همشهری آنلاین: 24 مقام سابق اروپایی در نامه ای به مقام های فعلی اتحادیه اروپا و آمریکا، 'تحریم جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس )را پس از پیروزی در انتخابات سال 2006 میلادی در فلسطین، اشتباه دانستند'.

سمت های این 24 مقام سابق نخست وزیر، وزرای امور خارجه و دفاع اروپا و میانجیگران صلح بود که با انتشار نامه‌ای به مقام‌های فعلی اتحادیه اروپا و آمریکا، تصممیم به تحریم حماس پس از پیروزی در انتخابات سال 2006 فلسطین را اشتباه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، این نامه در نشریه آلمانی 'اشپیگل' منتشر شد.

امضا کنندگان این نامه با اشاره به تحریم سیاسی و مالی حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا پس از پیروزی در انتخابات سال 2006 میلادی در فلسطین ،نوشتند: اتحادیه اروپا و آمریکا باید در سیاست های خود در قبال خاورمیانه بازنگری کنند.

آنان با تاکید به اینکه صلح در فلسطین فقط با حضور جنبش مقاومت اسلامی فلسطین - حماس - امکان پذیر است، نوشتند: تصمیم اروپا و آمریکا به تحریم حماس ضربه بزرگی به روند صلح (سازش) بود و شکاف میان فلسطینی ها را عمیق تر کرد.

در این نامه با اشاره به این که توافق حماس و فتح برای تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات فرصتی برای تغییر سیاست آمریکا و اروپا در منطقه است، خواستار حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از وحدت فلسطینی ها شده است .

به نوشته امضاکنندگان این نامه، جایگزینی برای این راه حل وجود ندارد و تضعیف آن، مناقشه فلسطین را در یک بن بست عمیق تر با تبعات دراماتیک برای همه طرفین و جامعه بین المللی قرار می دهد.

مقام های سابق در نامه خود 'درخواست به رسمیت شناختن' رژیم صهیونیستی از سوی جنبش حماس را به عنوان ' هدف' و نه 'پیش شرط مذاکرات' مطرح کرده اند .

بر پایه این نامه ، دولت جدید انتقالی فلسطین با توافق فتح و حماس وظیفه برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در سال آینده دارد.

امضا کنندگان این نامه نوشتند: این توافق فلسطینی ها، قسمتی از تغییرات بسیار وسیع در خاورمیانه است و ثمره بهار انقلاب های عربی است.

مقام های سابق و مذاکره کنندگان صلح در این نامه نوشتند: این توافق از اهمیت حیاتی برخوردار است و جامعه بین المللی باید از وحدت فلسطینی ها حمایت کرده و از به خطر انداختن این توافق پرهیز کند.

'به ویژه از آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهیم که به صورت سازنده با دولت انتقالی و رهبران فلسطینی همکاری کنند'.

آنان افزودند: شکاف سیاسی و ساختاری بین کرانه باختری و غزه باید برطرف شود و به تشکیل دولت فلسطینی بیانجامد.

'توافق دایمی و پایدار با اسراییل زمانی بدست می آید که رهبران فلسطین به نمایندگی از همه مردم و گروه ها در مذاکرات شرکت کنند'

این سیاستمداران درخواست از فتح برای انتخاب بین صلح با حماس و یا رژیم صهیونیستی را نمادی از یک اقدام اشتباه دانستند و متذکر شدند: صلح پایدار با اسراییل فقط با حضور حماس امکان پذیر است. این توافق می تواند، آتش بس را تحکیم بخشد و از حملات جدید جلوگیری کند.

در این نامه اشاره شده است: باید از این فرصت استفاده کرد، بدون آنکه اشتباهات سابق تکرار شود.

نخست وزیران سابق رژیم صهیونیستی و کشورهای هلند، ایتالیا، ایسلند، دانمارک، وزیران امور خارجه سابق دانمارک، قبرس، فنلاند، فرانسه و وزیران دفاع سابق چند کشور و همچنین هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا برای توسعه و کمک های بشردوستانه، سخنگوی سابق هیات فلسطین در روند صلح و معاون رییس سابق کمیسیون اروپایی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

منبع: همشهری آنلاین