يكشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۸ - Feb 4, 2007
۸ انفجار مهيب در كركوك
012912.jpg
گروه بين الملل - شبكه تلويزيوني العالم با گزارش انفجارهاي گسترده در عراق و كشته و زخمي شدن ده ها تن در اين انفجارها اعلام كرد انفجار 7 خودروي بمب گذاري شده در شمال كركوك بيش از 40 كشته و زخمي برجاي گذاشت. به گزارش ايسنا يكي از خودروهاي بمب گذاري شده در منطقه مصلي در نزديكي يكي از مقرهاي حزب دمكرات كردستان عراق منفجر شد كه در اين انفجار دهها خودرو به آتش كشيده شد و بيش از 8 تن كشته و 15 تن ديگر زخمي شدند.
همچنين درگيري هاي مسلحانه گسترده اي در شهر موصل واقع در شمال عراق ميان نيروهاي امنيتي و يك مجموعه مسلح ديگر در گرفت. اين درگيري به كشته شدن دهها تن از دو طرف منجر شد.
از طرف ديگر به گزارش خبرگزاري عراق، يك مقام نظامي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، تاكيد كرد در عمليات هاي تفنگداران آمريكايي، در 9 ماه گذشته در استان الانبار حدود 50 عراقي غيرنظامي كشته و حدود 140 تن ديگر زخمي شدند. اين درحالي است كه ارتش آمريكا با صدور بيانيه اي براي چهارمين بار متوالي در دو هفته اخير رسما بار ديگر سقوط هلي كوپتر نظامي از نوع آپاچي و كشته شدن سه نظامي آمريكايي در اين هلي كوپتر را تاييد كرد. اين هلي كوپتر در منطقه تاجي در شمال بغداد ساقط شده است.
موسسه برو كينگز : واشنگتن  بايد خود را براي شكست در عراق آماده كند
بررسي يك مركز تحقيقاتي آمريكايي نشان مي دهد كه اين كشور بايد خود را براي پيامدهاي شكست سنگين در عراق آماده كند.
مؤسسه  تحقيقاتي بروكينگز در اين گزارش كه تحت عنوان همه چيز سقوط مي كند منتشر شده است، به كاخ سفيد پيشنهاد كرد،  بهتر است به اين فكر كند كه چگونه با پيامدهاي شكست سنگين در عراق مواجه شود چرا كه اين شكست براي آمريكا و متحدانش هزينه بسيار سنگيني را به همراه خواهد داشت.
هفته نامه آمريكايي تايم روز شنبه در گزارشي با استناد به اين تحقيق اشاره كرده است كه حدود ???هزار نيروي حافظ صلح بايد در عراق مستقر شوند تا بتوانند به جنگ داخلي اين كشور پايان بدهند و از گسترش اين درگيري ها به خارج از مرزهاي عراق جلوگيري كنند.
به نوشته تايم، هرچند جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا گفته است شكست در عراق يك گزينه نيست ولي محققان مؤسسه بروكينگز هشدار داده اند كه ممكن است بوش پيش از اين در عراق شكست خورده باشد ولي از آن اطلاع نداشته باشد.
مؤسسه تحقيقاتي بروكينگز در ادامه  گزارش خود با اشاره به  اين كه پناهندگان خشمگين آماده پيوستن به گروه هاي نظامي درگير در جنگ خواهند شد، گفته  است همان گونه كه القاعده در افغانستان عمل كرد، گروه هاي تروريستي ،عراق را در احاطه خود خواهند گرفت.

