آیدا ابوترابی: امروزه همه‌چیز به‌هم گره خورده است؛ هنر به طبیعت، علم به زیبایی، دانش به محیط زیست...

همه و همه دست به دست هم داده‏اند تا دنیایی زیباتر، سالم‏تر و ایمن‏تر برایمان فراهم کنند؛ یک گروه از کارشناسان-از مهندس گرفته تا جانورشناس و هنرمند و ورزشکار و...- دور هم جمع شده‌اند و هدفشان ‌تصویر کردن یک روایت است. آدم‏های زیر آب، سکوت، عظمت، زیبایی و زندگی که در جای‌جای این تصویر عجیب به‌چشم می‏‎خورد...

429 متر مکعب از پارک ملی «کنکان» در یکی از سواحل مکزیک، میزبان این میهمانی شگفت‌انگیز است. میزبان مجسمه‎هایی که زیر آب زندگی می‏کنند و دوست ماهی‏ها، مرجان‏ها و صدف‎ها خواهند شد. صورت این مجسمه‌ها همگی از ساکنان این منطقه الگو‏برداری شده است. مدت‏ها تحقیق دانشمندان و کارشناسان محیط‏زیست با تلاش هنرمندان به نمایشگاهی دیدنی تبدیل شده است.

متخصصان زیست و جانورشناسی جنس این مجسمه‏ها را تعیین کرده‌اند؛ به‌گونه‏ای که نه‌تنها آسیبی به طبیعت نرسد، بلکه مجسمه‏ها باعث جریان یافتن زندگی دوباره زیر آب شوند. سیمان، شن، ماسه، مرجان‏های زنده و سیلیکا مواد اصلی این آثار به شمار می‌آیند.

آثار این نمایشگاه هیچ‌گاه تکراری نمی‌شوند، بازدیدکنندگان هربار کشف جدیدی خواهند کرد؛ چون زندگی در مجسمه‏ها ادامه دارد و طبیعت نقش و نگارش را آن‌گونه که می‏خواهد بر پیکره‏ها به تصویر می‏کشد و این است «تکامل خاموش».

مجسمه‏ها 9 متر زیر آب‌اند؛ یعنی با قایق‏های کف‌شیشه‎ای می‏توان از بالا نظاره‏گر این مجموعۀ زیبا بود. خبر خلاقیت «جیسون تیلور»، مجسمه‏ساز بریتانیایی، در زیر آب هم صدا کرده است! هنرمندی که می‏خواست توجه همگان را بیش از پیش به آب‏ها و به‌ویژه سواحل مرجانی جلب کند.

این هم حضور مهندسان که باید راهی برای فرود سالم مجسمه‏ها پیدا می‏کردند. هنگام طراحی مجسمه نیز همه‌چیز در نظر گرفته شده است: سوراخ‏هایی برای بیرون آمدن ماهی‏های کوچک، جایی برای زندگی هشت‌پا و خرچنگ و...

 

منبع: همشهری آنلاین