فؤاد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهایی انجام می‌دهد. تازه ترین نتایج عملکرد این سامانه از رسیدگی به بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شکایت و عزل دو مدیر حکایت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، شهروندان می‌توانند از طریق شماره تماس فوریت‌های اداری ۱۲۸ گزارش‌های خود را ثبت ‌و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت کنند. این سامانه که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، راه‌اندازی شده است با تمرکز بر نحوه ارائه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.

سازمان اداری و استخدامی گزارش عملکرد سامانه فؤاد ۱۲۸ طی پاییز ۱۴۰۴ را منتشر کرد که نشانگر رضایت ۶۶ درصدی شهروندان درخصوص پیگیری شکایات اداری است.

براساس این گزارش در پاییز امسال ۵۲ هزار و ۱۶۸ تماس موفق با شماره فوریت‌های اداری ۱۲۸ انجام شده که ۶ هزار و ۷۳۴ شکایت مرتبط با شاخص‌های فؤاد بوده است. همچنین میزان حل‌شدن شکایات براساس بازخوردگیری از شهروندان ۶۶درصد برآورد می‌شود.

دستگاه‌هایی که عملکرد ضعیفی در پیگیری شکایات شهروندان داشته‌اند شامل بانک مرکزی و وزارتخانه‌های علوم، گردشگری و بهداشت می‌شود. همچنین عملکرد خوب به وزارتخانه‌های ارشاد و دادگستری و سازمان ملی استاندارد اختصاص داشته است.

در پی اعلام شکایات شهروندان به سامانه فؤاد طی آذرماه ۶۸ نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی تشویق شدند، ۳۰ نفر تذکر دریافت کردند و ۲ مدیر از سمت خود عزل شدند.

میانگین کل زمان رسیدگی به شکایات در دستگاه‌های اجرایی از زمان تماس با سامانه فؤاد تا زمان برطرف‌شدن، ۳ ساعت و ۴۴‌دقیقه بوده است.

آنگونه که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده در آذرماه امسال علاوه بر اینکه شاخص‌های فؤاد از ۷ به ۸ شاخص (گزارش‌دهی عدم‌رعایت الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی به سامانه فؤاد) افزایش یافت، طرح فؤاد در سطح شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان قزوین و همچنین ۳‌منطقه آزاد انزلی، کیش و سرخس آغاز شده است.

در راستای شفافیت در نهادهای گوناگون (قضایی و اداری) و پاسخگویی این نهادها، همواره سامانه‌هایی راه‌اندازی شده است. یکی از این سامانه‌ها، سامانه فؤاد است که هدف از ایجاد آن، فراهم‌کردن امکان اعلام گزارش‌های مردمی به سبب تخلفاتی است که شهروندان در نظام اداری ایران با آن مواجه می‌شوند.

منبع: روزنامه همشهری