كوتاه از جهان سياست
نيروهاي وابسته به حماس و فتح بار ديگر آتش بس داخلي را نقض كردند
ايسنا: افراد مسلح وابسته به فتح و حماس ديروز با نقض توافق آتش بس، در منطقه ناآرام غزه با هم درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس،  فتح و حماس اواخر روز جمعه در حالي كه خونين ترين روز درگيري هايشان را سپري مي كردند، توافقنامه آتش بس اعلام كردند. مقامات فلسطيني گفتند، اين توافقنامه  مورد موافقت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از حزب فتح و خالد مشعل رهبر سياسي حماس قرار گرفت؛ اما پس از اعلام اين آتش بس، درگيري هاي مسلحانه در سراسر غزه صورت گرفت. اين درگيري ها هيچ تلفاتي نداشت و مردم غزه كه دو روز گذشته را از ترس درگيري ها در خانه هايشان مانده بودند امروز به محل هاي كارشان رفتند؛ اما درگيري  مجددا در غزه بروز كرد. وزير كشاورزي فلسطين گفت: افراد مسلح حزب فتح به وزارت كشاورزي حمله كرده و پس از غارت دفاتر، كامپيوتر ها، سرورها و اسناد رسمي را با خود بردند. وي افزود: افراد مسلح هم چنين با موضع گيري در پشت بام وزارتخانه به تيراندازي پرداختند. درگيري ها همچنين در اطراف مقر امنيت ملي كه تحت كنترل حزب فتح است و در حوالي دانشگاه اسلامي فلسطين (يكي از مقرهاي حماس كه محل درگيري هاي خونين چند روز گذشته بوده است) بروز كرد.
حتي قبل از بروز اين درگيري هاي مسلحانه خيابان هاي شهر غزه تقريبا خالي بودند. سازمان ملل اعلام كرد، به خاطر درگيري هاي اخير مدارس پس از تعطيلي ميانسال، ديروز بازگشايي نشدند.

بازداشت 10 مظنون در عربستان سعودي
گروه بين الملل- نيروهاي بخش مبارزه با تروريسم عربستان سعودي از بازداشت 10 مظنون به جمع آوري كمك هاي مالي براي فعاليت هاي غيرقانوني خبر دادند.
خبرگزاري رسمي عربستان سعودي به نقل از سخنگوي وزارت كشور اعلام كرد اين مظنونين بطور غيرقانوني كمك هاي مالي را جمع آوري و به برخي افراد منتقل مي كردند كه اين افراد نيز از اين كمك ها براي تطميع و اغفال مردم و نيز جذب آنها به برخي فعاليت هاي غيرقانوني استفاده مي كردند.سخنگوي وزارت كشور عربستان سعودي در ادامه اظهارات خود به جزئيات بيشتري درباره فعاليت هاي اين افراد اشاره نكرد اما گفت اين مظنونين روز جمعه در شهرهاي جده و مدينه بازداشت شدند.

عمليات قريب الوقوع ارتش افغان
براي بازپس گيري شهر موسي قلعه
واحد مركزي خبر: يكي از مقامات بلندپايه افغانستان اعلام كرد نيروهاي امنيتي افغان با حمايت نيروهاي ناتو بزودي عمليات گسترده اي براي بازپس گيري شهر موسي قلعه در جنوب اين كشور آغاز خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از كابل ژنرال محمد ظهير عظيمي سخنگوي وزارت دفاع افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد نيروهاي طالبان هنوز هم كنترل شهر موسي قلعه در استان هلمند را در دست دارند.وي افزود: عمليات گسترده براي بازپس گيري شهر موسي قلعه بزودي آغاز خواهد شد و قرار است اين عمليات به طور مشترك با حضور نيروهاي ناتو و افغان اجرا شود.سخنگوي وزارت كشور افغانستان نيز اعلام كرد ديروز مقامات محلي شهر موسي قلعه به ما گفتند كه نيروهاي طالبان از بيم بمبارانهاي ناتو در مركز اين شهر حضور ندارند و بيشتر ساكن مناطق حومه هستند.

عوامل مرتبط با القاعده در پي ترور نخست وزير تركيه بودند
واحد مركزي خبر: شبكه خبري سي ان ان ترك در خبري اعلام كرد اعضاي يك گروه مرتبط با القاعده كه در روزهاي اخير در عمليات نيروهاي امنيتي تركيه در هفت استان اين كشور دستگير شدند در پي ترور رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه بودند.محافظان نخست وزير تركيه مسيرهاي تردد وي را به صورت مداوم كنترل مي كردند.

