يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
واكنش نمايندگان مجلس به سخنان ژاك شيراك
گروه سياسي در حالي كه ژاك شيراك پس از واكنش هاي منفي نسبت به اظهارات اخيرش، سخنان خود را پس گرفت اما به نظر مي رسد اقدام اخير وي تأثيري در كاهش اثرات منفي و سخنان وي عليه ملت ايران نداشته و واكنش ها به اظهارات وي كماكان ادامه دارد.
نواهاي واقع گرايانه
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اين كه صحبت هاي شيراك متضمن نكات مثبت و منفي است گفت: نكته مثبت سخنان شيراك اين است كه اظهارت وي نشان داد اجماع جهاني كه آمريكا به دنبال آن است محقق نشده و اختلاف نظر جدي در خصوص برنامه اتمي ايران بين سران كشورهاي غربي وجود دارد.
وي افزود: علي رغم اين كه يك نوع توهين ضمني نسبت به ايران در سخنان شيراك ديده مي شود در پس سخنان وي يك نوع واقع گرايي وجود دارد و آن اين است كه ايران به دنبال بمب اتم نيست. چرا كه در ايران ساخت بمب اتم جايگاهي ندارد. اما دليل آن ترس از مقابله به مثل نيست، بلكه دليل اصلي آن بحث اعتقادي ملت ماست.
نماينده شاهرود ادامه داد اساساً در دين ما كشتن انسان بي گناه حرام است و بر فرض اينكه بمب اتم هم داشته باشيم حتي اسرائيل را هم نمي توانيم براساس آموزه هاي ديني بزنيم چرا كه در ميان ساكنان آن منطقه افراد بي گناه نيز وجود دارد. اما به هر حال سخنان شيراك نشان داد نواهاي واقع گرايانه از غرب به گوش مي رسد. وي در پايان به جنبة منفي سخنان شيراك اشاره و گفت: تهديد كردن ملت ايران كه اگر ايران بمب اتم داشته باشد تهران با خاك يكسان مي شود تهديدآميز است و شيراك بايد بداند در دكترين دفاعي ما بمب اتم جايگاهي ندارد.
رقابت با آمريكا
حسن سبحاني نيا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: چندي است ژاك شيراك چنين سخناني را عجولانه به زبان مي آورد و پس از واكنش و بازتاب هاي منفي، آن را اصلاح مي كند.
عضو هيأت رئيسه مجلس در عين حال گفت: اين اولين اظهار نظر مقامات اروپايي نيست و معمولاً هر چند وقت يكبار آنان تحت تأثير شرارت هاي موجود در منطقه و فشارهاي جانبي حرفي را مي زنند.
وي با اشاره به رقابت هاي موجود در اين زمينه ميان آمريكا و اروپا افزود: اين رقابت ديرينه هميشه وجود داشته و در اين موضع هم اروپا مي خواهد حساب خود را از آمريكا جدا كند و لذا نبايد به اينگونه اظهارات كاملاً بدبينانه نگاه كرد. آنان همان طور كه پس از 28 سال هنوز انقلاب ايران را نشناخته اند، توان شناخت واقعيت ها و توانمندي هاي ملت ايران را نيز ندارند.
عدم آگاهي شيراك
عادل آذر نماينده دهلران نيز گفت: اظهارات ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه به منظور ايجاد تشويش در اذهان كشورهاي طرف مذاكره و ساير مردم جهان در جهت فضاسازي عليه ايران بيان شده است.
وي افزود: گفتن اين اظهارات از زبان شخصي مثل ژاك شيراك كه از فرهنگ، ملت و رهبران ايران شناخت و آگاهي دارد، بعيد به نظر مي رسد. نماينده دهلران اظهار داشت: ملت ايران با توجه به داشتن سابقه ديرينه و بهره مندي از فرهنگ غني اش هرگز به دنبال جنگ افروزي و توليد سلاح هسته اي نيست.
به گزارش ايرنا وي ادامه داد: اگر ايران اصرار به دستيابي به انرژي هسته اي دارد صرفاً از لحاظ اقتصادي و توليد انرژي بوده و هدف و برنامه نظام جمهوري اسلامي دستيابي به سلاح هسته اي نيست.
تحريك افكار عمومي
عباس رجايي نماينده اراك در مجلس نيز گفت: سخنان ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه براي تحريك و نهادينه كردن افكار عمومي مردم جهان عليه ايران است.
