تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۶

پیش از این برخی افراد بی‌ملاحظه عادت داشتند به اصطلاح، روی اعصاب دیگران راه بروند

اما گویا این روز‌ها آمادگی جسمی افراد یاد شده به اندازه‌‌ای بالا رفته است که می‌توانند روی اعصاب دیگران بدوند.

برای نمونه همسایه طبقه‌‌ بالایی چنانچه به آرامش همسایه پایینی اهمیت ندهد با دویدن در خانه می‌تواند مصداق خوبی برای این مورد باشد. دیوار‌های نازک برخی مجتمع‌های مسکونی به راحتی صدا را از خود عبور می‌دهند.

البته این صدا‌ها فقط به صورت عمودی حرکت نمی‌کنند و انواع افقی نیز دارند؛ به این معنی که همسایه‌های دیوار به دیوار نیز می‌توانند روی اعصاب دیگران بدوند. البته این نوع دویدن فقط ویژه کودکان نیست و بزرگ‌تر‌ها نیز با خرید یک دستگاه تردمیل بدون ضربه‌گیر، می‌توانند گوی سبقت را از کودکان بربایند.

این روز‌ها بسیاری از افراد به امید داشتن تناسب اندام و سلامتی تردمیل در خانه دارند. اما تعدادی از خریداران این دستگاه پیش از خرید آن هرسؤالی را از فروشنده به غیر از میزان تولید سر‌و‌صدای آن برای طبقه پایینی می‌پرسند. حال آنکه فقط با یک وسیله ضربه‌گیر می‌توان از این نوع مزاحمت به اندازه قابل توجهی کاست.

سطل زباله، زیرسیگاری نیست

مشاهده انبوه ته‌سیگار‌های نارنجی رنگ کنار بزرگراه، داخل باغچه‌ها، بالکن‌اداره و دیگر بخش‌های شهر نشان می‌دهد که برخی سیگاری‌ها هیچ توجهی به حقوق همنوعان خود ندارند.

جالب است برخی از آنها بعد از یک بحث داغ درخصوص حقوق بشر و حقوق شهروندی و غیره ته‌سیگار خود را در محدوده‌های یاد‌شده رها می‌کنند. این در حالی است که این حرکات به هیچ‌وجه با یکدیگر همخوانی ندارد. علاوه‌بر این به یاد داشته باشیم که سطل زباله زیرسیگاری نیست و انداختن ته سیگار در سطل زباله گاهی منجر به آتش‌سوزی می‌شود.

تفاوت تصویر با واقعیت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصویر چاپ شده روی بسته‌بندی یک ماده غذایی یا هله هوله به اندازه‌ای برایتان جالب باشد که بلافاصله آن را خریداری کنید. در این هنگام مغز با مشاهده تصویر جذاب به شما پیغام می‌دهد که محتویات بسته ، دارای همان شکل و ظاهر تصویر است و خوشمزه خواهد بود.

این در حالی است که در پاره‌ای موارد، شما فقط در یک تله تبلیغاتی افتاده‌اید. برای نمونه گاهی حتی رنگ‌های محصول غذایی هم با آن چیزی که در تصویر نمایش داده شده است، مطابقت ندارد.

در این موارد فقط به دلیل جذب مشتری تصویری زیبا با رنگ‌های جذاب به نمایش درآمده است تا به مشتری القا کند که محتویات بسته به همان شکل هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود فقط به دلیل جذاب بودن تصاویر چاپ شده روی بسته‌بندی مواد غذایی آنها را خریداری نکنید و در مورد آنها اطلاعات کافی به دست آورید.

ارزانی بی‌دلیل نیست

درکنار بازار داغ تبلیغات غیرواقعی، این اواخر برخی از پزشکان نیز با انتشار آگهی از ارائه خدمات دندانپزشکی با قیمت بسیار پایین خبر می‌دهند. این قیمت‌ها در برخی موارد به اندازه‌ای کم است که حتی یک‌چهارم هزینه معمولی خدمات هم نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد با مشاهده این آگهی‌ها برای استفاده از خدمات اقدام می‌کنند.

حال آنکه در برخی موارد این ارزانی بی‌دلیل نیست و از مواد با کیفیت که قیمت بالا‌تری دارند برای خدماتی مانند پر کردن دندان استفاده نمی‌شود و به همین دلیل دندان پر شده به سرعت خالی می‌شود.

بهتر است در این مورد دقت بیشتری وجود داشته باشد تا فقط به دلیل ارزان بودن از خدمات باکیفیت پایین استفاده نشود. از سوی دیگر برخی دندانپزشکان نیز هنگام مراجعه بیماری که برای کشیدن دندان مراجعه کرده‌ است خدمات دیگری ارائه می‌کنند و در پایان اعلام می‌کنند که بیمار بایدکشیدن دندان را در مطب دیگری انجام دهد و به این وسیله ویزیت ناخواسته‌ای را به بیمار تحمیل می‌کنند.