يك روزنامه كويتي:
استقبال گرم شبكه الجزيره از پرز
چهره واقعي اين شبكه را آشكار كرد
واحد مركزي خبر: يك منبع مطلع از استقبال گرم مسئولان و دست اندركاران شبكه تلويزيوني الجزيره به هنگام بازديد شيمون پرز نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي خبر داد.
روزنامه الوطن چاپ كويت با انتشار اين خبر نوشت، مجريان زن و مرد اين شبكه با لباس هاي شيك به خوبي از پرز استقبال كردند و فيصل القاسم مجري اين شبكه، نيز با ابراز شادماني فراوان از ديدار با پرز از وي دعوت كرد تا در سفر آينده به قطر در كنار خانواده ميهمان او باشد.الوطن در ادامه افزود:  فيصل القاسم در پاسخ به اين سؤال شيمون پرز كه چرا هنگام اعدام صدام شما از كراوات هاي مشكي استفاده كرديد، پاسخ داد اين مساله از وظايف كاري شبكه بوده است.
اين روزنامه كويتي در پايان با تشكر از بازديد پرز از شبكه الجزيره قطر نوشت، ديدار نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي از اين شبكه به خوبي پرده از چهره واقعي دست اندركاران و مسئولان اين شبكه برداشت.

آخرين نومحافظه كار انگليسي
گروه بين الملل در روزهاي نخست دوران مسووليت توني بلر، مخالفان او لقب بامبي را به وي مي دادند. اكنون بعد از 10 سال كه از نخست وزيري بلر مي گذرد او را در انگليس سگ دست آموز آمريكا مي نامند. بلر سياستمدار بدون مهارتي نيست اما قرباني جنگ عراق و تصورش از رييس جمهوري شد كه فكر مي كرد از خطاهاي گذشته اش درس مي گيرد و مسير سياستهايش را دگرگون مي كند. او هفته گذشته در اجلاس سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس سخنراني كرد كه نوعي نطق خداحافظي با رهبران جهان بود. اين سخنراني اما فقط سخنراني خداحافظي نبود و نكاتي داشت كه براي قضاوت درباره بلر بايد آن را در نظر داشت. او در اين سخنراني از ارزش هاي وابستگي جهاني سخن گفت كه در قرن 21 و براي بقاي جهان امري ضروري است. اين سخنراني را مي توان نوعي اعلام استقلال بلر از بوش توصيف كرد.
اين سخنان اما نمي تواند تاثير چنداني بر اعتبار جهاني بلر بگذارد و زمان براي اين كار گذشته است. وقتي تابستان آينده بلر دفتر نخست وزيري را ترك كند همه ميراث سياسي اش در يك كلمه خلاصه مي شود: عراق. اما او در اجلاس داووس پيشنهاداتي داد كه اكثر آن با سياستهاي كنوني آمريكا متفاوت است. او براي تقويت شوراي امنيت سازمان ملل پيشنهاد كرد كه آلمان، ژاپن، برزيل و هند و شايد يك كشور آفريقايي مسلمان به اين شورا اضافه شوند. پيشنهاد ديگر بلر ادغام كردن نهادهاي بين المللي بود تا اين نهادها در هر كشور با يك صدا سخن بگويند و فعاليت كنند. براي اين منظور بلر توصيه كرد كه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول با هم ادغام شوند و گروه هشت كشور صنعتي جهان، قدرت هاي نوظهور در عرصه جهاني همچون هند و چين را در بر بگيرد. نخست وزير انگليس در اين سخنراني گفت كه جهان به چندجانبه گرايي احتياج دارد كه قدرتمند باشد تا در مواردي همچون فاجعه دارفور يا پيمان هاي آب و هوايي وارد عمل شود و كارساز باشد.
پرسشي كه بعد از شنيدن اين سخنراني به ذهن هر شنونده اي مي رسد اين است كه چگونه اين مرد كه چنين آتشين به برنامه هاي چند جانبه براي جهان اعتقاد دارد در برابر يكجانبه گرا ترين دولت در تاريخ مدرن آمريكا چنين سر تعظيم فرو آورده است. حاميان بلر مي گويند كه بعد از 11 سپتامبر او چاره  و جايگزين ديگري به غير از هم پيماني با آمريكا نداشته است. او در ابتدا سعي در تغيير نظر دولت بوش در جنگ عراق و ديگر برنامه هايش درباره خاورميانه داشته اما بعد از ناكامي در اين راه با او همراه شده است. بلر در داووس و در پاسخ به سئوالي گفت، سخنان زيباي غرب درباره دمكراسي و آزادي هيچ فايده اي نخواهد داشت اگر عدالت با اين سخنان همراه نباشد. وضعيت سياسي خود بلر هم تابع همين گفته است. او آخرين نومحافظه كار انگليسي است كه ارزشهاي خود را قرباني كرده تا خوشايند رييس جمهور آمريكا باشد.
ديلي استار / 2 فوريه

