يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
با حضور وزير بهداشت و مسئولان نظام سلامت كشور، رونمايي شد
داروي ايراني براي ايدز
عكس: حسين سلمانزاده
012885.jpg
012897.jpg
گروه سلامت- بيمارستان امام خميني ديروز ميزبان مسئولان نظام سلامت و استادان علوم پزشكي كشور بود تا از دارويي كه گفته مي شود كم عارضه ترين و ارزان ترين داروي ضد ايدز در جهان است و به دست متخصصان ايراني ساخته شده، رونمايي شود.
آيمود نامي است كه براي اين دارو انتخاب شده و به گفته دكتر كامران باقري لنكراني، وزيربهداشت، به عنوان داروي همراه در كنار داروهاي ديگر ضد ويروس ايدز، مي تواند تحول مهمي در درمان بيماران به ويژه در مرحله علامت دار شدن بيماري ايجاد كند و سال هاي عمر طولاني تر و با كيفيت بالاتري براي آنان به ارمغان بياورد.پرونده اين دارو مدت 3 سال است كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحت بررسي است و 2 ماه پيش به تأييد كميسيون قانوني ساخت داروها در اين وزارتخانه رسيده است.
مهم ترين مزاياي آيمود نسبت به نمونه هاي مشابه، پايه گياهي آن و درنتيجه عوارض كمتر اين دارو براي بيماران و نيز اثر طولاني آن است، به طوري كه تا يك سال پس از قطع دارو نيز اثر آن باقي خواهد ماند

