تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱

ندا انتظامی: 1. از پله‌های تخت‌جمشید که بالا بروید به دروازه ملل می‌رسید؛ همان دروازه‌ای که دو طرفش 2 شیر بالدار ایستاده است

راهنمای تور می‌گوید که توریست‌ها یادگاری‌های زیادی روی تخت‌جمشید کنده‌اند اما قدیمی‌ترین یادگاری متعلق به یک جهانگرد خارجی است

2. جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در تالار رودکی برگزار شد. نگاهی به فهرست قطعاتی که در این جشنواره اجرا شد، این نکته را یاد‌آور می‌شود که سهم اجرای موسیقی ایرانی نسبت به موسیقی خارجی بسیار کم است؛ نکته‌ای که دبیر جشنواره هم به آن اشاره کرد و از کم‌کاری‌های مسئولان و هنرمندان در این زمینه گفت.

3. وقتی در بین ستون‌ها و مجسمه‌هایی که از تخت‌جمشید باقی مانده است، قدم می‌زنید، اوج تمدن ایران را می‌بینید. راهنمای تور از باستان‌شناسانی می‌گوید که به کمک تخت‌جمشید آمدند و بازسازی‌هایی که زمان زیادی طول کشید تا به همت این مرمت کاران خارجی عمر تخت‌جمشید چند سال بیشتر شود.

4. تمام جشنواره‌های تئاتری ایران مصرند که بین‌المللی برگزارشوند. جشنواره تئاتر رضوی یا جشنواره تئاتر دفاع مقدس، همه‌ساله پرونده خود را با این نوید می‌بندند که در سال‌ آتی بین‌المللی برگزار می‌شوند یا از سال دیگر بین‌المللی خواهند شد. گویی حضور یک یا 2 کار خارجی، اعتباری برای یک جشنواره ایرانی است.

5. لیدر تور با شیفتگی از تخت‌جمشید سخن می‌گوید. او از توریست‌های خارجی می‌گوید که از دیدن عظمت تمدن ایرانی شگفت زده شده‌اند. او می‌گوید خیلی از این توریست‌ها تمام جهان را گشته‌اند و به ایران رسیده‌اند اما به‌نظر آنان تمدن ایرانی چیز دیگری است. این تمدن با هیچ تمدنی در دنیا قابل مقایسه نبوده و نیست.

6. دوسالانه خوشنویسی هم قرار بود بین‌المللی برگزار شود. هیچ آثاری از کشورهای دیگر به جشنواره نرسید اما عنوان بین‌المللی با جشنواره ماند.

7. راهنمای تور می‌گوید که تمام مجسمه‌ها و نقش برجسته‌های تخت‌جمشید در حال تعظیم به تمدن ایران هستند.

8. حدود یکسال است که ارکستر ملی ایران به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات از جمله رفتن فرهاد فخرالدینی تعطیل شده‌است. ارکستر ملی در عمر 11ساله خود صرفا آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا و خوانندگان جوان زیادی را به دنیای موسیقی معرفی کرد. ارکستر ملی تعطیل شد و در این مدت مسئولان به فکر شخص جایگزین برای فرهاد فخرالدینی نبودند؛ گرچه وعده‌های بسیاری داده شد که به‌زودی این مشکل برطرف می‌شود اما گرهی از کار ارکستر ملی باز نشد؛ هرچند در این مدت 11 ساله ارکستر ملی رهبر ایرانی هم تربیت نکرد.

9. راهنمای تور از معماری شگفت انگیز تخت‌جمشید می‌گوید؛ معماری‌ای که همه دنیا را شگفت زده کرده ا‌ست. این را براساس گفته‌های فلان نویسنده خارجی می‌گوید که در بهمان کتابش از تخت‌جمشید نوشته است. راهنمای تور می‌گوید این کتاب خارجی در دانشگاه‌های ایران در رشته باستان‌شناسی تدریس می‌شود.

10. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران وعده داد، مشکل ارکستر ملی به‌زودی حل می‌شود و ارکستر موسیقی سنتی هم دوباره فعال می‌شود. حمید شاه آبادی در پاسخ به مطلبی که چندی پیش در روزنامه همشهری چاپ شده بود، عنوان کرد که ارکستر ملی ایران افتخار ایران است. اما باید گفت که افتخار ایران یکسالی می‌شود که خاموشی گزیده است. ارکستر موسیقی سنتی هم مدت‌هاست که فعالیتی ندارد، گویی از همان ابتدا هرگز فعال نبوده‌است.

11. ازمانده‌های تخت‌جمشید را در موزه‌های انگلیس و لوور فرانسه می‌توان دید؛ جایی که مجسمه‌های دزدیده شده، به‌خوبی مراقبت می‌شوند. این را هم راهنمای تور می‌گوید.

12. نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با استقبال گسترده مردم مواجه شد. شهرداد روحانی در مقام رهبر ارکستر، نشان داد رهبر ارکستری با درایت و هوشمند است. انتخاب قطعات گواه این ادعاست. قطعات کلاسیکی که او برای چند شب انتخاب کرد، برای اغلب مردم حتی کسانی که اهل موسیقی نبودند، آشنا بود. اجرای آثار آهنگسازان بزرگ جهان، برای گوش مخاطبان ایرانی که به شنیدن موسیقی کلاسیک عادت ندارند، دلنشین بود.

جای قطعات ایرانی هم در این اجرا طبق معمول خالی می‌نمود. ارکستر سمفونیک تهران قرار است با رهبری میهمان، هدایت شود. حضور رهبر میهمان امری عادی است اما طنز تلخ قضیه اینجاست که اغلب رهبران میهمان که برای ارکستر دعوت می‌شوند، ایرانی‌هایی هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. آنها به دعوت مسئولان به ایران می‌آیند، بعد از یک یا چند رهبری از آنان برای رهبری دائم دعوت می‌شود اما بعد از مدتی آنان یا عذر می‌آورند یا عذرشان خواسته می‌شود؛ پای صحبت‌های علی رهبری، نادر مشایخی و منوچهر صهبایی که بنشینید آنان از این تجربه‌ها خواهند گفت.

13. روزانه صدها نفر از بناها، مجسمه‌ها و کتیبه‌های ربوده شده ایرانی در موزه‌ها و گالری‌های خارجی دیدن می‌کنند؛ این را هم راهنمای تور می‌گوید.