گفتگوهاي رئيس جمهور چين در سودان و زامبيا
گروه بين الملل - هو جين تائو رئيس جمهور چين در ادامه سفر خود به چند كشور آفريقايي در سودان با مقامات اين كشور ديدار و درباره بحران دارفور گفتگو كرد. او در ديدار با رهبر سودان گفت، وي بايد به سازمان ملل نقش بيشتري در تلاش براي حل مناقشات در دارفور بدهد.
رئيس جمهور چين در ادامه سفر به كشورهاي آفريقايي از سودان به زامبيا رفت. سفر رئيس جمهور چين به آفريقا به منظور گسترش داد و ستدهاي تجاري بين چين و آفريقا است. چين در سالهاي اخير همكاري گسترده اي با آفريقا دارد و انتظار مي رود اين همكاري ها در سالهاي آينده بيشتر از پيش نيز شود.

آژانس اطلاعات ملي آمريكا پيش بيني كرد
احتمال مداخله نظامي تركيه در كركوك
واحد مركزي خبر: روزنامه مليت چاپ تركيه در شماره امروز خود در گزارشي از واشنگتن نوشت آژانس اطلاعات ملي آمريكا پيش بيني كرد درصورت خروج نيروهاي ائتلاف از عراق اين احتمال وجود دارد كه تركيه براي جلوگيري از سلطه كردها بر كركوك در شمال عراق مداخله نظامي كند.
مليت نوشت سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا بر اين باورند كردهاي شمال عراق تلاش هايي سازمان يافته اي براي كنترل كركوك انجام مي دهند و درصورت خروج سريع نيروهاي آمريكا از عراق تركيه به منظور متوقف كردن كردها اقدام به مداخله نظامي خواهد كرد.
آژانس اطلاعات ملي آمريكا در گزارشي كه به مقامات بلندپايه اين كشور ارايه شده تاكيد كرده است، تركيه ضمن مخالفت با تجزيه عراق مصمم است به حضور گروه تروريستي پ.ك.ك در شمال عراق پايان دهد.
اين گزارش تاكيد كرده است درصورت خروج سريع نيروهاي ائتلاف از عراق نيروهاي پليس عراق قادر به ايفاي وظايف خود به عنوان يك سازمان ملي نخواهند بود در چنين وضعي كشورهاي همسايه به دعوت يكي از جناح هاي عراقي و يا به صورت يكجانبه وارد درگيري هاي عراق خواهند شد چنين وضعي مي تواند موجب افزايش تلفات غيرنظاميان و مهاجرت اجباري بخشي از جمعيت عراق شود.
اين گزارش خاطرنشان كرد: ادامه خشونت ها و مشكلات سياسي در عراق و تلاش كردها براي كنترل كامل كركوك و تقويت جايگاه منطقه خودمختار كردستان عراق، مي تواند تركيه را نيز به مداخله نظامي در شمال عراق سوق دهد.

زمينه سازي براي جداكردن كوزوو از صربستان
گروه بين الملل - " مارتي آهتيساري " نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در روند تعيين وضعيت آينده سياسي كوزوو ديروز در بلگراد در ديداربا بوريس تاديچ رئيس جمهور صربستان طرح راه حل پيشنهادي خود را براي كوزوو ارائه كرد. مارتي آهتيساري پيش از ترك بلگراد به گزارش ايرنا، در كنفرانس خبري به خبرنگاران داخلي وخارجي گفت :"برعهده شوراي امنيت سازمان ملل است كه در مورد تعيين وضعيت نهايي كوزوو تصميم بگيرد. وي در بخش ديگر از كنفرانس خبري خود گفت كه مواضع هر دو طرف قوي و شفاف است و همه ما در اينجا مي دانيم كه موضع بلگراد و پريشتينا چگونه است .وي گفت كه بايد به همه طرفها يك فرصت ديگر داد.
اين راه حل به ويژه حفاظت ازشهروندان غيرآلباني ازجمله شركت دردولت ، قوه قضائيه و پارلمان كوزوو استقلال اجرايي محدود در بخش هاي متفاوت از قبيل بخش در ماني و پزشكي را تضمين مي  كند.
در همين رابطه به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير خارجه روسيه در مسكو گفت كه روسيه و امريكا در مورد آينده كوزوو اختلاف نظر دارند. وي در ادامه افزود كه راه حل پيشنهادي بايد مورد قبول صربها نيز باشد.

