حرکتی کاملاً سیاسی دانست و گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند یک مقابله به مثل با جمهوری اسلامی داشته باشند، بحث اصلاً حقوق بشر و موضوعات داخل ایران نیست. آنها می‌خواهند یک گزارش کاملاً یک طرفه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند و به همین دلیل از همان ابتدا جمهوری اسلامی به‌شدت موضع گرفت و اعلام کرد که این حرکت حقوقی و در جهت تشریح حقوق بشر در ایران نیست، یک حرکت سیاسی و انتقامجویانه است.وی افزود: اگر تصمیم‌گیری کمیسیون حقوق بشر خارج از این برخورد سیاسی بود ما اتفاقاً از حضور گزارشگر حقوق بشر در ایران استقبال می‌کردیم چرا که پارامترهای حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در سطح استاندارد جهانی و حتی جلوتر از آن است.