ترجمه سید‌محسن ساری: دانش‌آموزان دوره دبیرستان در اسرائیل افزون بر درس‌های معمولی برای یادگیری درس جدیدی به نام «عملیات نظامی» آماده می‌شوند.


طی 2 هفته گذشته، افسران اسرائیلی جهت یافتن کارگاه‌های مناسب در نهادهای آموزشی، از 300‌مؤسسه بازدید به عمل آوردند. آنها درصدد پیاده کردن برنامه‌ای آموزشی تحت عنوان «راهی به سوی ارزش‌ها» هستند.

هدف غایی از این برنامه که ارتش آن را تدارک دیده، منظم‌کردن فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها به یگان‌های نخبه جهت فعالیت در مناطق دشمن خیز!! همچون غزه است.

«جدعون ساعر» وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی که از بلند پایگان حزب راست گرای لیکود است در این باره چنین می‌گوید: «خدمت نظام فقط یک تکلیف نیست بلکه افتخار و ارزش اجتماعی است».یکی از اهداف دیدار افسران از مؤسسه‌های آموزشی، تحکیم روابط میان نیروهای نظامی اسرائیل و نظام آموزشی این رژیم است و هدف اصلی ایجاد حد و مرز برای جلوگیری از فرار سربازان است.

در حال حاضر همه ساله بنا به دلایل مذهبی و عقیدتی، 28‌درصد از جوانان اسرائیلی از خدمت ارتش فرار می‌کنند. ارتش اسرائیل برای تشویق جوانان جهت پیوستن به ارتش تلاش دارد به مؤسسه‌های آموزشی‌ای که بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان را به ارتش معرفی کند نه فقط مشوق‌های کلان مادی می‌دهد بلکه اسامی آن مؤسسه‌ها را در رسانه‌های عمومی منتشر می‌کند تا به نوعی آنها را تشویق کرده‌باشد.

مطرح شدن این موضوع، معلمان را بر آن داشته که خشم و نگرانی خود را ابراز کنند. آنها می‌گویند که دانش‌آموزان به جای آنکه به ارزش‌های بین‌المللی واقف شوند اکنون ناچار می‌شوند که به ضرورت پیوستن به لشکر «گولانی» یا نیروی کوماندوی «سابریت مانکال» فکر کنند. اینها نام‌های گروه‌های نظامی و جنگ‌طلب صهیونیستی برای جذب جوانان به این گروه‌هاست. معلمان می‌گویند که دیدارهای مکرر افسران ارتش از کلاس‌های درس با مأموریت ویژه آنها که تهذیب روانی دانش‌آموزان است در تضاد قرار می‌گیرد.

«نمرود آلونی» مدیر پژوهشکده بررسی‌های علمی می‌گوید: «اینکه خدمت نظام، تکلیفی اجباری است شکی نیست ولی هیچ‌گاه، ارزش تلقی نمی‌شود زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که نوجوانان را بر آن داریم که از سنین نوجوانی به صفوف ارتش بپیوندند. جامعه ما که می‌خواست آتن دیگری شود اکنون سخت مورد تهدید قرار گرفته که به اسپارت تبدیل شود».

این در حالی است که اخبار و گزارش‌های بسیاری وجود دارد حاکی از اینکه سالانه بسیاری از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی دست به‌خودکشی می‌زنند. به این ترتیب ارتش این رژیم سعی دارد با رجوع به دبیرستان‌ها، نیروهایی را از ابتدای جوانی جذب کرده و آموزش دهد تا از میزان ریزش نیرو در ارتش جلوگیری کرده‌باشد.

ارتش صهیونیستی در این رژیم نفوذ زیادی دارد و می‌تواند در همه دستگاه‌ها تاثیر داشته باشد.

السفیر