وي روز شنبه افزود: كشورهاي غرب مي دانند كه جمهوري اسلامي ايران به ملتش تكيه دارد و مردمش پشتيبان نظام هستند لذا طرح جدايي ملت از نظام را دنبال مي كنند.
وي، بزرگ ترين اسلحه كشور را مردم ايران و قدرت و پشتيباني آنان خواند و اضافه كرد: بنابراين كشورمان نيازي به سلاح و تجهيزات اتمي ندارد.
نماينده اراك در مجلس اظهار داشت: در صورت تجاوز به سرزمين ما و اگر رويارويي ميان ايران و قدرتهاي متجاوز صورت گيرد، مردم ايران بار ديگر مانند آنچه كه در هشت سال دفاع مقدس شاهد بوديم، همه متجاوزان را به خاك ذلت خواهند نشاند.
نماينده اراك در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: افرادي مثل ژاك شيراك به دنبال اين هستند كه به نوعي به دنيا القا كنند جمهوري اسلامي ايران در صدد توليد و دستيابي به سلاح هسته اي است و قصد ايجاد برنامه تبليغاتي عليه ايران را دارند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
آژانس مي تواند از تأسيسات هسته اي بازرسي كند
012891.jpg
گروه سياسي- پس از آنكه طي چندروز گذشته محافل خبري غرب چندين بار از اعمال ممنوعيت از جانب ايران در مسير بازرسي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي  و همچنين جلوگيري از نصب دوربين هاي اين آژانس در سالن هاي غني سازي تأسيسات نطنز خبردادند، دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: مطابق ضوابط ان.پي.تي و پادمان، ايران دست بازرسان آژانس  را باز گذاشته و آنها مي توانند بازرسي هاي خود از تأسيسات هسته اي ايران را انجام دهند.
به گزارش ايرنا علي لاريجاني درجريان كنفرانس خبري مشترك با رمضان عبدالله، دبيركل جهاد اسلامي فلسطين تأكيد نمود: نصب دوربينها طبق مفاد ان. پي.تي و در چارچوب پادمان است و آنها مي توانند در اين چارچوب فعاليت كنند.
ايسنا نيز گزارش داد لاريجاني با بيان اينكه ايران از ابتداي پيگيري بحث هسته اي خواستار مذاكرات بوده يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا بحث مذاكره را دنبال كرد، اما برخي از كشورها از ادامه آن امتناع كردند. كشور ما نظامي دارد كه مسئوليت پذير است وبه همين دليل ما از هرگونه اقدام مسالمت آميز در اين راستا حمايت مي كنيم. وي افزود: ما همواره خواستار مذاكره هستيم و اين ديگران بودند كه ميز مذاكره را ترك كردند. در تماس با البرادعي و دوستان ديگرنيز تاكيد كرديم كه موضوع ايران بايد از طريق مذاكره حل شود و آنها هم از اين مسئله استقبال كردند. دراين نشست خبري دبيركل جهاداسلامي فلسطين نيزگفت: جمهوري اسلامي ايران در حوزه پشتيباني از ملت هاي مسلمان و بويژه فلسطين از موقعيت برجسته اي برخوردار است و ما در جريان اين مذاكرات سعي كرديم از نظرات دولت ايران درباره مسائل فلسطين بهره مند شويم. وي تصريح كرد: براي تحقق صلح ميان گروه هاي فلسطيني از طرح هاي عربستان، مصر، سوريه و نقش بزرگ ايران درجهت جلوگيري از درگيري ها و برقراري وحدت در ميان ملت فلسطين حمايت مي كنيم.
عبدالله افزود: تأكيدامروز علي لاريجاني براين  نكته كه وحدت فلسطين به عنوان هدف استراتژيك ايران مطرح است براي ما بسيار جالب و مفيد است. همچنين به گزارش خبرگزاري مهر، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره شرايط كنوني فلسطين گفت: درگيري هاي فعلي فلسطين به نفع مردم اين سامان نيست وباحمايت از ايجاد دولت وحدت ملي درفلسطين، اميدواريم مذاكرات طرفين درگير زودتربه نتيجه برسد و فضاي وحدت آميزي بين فلسطيني ها ايجاد گردد؛ چرا كه اين درگيري ها جنبه  فرسايشي دارد و به ضرر ملت فلسطين است.

