تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴

نفیسه مجیدی‌زاده: خیلی‌ها را می‌شناسم که تنها نمره 20 کارنامه‌شان ورزش است؛ از جمله خود بنده! پس لطفاً ورزش را جدی نگیرید! این نمره 20 را از ما نگیرید!

منوچهر بهمنی، مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفته که یکی از اولویت‌های مهم این وزارت‌خانه، سعی در ساماندهی زنگ ورزش است. معلمان باید حضور مؤثری در این زنگ داشته باشند و با طرح و برنامه وارد کلاس درس شوند و ورزش مانند سایر درس‌ها در مدرسه جدی گرفته شود.

* * *

برنامه درسی جدید که می‌آید، همه بچه‌های مدرسه دنبال یک روز و یک ساعت‌اند: زنگ ورزش کجاست و برنامه روزهای پنج‌شنبه کلاس ما چیست؟ بیشتر ترجیح می‌دهند زنگ ورزش، زنگ آخر باشد تا راحت‌تر و بدون دغدغه تفریح کنند.

* * *

کیومرث هاشمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش هم گفته است که از این به بعد، مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی که فضای مناسبی برای ورزش دانش‌آموزان در نظر نگرفته باشند، صادر نخواهد شد.

* * *

زنگ ورزش مثل زبان است. گرچه معلم زبان ما، هر چند وقت یک بار، زنگ ورزش را می‌گیرد، اما سال گذشته در نهایت ما نه زبان یاد گرفتیم و نه ورزشکار شدیم.

* * *

سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزان شهر تهران، علی‌رغم گستردگی جمعیت دانش‌آموزی این شهر، کمتر از 20 سانتی‌متر است.

مسئول اجرایی اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش گفته است که در سال‌های گذشته به بهانه این‌که طرح‌های نیمه تمام در زمینه گسترش فضاهای ورزش دانش‌آموزی شهر تهران باید پایان یابد، از اجرای طرح‌های جدید جلوگیری شده است.

* * *

همه بچه‌هایی که خوب انگلیسی صحبت می‌کنند تابستان‌ها کلاس زبان می‌روند، همان‌طور که همه بچه‌هایی که خوب ورزش می‌کنند، کلاس ورزش می‌روند.

* * *

حسن بابویی، رئیس گروه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران گفته که تمام سالن‌های ورزشی شهر تهران تا ساعت 2 بعد از ظهر در اختیار دانش‌آموزان تهرانی است.

او همچنین گفته است که هفت مدرسه ورزشی در مقطع ابتدایی و راهنمایی در تهران، فعالیت خود را آغاز کردند که در مدارس ورزشی راهنمایی، شش جلسه ورزش به آموزش هفتگی اضافه می‌شود و هدف از این کار، شناسایی دانش‌آموزان مستعد در رشته‌های گوناگون ورزشی است.

* * *

فاطمه ورزشکار است. فوتبالیست‌ و دروازه‌بان؛ او هفته‌ای سه روز بعد از پایان مدرسه، به یک مجموعه ورزشی در میدان راه‌آهن می‌رود و تمرین می‌کند.میدان راه آهن از خانه آنها و مدرسه‌اش کمی دور است.

* * *

محمد رضایی، معاون سازمان ورزش شهرداری تهران می‌گوید: «اساساً شهرداری تهران وظیفه توسعه ورزش همگانی را به عهده دارد که شامل همه قشرها می‌شود. اما برای نوجوانان مسابقات محله‌ای را داریم که در 15 رشته است و در 374 محله تهران برگزار می‌شود. امسال در این مسابقات حدود 500 هزار نفر شرکت کرده‌اند و در پایان هر دوره به سه تیم برتر جوایزی اهدا می‌شود.»

* * *

شش ماه پیش بود که فاطمه فوتبال را شروع کرد، از طرف دبیر ورزش معرفی شد و در تمرین اول تمام بدنش درد گرفت. انگار پیش از آن هیچ نرمشی نکرده بود. خودش می‌گوید هفته‌ای دو ساعت ورزش در مدرسه به چه درد می‌خورد؟

* * *

«نصب وسایل‌ ورزشی در بسیاری از مدرسه‌های دخترانه در هشت منطقه تهران آغاز شده و کافی است مدارس دخترانه بخواهند تا شهرداری با هزینه خود، این وسایل بدنسازی را به مدرسه‌ها ببرد و البته با توافق بین مدارس و شهرداری، قرار است
بعدازظهرها درهای مدرسه‌ها باز باشد تا خانم‌های محله بتوانند از آن‌جا به عنوان ایستگاه تندرستی استفاده کنند. مدت استفاده برای آنها، حدود یک ساعت است.» این را هم، رضایی می‌گوید.

* * *

فاطمه البته گاهی بعد از ظهرها به پارک نزدیک خانه‌شان می‌رفت و از وسایل ورزشی استفاده می‌کرد؛ البته در تابستان.

* * *

نمایشگاه ورزش‌های تفریحی، از 27 مهر در پارک رازی آغاز به کار کرده و تا 8 آبان برنامه هایش ادامه دارد . زمان برگزاری این نمایشگاه ساعت 9 صبح تا 9 شب است و در آن 100 نوع رشته ورزشی- تفریحی معرفی می‌شود.

* * *

فاطمه در زنگ ورزش مدرسه، بسکتبال بازی می‌کند. او به بسکتبال علاقه‌ای ندارد، اما فوتبال جزو رشته‌های ورزشی مدرسه آنها نیست.

* * *

به گفته مسئولان ورزش آموزش و پرورش، علاوه بر اجباری شدن ورزش صبحگاهی، رشته تیر و کمان و ورزش‌های سه‌گانه هم از سال تحصیلی جدید به مدرسه‌ها آمده است.

* * *

این هم برای سنتی‌ها:« از این به بعد مرشدان و مربیان زورخانه‌ای به مدرسه‌ها می‌آیند تا دانش‌آموزان علاقه‌مند بتوانند در آن‌جا آموزش ببینند. قرار است کلاس‌های زورخانه‌ای برای رده‌های سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان و جوانان برگزار ‌شود.» این را مجید معصومی، رئیس هیئت زورخانه‌ای استان تهران گفته است.

* * *

فاطمه و دوستان ورزشکار و غیرورزشکارش معتقدند که به هر حال برای پسرها فرصت ورزش خارج از مدرسه بیشتر فراهم است و آنها می‌توانند حتی در کوچه و خیابان به راحتی فوتبال و والیبال و... بازی کنند. گرچه از این امکان کمتر استفاده می‌کنند و...

* * *

در آخر، وزیر آموزش و پرورش هم گفته است که ورزش همچون اکسیژن برای دانش‌آموزان است و اگر ورزش دانش‌آموزی در کشور راه‌اندازی و تقویت شود و تعداد کثیری وارد رقابت‌های ملی و بین‌المللی شوند،مشکلات اجتماعی و کار نیروی انتظامی کمتر می‌شود.

او گفته اگر امروز تیم ملی فوتبال ایران مقابل کویت شکست می‌خورد نتیجه ضعف ورزش دانش‌آموزی است.

پس بهتر است ما دانش آموزان خودمان را دست‌کم نگیریم.

منبع: همشهری آنلاین