همشهری آنلاین : رییس سازمان فنی حرفه‌ای با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه‌ای در مرحله نهایی تدوین قرار دارد، گفت: تمام افرادی که از سیستم‌های آموزشی نظری و مهارتی فارغ التحصیل می‌شوند باید تعیین صلاحیت شوند به گونه‌ای که در آینده هیچ کس بدون اخذ صلاحیت نمی‌تواند احراز شغل کند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست مطبوعاتی که در سازمان فنی ‌وحرفه‌ای برگزار شد، با بیان اینکه این نظام برای اولین بار در کشور از نظام آموزشی جدا شد و در 7 سطح صلاحیت تعریف شده است، افزود: در طول 30 سال خدمت فرد باید هر 10 سال یکبار سطح صلاحیت وی تمدید شود.

از امسال سطح صلاحیت در شغل‌های مختلف به شکل پایلوت اجرا می‌شود

وی ادامه داد: از امسال سطح صلاحیت در شغل‌های مختلف به شکل پایلوت اجرا و از سال آینده به شکل رسمی آغاز می‌شود.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به بازنگری و آغاز مراحل اجرای نظام ملی مهارت، عنوان کرد: نظام ملی مهارت سابقه نسبتا طولانی در کشور داشته است ولی از انسجام یکپارچه برخوردار نبوده و در نظام‌های نظری فعالیت‌های خود را شکل داده بود.

وی با بیان اینکه این نظام در گذشته فعالیت‌های خود را در حوزه کاردانی و بعضا کارشناسی ناپیوسته محدود کرده بود، افزود: از سال گذشته نظام‌نامه ملی مهارت طراحی و تدوین شد و با سه مرحله تصویب مقرر به اجرا شد.

پورعباس با اشاره به طراحی این نظام در سه حوزه آموزش های عمومی، آموزش‌های عالی و آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، اظهار کرد: این سه حوزه مستقل از نظام نظری کشور ایجاد شده‌اند.

پذیرش دانشجو در اولین دوره کارشناسی ارشد علمی کاربردی از مهر

وی با اشاره به آغاز گسترش آموزش عالی در حوزه مهارتی، عنوان کرد: علاوه بر دوره‌هایی که در شش ماه گذشته در دانشگاه علمی کاربردی طراحی شد، در حال حاضر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز طراحی شده و از اول مهرماه در اولین دوره کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو انجام می شود.

رییس سازمان ملی مهارت و فناوری تصریح کرد: به گونه‌ای که رشته‌های مهارتی بر مبنای مشاغل موجود در کشور تدوین می‌شود و تا زمانی که کشور به آن مشاغل نیازمند است، حیات دارد.

وی با بیان اینکه تنوع رشته‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف بر مبنای شغل محوری است، افزود: عناوین تحصیلی مهارتی نیز متفاوت است به گونه‌ای که این مقاطع از جمله کاردانی حرفه‌ای، کارشناسی حرفه‌ای، کارشناسی حرفه‌ای ارشد و کارشناسی خبره معادل و هم‌تراز ستون نظری در نظر گرفته شده است.

پورعباس ادامه داد: مسئولیت اجرای آموزش‌های مهارتی را دانشگاه علمی کاربردی، دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و بخش هایی از دانشگاه دولتی برعهده دارند.

وی با اشاره به آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، افزود: این آموزش‌ها برای 30سال خدمت فرد در قالب بسته‌های پودمانی آموزشی دیده شده است و در نهایت تجمیع این پودمان‌ها منجر به اخذ مدرک دانشگاهی خواهد شد.

رییس سازمان ملی مهارت و فناوری با اشاره به تلفیق نظام دوره‌های تکمیلی بین سطوح با نظام رسمی و تدوین و اجرایی شدن آن بین وزارت علوم و وزارت کار، تصریح کرد: با توجه به امکانات خوبی که در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای وجود دارد، به گونه‌ای ساماندهی شده‌اند که این مراکز با حفظ هویت فنی حرفه‌ای، جایگاه علمی کاربردی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر 180 رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای در قالب دوره‌های کاردانی و کارشناسی به صورت ترمی و پودمانی فعالیت خود را آغاز کنند، افزود: جزییات این نظام در دفترچه کنکور دانشگاه علمی کاربردی به متقاضیان ارائه می‌شود.