ركورد 622 ميليارد دلار بودجه براي پنتاگون در سال 2008
گروه بين الملل پنتاگون اعلام كرد، دولت بوش به دنبال 622 ميليارد دلار براي بودجه نظامي در سال 2008 است. اين رقم شامل 140 ميليارد دلار است كه براي هزينه هاي جنگ اختصاص مي يابد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت، اين درخواست ها بخشي از درخواست بودجه سالانه به كنگره آمريكا براي تمامي برنامه هاي فدرال آمريكا است.
اين بودجه قرار است روز دوشنبه اين هفته به صورت عمومي درخواست شود و كنگره در چندماه آينده اين درخواست را مورد بررسي قرار  خواهد داد.
باتوجه به اختصاص بودجه خاص به عمليات هاي نيروهاي آمريكايي در سال جاري و هم چنين بودجه جديد، رقم هزينه هاي جنگ عراق و افغانستان به 163 ميليارد دلار خواهد رسيد.
باتوجه به كنترل كنگره آمريكا از سوي دموكرات ها و افزايش مخالفت ها با جنگ عراق، درخواست دولت بوش براي اين بودجه نظامي ممكن است با بررسي هاي دقيق تري نسبت به سال هاي گذشته در اين كشور روبه رو شود.
سناتور هري ريد، رهبر اكثريت سناي آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد: دموكرات ها قول مي دهند كه نيروهاي آمريكايي هر چيزي را كه نياز داشته باشند، دريافت خواهند كرد.
يك مقام رسمي پنتاگون گفت، درخواست معمول پنتاگون براي بودجه سال 2008 كه در اين درخواست هزينه هاي مربوط به ارتش، نيروي دريايي و نيروهاي هوايي لحاظ نشده است، 481 ميليارد دلار خواهد بود.
وزارت دفاع آمريكا اعلام كردند: پنتاگون به دنبال 6/128 ميليارد دلار براي ارتش، 7/110 ميليارد دلار براي نيروي هوايي و 140 ميليارد دلار براي نيروي دريايي است.

آمريكا،شهروندان منتقد جنگ را
محاكمه  مي كند
گروه بين الملل كاخ سفيد به فرماندهي نظامي شمال ايالات متحده مجوز دستگيري و محاكمه نظامي هر شهروند آمريكايي را كه منتقد جنگ باشد داده است.
روزنامه روس پراودا با اعلام اين خبر به نقل از منابع خبري خود نوشت:گزارش ها از آمريكا حاكي است كه رئيس جمهور آمريكا اعتماد خود را به نظام قضائي اين كشور از دست داده و به دولت دستور داده تا با قضات برخورد كند. به همين دليل آلبرتو گنزالس دادستان كل آمريكا در گفتگويي در شبكه ان بي سي اين كشور گفته است، قضات فدرال كفايت صدور حكم درباره سياست هاي امنيت ملي را ندارند. به اين ترتيب دولت جنگ طلب بوش با نظام حقوقي آمريكا در افتاده است. بر اساس اين گزارش بعضي دادستان هاي آمريكايي در ايالاتي همچون فلوريدا در اعتراض به اين فشارها استعفا كرده اند. دولت بوش قصد دارد شهروندان منتقد جنگ را به جاي محاكمه در محاكم معمولي به دادگاههاي نظامي بسپارد و اين خلاف قوانين حقوقي آمريكاست.
به اين ترتيب و در شرايطي كه دولت بوش نه به كنگره كه نماينده افكار عمومي آمريكاست و نه به نظام حقوقي و قضائي اين كشور پاسخگوست، نام نظام حاكم بر آمريكا را نه دمكراسي كه ديكتاتوري بايد ناميد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |