گروه ادب و هنر: نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور «ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر و «محمدعلی حجازی» مدیرروابط عمومی این جشنواره در فرهنگسرای پایداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست داروغه‌زاده ضمن قدردانی و تشکر از دبیران دوره‌های قبل گفت: باید از دبیران 3 دوره گذشته این جشنواره، علیرضا سجاد‌پور (دبیر دوره اول)، ایرج تقی‌پور (دبیر دوره دوم) و علیرضا رضاداد (دبیر دوره سوم) تقدیر و تشکر کنیم. به امید خداوند در اردیبهشت سال‌90 جشنواره چهارم را برگزار خواهیم کرد.وی افزود: این جشنواره با رویکرد محوری «شهری انسانی برای انسانی شهری» برگزار می‌شود که 6 محور موضوعی 1) شهر، ایمان و اخلاق 2) شهر، آگاهی و عقلانیت 3) شهر، سلامتی و نشاط 4) شهروند و بهره‌مندی از خدمات 5) شهروند و احترام به حقوق دیگران و 6) شهروند و همراهی و مشارکت را برای جشنواره درنظر گرفته‌ایم.

داروغه‌زاده مهم‌ترین نقطه تمایز شهر را فراهم کردن بستری برای تأمین ابعاد مختلف انسان دانست و گفت: انسان از 4 بعد روانی، معنوی، جسمانی و عقلانی برخوردار است و یک شهر در تمامی ابعاد باید تأمین‌کننده نیازهای انسان باشد در نتیجه ما این محورها را در راس جشنواره خود قرار داده‌ایم.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم شهر بخش‌های مختلف این جشنواره را برشمرد و گفت: این جشنواره شامل 2بخش اصلی و ویژه است که در بخش اصلی 5 زیرمجموعه مسابقه فیلم‌های سینمایی، کوتاه داستانی، بلند و نیمه بلند، انیمیشن و تیزر و بلند ویدئویی را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش ویژه جشنواره، طراحی پوستر جشنواره را به مسابقه گذاشته‌ایم که دانشجویان رشته گرافیک و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را برای ما بفرستند که به 3 پوستر برگزیده علاوه بر انتشار، جوایزی نیز داده خواهد شد و 50 پوستر برگزیده همزمان با برگزاری جشنواره در گالری سینما ملت به نمایش در می‌آید.

داروغه‌زاده همچنین به دیگر بخش‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش ویژه مقاله نویسی پیرامون موضوعات محوری جشنواره و بخش دانشجویی که برای نخستین بار اضافه شده از دیگر بخش‌های برنامه جشنواره است. در بخش دانشجویی در حوزه فیلم‌های داستانی، کوتاه، مستند و انیمیشن هیأت انتخاب و داوری جداگانه‌ای به بررسی آثار می‌پردازد.
داروغه‌زاده افزود: بیش از 270 جایزه ارزنده برای برگزیدگان و یکسال بلیت رایگان پردیس‌های سینمایی برای همه شرکت‌کنندگان در این بخش درنظر گرفته شده است.
دبیر جشنواره فیلم شهر ضمن قدردانی از حمایت و مشارکت فیلمسازان در این باره گفت: علاوه بر حضور فعال و مشارکت فیلمسازان توافقنامه‌ای با کانون فیلمنامه‌نویسان، انجمن فیلم کوتاه، انجمن منتقدان و نویسندگان، انجمن مستند‌سازان و انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند منعقد شده است تا با همکاری دوسویه جشنواره پربارتر برگزار شود.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم شهر نیز درباره آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره گفت: تاکنون 811 اثر در بخش‌های مختلف سینمایی، کوتاه و مستند به دبیرخانه رسیده است و مهلت ارسال آثار تا 12 اسفند ماه خواهد بود.

داروغه‌زاده در ادامه این نشست درباره بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: ترجیح ما این است که در بخش بین‌الملل آن کاری که می‌توانیم انجام دهیم به‌صورت واقع‌بینانه ببینیم. بخش بین‌المللی این جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار نخواهد شد و یک سری آثار مرتبط با موضوعات جشنواره را انتخاب می‌کنیم تا در ایام جشنواره به نمایش درآیند. به‌نظر من اصولا مفهوم بین‌المللی تاکنون اتفاق نیفتاده است و فعلا شاید امکان‌پذیر نباشد.

وی درباره حضور احتمالی فیلمسازان شناخته شده در چهارمین دوره جشنواره فیلم شهر گفت: مطمئن باشید که تمام فیلمسازان سینمای ایران و چهره‌های شاخص در جشنواره فیلم شهر حضور پیدا خواهند کرد و آن زمان باید بپرسید که چه کسانی به جشنواره فیلم شهر نیامده‌اند.

داروغه‌زاده همچنین با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: تاکنون بودجه‌ای برای جشنواره دریافت نکرده‌ایم ولی یک میلیاردتومان بودجه برای آن تصویب شده و منتظریم تا این مبلغ را دریافت کنیم. جوایزی که برای جشنواره درنظر گرفته‌ایم بین 2 تا 15‌میلیون تومان در بخش‌های اصلی است.

دبیر جشنواره فیلم شهر در پاسخ به این سؤال که معاونت امور سینمایی تا چه میزان با جشنواره فیلم شهر همکاری داشته است، گفت: مهم‌ترین حمایت معاونت امور سینمایی مجوز برگزاری این جشنواره بوده و طبیعی است که فکر نمی‌کنم شهرداری به لحاظ حمایت مالی نیازی به همکاری بخش دیگر دولتی داشته باشد اما حمایت معنوی معاونت سینمایی که تاکنون با ما همراه بوده و کمال همکاری را داشته‌اند چون معاونت بحث مجوز برای نمایش را دارد و در ایام برگزاری جشنواره به‌عهده معاونت امور سینمایی است.