پورعباس با اشاره به افتتاح مرکز فوق تخصصی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان سال گذشته، اظهار کرد: این مرکز به گونه‌ای سازماندهی شده است که در دوره‌های کاردانی و کارشناسی و در آینده نزدیک در دوره کارشناسی ارشد در 14 حوزه فوق تخصصی پذیرش دانشجو خواهد داشت.


آزمون صلاحیت در حین فعالیت فرد در محیط کار انجام می‌شود

رییس سازمان فنی حرفه‌ای با اشاره به ایجاد آزمون صلاحیت که منجر به ارائه گواهی صلاحیت می‌شود، عنوان کرد: این آزمون در تعاملی که با اصناف و اتحادیه‌ها صورت گرفته است به شکل پایلوت آغاز شده است.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی افزود: در آزمون صلاحیت، عوامل آزمون از سوی سازمان به محیط کار فرستاده می‌شوند و افراد در حین کار مورد آزمون قرار می‌گیرند و به آنها نمره داده می‌شود که با این روش هم کار برای ما ارزانتر و سریعتر تمام می‌شود و هم به افراد گواهی واقعی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزمون در هر استان با توجه به بیشترین متقاضی حوزه‌ای که وجود دارد پوشش داده می‌شود، اظهار کرد: نقش دوم فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای مربوط به آزمون‌های رسمی برای افرادی است که دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند و با شیوه‌های علمی آموزش دیده‌اند.


پیش‌بینی می‌کنیم که در هر استان 50 هزار نفربه روش استاد شاگردی آموزش ببینند

پورعباس در ادامه با اشاره به ایجاد نظام شاگرد و استادی عنوان کرد: این نظام به دلایل مختلفی در کشور کمرنگ و بعضا منسوخ شد؛ اما با ابداع روش جدید نظام شاگردی و استادی افراد ضمن کارآموزش‌های لازم را می‌بینند و پس از سه سال و اخذ گواهینامه به عنوان کارگر همان کارگاه استخدام می‌شوند.

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در 5 ماه گذشته و احیای بخش عمده‌ای از مشاغلی که در حال منسوخ شدن بود، افزود: این طرح در بیش از 15 استان کشور در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم که در هر استان 50 هزار نفر به روش استاد شاگردی آموزش ببینند.

رییس سازمان ملی مهارت و فناوری با اشاره به افتتاح مرکز دوره سازمان فنی حرفه‌ای در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مرکز تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای خصوصی و دولتی را پوشش داده و تمامی ارتباطات به شکل الکترونیکی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از این پس تمامی ثبت‌نام‌ها و عرضه دوره‌ها به شکل یکپارچه و الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: تمامی دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان در دفترچه جداگانه چاپ و از طریق پورتال موجود ثبت نام انجام و فرد برای آموزش فراخوان می‌شود و در نهایت آزمون به صورت سراسری برگزار می‌شود.


طراحی آموزشهای الکترونیک و رونمایی آن تا دو هفته آینده

پورعباس در ادامه با اشاره به طراحی آموزش‌های الکترونیک و رونمایی آن تا دو هفته آینده، عنوان کرد: از آن طریق افراد با استفاده از ارتباطات الکترونیکی آموزش‌های لازم را از منزل می‌بینند و پس ازطی 90 درصد آموزش، برای آموزش عملی به مراکز عملیاتی معرفی می‌شوند.

رییس سازمان ملی مهارت و فناوری با اشاره به برگزاری سومین اجلاس کمیته نظارتی و مشورتی آموزش فنی و حرفه‌ای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از 25 تا 28 تیرماه به میزبانی ایران و با مسئولیت سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: این نشست با هدف تبادل تجربیات در زمینه آموزش های فنی و حرفه‌ای، ارتقای جایگاه کسب و کار، ارتقای دانش و تجربیات و ارتقای کیفیت و نوآوری در سیستم‌های آموزشی، صلاحیت شایستگی‌ها و حمایت از توسعه تکنولوژی در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهادات ایران در این اجلاس، تصریح کرد: یکی از پیشنهادات تشکیل کمیته حوزه‌های کار است و همچنین به علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی در حوزه صلاحیت حرفه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم که نظام صلاحیت حرفه‌ای کشورهای اسلامی تدوین و اجرایی شود.