پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
از تخيل تا واقعيت
آسانسور فضايي
001716.jpg
گروه علمي فرهنگي- آسانسورهاي فضايي را راهي ابتكاري و ارزان براي انتقال بار و احتمالا انسان به فضا در آينده مي دانند. اين طرح هنوز روي تخته طراحي است و عملي نشده است. اما نهايتا چه بسا روباتها بتوانند روزي از كابلي به طول 100۰۰۰، كيلومتر كه زمين را به فضا وصل مي كند، بالا روند.
مشكل اين است كه ممكن است انسان در طول اين سفر زنده نماند چون در معرض مقدار زيادي پرتوهاي يونيزه كننده قرار مي گيرند كه در حين گذر از هسته كمربند ون الن دور زمين به آنان وارد مي شود. دور زمين دو دايره متحد المركز از ذرات باردار وجود دارد كه در مهار ميدان هاي مغناطيسي زمين هستند.
آندرس يورگنسن نويسنده گزارش جديدي در اين باره و از كارشناسان آزمايشگاه لس آلاموس در نيو مكزيكو گفت اگر سپري از انسان حفاظت نكند، در اين مسير بر اثر پرتوزايي از بين مي رود. طرح آسانسور اين گونه است كه يك سر آن به سكويي در اقيانوسي در ناحيه نزديك استوا بسته مي شود و سر ديگر آن به وزنه اي در فضا گره مي خورد.
در استوا خطرناكترين بخش كمربند پرتوزا از ارتفاع 1000 تا 2000 كيلومتري امتداد دارد. در دهه هاي 1960 و 1970 كه فضاپيماهاي آپولو پرتاب شدند، به فضانوردان آسيبي وارد نشد چون به سرعت از آن گذشتند. اما با توجه به سرعت پيشنهادي آسانسورها كه 200 كيلومتر در ساعت است،  ممكن است فضانوردان حدود يك هفته در اين كمربند بمانند. در اين صورت ميزان پرتويي كه به آنان وارد مي شود، 200 برابر پرتويي است كه به فضانوردان آپولو وارد شد.
چند امكان بالقوه براي مقابله با پرتوزايي وجود دارد كه همه معايبي دارد. يك گزينه آن است كه آسانسور را از استوا دور كرد. با انتقال آن به شمال يا جنوب،  مي توان از پرفشارترين بخش كمربند پرهيز كرد. اما بلز گاسن ديگر نويسنده گزارش يادشده گفت حداكثر دور شدن از استوا فقط مقدار كمي از پرتوزايي مي كاهد كه كافي نيست.
به علاوه اگر آسانسور در ارتفاع 45درجه شمالي قرار بگيرد، كابل با كشش نيروهاي گريز از مركز به طرف جنوب كشيده خواهد شد. بنابراين كابل هزاران كيلومترتقريبا به طور افقي در جو زمين كشيده مي شود. در اين حالت فشارهاي آب و هوايي به آن وارد مي شود كه آن را تضعيف مي كند.
گزينه ديگر اين است كه نوعي سپر پرتو در نقطه اي از طول كابل كشيده شود تا هر وقت آسانسور به كمربند رسيد،  آن را بالا ببرد. اما چنين وسيله اي مي تواند وزن آسانسور را سنگين و حركت عادي كابل را مختل كند.
ايجاد ميدان مغناطيسي در اطراف آسانسور مي تواند مانع از رسيدن پرتو به آن شود. اما ممكن است نتوان برق مورد نياز براي اين ميدان مغناطيسي را به آسانسور رساند. راه حل ديگر آن است كه جرم آسانسور را افزايش داد كه اين كار انرژي زيادي براي پرتاب آن مي طلبد. شركت ليفت كورپ كه روي اين طرح كار مي كند،  در نظر دارد در هر سفر 20 نفر را سوار اين وسيله كند. طرح آن شامل آسانسوري است كه 100 تن وزن دارد.
نخستين كسي كه طرح آسانسور فضايي را عرضه كرد، برد ادواردز نام دارد. آسانسور پيشنهادي وي 20 تن وزن داشت.

سرورهايي جديد آي بي ام با چيپ هاي
چهارهسته اي اينتل كار مي  كنند
001710.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت آي بي ام به جمع سازندگان سروري پيوست كه سيستم هاي حامل پردازشگرهاي زئون چهارهسته اي اينتل را اجرا مي كند.
آي بي ام چهار دسته از سرورهاي اين گروه را عرضه كرد؛ يك سرور blade كه با Xeo 5300 كار مي كند و قيمت هاي آنها از 2400 دلار تا 3000 دلار متغير است.
يك پردازشگر چهار هسته اي چهار پردازشگر مستقل دارد كه در يك بسته جمع شده اند و به چيپ امكان مي دهد تا چهار عملكرد مجزا همزمان اجرا كند. پردازشگرهاي چهار هسته اي به كامپيوتر قدرت پردازشگري بيشتري مي دهد، يعني نسبت به پردازشگرهاي تك هسته اي يا دوهسته اي قدرت بيشتري دارند.
آي بي ام مي گويد سرور x3650 اين شركت با پردازشگر چهار هسته اي 64 درصد افزايش عملكرد را نسبت به همين مدل محصول داراي يك پردازشگر دو هسته اي نشان مي دهد.
تكنولوژي چهارهسته اي، كار مديران IT براي عرضه و ارائه مجازي سازي (Virtualizatio) به مراكز داده اي را بسيار ساده مي كند. Virtualizatio به انواع eterprise امكان مي دهد از ظرفيت سرور استفاده بهتري شود، زيرا در يك سرور فيزيكي در آن واحد چند برنامه و حتي چند سيستم عامل مختلف عمل مي كنند.
سرورهاي چهار هسته اي SystemX ساخت اي بي ام از طريق يك ويژگي به نام IBM Virtualizatio Maager از Virtualizatio پشتيباني مي كند كه به مجريان امكان مي دهد سرورهاي فيزيكي و مجازي را در هر تعداد از پلاتفرم نرم افزاري Virtualizatio مديريت كند، از جمله پلاتفرم هاي Microsoft Virtual Server ،VM ware و زئون چيپ هاي x3550 و x3650 براي سفارش دادن از 14 نوامبر آماده اند و x3400 و x3500 و BladeCeter HS21 از ژانويه در دسترس قرار مي گيرد.
قرار است هفته آينده شركت هيوليت پاكارد چند مدل سرور جديد را عرضه كند كه با پردازشگر Xeo5300 كار كنند، اما تا آن روز هنوز از جزييات اين سرورها خبري نيست. روز دوشنبه، شركت دل، چند كامپيوتر سرور، Work Statio و blade عرضه كرد كه از طرح چهار پردازشگري استفاده مي كرد. رقيب اصلي اينتل، Advaced Micro Devices Ic قرار است پردازشگرهاي چهارهسته اي خود را از اواسط 2007 عرضه كند.

اختراع ماده  RXF1 توسط دانشمندان ناسا، بر پايه پلي اتيلن
فضاپيماي پلاستيكي
گروه علمي فرهنگي- به نظر مي رسد پلي اتيلن محافظ بهتري در برابر پرتوهاي فضايي نسبت به آلومينيوم، ماده اي كه بيشتر فضاپيماهاي كنوني از آن پوشيده شده اند، است و شايد فضاپيمايي كه انسان را به مريخ مي برد پوششي پلاستيكي داشته باشد.
اغلب كيسه زباله هاي خانگي از پليمري به نام پلي اتيلن تشكيل شده اند. معلوم شده كه انواع اين مولكول پوشش بسيار خوبي در برابر پرتوهاي خطرناك فضايي است. دانشمندان مدت زيادي است كه با اين مواد آشنايند و در تلاشند فضاپيمايي بسازند كه سطح خارجي آن از مواد پلي اتيلني باشد. به گزارش سايت نجوم، دانشمندان ناسا بر پايه
پلي اتيلن ماده اي را به نام RXF1 اختراع كرده اند كه حتي از آلومينيوم سبك تر و مقاوم تر است. ناصر برقوتي دانشمند پروژه هاي ناسا در بخش حفاظت در برابر پرتوهاي كيهاني مي گويد: اين نخستين باري است كه چنين ماده اي توليد مي شود كه هم ساختار مقاومي دارد و هم پوشش مناسبي است .
