شیراز- خبرنگار همشهری: خانه قدیمی، مخفیگاه 13 عضو باند مخوف سرقت مسلحانه و زورگیری بود که طی 2 ماه فعالیت در شیراز، 53 فقره سرقت را رقم زدند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند، همزمان با شروع سرقت‌های آنها و شکایت‌ مالباختگان در کلانتری‌های مختلف شیراز آغاز شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که چند مرد مسلح به کلت کمری و چاقو، بعد از سوار کردن مسافران به‌خودروی خود، به تهدید آنها پرداخته و اموالشان را به سرقت برده‌اند.

با افزایش سرقت‌ها، تیمی از کارآگاهان وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای یافتن سرنخی از سارقان آغاز شد.

سرقت خودرو برای زورگیری

سردار مؤیدی، رئیس پلیس استان فارس در تشریح نحوه دستگیری این باند گفت: ماموران در تحقیق از مالباختگان و بررسی مشخصات ظاهری سارقان، به این نتیجه رسیدند که تمامی این سرقت‌‌ها از سوی اعضای یک باند صورت گرفته است.

این متهمان ابتدا در پوشش مسافر، سوار خودروهای سواری می‌شدند و بعد از کشاندن راننده‌ به محلی خلوت، با تهدید چاقو و اسلحه، خودروی او را به سرقت می‌بردند. سپس با استفاده از خودروهای مسروقه، شروع به مسافرکشی کرده و بعد از سوار کردن مسافران به‌خودروی خود، دست به سرقت از آنها می‌زدند.

وی اضافه کرد: ادامه تحقیقات نشان می‌داد که اعضای این باند خشن برای سرقت اموال طعمه‌هایشان، دست به هر کاری می‌زدند. اگر مالباخته پولی همراه خود نداشت، با تهدید او را به مقابل دستگاه‌های خودپرداز می‌بردند و بعد از به دست آوردن رمز کارت عابربانک وی، دست به سرقت از حسابش می‌زدند. سپس مالباخته‌ را در یکی از محله‌های خلوت شهر رها کرده و پا به فرار می‌گذاشتند.

سارقان سابقه‌‌‌دار

با توجه به شگرد و جسارت سارقان در ارتکاب سرقت‌ها، این فرضیه که آنها از مجرمان سابقه‌دار باشند، مد نظر قرار گرفت. مالباختگان یکی بعد از دیگری به اداره آگاهی دعوت شدند تا شاید در بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار، بتوانند به سرنخی از اعضای باند دست پیدا کنند.

سرانجام این تحقیقات نتیجه داد و چند نفر از کسانی که طعمه سارقان خشن قرار گرفته بودند توانستند چهره‌ آنها را در آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار شناسایی کنند.  سردار مؤیدی افزود: وقتی مشخص شد چند نفر از اعضای باند به تازگی از زندان آزاد شده‌‌اند،

پرونده‌های پیشین آنها تحت مطالعه قرار گرفت و همه نشانی‌هایی که از آنها ثبت شده بود، استخراج شد. با این سرنخ‌ها تحقیقات برای دستگیری اعضای باند وارد مرحله‌ای تازه شد و مدتی بعد کارآگاهان موفق شدند خانه‌ای قدیمی در یکی از محله‌های شیراز را که مخفیگاه اعضای این باند بود، شناسایی کنند.

وی با اشاره به محاصره این محل از سوی تیم‌های عملیاتی پلیس، تصریح کرد: وقتی مشخص شد تمامی اعضای باند در این محل حضور دارند، عملیات ضربتی برای دستگیری آنها آغاز شد و 13 عضو باند در این عملیات دستگیر شدند.

رئیس پلیس استان فارس با اشاره به کشف 2 قبضه کلت کمری، 4 تیر جنگی و مقدار زیادی اموال مسروقه در این محل، تاکید کرد: اعضای این باند که همگی آنها کمتر از 24 سال سن دارند، بعد از انتقال به اداره پلیس به 56 فقره سرقت اعتراف کردند و تحقیقات برای کشف دیگر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

به گفته وی، 6 نفر از متهمان این باند، از مجرمان سابقه‌‌دار و بقیه آنها افرادی هستند که تا‌کنون هیچ سابقه‌ مجرمانه‌ای نداشته‌اند.

سرقت با تصادف ساختگی

سردار مؤید در ادامه به دستگیری یک باند دیگر زورگیری اشاره کرد و گفت: صبح 15 آذرماه امسال پرونده‌ای در اختیار پلیس قرار گرفت که از سرقت یک خودروی آزرا حکایت داشت. سارقان که سوار یک زانتیا بودند، بعد از ایجاد یک تصادف ساختگی با آزرا، آن را متوقف کرده و  وقتی راننده این خودرو برای بررسی خسارت از ماشین پیاده شده بود،

به ضرب و شتم او پرداخته و سپس خودرواش را به سرقت برده بودند.  به‌دنبال این سرقت، تحقیقات برای دستگیری سارقان آغاز شد و ماموران از طریق چهره‌نگاری و استفاده از منابع اطلاعاتی خود موفق شدند مخفیگاه 2 نفر از سارقان را شناسایی کنند.

این دو متهم‌ زمانی که خود را در محاصره پلیس دیدند، سعی کردند با تیراندازی به سوی پلیس، متواری شوند اما بعد از چند دقیقه درگیری مسلحانه، به دام ماموران افتادند.

سارقان دستگیر شده در جریان بازجویی‌ها به 40 فقره سرقت خودرو، لوازم داخل خودرو و دستبرد به مغازه‌هاو چندین فقره زورگیری اعتراف کردند و مدعی شدند تمامی این سرقت‌ها را با همدستی چند نفر دیگر از دوستانشان انجام داده‌اند.

رئیس پلیس استان فارس اظهار داشت: درحالی‌که دیگر اعضای باند همچنان به سرقت‌هایشان ادامه می‌دادند، بررسی‌ها برای دستگیری آنها ادامه یافت تا اینکه بامداد 25 دی‌ماه، پلیس به یک خودروی زانتیا که در یکی از خیابان‌ها با سرعت زیادی در حرکت بود مشکوک شد.

وی خاطرنشان کرد: ماموران بعد از متوقف کردن این خودرو، متوجه شدند که راننده آن یکی از همان سارقان تحت تعقیب است. بنابراین، وی بازداشت شد و با اطلاعاتی که از او به دست آمد، 5 عضو دیگر باند نیز شناسایی و دستگیر شدند.

سردار مؤیدی گفت: این متهمان در بازجویی‌ها به 40 فقره دیگر سرقت خودرو، مغازه و زورگیری اعتراف کردند و به این ترتیب جوی از ناامنی که فعالیت 2 باند در شهر به‌وجود آورده بود، از بین رفت.