تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹

گروه بین‌الملل: تظاهرات معترضان خشمگین به سیاست‌های اقتصادی غرب در شهر تورنتو - میزبان نشست گروه 20 - باعث شد تا این شهر آرام در عرض 48 ساعت به یک منطقه جنگی تبدیل شود.

روز گذشته نیروهای پلیس کانادا برای متفرق کردن معترضانی که قصد داشتند به محل برگزاری اجلاس گروه ۲۰ نزدیک شوند از گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند که این مسئله باعث درگیری معترضان و نیروهای امنیتی شد.

بیش از 20 هزار نیروی پلیس با هزینه یک میلیارد دلار وظیفه مقابله با تظاهرات علیه اجلاس گروه 20 را برعهده دارند و منطقه برگزاری این اجلاس را با استفاده از فنس‌های فلزی از بقیه شهر جدا کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در درگیری‌های شهر تورنتو دست‌کم 4 خودروی پلیس به آتش کشیده شده و نیروهای پلیس حداقل 300 نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو که با اتفاقات پیش آمده غافلگیر شده است روز گذشته گفت: ما هرگز این سطح از جرایم را در خیابان‌های این شهر ندیده‌ایم. مسئولان برگزاری تظاهرات علیه اجلاس گروه 20 که به ادامه بحران مالی جهانی معترض هستند،

می‌گویند: حداقل 3 هزار نفر در بزرگ‌ترین تظاهرات علیه گروه 20 در شهر تورنتو شرکت کرده‌اند. مهم‌ترین موضوع مورد بحث در نشست گروه 20 بحث و گفت‌وگو درباره راه‌های ممکن برای پایان‌دادن به بحران مالی جهانی است.

رئیس پلیس تورنتو اعلام کرده است که هدف معترضان دور کردن پلیس از حصار امنیتی دور محل اجلاس و تلاش برای مختل کردن این نشست است. وی درحالی‌که گزارش‌هایی از شلیک گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان منتشر شده است،

این مسئله را رد و تنها استفاده از گاز اشک‌آور را تأیید کرد. دولت کانادا به خاطر وضعیت بحرانی این شهر مجبور شده است تا نیروهای تازه نفسی را از سایر شهرها به تورنتو اعزام کند که به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کانادا زندگی عادی مردم عملا در آن مختل شده است.

مدارس و مراکز مهم تجاری در این شهر به خاطر این اجلاس بسته شده و قطارهای مترو قادر به حرکت طبق برنامه خود نیستند. دیوید میلر، شهردار تورنتو روز گذشته به همین خاطر در نشستی خبری از مردم این شهر خواست خونسرد باشند و وحشت زده نشوند.

ویک توئس، وزیر ایمنی عمومی کانادا هم در بیانیه‌ای گفت: این تصاویر واقعا برای کانادایی‌ها تکان‌دهنده است. ما در حال اتخاذ تمام اقدامات لازم برای تضمین امنیت کانادایی‌ها، نمایندگان رسانه‌ها و میهمانان خارجی هستیم.

این در حالی است که پلیس کانادا پیش‌بینی کرده است که به احتمال زیاد تظاهرات علیه اجلاس گروه 20 ادامه خواهد داشت و ماموران امنیتی در حال آماده‌سازی خود برای مقابله با درگیری‌های بیشتر هستند.

درحالی‌که صدها نفر از معترضان تاکنون دستگیر شده‌اند مسئولان پلیس اعلام کرده‌اند که به روند بازداشت‌های خود برای تامین امنیت شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه 20 ادامه خواهند داد. مسئولان دولت کانادا اعلام کرده‌اند که افراد بازداشت شده با اتهام‌های مختلفی ازجمله اخلال در نظم عمومی به‌زودی محاکمه می‌شوند.

کانادا پیش از آغاز اجلاس گروه 20 میزبان نشست 8 کشور صنعتی جهان در منطقه شهرک تفریحی موسکوکا بود. سران گروه 8 در بیانیه پایانی این اجلاس تلاش کردند که با محکوم کردن محاصره نوار غزه، خود را از خشم جهانی علیه رژیم صهیونیستی که پس از حمله نظامیان این رژیم به ناوگان آزادی شدت گرفته است، دور نگه دارند.

در بیانیه‌ پایانی اجلاس سران جی 8 اعلام شده است که محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به شکل کنونی ادامه یابد و باید به نوعی تغییر پیدا کند تا کمک‌های بیشتری به ساکنان فلسطینی آن برسد.

سران گروه 8 در بیانیه خود همچنین از تصمیم رژیم صهیونیستی برای تشکیل گروه تحقیق داخلی درباره حمله به ناوگان آزادی تقدیر کردند! در این بیانیه آمده است: ما همه طرف‌ها را به تلاش برای اجرای قطعنامه 1860 شورای امنیت و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه و حرکت کالاهای تجاری و اشخاص به غزه تشویق می‌کنیم و این محاصره نمی‌تواند ادامه یابد و باید تغییر کند.