در روزهای اخیر اگر گذرتان به میدان بهارستان افتاده باشد حتما چهره جدید و متفاوت این میدان تاریخی شهر تهران را دیده‌اید. بخشی از سنگفرش‌های دور این میدان جمع‌آوری و داخل زمینی در محله عودلاجان دپو شده‌اند که همین موضوع واکنش‌های متفاوتی را در فضای مجازی به‌دنبال داشته است.

همشهری_مهدی اسماعیل پور: محسن رضایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه‌۱۲ در برنامه پارک‌وی همشهری، درباره دلایل جمع‌آوری سنگفرش‌های دور میدان تاریخی شهر تهران و حواشی پیش آمده‌ توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌خوانید.

دلایل جمع‌آوری سنگفرش‌های دور میدان
جمع‌آوری سنگفرش‌ها ۳دلیل اصلی داشت؛ دلیل اول این بود که با توجه به سنگفرش‌ها، تردد وسایل نقلیه در داخل میدان بسیار کند شده بود. در نتیجه شاهد ترافیک شدیدی در اطراف میدان بودیم، به شکلی که پس‌زدگی ترافیک تا خیابان جمهوری می‌رسید. دومین دلیل هم حوادث و سوانح رانندگی زیادی بود که اتفاق می‌افتاد. باتوجه به سنگفرش بودن میدان، موتورسیکلت‌ها برای اینکه روی سنگفرش‌ها نروند، در ضلع شمال به‌صورت خلاف جهت تردد می‌کردند و به همین علت تصادف‌های زیادی رخ می‌داد. سومین علت هم نارضایتی و درخواست‌های مکرر مردم و کسبه بود که نسبت به سنگفرش‌های دور میدان اعتراض داشتند.

نصف آسفالت، نصف سنگفرش
با توجه به مشکلاتی که وجود داشت، این موضوع را در کمیته ایمنی اداره کل مهندسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کردیم و مصوبه‌ای از این کمیته گرفتیم. در اطراف میدان بهارستان ۶لاین عبوری وجود دارد که در گذشته تمام آنها به شکل سنگفرش بود. با تغییراتی که ایجاد شد، ۳لاین میدان به همان شکل سنگفرش باقی مانده و ۳لاین آسفالت شده است. هدفمان این است که پیاده‌راه میدان بهارستان را گسترش دهیم. از زمان جمع‌آوری بخشی از سنگفرش‌ها هیچ حادثه تصادفی در داخل میدان بهارستان نداشتیم و مردم و کسبه هم از این موضوع ابراز رضایت کرده‌اند.

استفاده از سنگ‌های جمع‌آوری‌شده در پیاده‌راه‌سازی
از سنگ‌های جمع‌آوری‌شده دور میدان بهارستان برای پیاده‌راه‌سازی خیابان هفدهم شهریور استفاده می‌شود. پیاده‌راه این خیابان نیاز به اصلاح داشت که با استفاده از همین سنگ‌های جمع‌آوری‌شده تاکنون یک‌سوم کار انجام شده است. همچنین باتوجه به درخواست‌های مردمی، سنگفرش‌های اطراف میدان امام حسین(ع) هم تراش می‌خورد تا برای تردد وسایل نقلیه به‌ویژه موتورسیکلت‌ها هموارتر شود و اصطکاک کمتری داشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری