تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱

گروه بین‌الملل: طرح انگلیس برای اعزام شماری از مستشاران نظامی خود به شهر بنغازی درلیبی به‌منظور فعالیت در کنار مخالفان قذافی واکنش دولت لیبی را برانگیخته‌است.

 وزیر خارجه لیبی گفت این اقدام لندن جنگ لیبی را پیچیده‌تر می‌کند.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دولت انگلیس پس از آنکه در کنار فرانسه، اعضای دائم شورای امنیت را به تأیید اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تشویق و اقناع کرد، اکنون قصد دارد مستشارانی نظامی را برای کمک به مخالفان قذافی در جنگ جاری در این کشور ارسال نماید. وزیر دفاع انگلستان با اشاره به اینکه این اقدام در راستای عملیاتی مشترک با فرانسه انجام می‌گیرد، تصریح کرد: شماری از افسران انگلیسی در شهر بنغازی مقر نیروهای مخالف قذافی مستقر خواهند شد. بی بی‌سی این شمار از افسران را 10افسر انگلیسی و هدف از اعزام آنها را ارائه آموزش‌های لجستیک و مخابراتی به انقلابیون دانست.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه تصمیم یاد شده مطابق با قطعنامه شورای امنیت درباره منع ورود نیروهای زمینی بیگانه برای انجام عملیات جنگی در اراضی لیبی است، گفت: مستشاران نظامی انگلیسی در هیچگونه درگیری شرکت نخواهند کرد و این اقدام برای حمایت مردم انجام می‌پذیرد. در همین حال ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس دیروز شمار نظامیان انگلیسی مستقر در حال حاضر در بنغازی را 20 نظامی دانست و تاکید کرد: این تعداد حتی با ارسال مستشاران نظامی، افزایش نخواهد یافت. رسانه‌های انگلیسی از اعزام هزارنفر پیاده‌نظام انگلیسی به لیبی در روزهای آینده خبر دادند. این درحالی است که دولت انگلیس پیش از این از اعطای کمک 2میلیون پوندی برای حمایت از شهروندان در مصراته خبر داده بود. از سوی دیگر،ایتالیا و فرانسه هم با اعزام نیروهای زمینی از ارتش خود به لیبی به‌منظور درهم شکستن توان نظامی قذافی و تقویت موضع انقلابیون موافقت کردند. موافقت فرانسه با اعزام نیروی نظامی به لیبی در حالی اعلام می شود که پیش از این شماری از نمایندگان پارلمان فرانسه دولت را به اعزام نیرو فقط با هدف کمک به مخالفان لیبیایی فراخوانده بودند.

از سوی دیگر، مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که در بنغازی دولت مخالفان قذافی به شمار می‌آید، در تور اروپایی خود به ایتالیا و فرانسه، تاکید کرد که معمر قذافی رهبر لیبی تنها به زور از قدرت کناره‌گیری می‌کند. مصطفی عبدالجلیل پس از پایان دیدار با مقام‌های ایتالیایی از جمله فرانکو فراتینی وزیر خارجه راهی پاریس شد و با نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.
از سوی دیگر، پسر معمر قذافی با اشاره به اینکه اوضاع در لیبی به نفع نظام پدرش در حال تغییر است، تاکید کرد که نظام قذافی به‌زودی بر انقلابیون غلبه خواهد کرد.

سیف الاسلام القذافی در گفت‌وگو با تلویزیون لیبی با اظهار خوشبینی فراوان خود به این پیروزی، تصریح کرد که لیبی، مصر و تونس نیست، اگرچه لیبی دیگر به مانند گذشته نخواهد بود و زمان جمهوری نخست لیبی پایان یافته است.اظهارات سیف الاسلام در حالی بیان می‌شود که ژنرال مارک وان اوم عضو گروه نظامی ناتو به محدود بودن حملات هوایی برای شکست محاصره مصراته اذعان کرد. وی با اشاره به نابود‌سازی‌ حدود 40تانک نیروهای قذافی، اعتراف کرد که نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی موفق به خنثی‌سازی‌ ماشین جنگی قذافی از جمله سکوهای شلیک موشک و خمپاره‌اندازها نشده‌اند.