رفتن به مريخ با فضا پيماي پلاستيكي
حفظ فضانوردان از تابش پرتوهاي كيهاني ، بزرگترين مشكلي است كه هنوز راه حلي براي آن بيان نشده. سفر به سياره سرخ تقريباً 30 ماه طول مي كشد و طي آن فضاپيما از ميدان مغناطيسي زمين خارج مي شود. بسياري از دانشمندان معتقدند كه موادي مانند آلومينيوم ، كه براي حفاظت در برابر پرتوها، براي چرخش به دور مدار زمين يا سفرهاي كوتاه ديگر مانند رفتن به ماه، به كار مي رود، ممكن است براي سفرهاي طولاني مثل رفتن به مريخ مناسب باشد. اما برقوتي نسبت به اين مسأله ترديد دارد. او معتقد است كه رفتن به مريخ با فضاپيماهاي آلومينيومي غيرممكن است. مقايسه بين حفاظ هاي پلاستيكي و آلومينيومي به اين ترتيب است: پلي اتيلن 50 درصد بيش از آلومينيوم در برابر تابش هاي خورشيدي و 15 درصد بهتر از آن در برابر پرتوهاي كيهاني ، از فضاپيما محافظت مي كند. امتياز مواد شبه پلاستيكي اين است كه تابش ثانوي كمتري دارند. اين تابش در اثر خود مواد محافظ ايجاد مي شود.
زماني كه پرتو كيهاني به لايه هاي محافظ برخورد مي كند، بخش هايي از اين لايه به اتم هاي تشكيل دهنده اش متلاشي شده و تابش هاي هسته اي پديد مي آيد. اين عكس العمل ها باعث ايجاد پي در پي محصولات فرعي هسته اي مانند نوترونها و ... مي شود كه به داخل فضاپيما راه
مي يابند. اين دقيقاً مثل آن است كه بخواهيم خودمان را با ديواري از سوزن از يك گلوله توپ محافظت كنيم.
ديوار جلوي توپ را مي گيرد اما از سوزن هايي كه خودمان گذاشته ايم آسيب مي بينيم. تابش هاي ثانوي عموماً بيش از اشعه هاي كيهاني براي فضانوردان خطرناك است.اين طور كه به نظر مي رسد، عناصر سنگين مانند سرب، كه اكثر مردم فكر مي كنند محافظ بهتري در برابر پرتوها هستند، تابش ثانوي بيشتري نسبت به عناصر سبك مانند كربن و هيدروژن دارند. به همين دليل پلي اتيلن را محافظ بهتري مي دانند. اتيلن از اتم هاي سبك (كربن و هيدروژن) كه تابش ثانوي كمتري دارند تشكيل شده است. اين عناصر سبك نمي توانند به طور كامل جلوي تابش هاي كيهاني را بگيرند. اما مي توانند آثار زيان بار اين پرتوها را به مقدار زياد كاهش دهند. برقوتي مي گويد: كاري كه ما انجام مي دهيم، ضعيف كردن اشعه، بدون ايجاد مقدار زيادي تابش ثانوي است. حالا بايد ببينيم كه مي توانيم در اين نبرد پيروز شويم يا نه. مشكل وقتي پيش مي آيد كه يادمان بيايد كه محافظ ها بايد بر نيروي هاي بزرگي در فضا غلبه كنند. پس يقيناً با كيسه هاي زباله معمولي، نمي توان كشتي فضايي ساخت. اين همان مسأله اي است كه برقوتي و همكارانش روي آن كار مي كنند: افزايش استحكام پلي اتيلن براي استفاده در پروژه هاي فضايي RXF1 به طور قابل ملاحظه اي سبك و قوي است. استحكام كششي آن سه برابر آلومينيوم است. در حالي كه 6/2 بار سبك تر از آن است. زماني كه اين ماده كاملاً آماده شود ، مي توان آن را به صورت يك فضاپيما شكل داد و قالب گيري كرد. RXF1همان مشتقي از پلي اتيلن است كه مي تواند بهترين محافظ در برابر پرتو ها باشد. استحكام تنها يكي از مشخصه هايي است كه ديواره هاي فضاپيما نياز دارند. برقوتي مي گويد: تحمل در مقابل شعله ور شدن و حرارت زياد نيز بسيار مهم است. ماده اي كه هيچگاه در برابر پرتو مستقيم خورشيد نرم نشود، وجود ندارد. پلي اتيلن خالص بسيار اشتعالز است. پس بايد تحقيقات ديگري ترتيب داده شود تا مقاومت آن در برابر اشتعال زايي و حرارت بالا رود. بزرگترين سوال اين است كه آيا RXF1 مي تواند بشر را به سلامت ، به مريخ ببرد؟ هيچ كس نمي تواند به طور قطع به اين سؤال پاسخ دهد. رئيس مركز سلامت در برابر پرتوهاي ناسا مي گويد: بعضي از اشعه هاي كهكشاني به قدري نافذند كه هيچ حفاظي نمي تواند آن ها را متوقف كند، حتي پلي اتيلن. ما با يك شبيه سازي كامپيوتري احتمال ابتلا به سرطان با دو فضاپيماي آلومينيومي و پلي اتيلني را مقايسه كرده ايم و بين اين دو هيچ تفاوت مهمي ديده نشد.

عرضهExchage مايكروسافت
در دسامبر
گروه علمي فرهنگي- تهيه محصول Exchage Server2007 مايكروسافت تا دسامبر ممكن نيست. اين نرم افزار، اندكي پس از زماني عرضه مي شود كه شركت قصد داشت سرور را در اواخر نوامبر عرضه كند.
مقامات مايكروسافت تاييد كرده اند كه Exchage2007 براي توليد با RTM تا حدود دسامبر عرضه نمي شود. البته زماني كه اين سنگ بنا گذاشته شده اين نرم افزار در عرض چند روز در اختيار عموم قرار مي  گيرد.
طبق ادعاي مقامات مايكروسافت، اين طور بر مي آيد كه Exchage تا اواخر سال يا اوايل 2007 عرضه شود. اما اخيرا شركت مايكروسافت اعلام كرده است كه Exchage ۲۰۰۷ در عرض چند روز در اختيار همگان قرار مي گيرد. اين محصول اكنون تنها يك پلات فرم 64 بيت است و بخشي از عرضه آن 30نوامبر خواهد بود كه به همراه ويستا و آفيس ۲۰۰۷ عرضه مي شود كه مدت هاست همه در انتظار آن به سر مي برند. اين روش ها براي مشترياني عرضه مي شود كه ليسانس براي حجم هاي بالا دريافت كرده اند.براي مشتريان تا 30ژانويه در دسترس قرار نمي گيرند.
جيم آلچين- يكي از مديران شعبه پلاتفرم ها و خدمات مايكروسافت- اين خبر را هفته جاري اعلام كرد.بر اساس يادداشتي از ديويد سنگوپتا از تحليلگران Ferris Research، مايكروسافت، پشتيباني بيش از 80000 صندوق پستي را براي Exchage2007 ايجاد كرده است. اين سرور داراي ساختار role-based جديدي است كه از عملكردهايي نظير دسترسي كلاينت و دوردست پشتيباني مي كند. به علاوه پيام رساني Uified و انواع mailbox نيز شامل اين پشتيباني مي شوند. نسخه هاي فعلي Exchage به كاربران، دو گزينه اجرايي مي دهد؛ سرورهاي frot-ed و back-ed به علاوه Exchage شامل ويژگي هاي Clusterig جديد، توانايي هاي پيام رساني Uified و پشتيباني زبان نگارش (Power shell (scriptig، تكنولوژي پيشرفته Active Syc براي تجهيزات موبايل و انواع Upgrade در جست وجو و Outlook Web Access است.

علمي فرهنگي
ساخت ماشين تحرير بريل در ايران
گروه علمي فرهنگي- ماشين تحرير بريل با هدف برطرف كردن نياز نابينايان به اين دستگاه در شركت صنايع آموزشي ايران، وابسته به آموزش و پرورش ساخته شد.
به گزارش همشهري، بهروز كهزادي، مديرعامل صنايع آموزشي ايران با اعلام اين مطلب گفت: عمليات ساخت قطعات و مونتاژ دستگاه بعد از تحقيقات كامل روي مدل هاي مختلف و مشاوره با كارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنايي و سازمان بهزيستي كشور در اوايل سال 77 به اجرا گذاشته شد و درحال حاضر اين محصول با كيفيت مطلوبي توليد مي شود.