رئيس جمهوري: 22بهمن، ملت به ميدان مي آيد
ايسنا: رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه ملت ايران ملتي بيدار و در صحنه است گفت: 22 بهمن خواهد ديد كه ملت ايران يك بار ديگر به ميدان خواهد آمد و گرد ياس را بر چهره  بدخواهان خواهد پاشيد. 22 بهمن روز اثبات حضور و روند تثبيت حق مسلم ايران در بحث هسته اي و روز تعالي پيشرفت در مسير امام خميني(ره) خواهد بود.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز طي سخناني در مراسم افتتاح سد جگين بشاگرد با بيان اين كه در طول اين هفته دستاوردهاي بزرگي از دانشمندان خود را به دنيا معرفي خواهيم كرد، ادامه داد: ناراحتي آن ها از آن است كه جوانان، پزشكان، دانشمندان و ملت ايران دست به دست هم داده اند تا كشور را بسازند. آن ها با پيشرفت ما و همه  ملت هاي مستقل مخالفند. هرجا مي بينند ملتي مستقل، قدمي رو به جلو برداشته بسيج مي شوند تا جلوي آن را بگيرند اما من به آن ها از زبان ملت ايران مي گويم؛ دوران استيلاي شما به پايان رسيده و ملت ايران همه  موانع را از پيش پاي خود برداشته است. وي تاكيد كرد: امروز دنيا بايد بداند ملت توانمند ايران متكي به دانشمندان و جوانان خود به قله هاي دانش جهاني دست پيدا كرده و فتنه هاي آن ها عليه ملت ايران محكوم به شكست است و از اين فتنه ها هيچ نتيجه اي كسب نمي كنند. رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه بزرگترين مسؤوليت امروز ما ساخت كشور است، اظهار داشت: با همت ملت ايران اين كار را انجام خواهيم داد و ايران به زودي در زمره كشورهاي پيشرفته قرار خواهد گرفت.

لاوروف: حضور آمريكا در منطقه براي تثبيت اوضاع است
گروه سياسي- وزيرخارجه روسيه پس از آنكه اطمينان داد آمريكا به ايران حمله نمي كند، تأكيدكرد: آمريكا هدف از حضور نيروهاي تكميلي و تجهيزات خود درخليج فارس را تلاش درجهت تثبيت اوضاع اعلام كرده است.
سرگئي لاوروف پس از بازگشت از آمريكا و گفت وگو با مقامات اين كشور درحالي اين سخنان را مطرح نمود كه نماينده ايالات متحده در ناتو هدف از افزايش حضور نظامي آمريكا در خليج فارس را پاسخ به رفتار ايران عنوان كرد. ويكتوريا نولاند، نماينده آمريكا در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني اسكاي نيوز با خصمانه خواندن رفتار ايران، از تقويت حضورنظامي آمريكا درخليج فارس دفاع كرد و متعهد شد از منافع آمريكا در منطقه دفاع كند. به گزارش ايسنا نولاند گفت: آمريكا بايد حضور خود را در خليج فارس نشان داده و روشن كند كه آماده  است از منافع  خود در منطقه حفاظت كند. اين درحاليست كه وزيرخارجه روسيه علت حضورنيروهاي تكميلي آمريكا درخليج فارس را آرام كردن نگراني هايي عنوان كرده كه درميان كشورهاي خليج فارس وجود دارد.
لاوروف همچنين درادامه توضيحات خود درباره تأثيرنتايج سفرش به آمريكا بربرنامه هسته اي ايران تاكيد كرد كه روسيه و آمريكا قصد دارند با همكاري با يكديگر ايران را بر سر ميز مذاكره بازگردانند و مساله  ايران را حل كنند. وي گفت: ما توافق كرديم كه كار در شوراي امنيت را ادامه داده و با اقدامات ديپلماتيك، ايران را بر سر ميز مذاكرات بازگردانيم. لاوروف افزود : ما درباره ايران هدف كاملاً يكساني داريم و آن اين است كه اجازه ندهيم رژيم عدم اشاعه نقض شود.

مشرف به ايران مي آيد
گروه سياسي- رئيس جمهوري پاكستان اين هفته به ايران سفر خواهد كرد.