اگرچه درباره آمار شيوع ايدز در ايران، اختلاف نظرهاي فراواني وجود دارد، اما اين دليل نمي شود كه محققان ايراني نسبت به پژوهش در حوزه اين بيماري بي توجه باشند. ديروز، در سومين روز از دهه مبارك فجر، تالار امام بيمارستان امام خميني دانشگاه علوم پزشكي تهران شاهد مراسم تجليل از محققاني بود كه نام ايران را به فهرست كشورهاي پيشرو در مطالعات مرتبط با درمان ايدز، اضافه كرده اند. آيمود (IMOD)، نامي است كه براي داروي اختصاصا ايراني ضد ايدز انتخاب شده است.
در اين مراسم، كه با حضور دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت و همتايان سابقش و جمعي ديگر از مسئولان نظام سلامت كشور برگزار شد، وزير بهداشت، سخنان خود را با اين جملات آغاز كرد: ما اينجا مي خواهيم در مورد بيماري حرف بزنيم كه كابوس قرن ناميده مي شود و تا كنون 25 ميليون نفر را به كام مرگ فرستاده است و هم اكنون حدود 40 ميليون نفر به آن مبتلا هستند.
دكتر لنكراني با اشاره به اين كه اين دارو حاصل تلاش 6 ساله يك تيم پزشكي از متخصصان علوم پايه و باليني و همكاري 15 مركز در كشور است، گفت: در تحقيقات مربوطه، معلوم شد، پس از يك دوره درماني 90 روزه، حتي 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقويت سيستم ايمني توسط دارو باقي مي ماند و اين درحالي است كه آيمود دارويي است كه اساس گياهي داشته و بر خلاف تمام داروهاي قبلي عوارض مهمي ندارد.
برنامه مبارزه با ايدز در ايران
لنكراني با اشاره به اينكه ايران تنها كشور منطقه است كه داروهاي ايدز را رايگان در اختيار بيماران قرار مي دهد، گفت: مطالعات زيادي در دنيا در زمينه داروهاي موثر بر بيماري ايدز انجام شده كه نتايج دلگرم كننده اي نداشته، اما داروي جديد توليد شده در كشور با تقويت سيستم ايمني و افزايش شمارش سلولهاي CD4 بدن بيمار را در مقابل عوارض عفونت تقويت كرده و باعث عمر طولاني تري براي بيمار مي شود.
وزير بهداشت گفت: با وجود اينكه اين داروي جديد درحال ثبت در اروپاست، برخي از كشورها خواستار استفاده از اين دارو شده اند؛ چرا كه اين دارو مي تواند به عنوان داروي همراه در كنار داروهاي
ضد  ويروس ايدز، تحول مهمي در درمان بيماري ايدز بويژه در مرحله علامت دار شدن بيماري ايجاد كند و سالهاي عمر طولاني تر و با كيفيت بالاتر براي بيماران ايجاد كند.
۲ برتري بزرگ آيمود
در ادامه اين مراسم، دكتر رسول ديناروند، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، پشت تريبون قرار گرفت و به قول خودش مواردي را كه ضروري مي دانست متذكر شد. دكتر ديناروند گفت: استراتژي درمان بيماري ايدز در حال حاضر در دنيا روي استفاده از داروهاي ضد ويروس متمركز است و در سال هاي اخير چندين گروه از اين داروها در دنيا عرضه شده كه معمولا اين داروها با قيمت بسيار زيادي وارد بازار دارويي مي شوند. اين درحالي است كه اكثر بيماران مبتلا به ايدز در كشورهاي جهان سومي زندگي مي كنند كه معمولا فقير هستند. دكتر ديناروند در ادامه به درمان هاي ضد ويروسي و واكسن ايدز به عنوان استراتژي هاي كنترل بيماري ايدز در جهان اشاره كرد و گفت: علي رغم تلاش هاي زياد، هنوز در مورد اين استراتژي ها، موفقيت زيادي به دست نيامده است. معاون غذا و داروي وزارت بهداشت به داروهاي تقويت كننده سيستم ايمني در بيماران مبتلا به ايدز به عنوان استراتژي سوم اشاره كرد و ادامه داد: امروزه به دليل سختي مبارزه مستقيم با ويروس، توجه شركت هاي داروسازي به سمت داروهايي معطوف شده كه بتوانند، با تقويت سيستم ايمني با بيماري را كنترل كنند. هم اكنون چندين دارو تقويت سيستم ايمني بدن انسان توسط شركت هاي بزرگ چند مليتي داروسازي جهان تحت بررسي و تحقيق هستند و اولين دارويي كه مي توان گفت در اين گروه از داروها مطرح شد، ولي متاسفانه به دليل عوارض جانبي زياد و شديد كنار گذاشته شد، اينترلوكين 2 بود.
وي با بيان اين كه نكته جالب در مورد داروي ايراني ضد ايدز، استفاده از همين استراتژي جديد درمان ايدز در جهان است، گفت: اگر دارويي وجود داشته باشد كه سلول هاي دفاعي بدن فرد مبتلا به ايدز را كه موسوم به سلول هاي ‍CD4 هستند و كمبود آنها در اين بيماران، باعث ايجاد عوارض ايدز و مرگ و مير بيماران مي شود، افزايش دهد، مي تواند بيمار را از مرحله اي كه به دليل نقص ايمني به شدت بي دفاع است، بيرون آورده و از عوارض و مرگ و مير بيماران مبتلا به ايدز پيشگيري كند،كه اين داروي جديد يا همان آيمود اين قابليت را دارد.
مزيت ايراني بودن
آنچه در مورد اين دارو نكته حائز اهميت محسوب مي شود و همه مسئولان امر روي آن تاكيد داشتند، توانمندي آيمود در افزايش تعداد سلول هاي CD4 است. اما اينكه چگونه آيمود باعث افزايش اين سلول ها مي شود، سوالي است كه در حاشيه مراسم، دكتر ديناروند در مورد آن توضيح داد: مطالعاتي در حال انجام است كه علت اين موضوع مشخص شود، ولي هنوز مكانيسم اين اثر به طور كامل مشخص نشده است. پروژه مشتركي بين محققان ايراني و سوئدي در حال انجام است و در طول 2- 3 هفته اخير به سرنخ هايي رسيده اند كه اگر تاييد شود، يك اتفاق بسيار ارزشمند خواهد بود. چون اگر مكانيسم اثر يك دارو مشخص نشود، معمولا دفاع از آن دارو سخت مي شود.
يكي ديگر از نكات مهم در مورد داروي ايراني ايدز يا همان آيمود، اساس گياهي آن است. دكتر ديناروند در اين باره  گفت: اين دارو از سه گياه و دو ماده شيميايي كه اثر آن ها در تقويت سيستم ايمني بدن به اثبات رسيده ساخته شده است. هم چنين گياهان به كار رفته در اين دارو پيش از اين هم در طب سنتي ايران و جهان كاربرد داشته، اما تاثير جديد آن ها در اين دارو براي نخستين بار شناخته شده است.
هنوز امكان توليد انبوه را نداريم
اما توليد اين دارو در ايران بر عهده كدام نهاد بوده و در كجا توليد شده است؟ دكتر ديناروند در اين باره گفت: اين دارو با حمايت دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري و توسط شركت پارس روس كه محققان بسياري در آن مشغول پژوهش هستند عرضه شده و در 5، 6 سال گذشته كارآزمايي هاي باليني مختلف  چند مركز دانشگاهي و بيمارستاني بر روي اين دارو صورت گرفته است. همچنين پرونده اين دارو مدت 3 سال است كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحت بررسي بوده و 2 ماه پيش به تاييد كميسيون قانوني ساخت داروها در وزارت بهداشت رسيده است. دكتر ديناروند در پاسخ به اين سوال كه ما چقدر با توليد انبوه اين دارو فاصله داريم نيز با اشاره به اين كه شركت پارس روس يك شركت تحقيقاتي بوده و فاقد امكانات لازم براي توليد انبوه اين دارو است، گفت: اين شركت در حال حاضر از امكانات مراكز ديگر مانند انستيتو پاستور ايران استفاده مي كند و درباره توليد انبوه آن هم نهايتا خود شركت پارس روس بايد تصميم گيري كند.