وي با اشاره به عملكرد مكانيكي اين دستگاه اظهار داشت: براساس تحقيقات انجام شده اين نوع دستگاه از مطلوب ترين ماشين هاي تحرير بريل است.
به گفته وي، درحال حاضر شركت صنايع آموزشي ايران تنها توليد كننده اين محصول در منطقه خاورميانه است كه محصولات خود را به كشورهاي لبنان، عربستان، افغانستان، به طور مستقيم و به كشورهاي عربي و آفريقايي به طور غيرمستقيم صادر مي كند.كهزادي با اشاره به تفاوت اندك دستگاه بريل ايراني با نمونه آمريكايي آن گفت: مزيت اصلي وعمده محصول ايراني ارائه گارانتي دو ساله بدون هيچ گونه قيد و شرط و ارائه 10 سال خدمات پس از فروش و تامين قطعات يدكي حداكثر طي 48 ساعت و بهاي حدود يك سوم آن نسبت به مشابه خارجي است.كهزادي در پايان گفت: در حال حاضر بخش طراحي اين شركت درحال بررسي و تحقيق درباره ساخت دستگاه بريل برقي است.
برگزاري نخستين جشنواره صنعتي مكانيك شريف
گروه علمي فرهنگي- نخستين جشنواره مكانيك شريف با حضور جمعي از صاحب نظران آموزشي و صنعتي، استادان، پيشكسوتان و فارغ التحصيلان دانشكده مهندسي مكانيك، طي روزهاي يكم و دوم آذر از سوي دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.به گزارش همشهري، هدف از برگزاري اين همايش، معرفي زمينه هاي شغلي موجود در بازار كار به فارغ التحصيلان، هدايت طرح ها و پروژه هاي دانشجويي به سوي نيازمندي هاي صنعت و بررسي مشكلات صنعت و دانشگاه اعلام شده است.
بررسي نقش فناوري هاي نوين در توليد آب شيرين
گروه علمي فرهنگي طي 5?سال آينده روزانه 126هزار مترمكعب آب از فناوري آب شيرين سازها در آب شرب مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
مهرداد منطقيان- دبير علمي همايش فناوري هاي نوين در آب شيرين سازها- با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: روزانه 427هزار مترمكعب آب شيرين در ايران توليد مي شود كه اين ميزان، در حدود 2درصد كل ظرفيت آب شيرين در خاورميانه است.وي افزود: در حال حاضر حدود 1/5درصد از تكنولوژي آب شيرين سازها در حوزه خليج فارس مورد استفاده قرار مي گيرد كه عربستان سعودي از 40درصد اين تكنولوژي استفاده مي كند.دبير عملي همايش فناوري هاي نوين در آب شيرين ساز اظهار داشت: در حال حاضر آب شيرين ليتري 7ريال در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد كه با استفاده از اين تكنولوژي به 8 استان محروم كشور كه نياز به آب شيرين دارند مي توان خدمت رساني كرد.وي افزود: موضوع شيرين كردن آب در مناطق مركزي و شرقي يا مناطق جنوبي كشور، امري كاملاً اقتصادي است و نگرش هايي كه تاكنون مانع از رشد اين صنعت در ايران شده كاملاً به ابعاد سرمايه گذاري ها و بررسي امكان بازدهي آن سرمايه ها مرتبط بوده است.همايش فناوري هاي نوين در آب شيركن ها با هدف بحث و تبادل نظر در زمينه روش هاي شيرين كردن آب، آشنايي با تجهيزات و تاسيسات آب شيرين سازها طي روزهاي 28 و 29 آبان جاري توسط پژوهشكده مهندسي آب دانشگاه تربيت مدرس در نيروگاه طرشت تهران برگزار مي شود.
كنفرانس تخصصي حفاظت و كنترل سيستم هاي قدرت
گروه علمي فرهنگي-نخستين كنفرانس تخصصي حفاظت و كنترل سيستم هاي قدرت 30 آذر در دانشكده مهندسي برق دانشگاه امير كبير برگزار مي شود. هدف از برگزاري اين كنفرانس بررسي و ارائه مسايل جديد مرتبط با رله، حفاظت و كنترل هاي سيستم هاي قدرت، آشنايي متخصصان صنعت با موضوعات جديد، بهبود شبكه قدرت، ارتقاء استانداردهاي حفاظت، به اشتراك گذاشتن تجربيات علمي و عملي متخصصان و محققان و تلاش در جهت برقراري ارتباط و همكاري بيشتر محققان و متخصصان صنعت برق در زمينه حفاظت و كنترل سيستم هاي قدرت اعلام شده است.
مونيتورينگ كنترل و حفاظت گسترده سيستم هاي قدرت، ارائه روش ها و الگوريتم هاي جديد در حفاظت سيستم ها، ارائه روش هاي مناسب حفاظتي در صنعت، توليد پراكنده در حفاظت سيستم هاي قدرت هماهنگي حفاظت شبكه قدرت، جايگزيني رله هاي جديد به جاي قديم، نهادينه كردن استفاده از رله هاي ميكرو پروسسوري و ديجيتالي، ارتباط مخابراتي در حفاظت و كاربرد هوش مصنوعي در حفاظت از موضوعات برگزاري اين كنفرانس است.
كاوش دانشمندان خارجي در كشتي باستاني خليج فارس
فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي درباره آخرين تصميم گيري ها براي كشتي كشف شده در خليج فارس گفت: باستان شناسان خارجي براي كاوش در اين كشتي به كار گرفته مي شوند.
اسفنديار رحيم مشايي افزود: در حال حاضر پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مشغول رايزني است تا با باستان شناسان خارجي كه قادر به غواصي در اعماق دريا هستند تفاهم نامه اي را به امضا برساند. وي در ادامه گفت: با انتخاب تيم كاوش و عقد تفاهم نامه عمليات بررسي اين كشتي غرق شده در اعماق خليج فارس شروع خواهد شد.
مسئولان از نابودي كامل كشتي باستاني جلوگيري كنند
از سوي ديگر عشرت شايق عضو كميته فرهنگي كميسيون اصل 90 مجلس درباره كشتي كشف شده در اعماق خليج فارس گفت: اين كشتي اولين و تنها كشتي يافت شده با اين قدمت در خليج فارس است كه بايد سازمان ميراث فرهنگي اين سند مهم تاريخي را از خطر نابودي كامل نجات دهد.
وي افزود: فرهنگ مهمترين عامل در حيات، رشد و بالندگي هر ملت است و هويت هر ملتي در تاريخ و پيشينه آن ملت نهاده شده است و همه ملل سعي مي  كنند تا به هر وسيله ممكن آثار به جا مانده از فرهنگ و تمدن قديم خود را كشف، حفظ و تبليغ كنند و آن را مستند تاريخ گذشته خود قرار دهند. وي با اشاره به اخبار منتشره مبني بر پيدا شدن آثار كشتي منسوب به دوره اشكاني در خليج فارس گفت: اين موضوع به قدري اهميت دارد كه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي هزينه مطالعه، بررسي اوليه و سپس بالا كشيدن آن را تامين كنند.
جمعه شب، آسمان شهاب باران مي شود
فارس: بارش شهابي اسدي جمعه شب در آسمان ديده مي شود و بامداد شنبه به اوج خود مي رسد. حميد رضا شهشهان- منجم آماتور- با اعلام اين خبر گفت: اين بارش شهابي در بيشتر سال ها تعداد شهاب كمي دارد (حدود پانزده شهاب در ساعت) اما پيش بيني ها نشان مي دهند كه امسال تعداد اين شهاب ها در بهترين شرايط رصدي، ممكن است به صد تا صدوپنجاه شهاب در ساعت برسد. وي در ادامه تصريح كرد: بارش هاي شهابي به خاطر برخورد توده اي از ذرات كه اغلب از دنباله دارها به جاي مانده اند با اتمسفر زمين و سوختن آنها به وجود مي آيد. شهاب ها به صورت نقاط نوراني اي كه در آسمان ظاهر شده و پس از طي سريع مسيري ناپديد مي شوند، ديده مي شوند. منشأ بارش شهابي اسدي، دنباله دار تمپل تاتل (Tempel-Tuttle) است. توده هاي متفاوتي از اين دنباله دار در فضا به جاي مانده كه همين، موجب تفاوت در ميزان شهاب ها در سال هاي مختلف مي شود.
شهشهان افزود: كانون اين بارش (نقطه اي كه از ديد ما، امتداد مسير شهاب ها در آسمان به آن بر مي گردد) كه در صورت فلكي اسد است، پيش از نيمه شب جمعه طلوع مي كند و به تدريج ارتفاع مي گيرد. با اينكه احتمال وجود چند اوج براي اين بارش شهابي پيش بيني شده اما اوج اصلي اين بارش شهابي در ساعت بيست دقيقه بامداد خواهد بود. شهاب ها در يك بارش شهابي در سراسر آسمان قابل ديدن هستند؛ اما بيشترين تعداد آنها اغلب در فاصله حول وحوش 50درجه اي كانون بارش ديده مي شوند. با توجه به اينكه در ساعت اوج بارش، كانون آن ارتفاع كمي از افق شرق-شمال شرقي دارد، حدود نيمي از شهاب ها قابل مشاهده نخواهند بود.

تي شرت ها مي نوازند
001713.jpg
گروه علمي فرهنگي-دانشمندان استراليايي تي شرت موزيكالي ابداع كردند كه به گيتاريست ها امكان مي دهد تا موزيكي واقعي بنوازند. اين تي شرت كه توسط محققان سازمان تحقيقات صنعتي و علمي كشورهاي مشترك المنافع طراحي شده، به پيراهن ابزاري قابل پوشش معروف است.
سنسورهايي در قسمت آرنج ها و آستين هاي اين تي شرت تعبيه شده كه حركات دست هاي گيتاريست را شناسايي و تفسير مي كند. حركات دست ها از طريق سيستم بي سيم به نمونه هاي شنيداري گيتار متصل شده و موزيك را خلق مي كند. اين سيستم جديد به نوازندگاني كه از مهارت هاي موسيقي يا محاسباتي قابل توجهي برخوردار نباشند نيز امكان مي دهد تا موزيكي واقعي را بنوازند. صداي توليد شده بدين روش درست شبيه mp3 هاي اصلي است. محققان صنايع نساجي، تركيبات موسيقي و محاسبات با بهره گيري از مهارت هاي لازم اين تي شرت موزيكال را ابداع كردند.

آموزش عالي
اعلام نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري؛ 27 آبان 
فارس: معاون سازمان سنجش گفت: نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري از ساعت 20 روز شنبه 27 آبان روي سايت سازمان سنجش قرار دارد.
حسين توكلي افزود: نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري روز 30 آبان از طريق پيك سنجش اعلام مي شود.
وي با اشاره به اينكه امسال ثبت نام در انتخاب رشته تكميل ظرفيت به صورت اينترنتي صورت پذيرفت، گفت: بيش از 100 هزار نفر، داوطلب تكميل ظرفيت كنكور سراسري شده اند.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت تعدادي از موسسات آموزش عالي و دانشگاه هاي كشور خالي مانده است، گفت: داوطلبان پذيرفته شده و پذيرش نشده كنكور سراسري مي توانستند به صورت اينترنتي فرم تكميل ظرفيت را پر كرده و به سازمان سنجش ارسال كنند.
معاون سازمان سنجش با بيان اينكه ظرفيت خالي، بيشتر در دانشگاه هاي مناطق دورافتاده، دانشگاه هاي غيرانتفاعي، شبانه و رشته هاي جديد وجود دارد، اظهار كرد: امسال 50 انتخاب براي تكميل ظرفيت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي درنظر گرفته شده است. وي گفت: هنوز آمار پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت آزمون سراسري استخراج نشده است.
راه اندازي بانك سئوالات آزمون كارشناسي ارشد
مهر: بانك سئوالات آزمون كارشناسي ارشد جهت استفاده اساتيد دانشگاه ها و پربار تر شدن سئوالات آزمون راه اندازي شد.
مدير كل دفتر آزمون سازي و روانسنجي سازمان سنجش افزود: به تازگي سايت www.etc.ir جهت طراحي سئوالات آزمون كارشناسي ارشد راه اندازي شده است. بدين وسيله اساتيد هر دانشگاه مي توانند وارد سايت شده و به جمع طراحان سوال آزمون بپيوندند.
آسرايي اظهار داشت: سئوالات ارسال شده از طريق سايت مورد بررسي هيات داوران كه از اساتيد معتبر هر رشته تشكيل مي شوند قرار مي گيرد و در صورت نظر مثبت هيات داوران سئوال ارسال شده در بانك سئوالات آزمون ذخيره مي شود.مديركل دفتر آزمون سازي و روانسنجي سازمان سنجش گفت: سئوالات آزمون كارشناسي ارشد با ايجاد اين بانك پربارتر از سال هاي گذشته مي شود.
وي با بيان اينكه بانك سئوالات در تمام سال فعال است، افزود: پيش بيني مي شود با توجه به اينكه سايت طراحي سوال به تازگي راه اندازي شده است، در آزمون كارشناسي ارشد سال آينده استفاده پربارتري از سئوالات آن به عمل آيد.
حذف صف ورود به دانشگاه تا چند سال آينده
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با دانش آموختگان مركز جهاني علوم اسلامي، گفت: شعار آموزش عالي براي همه، در آينده اي نه چندان دور محقق مي شود.
حسن خالقي در اين ديدار آمار آموزش عالي كشور را با ده سال گذشته مقايسه كرد و افزود: طي 10سال گذشته، به طور تقريبي جمعيت آموزش عالي كشور 5 برابر شده و امروز 25 درصد جوانان بين 18 تا 24 سال در دانشگاهها به تحصيل اشتغال دارند كه اين رقم قرار است تا پايان برنامه چهارم به 30 درصد برسد؛ اما ما اميدواريم كه تا پايان برنامه از اين رقم جلوتر باشيم.
وي تاكيد كرد: با ظرفيت سازي هاي انجام شده، به مردم قول داده ايم كه تا چند سال آينده صف ورود به دانشگاه را از بين ببريم و همه افراد توانمند بتوانند وارد دانشگاه شوند و در اين راستا شعار آموزش عالي براي همه در آينده اي نه چندان دور ، محقق شود.
پيگيري حل مشكلات ويزاي تحصيلي دانشجويان خارجي
قرباني، مدير كل دفتر همكاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم نيز در اين نشست از تلاشهاي دفتر همكاري ها براي حل مشكلات ويزاي تحصيلي دانشجويان خارجي سخن گفت و اظهار اميدواري كرد دانش آموختگان مركز جهاني علوم اسلامي در اعتباربخشي به همكاريهاي بين المللي نقش مؤثري داشته باشند.
وي خواستار مشاركت فارغ التحصيلان مركز جهاني علوم اسلامي در طرح تربيت استادان زبان فارسي در كشورهاي خودشان شد.
قائم مقام وزير علوم بر لزوم برگزاري دوره هاي كوتاه مدت دانش افزايي تأكيد كرد و گفت: قرار است از طريق تفاهم نامه هايي كه با ساير كشورها امضا مي كنيم؛ به فعاليت هاي مركز جهاني علوم اسلامي بخصوص فعاليتهاي فرهنگي اين مركز، بعد بين المللي بدهيم.
پرداخت وام شهريه دانشجويان دانشگاه هاي دولتي
ايسنا: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خبر داد: اعتبار 58 ميليارد توماني وام شهريه دانشجويان دانشگاه هاي دولتي يكجا به حساب صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم واريز شد.
علي عباسپور تهراني فرد بيان كرد: دو ميليارد تومان وام شهريه دانشجويان دانشگاه هاي وابسته وزارت بهداشت نيز آماده واريز است و مسئولان آن بايد پيگيري هاي لازم جهت اخذ اين اعتبار و واريز آن به صندوق رفاه دانشجويان را انجام دهند.
وي در ادامه يادآور شد: موافقت نامه وام شهريه 60 ميليارد توماني دانشجويان دانشگاه آزاد نيز تهيه و به امضا سازمان مديريت رسيده است و بايد مبادله شود.
به گفته عباسپور، موانع موجود براي پرداخت اين وام برداشته شده و به زودي 60 ميليارد تومان وام شهريه دانشجويان دانشگاه آزاد اختصاص خواهد يافت.
وي در خاتمه ابراز  اميدواري كرد كه هرچه زودتر مسأله وام شهريه دانشگاه آزاد اسلامي به جمع بندي نهايي رسيده و اعتبار آن به صندوق رفاه دانشجويان اين دانشگاه واريز شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |