گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران علاوه بر افتتاح ایستگاه متروی محمدشهر کرج، با حضور در ایستگاه متروی صادقیه، مرکز جدید کنترل فرمان خط 5 و دستگاه‌های خودکار فروش بلیت را راه‌اندازی کرد.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو دیروز خبر داد: با حمایت‌های شهردار تهران هر ماه 4 لکوموتیو تحویل مترو خواهد شد که با این اقدام در مسیر تهران - کرج برای همیشه مشکل لکوموتیو برطرف خواهد شد.

 قالیباف در مراسم افتتاحیه ایستگاه محمدشهر کرج گفت: ما در شهرداری تهران بر این باوریم که باید شهرها و استان‌های اطراف خود را نیز مثل تهران ببینیم.وی افزود: اگر قرار باشد مدیری به‌صورت قطعه‌ای فقط به فکر اداره محدوده تحت امر خود باشد این در واقع نوعی بت‌پرستی قرن بیست و یکمی محسوب می‌شود.

قالیباف اظهار داشت: در واگذاری واگن‌های دو طبقه، کرج را در اولویت قرار دادیم درحالی‌که همه می‌دانند متروی تهران با مشکل حادی به نام واگن مواجه است، اما این باعث نشده که هنگام تامین امکانات و تجهیزات مترو تنها به تهران فکر کنیم.

قالیباف تاکید کرد که این امر در مورد شهرهای اقماری تهران نظیر اسلامشهر، ورامین و به‌خصوص فرودگاه امام(ره) که سپهر بین‌المللی کشور ماست نیز صادق است.وی گفت: تعداد زیادی از مردم در تهران به کار مشغولند اما محل سکونتشان در شهرهای اطراف است به همین دلیل ما خود را مکلف می‌دانیم به‌دلیل ارتباط عمیقی که بین تهران با حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ساکنان شهرهای اطرافش وجود دارد، خدمات‌رسانی مناسبی برای آنها نیز تدارک ببینیم.

قالیباف از آمادگی فنی و تکنولوژیک شهرداری تهران برای احداث سالی 30 کیلومتر مترو در تهران سخن گفت اما در عین حال تحقق این مهم را درصورت تامین اعتبارات لازم میسر دانست. به گفته شهردار تهران، از مجموع یک میلیارد و 300 میلیون دلار اعتبارات مترو از صندوق ذخیره ارزی، یک میلیارد دلار متعلق به شهر تهران است که درصورت پرداخت این اعتبارات سرعت ساخت مترو افزایش می‌یابد.

بهره‌‌برداری از ایستگاه ولیعصر تا 2 ماه آینده

دیروز شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی محمدشهر، در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این مطلب اظهار داشت: علاوه بر تکمیل خط 4 مترو به‌طور کامل، عملیات اجرایی خط 3 مترو نیز با تمام توان دنبال می‌شود.

وی خبر داد: نخستین ایستگاه این خط در چهارراه ولیعصر نهایتا تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.وی ادامه داد: خط 3 مترو از جاده ساوه آغاز شده و پس از گذشت از میدان راه آهن، میدان منیریه، ولیعصر، شهید بهشتی، بزرگراه شهید صیاد و شهید بابایی به ازگل ختم می‌شود و در واقع شمال شرق تهران را به جنوب غربی متصل می‌کند.وی گفت: بعد از خط 4 مترو، خط 3 به بهره‌برداری خواهد رسید.

قالیباف همچنین درباره احداث خط 7 متروی تهران نیز گفت: این خط از شهرک قدس آغاز می‌شود و تا شهرک مشیریه در جاده خاوران ادامه می‌یابد.به گزارش همشهری ایستگاه محمدشهر در مسیر خط 5 متروی تهران حد فاصل ایستگاه ملارد و گلشهر جنوب اتوبان تهران- کرج و روبه‌روی ترمینال اتوبوسرانی شهید کلانتری واقع شده است و قابلیت سرویس‌دهی به شهرهای محمدشهر، ماهدشت و صفا دشت را دارد.

از سوی دیگر تعداد 195 دستگاه خودکار فروش بلیت مغناطیسی برای ایستگاه‌های خطوط 1، 2، 3و 5 در نظر گرفته شده است که خدمات فروش بلیت‌های مغناطیسی تک سفره و دو سفره را به تعداد 4 هزار قطعه فراهم کرده و از حجم صف‌های خرید بلیت به میزان قابل ملاحظه‌ای خواهد کاست.بنا بر این گزارش، راه‌اندازی مرکز کنترل و فرمان خط 5 متروی تهران نیز امکان کنترل ترافیک مرکزی از ایستگاه صادقیه تا گلشهر و پایانه مهرشهر را فراهم می‌کند.