براي حل مشكل اولادي
مسئولان پرسپوليس اواخر هفته به امارات مي روند
012894.jpg
همشهري ورزشي- مسئولان باشگاه پرسپوليس تهران اواخر هفته جاري براي حل مشكل خود با باشگاه الشباب راهي امارات مي شوند. مهرداد اولادي طبق قانون از نيم فصل دوم ليگ تا پايان آن بازيكن الشباب امارات محسوب شده و حق شركت در ديدارهاي پرسپوليس را ندارد.از سوي ديگر وي به دليل مشكل خروج از كشور نمي تواند راهي امارات شده و براي الشباب بازي كند.مسئولان باشگاه در تلاش هستند تا رضايت اماراتي ها را براي صدور مجوز بازي اولادي در پرسپوليس جلب كنند.

ورزش در دقيقه 90
گزارش البيان از درگيري فيزيكي رسول خطيبي
مهر: مهم ترين حوادثي كه در طول برگزاري هجدهمين دوره مسابقات جام خليج فارس در فوتبال امارات رخ داد، عقد قرارداد رينالد داسلوا براي جانشيني رسول خطيبي در تيم فوتبال الشارجه امارات بود. روزنامه البيان در مطلبي با اشاره به اين موضوع مي افزايد: اين اتفاق تنها يك عقد قرارداد ساده نيست كه بازيكني به جاي بازيكن قديمي به تيم وارد شود. اخراج رسول خطيبي اتفاقي قابل توجه بود كه مي توان از آن به عنوان پيروزي اصول و ارزش هاي اخلاقي فوتبال در باشگاه الشارجه ياد كرد. روزنامه البيان از درگيري رسول خطيبي با وبر مدير فني تيم الشارجه به عنوان اتفاقي مشهور و عجيب ياد مي كند و مي افزايد: در مرحله نيمه نهايي مسابقات جام اتحاديه باشگاه هاي امارات در حالي كه مدير فني تيم الشارجه تصميم به تعويض رسول خطيبي گرفت اين بازيكن ايراني با سرپيچي از دستور وي درگيري و مشاجره لفظي شديدي را آغاز كرد كه در نهايت منتهي به درگيري فيزيكي شد. شايد اگر عبدالله ابراهيم در زمان درگيري اين دو حضور نداشت حادثه اي تلخ تر به وقوع مي پيوست. برگزاري جلسه كميته انضباطي باشگاه الشارجه براي رسيدگي به تخلف رسول خطيبي، بخش ديگري از گزارش روزنامه البيان است. در ادامه اين گزارش آمده است: كميته انضباطي باشگاه با رياست شيخ احمد ثاني، مديرعامل باشگاه تشكيل جلسه داد و به موضع گيري در اين رابطه پرداخت.محسن مصبح يكي ديگر از مسئولان باشگاه الشارجه تلاش بسياري را صورت داد تا اين غائله خيلي زود فيصله يابد و در اين رابطه مذاكراتي با رسول خطيبي و سرمربي تيم داشت. به دستور مسئولان باشگاه الشارجه، خطيبي از شركت در بازي هاي اين تيم منع شد تا كميته انضباطي به تخلفاتش در جريان بازي با الاهلي رسيدگي كند.در نهايت كميته انضباطي باشگاه راي نهايي خود را در خصوص پرونده رسول خطيبي اعلام كرد. در بخشي از راي صادره آمده است: در اينجا لازم بود كه موضوع به شكلي حل و فصل شود كه 2 طرف درگيري بتوانند حيثيت خود را حفظ كنند ودر جايگاه باشگاه نيز خللي وارد نشود. با توجه به اين مسائل چاره اي نبود جز آن كه رسول خطيبي هراندازه بازيكن تاثيرگذاري است اما از تركيب تيم الشارجه كنار گذاشته شود.

برگزاري همايش مالكيت فكري در دانشگاه تهران
گروه اجتماعي- همايش مالكيت فكري با هدف آشنايي دانشگاهيان با موضوع مالكيت فكري و مزاياي آن دوم اسفند در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار مي شود.در اين همايش كه توسط مركز خدمات مشاوره اي و تخصصي مالكيت فكري جهاد دانشگاهي واحد تهران برگزار مي شود،  موضوعاتي چون وضعيت مالكيت فكري در ايران، ثبت اختراع در اتحاديه اروپا، ثبت اختراع ملي و بين المللي و تجاري سازي فناوري ها مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند.

مديركل رسانه هاي خارجي وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد
ايسنا: مديركل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد. در حكمي از سوي صفار هرندي ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ، محسن مقدس زاده به سمت مديركل رسانه هاي خارجي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني منصوب شد. مقدس زاده داراي مدرك كارشناسي ارشد جامعه شناسي از دانشگاه تهران است.

همزمان با دهه مبارك فجر صورت مي گيرد
افتتاح صدها پروژه عمراني در خراسان جنوبي
بيرجند خبرنگار همشهري: همزمان با دهه مبارك فجر و بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 457 پروژه عمراني در سطح استان خراسان جنوبي به بهره برداري مي رسد.از اين تعداد پروژه 149 طرح در شهرستان بيرجند، 48 طرح در شهرستان درميان، 34 طرح در سرايان، 66 طرح در شهرستان سربيشه، 99 طرح در قائنات و 71 طرح در نهبندان افتتاح مي شود.
اين پروژه ها با صرف اعتباري بالغ بر 282 ميليارد ريال آماده بهره برداري شده است.

توقيف روزنامه سياست روز
ايسنا: دبيرخانه هيأت نظارت بر مطبوعات با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: روزنامه سياست روز توقيف شد.بنابراين گزارش در اين اطلاعيه آمده است: در پي درج مطلب موهن در روزنامه سياست روز هيأت نظارت بر مطبوعات در نشست فوق العاده خود موضوع را بررسي و ضمن توقيف روزنامه، پرونده نشريه را به مراجع قضايي ارجاع نمود.

بازتاب
سلب اختيار از مجلس در نظارت بر حمايت از محرومان
در لايحه بودجه سال 86 كل كشور، دولت تصميم گرفته است بخشي از خدمات حمايتي را كه از وظايف و تعهدات سازمان بهزيستي به عنوان يك نهاد دولتي و تحت نظارت قوه مجريه است، خارج ساخته و به كميته امداد كه نهادي عمومي است واگذار نمايد. از جمله اين خدمات حمايت از معلولان و زنان سرپرست خانوار است. دادن وظايف سازمان بهزيستي به كميته امداد به منظور انتقال بودجه اين بخش ها از اين سازمان به كميته امداد نيز هست.
اين كه چه نهاد و دستگاهي از محرومين حمايت كند، بعيد است كه از نظر طيف ها و اقشاري كه از اين حمايت ها استفاده مي كنند تفاوتي داشته باشد اما به نظر مي رسد اين انتقال وظايف و بودجه براي مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهاد نظارت كننده بر نحوه هزينه بودجه بايد مهم تلقي شود.
از آنجا كه سازمان بهزيستي نهادي دولتي و تحت نظارت است، مجلس شوراي اسلامي به راحتي قادر به كنترل نحوه و محل هزينه بودجه اين سازمان است اما چنين نظارتي از سوي مجلس بر كميته امداد وجود ندارد. سابقه كار هم نشان داده است كه شوراي نگهبان در مواردي كه مجلس خواسته است اختيارات و يا بودجه اي از كميته امداد را گرفته و به دستگاه ديگري واگذار كند به دليل اين كه كميته تحت نظارت مجلس نيست مصوبات مجلس در اين زمينه را رد كرده است به عبارت ديگر مجلس هر آنچه را كه به كميته امداد واگذار كنند تصميم گيري مجدد و يا تغيير اين اختيارات و وظايف از دست مجلس خارج شده و هيچ نظارتي نيز برآن نخواهند داشت. مجلسيان بايد بدانند زماني قادرند درخصوص وظايف و اختيارات و بودجه كميته امدادبا تصويب قانون، نظارت و يا دخالتي كند اين كار جز با موافقت اين كميته و تأييد شوراي نگهبان امكان پذير نخواهد بود. در حالي كه در مورد سازمان بهزيستي، مجلس مي تواند هر آن با تصميمي در كار اين دستگاه دخالت و نظارت داشته باشد، در هر حال به نظر مي رسد سپردن وظايف حمايتي سازمان بهزيستي به كميته امداد چنانچه امروز به تصويب برسد، اختيارات مجلس را در زمينه نظارت بر حمايت از محرومان سلب خواهد كرد.
زهرا ابراهيمي

آري هان يك هفته فرصت داد
همشهري ورزشي- آري هان، سرمربي هلندي سابق تيم پرسپوليس به دنبال دريافت مطالبات خود از باشگاه پرسپوليس از طريق مدير برنامه هايش، براي هيأت مديره اين باشگاه پيغام فرستاد. هان به اعضاي هيأت مديره پرسپوليس پيغام داده كه تنها يك هفته براي دريافت طلبش به آن ها فرصت مي دهد. هان ادعا دارد كه 800 هزار يورو از پرسپوليس طلبكار است. اما مسئولان پرسپوليس اين ادعا را به كلي تكذيب مي كنند.گفتني است، آري هان پس از مدت ها اختلاف نظر با مسئولان فوتبال كامرون از مربيگري اين تيم كنار رفت.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |