گروه علمی فرهنگی: دومین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی با عنوان «سقوط»، با حضور جمعی از مسئولان، اندیشمندان، فرهیختگان، مورخان، پژوهشگران و دانشجویان، یکشنبه اول بهمن در دانشگاه تهران برگزارشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در این همایش ‌گفت : امام  خمینی‌ره ملت ایران را بیدار کرد و با جهان‌بینی الهی به ملت ایران عزت بخشید.

وی افزود: هیچ پدیده‌ای در جهان بدون علت به وجود نمی‌آید، فراز و نشیب‌ها، عزت‌ها و ذلت‌ها، سقوط‌ها و صعودها همه معلول علت‌ها هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که بخش عظیمی از قرآن کریم به گذشتگان اختصاص دارد، گفت: خدا در آیات خود عنوان می‌کند که خداوند ذلت و عزت را می‌دهد اما عامل اصلی عزت و ذلت خود انسان‌ها هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: انگلیس و آمریکا بستر را برای سلطه‌ خود در ایران فراهم کرده بودند و به همین منظور به تحقیر ملت ایران می‌پرداختند به گونه‌ای که آمریکا در سال‌های آخر نقشه‌ کاپیتولاسیون را مطرح کرد که امام خمینی‌ره در مقابل آن موضع بسیار شدیدی گرفت.

در آیین افتتاحیه‌ این همایش نیز حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس موسسه‌ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی اظهار داشت: از آن‌جا که وظیفه‌ هر پژوهشگر تاریخ، واکاوی پدیده‌های تاریخی است و همچنین انقلاب اسلامی ما بی‌تردید مهم‌ترین رویداد در عصر حاضر و سرمنشأ تحولات زیادی در کشور، منطقه و جهان شده، بنابراین دغدغه‌ بسیاری جستجو در علل سقوط رژیم طاغوت و دلایل و اسباب پایداری ملت ایران است.

رئیس ستاد دومین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی گفت: هرچه بیشتر در ریشه‌های انقلاب اسلامی جستجو و بحث کنیم و تمام زوایای آن را بسنجیم، بسیار مفیدتر از آن است که به صورت کلی در این بحث وارد شویم.