همشهری‌آنلاین: پیدایش ارکستر فیلارمونیک ارومیه و رشد آرام ولی مطمئن و ترکیب اعضای آن حاصل گفت و گویی است با بهروز وحیدی آذر، موزیسین و رهبر ارکستر که می‌‌خوانید

ارکستر فیلارمونیک ارومیه برای اولین بار در شهر ارومیه در روزهای 15 و 16 مرداد کنسرت خود را برگزار کرد ؛ این ارکستر را اکنون می توان تنها ارکستر فعال کلاسیک در یکی از شهرهای کشور به غیر از تهران دانست.

  • آقای وحیدی‌آذر ،از چگونگی شکل گیری ارکستر فیلارمونیک ارومیه بگویید؟


در یکی از جشنواره های موسیقی از آقای هوشنگ اکبری اهل ارومیه بعنوان یکی از بهترین ویلن سازان کشور و از اینجانب بعنوان رهبر ارکستر مجلسی جوانان تجلیل شد ؛چند سال بعد ایشان برای شرکت در نمایشگاه بین المللی تبریز به این شهر آمده بودند فرصتی دست داد تا دیدار دیگری داشته باشیم تا اینکه در اواخر سال 88 با ایشان و آقای حبیب زاده استاد پیانو در شهر ارومیه بصورت تلفنی در مورد تشکیل کلاس ویلن بصورت مستمر در ارومیه صحبت گردید و قرار بر این شد بعد از بازگشتم از ایتالیا این کلاس ها دایر گردد و در تاریخ دوم اردیبهشت ماه امسال کلاس ها همزمان در دانشگاه علمی کاربردی و مدرسه موسیقی دائر شد و روز بعد یعنی در تاریخ سوم اردیبهشت ماه روز جمعه ارکستر ارومیه به رهبری اینجانب و همکاری10 نفر در محل آمدرسه نای ونی تشکیل گردید و کار را با اثری از باخ شروع کردیم و تا امروز در هر جلسه 2 یا 3 نفر نوازندگان جدید به ارکستر ملحق شدند و در نهایت اعضای ارکستر به 34 نفر رسیده است و بعد از کنسرت نوازاندگان جدید نیز پذیرفته خواهند شد.

  • بافت این ارکستر چگونه و به چه ترتیبی است؟

گروه ویلن اول هشت نفر و ویلن دوم پانزده نفر گروه ویلن آلتو هفت نفر و گروه ویلن سل چهار نفر و پیانو و ارگ 2 نفر و فلوت سه نفر هستند و همه اهل ارومیه یا شهر های اطراف مثل نقده ، بوکان ، سلماس و خوی و... سرتمرین ها حضور جدی دارند.

  • چه قطعاتی را اجرا کردید؟

آثاری که در این کنسرت اجرا شد به این ترتیب بود که در ابتدا از آنتونیو ویوالدی ، سمفونی روستائی در سل ماژور برای ارکستر زهی در ادامه آن از ویوالدی کنسرتو برای ویلن و ارکستر در لامینور با تکنوازی داوود جهانگیری و در قسمت دوم برنامه از توماس آلبینونی سمفونی در سل ماژور برای ارکستر زهی و بعد از آن از آلبینونی آدا جیو در سل مینور و در پایان از جرج فردریک هندل ساراباند اجرا شد.

نحوه انتخاب قطعات طوری بوده است که در صورت امکان می توانست همکاری هنرمندان ارکستر سمفونیک تبریز و ارکستر مجلسی جوانان تهران را با توجه به اجرای این آثار توسط این ارکسترها عملی کرد. چنانکه در کنسرت 11 مرداد ماه ارکستر مجلسی جوانان تهران که در تالار رودکی برگزار شد در آن آثاری از موتسارت سرناد موسیقی کوچک شبانه و کنسرتو ویلن در سل ماژور با تکنوازی گلنوش اخوان و از آنتون دورژک سرناد زهی با همکاری 30 هنرمند جوان و رهبری اینجانب اجرا شد.
دو هنرمند سابق ارکستر بنام آقای بیژن سپنجی فارغ التحصیل دانشگاه مگ گیل مونترال کانادا و کنسرواتور تورنتو بعنوان کنسرت مایستر و خانم ریحانه ستاری که برای دیدن خانواده و کشورشان آمده بودند با اشتیاق فراوان و با همکاری صمیمانه و بسیار موثر در کنسرت شرکت نمودند.

  •  نیازهای ارکستر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارکستر در ادامه مسیر خود با توجه به توسعه و گسترش آن در نهایت رشد کیفی آن به سالن تمرین مناسب و امکانات از قبیل ساز مورد نیاز ارکستر سمفونیک و کتابخانه موسیقی و بودجه مناسب نیاز دارد و در نشستی که با مسئولان موسیقی شهر ارومیه برگزار شد مطرح گردیده و خوشبختانه مقداری از موارد مورد نیاز در اداره ارشاد و سازمان های این شهر موجود می باشد ؛ پیشنهاد شده است تالار شمس مجتمع فرهنگی ارومیه در اختیار ارکستر قرار گیرد تا تمرینات ارکستر در فضایی مناسب و در اطاق های آن مجموعه کلاس های شخصی و آزاد سازهای مورد نیاز ارکستر سمفونیک تشکیل گردد.

  •  برنامه‌های بعدی ارکستر چه خواهد بود؟

ارکستر فیلارمونیک ارومیه در ادامه برنامه های هنری خود به جذب نیروها و آموزش آنها و سازماندهی آنها براساس نیاز های ارکستر سمفونیک بهمراه گروه کر ادامه می دهد و در برنامه های هنری خود به جنبه های آموزشی آثار و جذابیت آنها برای جوانان براساس نیاز های فرهنگی جامعه تاکید دارد و از همه هنرمندان و صاحب نظران صمیمانه دعوت می نماید ما را در این امر مهم یاری فرمایند.

  • آیا می‌توان تشکیل ارکستر را برای سایر شهر های کشور نیز برنامه‌ریزی کرد؟

ما توسعه فرهنگی را برای همه کشور می خواهیم و ابتدا باید برای همه شهر های بزرگ برنامه ریزی شود و زمینه های کار برای افراد و هنرمندان لایق که کارنامه هنری درخشارندارند فراهم نمود و به‌موازات این برنامه راه اندازی کنسرواتوارهای موسیقی در شهرهای بزرگ و سپردن کار آنها به موسیقی دان های دارای تحصیلات آکادمیک در اولویت قرار گیرد و با طراحی برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت موسیقی کشور را به حد کمال رساند تا سهم عمده ای در تاریخ هنر موسیقی جهانی داشته باشیم با امید موفقیت هنرمندان کشور و شادی و سعادت مردم میهنمان ایران و با درودهای فراوان.

منبع: همشهری آنلاین