وزارت خارجه پاكستان روز گذشته با صدور بيانيه اي اعلام كرد: پرويز مشرف براي تبادل نظر در ارتباط با اوضاع خاورميانه و بررسي مسايل مورد علاقه به ايران سفر خواهد كرد و سفر به ايران و به دنبال آن، تركيه در ادامه سفر دوره اي مشرف به كشورهاي عربي، خاورميانه، مالزي و اندونزي صورت مي گيرد.
بر اساس اعلام وزارت خارجه پاكستان، مشرف در اين سفر با رهبران دو كشور ايران و تركيه پيرامون مسئله فلسطين، عراق و ديگر مسايل كشورهاي اسلامي  نيز تبادل نظر خواهد كرد.
رئيس جمهور كشورمان پيش از اين در خردادماه سال جاري در حاشيه نشست سران سازمان شانگهاي و همچنين در شهريورماه گذشته در حاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو عدم تعهد با رئيس جمهور پاكستان ديدار كرده بود.
پرويز مشرف به تازگي پس از سفر به خاورميانه و چند كشور عربي اعلام كرد كه براي حل مسئله فلسطين حاضر است با اسرائيل نيز مذاكره كند.

عبدالعزيز حكيم:
منافقين هيچ جايگاهي در عراق ندارند
012888.jpg
گروه سياسي  عبدالعزيز حكيم عمر حضور منافقين در عراق را پايان يافته عنوان كرد و گفت: اعضاي اين گروه هيچ جايگاهي در اين كشور ندارند و بايد  به سرعت عراق را ترك كنند.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز گذشته با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و پيرامون مسايل منطقه و عراق گفت وگو كرد. حجت الاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در اين ديدار كه خبر آن را روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرد، شكل گيري عراقي آباد، آزاد و مستقل را خواست جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: با شكل گيري شرايطي مناسب، مردم و دولت ايران آماده هرگونه كمك براي سازندگي و پيشرفت عراق بدون چشمداشت مادي هستند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اهميت وحدت ملي در عراق گفت: دامن زدن به اختلافات مذهبي و قومي در اين كشور خواست دشمنان مردم عراق است و شخصيت هاي عراقي مي توانند با روشنگري مانع رشد اين گونه اختلافات شوند.
سيد عبدالعزيز حكيم نيز با اشاره به مشكلات ناامني در عراق، تلاش دولت اين كشور براي مقابله با اين اقدامات را ثمربخش عنوان و اظهار اميدواري كرد مردم و دولت عراق در آينده اي نزديك كنترل كامل امور امنيتي در اين كشور را به دست گيرند.
پيام مهر و دوستي
وزير امورخارجه در كنفرانس خبري مشترك با رئيس مجلس اعلاي شيعيان عراق گفت: اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق در تاريخ 19 و 20 اسفندماه برگزار مي شود.
منوچهرمتكي افزود: از سوي دولت عراق دعوتنامه هايي براي وزراي امور خارجه كشورهاي منطقه ارسال شده و ايران نيز دعوت دولت عراق را براي حضور در اين نشست پذيرفته است.
عبدالعزيز حكيم هم در اين نشست خبري تأكيد كرد كه حامل هيچ پيامي  از طرف هاي غيرعراقي نيست و فقط پيام مهر و دوستي ملت عراق را به ايران آورده است.

يادداشت
نگهداري سخت تر از پيروزي
سردار محمد كوثري
حركت و نهضت حضرت امام(ره) دقيقاً در راستاي نهضت اصلاح طلبي خصوصاً در حفظ ارزش هاي الهي و اسلامي آقا اباعبدالله الحسين(ع) بود. هر حركت و كلام و سخنان امام(ره) براي رضاي خداوند بزرگ بود. از زماني كه دو ابرقدرت غرب و شرق دين و اخلاق الهي را كنار گذاشته بودند، با اراده خداوند مردي از تبار هابيليان با دست خالي و بدون پشتوانه قدرت مادي و با توكل بر قدرت لايزال الهي و حمايت مردم حق طلب و عدالتخواه و با تأسي به عاشورا، با استكبار جهاني و رژيم طاغوت وارد صحنه درگيري مي شوند، و در مقابل ارتش تا دندان مسلح رژيم شاه و با حضور 45 تا 50 هزار مستشار آمريكايي كه از پايين ترين رده تا بالاترين رده را هدايت و خط دهي و كنترل مي كردند ايستادگي كردند. در روزهاي آخر عمر رژيم منحوس پهلوي آمريكا براي نجات طاغوت، افسر عملياتي خودش يعني ژنرال هايزر را به ايران فرستاد تا از حالت سردرگمي وسقوط ارتش، نظام شاهنشاهي را نجات دهد. اما زهي خيال باطل كه انقلاب با رهبري حضرت امام(ره) و ياران باوفايش و امت اسلامي كار را به آخر و پيروزي رسانده بود. آنها خيال مي كردند با عمليات رواني و كشتار مي توانند مانند سال 42 مردم را منصرف و خانه نشين كنند. اما بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام(ره) با آينده نگري و دشمن شناسي هميشگي شان، در كودتاي ژنرال سرشكسته و بي خاصيت آمريكا در روزهاي آخر رژيم طاغوت، با درخواست از مردم براي حضور در خيابان ها نگذاشتند مجدداً 28 مرداد 32 تكرار شود. آنها قصد داشتند حتي تا 500 هزار نفر را به خاك و خون بكشند و صداي به حق مردم را خفه كنند. امام امت(ره) با اين تصميم بجا نه تنها دشمنان را نااميد كرد، بلكه انقلاب اسلامي را به پيروزي نهايي رساند و با فريادهاي الله اكبر و مشت هاي گره كرده و دست هاي خالي و با توكل بر خداوند بزرگ و الگوي پيروزي خون بر شمشير نظام اسلامي حاكم گرديد. ولي بايد توجه داشت كه نگهداري اين نظام به مراتب سخت تر از پيروزي آن مي باشد.

بازديد نمايندگان سازمان هاي بين المللي
از تأسيسات هسته اي
گروه سياسي- تعدادي ازنمايندگان تروئيكاي جنبش عدم تعهد، گروه  ۷۷ و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عصر ديروز از تاسيسات يو.سي.اف اصفهان بازديد كردند.
نماينده  دائمي الجزاير درآژانس و رئيس كميته  مشورتي سازمان هاي شوراي حكام، نماينده  دايمي كوبا و رئيس نم،ناظر دايمي اتحاديه  عرب درشوراي حكام، نماينده  دايمي سودان ورئيس گروه  ۷۷ كه به عنوان جانشين رئيس بوليويايي به ايران آمده است ، كنسول و جانشين نماينده  دايمي كوبا در آژانس و نيز نمايندگان دائمي مصر و عضو غير متعهدها و نماينده  دايمي مالزي و از تروئيكاي نم در اين بازديد حضورداشتند.
همچنين در حدود  ۱۰۰ خبرنگار داخلي و خارجي همراه اين مقامات از اين تاسيسات بازديد كردند.

اخبار كوتاه
مجلس شوراي اسلامي: دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي از 26 بهمن ماه به مدت پنج روز به اندونزي و تركيه سفر خواهد كرد. حداد عادل، پس از سفر سه روزه به اندونزي وارد تركيه خواهد شد و پس از ديدار با مقامات اين كشور به تهران بازخواهد گشت.
قوه قضائيه: يك مقام مسئول در قوه  قضائيه از احتمال انتصاب عليرضا جمشيدي به عنوان سخنگوي قوه قضائيه خبر داد. اين مقام مسئول به ايسنا گفت: جمشيدي كه هم اكنون معاون حقوقي و توسعه  قضايي قوه  قضائيه است، در حال حاضر به عنوان گزينه  اصلي براي تصدي سخنگويي قوه  قضائيه مطرح است.
حوزه علميه: آيت الله صافي گلپايگاني از مواضع سازنده و شفاف حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان درباره عاشوراي حسيني تشكر و تقدير كرد. در بيانيه اي كه توسط دفتر ايشان منتشر شده آمده است كه سخنراني رسا و پر معناي آقاي حامد كرزاي رئيس جمهور كشور برادر افغانستان در يوم الله بزرگ عاشورا در شرايط حساس كنوني عالم اسلام و كوشش هايي كه دشمنان براي اختلاف افكني بين امت اسلام دارند، پاسخي دندان شكن به تفرقه اندازان و حاكي از درك صحيح و بينش درست و اظهار ارادت به ساحت مقدس اهل بيت عليهم السلام و تعظيم و تجليل از واقعه عاشوراست.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |