پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
تابه حال نام اين بيماري به گوشتان خورده است؛ سندرم خستگي مزمن
ساده و آزار دهنده
دكتر بابك هوشمند
001746.jpg
تا به حال پاي درد دل كساني نشسته ايد كه مرتب از انواع و اقسام مشكلات جسمي و روحي مي نالند؟ مي گويند پير شده اند و ديگر نمي توانند مثل گذشته فكرشان را متمركز كنند؛ يا هميشه دست و پايشان درد مي كند و اين درد عضلاني غير قابل توجيه كلافه شان كرده است؛ شب ها خوب نمي خوابند و در طول روز هميشه خسته اند و ....
شايد فكر كنيد اين آدم ها در حال تمارضند يا به اصطلاح خودمان دارند فيلم بازي مي كنند، ولي واقعيت اين است كه اين افراد مي توانند بر خلاف تصور اوليه، مبتلا به يك بيماري عجيب به نام سندرم خستگي مزمن باشند. بيماري اي كه احتمالاً نام آن  را كمتر شنيده ايد و ممكن است فكر كنيد كه از بيماري هاي نادر است. ولي بررسي هاي تازه نشان داده اند، اين بيماري علي رغم اسم عجيبش شيوع زيادي دارد. بر اساس آخرين تحقيقات دانشمندان مركز پيشگيري و مراقبت از بيماريهاي آمريكا، در حال حاضر فقط در كشور آمريكا بيش از 1 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا هستند.
***
تحقيقات تازه كه نتايج آن هفته گذشته منتشر شد نشان دادند حدود 80 درصد از افراد مبتلا به اين بيماري از وجود آن آگاه نيستند. اين در حاليست كه سندرم خستگي مزمن يك بيماري ناتوان كننده است كه موجب اختلال در فعاليت هاي روزمره بسياري از مردم مي شود و در واقع مي شود گفت در ميان تمامي بيماري هاي مزمن، سندرم خستگي مزمن يكي از مرموزترين هاست.
از كجا مي آيد؟
سندرم خستگي مزمن در اواخر دهه 1930 به عنوان يك اشكال عصبي- ايمني در نظر گرفته مي شد. تا اين كه در سال 1969 سازمان جهاني بهداشت اين سندرم را به عنوان يك بيماري دستگاه عصبي مركزي طبقه بندي كرد و در سال 1993 دانشمندان نام سندرم خستگي مزمن را براي اين بيماري برگزيدند.
سندرم خستگي مزمن يك اختلال پيچيده با علت ناشناخته است كه شاه علامت آن، خستگي شديدي است كه با استراحت در بستر بهبود نيافته و ممكن است با انجام فعاليت هاي فكري يا بدني حتي بدتر هم شود. دانشمندان متوجه شده اند كه ميزان تشخيص سندرم خستگي مزمن در زنان 2 تا۴ برابر مردان است. البته آنها خاطر نشان مي كنند كه هنوز شواهد كافي براي درك اين موضوع كه آيا اين سندرم واقعاً زنان را بيشتر از مردان درگير خود مي كند يا اينكه زنان در صورت ابتلا به اين سندرم بيش از مردان به پزشك مراجعه مي كنند به دست نياورده اند. مشكل اينجاست كه اين بيماري دليل واضحي ندارد. علاوه بر اين، بر خلاف بيماري هايي نظير كم خوني يا ديابت كه براي تشخيص آنها، موارد خاصي مثل گلبولهاي خوني يا قند خون اندازه گيري مي شوند، براي تشخيص سندرم خستگي مزمن هيچ آزمايشي وجود ندارد.
با اين وجود، متخصصين چندين علت از جمله كم خوني فقر آهن، كاهش قند خون، سابقه ابتلا به آلرژي، برخي عفونت هاي ويروسي، اختلال عملكرد ايمني، تغييراتي در سطح هورمون هاي هيپوفيز يا هيپوتالاموس و كاهش فشار خون به صورت مزمن را به عنوان دلايل احتمالي اين بيماري مطرح كرده اند. آنها متوجه شده اند برخي افراد مبتلا به سندرم خستگي مزمن داراي يك اختلال فشار خون هستند كه مي تواند رفلكس غش كردن را تشديد كند. همچنين برخي ديگر از محققان، علت سندرم خستگي مزمن را يك التهاب در سيستم عصبي مي دانند كه پاسخي به يك فرايند خود ايمني است و در آن همانند بسياري از بيماري هاي خود ايمن، هيچ چيز قابل اندازه گيري در خون وجود ندارد.
پژوهشگران متوجه شده اند كه اين سندرم ممكن است پس از ابتلا به يك عفونت نظير سرماخوردگي شروع شده و يا به مدت كوتاهي پس از يك دوره استرس شديد آغاز گردد. ممكن است در بسياري از موارد شروع اين بيماري تدريجي بوده و هيچ مشكل قبلي وجود نداشته باشد. همانند بيماري هايي مثل آنفلوانزا. سندرم خستگي مزمن هم مي تواند انرژي شما را تخليه كند. در اين حالت، كساني كه قبلاً سالم و پر انرژي بوده اند ممكن است طيف وسيعي از علايم شامل خستگي شديد، ضعف، سردرد، اشكال در تمركز و مفاصل دردناك را تجربه كنند. ولي بر خلاف آنفلوانزا كه معمولاً طي چند روز تا چند هفته فروكش مي كند، علايم سندرم خستگي مزمن ممكن است براي ماه ها يا سالها وجود داشته باشند.
آيا شما هم مبتلا هستيد؟
براي تشخيص سندرم خستگي مزمن، متخصصين علاوه بر خستگي هاي پايدار، 8 علامت را به عنوان علايم اوليه احتمالي اين بيماري مطرح مي كنند:
* كاهش حافظه يا تمركز
* درد گلو
* غدد لنفاوي دردناك يا كمي بزرگ شده در گردن يا زير بغل
* درد عضلاني غير قابل توجيه
* درد مفصلي بدون تورم يا قرمزي كه از مفصلي به مفصل ديگر مي رود
* سر درد جديد
* اختلال در خواب
* خستگي خيلي شديد پس از ورزش كردن يا فعاليت هاي طبيعي
بر اساس معيارهاي انجمن تحقيقات بين المللي، سندرم خستگي مزمن كه شاخه اي از مركز پيشگيري و كنترل بيماري هاي آمريكاست، در صورتي كه فردي به مدت بيشتر از 6 ماه داراي خستگي پايدار توجيه ناپذير بوده و 4 علامت از 8 علامت ذكر شده را دارا باشد، آن فرد احتمالاً به سندرم خستگي مزمن مبتلاست.
متخصصين وجود علايم ديگري از جمله درد شكمي، درد قفسه سينه مزمن، اسهال و تعريق شبانه را نيز در اين بيماري خاطر نشان مي كنند كه البته شيوعشان كمتر از علايم اصلي است.
در سندرم خستگي مزمن، علايم ممكن است در يك زماني به حداكثر خود رسيده و براي مدتي ثابت باقي بمانند. در مرحله بعد، علايم كاهش مي يابند و در صورت بهبودي ديگر تكرار نمي شوند. در غير اين صورت، بيماري پس از مدتي مجددا شعله ور خواهد شد.
چه بايد كرد؟
در حالت طبيعي، خستگي مي تواند نشانه اي از بسياري از بيماري ها نظير عفونت ها و يا مشكلات و استرس هاي رواني باشد. يك خستگي شديد كه از انجام فعاليت هاي معمول در امور كاري، درسي، يا ورزشي جلوگيري كند، ممكن است نشانه اي از يك مشكل پزشكي محتمل باشد.
به همين دليل است كه پزشكان قبل از رسيدن به تشخيص سندرم خستگي مزمن، ابتدا با انجام يك معاينه بدني كامل، بررسي سابقه پزشكي بيمار و انجام تستهاي آزمايشگاهي، هرگونه بيماري ديگري كه ممكن است خستگي يا علايم مربوط به آن را ايجاد كرده باشد را رد كرده و سپس به تشخيص سندرم خستگي مزمن مي رسند.
البته درمانهاي موجود براي اين بيماري ممكن است به تنهايي مؤثر نباشند و در بيشتر موارد پزشكان با استفاده از تركيبي از درمان ها سعي در بهبود علايم بيماري مي كنند. انجام تغييراتي در زندگي روزمره و ايجاد آرامش، كاهش استرس روحي يا جسمي بيش از حد به منظور حفظ انرژي براي فعاليت هاي ضروري تر، ورزش كردن به صورت مرتب و منظم، درمان مشكلات روانشناختي، درمان درد موجود و علايم شبه آلرژي، درمان فشار خون پايين و درمان مشكلات سيستم عصبي از جمله توصيه هاي پزشكان به منظور مداواي سندرم خستگي مزمن هستند.

خون ريزي بيني، علل و راهكارهاي درماني
سرت را بالا نگير!
صدف كوه كن
001743.jpg
دسته اي از بيماريها هستند كه در برخي از فصل هاي سال، شيوع بيشتري پيدا مي كنند. خون ريزي از بيني و يا چيزي كه عامه مردم آن را خون دماغ مي نامند در فصل زمستان، شيوع بيشتري دارد. طبق آمار، به طور تقريبي يك نفر از هر 10 نفر دست كم يك بار سابقه خونريزي شديد از بيني داشته است.
خون ريزي ممكن است جزيي و يا خيلي شديد باشد. در واقع بعد از خونريزي هاي قاعدگي، خون ريزي بيني شايع ترين خون ريزي در انسان است كه به علت پارگي عروق مخاط بيني اتفاق مي افتد.
دكتر لوئيس لوري- استاد بيماريهاي گوش و حلق و بيني دانشگاه تگزاس- مي گويد: بيني ما شبيه حيوانات، خيس، مرطوب و لغزنده نيست، اما بيني انسان هم روزانه به مقدار زيادي ماده مخاطي ترشح مي كند كه 95 درصد آن را آب تشكيل مي دهد و باعث مرطوب شدن هوايي مي شود كه به ريه ها مي فرستيم. با بالا رفتن سن و پير شدن افراد، از رطوبت بيني كاسته مي شود و غشاء ظريف داخل بيني خشك و شكننده مي شود كه سياهرگها و سرخرگها با وارد شدن كوچك ترين فشاري، پاره شده و موجب بروز خون ريزي از بيني مي شود.

شايع ترين علت خونريزي بيني، ضربه (تروما) تلقي مي شود. ضربه هاي خفيف نظير دستكاري بيني با انگشت، سبب از بين رفتن ترشحات طبيعي كه محافظ پوست و عروق هستند، نشده و منجر به خون ريزي بيني مي شود. افراد با فشار خون بالا نيز مستعد خون ريزي بيني هستند. اين مشكل در ميان افراد مسن و به خصوص زنان يائسه كه موجب جمع شدن و خشك شدن بافت هاي بدن از جمله مخاط بيني مي شود، رايج تر است.
از ديگر عوامل تأثير گذار مي توان به تحريك غشاء مخاطي توسط جسم خارجي، تخليه شديد بيني به هنگام سرماخوردگي و خشكي مخاط در فصل زمستان يا تحريك زير آفتاب تابستان، عفونت هاي بيني و پوليپ يا مصرف برخي از داروها اشاره كرد.
بيماران معمولاً از خونريزي هر دو بيني شكايت دارند، در حالي كه در حقيقت يك بيني خونريزي دارد و مشكلي جدي تلقي نمي شود اما آزاردهنده بود و ايجاد ترس مي كند.
صرف نظر از آنكه خونريزي در اثر كدام يك از عوامل فوق ايجاد شده باشد، آنچه در ميان همه آنها يكسان است، انجام راهكارهايي جهت جلوگيري از خروج هر چه بيشتر خون از بدن است.
راه حل هاي ساده
۱ - خونسردي خود را حفظ كنيد.
۲ - اگر هنگام خونريزي به حالت دراز كشيده قرار گرفته و بنا به تصور عامه مردم سرتان را عقب مي گيريد، بايد به شما تذكر دهيم كه ممكن است مقدار زيادي از خون وارد حلقتان شده و احساس خفگي در شما ايجاد كند، بنابراين صاف بنشينيد.
۳ - راست ومستقيم بنشينيد، سر را به جلو خم كنيد تا خون به گلو جريان نيابد.
۴ - با ملايمت هر نوع لخته خون را كه قادر است از بسته شدن رگها جلوگيري كند، از دماغ خارج سازيد (با فين كردن ملايم).
۵ - در حالي كه بالاتنه خود را به جلو خم كرده ايد، دهان خود را باز نماييد، در اين حالت مي توانيد خون را تف كرده و آن را قورت ندهيد، سرانجام بالاتنه بايد به حالت معمول درآيد.
۶ - تنها اگر به مدت 7 -5 دقيقه قسمت جلوي بيني را در سمت خونريزي به روي تيغه بيني يا انگشت دست بفشاريم، بسياري از خونريزي هاي بيني، مهار مي شوند. دكتر آمون - متخصص گوش و حلق و بيني - معتقداست: بعضي اوقات افراد نمي  دانند كجا را فشار دهند، اما بيني طوري طراحي شده كه انگشتان مي توانند به راحتي قسمت نرم بيني را از خارج بگيرند.
۷ - نوعي درمان سنتي وجود دارد كه از تمام موارد اثرات مثبتي را به همراه داشته است و آن عبارت است از چكاندن چند قطره آب ليموي تازه در مجراي بيني!
۸ - توصيه مي شود كه براي متوقف كردن خون ريزي بيني، از فرو كردن پنبه يا دستمال در بيني خودداري كنيد. زيرا ممكن است هنگام درآوردن آنها دچار مشكل شويد و مخاط بيني بيشتر دچار آسيب شوند.
۹ - قرار دادن كيسه يخ بر روي تيغه مياني بيني و حتي پيشاني، مي تواند در قطع خونريزي تأثيرگذار باشد. زيرا سرما سبب انقباض رگ ها شده، لخته سريع تر تشكيل مي شود و بالاخره خونريزي پايان مي يابد.
علاج واقعه قبل از وقوع
نكاتي نيز وجود دارد كه با پرداختن به آنها مي توان از بروز خون ريزي بيني جلوگيري كرد و درواقع علاجي براي واقعه، قبل از وقوع است:
۱ - مخاط بيني را مرطوب كنيد. درصد بالايي از خون ريزي هاي بيني به دليل خشكي مخاط (به اصطلاح آب بيني) رخ مي دهد كه توصيه اغلب پزشكان، شست و شوي روزانه بيني با سرم فيزيولوژيك يا آب نمك رقيق در صبح و شب است. دوم اينكه از پمادهاي نرم كننده مخاط، در صورت افزايش خشكي استفاده كنيد و سومين نكته اين است كه هواي خانه را هميشه مرطوب نگه داريد، اين كار را مي توانيد با استفاده از دستگاه  هاي مرطوب كننده هوا (بخور) انجام دهيد.
۲ - اجسام سنگين بلند نكنيد. گرچه فشار مستقيم روي رگها باعث بند آمدن خون مي شود، اما فشاري كه از داخل رگها وارد مي شود باعث جريان مجدد خون مي شود، مخصوصاً اگر سابقه خون ريزي داريد، از بلندكردن اشياء سنگين كه به رگها فشار وارد مي كنند، پرهيز نماييد.
۳ - ويتامين ها را فراموش نكنيد. اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه استعداد خون دماغ شدن داريد، به قدر كافي ويتامين ث بخوريد زيرا ويتامين ث ماده اي حياتي براي تشكيل كلاژن است و به حفظ سلامتي عروق كمك مي كند.
ويتامين K هم يكي از ويتامين هايي است كه در انعقاد خون نقش دارد بنابراين مصرف روزانه 60 ميلي گرم ويتامين ث و 80 ميكروگرم ويتامين K براي جلوگيري از خون ريزي بيني توصيه مي شود.
۴ - مراقب مصرف آسپرين باشيد. از آنجايي كه آسپرين از دسته داروهاي رقيق كننده خون به شمار مي آيد بنابراين ممكن است از بروز لخته و انعقاد خون جلوگيري كرده و در صورت تكرار خون ريزيها، با پزشك خود مشورت كنيد.
زمان اقدامات فوري
اگر بيش از 20 دقيقه بيني را فشار داديد و خون ريزي آن متوقف نشد، بايستي به سرعت به پزشك مراجعه كنيد. اگر احساس كنيد كه پس از گرفتن بيني در زماني كه مي نشينيد يا مي ايستيد، خون به طرف گلو، فرو مي رود، ممكن است علامت آن باشد كه خون دماغ از ته گلو ايجاد شده (اين اتفاق به كرات براي سالمندان مي افتد). در اين صورت اگر اقدام فوري به عمل نياوريد، ممكن است خون بدن را به سرعت از دست بدهيد، زيرا در اين حالت رگهاي بزرگتري كه در پشت بيني واقع شده اند، تحت تأثير قرار گرفته اند.

تازه ها
بازگرداندن اميد
گروه سلامت - آذين محبي نژاد: در روزگاران قديم وقتي زوجي متوجه ناباروري خود مي شدند تنها راه لذت بردن از زندگي و بچه دار شدن را در اين مي ديدند كه كودكي را به فرزندي بپذيرند؛ البته اگر اين موضوع باعث جدايي آنها از يكديگر نمي شد.
خوشبختانه امروزه راه هاي بسياري براي كمك به باروري زوج ها وجود دارد؛ شيوه هايي كه علت ناباروري را ريشه يابي كرده و براساس آن راه درمان را پيشنهاد مي كنند. راه هايي مثل اهداي گامت، باروري داخل آزمايشگاهي و كمك خواستن از مادر خوانده ها .
علت هاي ناباروري بسيار است و بسياري از آنها را مي توان درمان كرد. شايد تنها وقتي زني اساساً رحم براي نگهداري بچه نداشته باشد، آن وقت است كه هيچ كاري نمي شود كرد. اما پزشكان براي اين حالت هم فكرهايي كرده اند. تا پيش از اين، زماني كه زني نمي توانست جنين را تا موقع زايمان در رحم خود نگه دارد يا زماني كه رحم به دلايلي برداشته شده بود، تنها راه اين بود كه تخم بارور شده يك زوج را به رحم زني به نام مادرخوانده  منتقل كنند و از او بخواهند جنين را براي مدت 9 ماه نگهداري كند و نوزاد را به دنيا بياورد. مشكلات اين كار هم كم نيست. گاهي مادرخوانده ها حاضر به تحويل كودك به پدر و مادر اصلي خود نمي شوند و يا مشكلات ديگري مثلاً مشكلات قانوني اجازه انجام اين كار را نمي دهند. اما اكنون پزشكان دريافته اند كه شايد با استفاده از روش هاي ديگري بتوان همين كار را آسان تر انجام داد.
اگر بتوان براي خانمي كه رحم خود را به دلايلي از دست داده، مثلاً با جراحي آن را برداشته است، يك رحم تازه تهيه كرد، مي توان به باردار شدن وي هم اميدوار بود. بر اين اساس دكتر جوزپه دل پريوره و همكارانش از بيمارستان داون تاون در نيوريورك ماه گذشته موفق شدند رحم يك ميمون را به ميموني ديگر پيوند بزنند. اين اولين پيوند بود.
پزشكان توانستند با تجويز دارو مانع از رد پيوند و تخريب رحم جديد در بدن ميمون دريافت كننده شوند. علاوه بر اين، عضو پيوند شده از جريان خون خوبي نيز برخوردار بود. البته ميموني كه رحم را دريافت كرده هنوز نتوانسته باردار شود.
تاكنون تحقيقات كافي براي انجام اين عمل بر روي انسان به انجام رسيده و دكتر دل  پريوره براي انجام پيوند رحم در انسان اعلام آمادگي كرده است. وي مي گويد: اگر فردا خانمي بيايد و از من درخواست انجام عمل جراحي پيوند رحم كند، مي گويم كه من در اين زمينه خوشبين هستم و ما مي توانيم با موفقيت عمل پيوند رحم را در انسان انجام دهيم.
با وجود آن كه عمل پيوند رحم مي تواند به منزله گشوده شدن درهاي اميد بر روي زناني باشد كه به دلايلي ناچار به برداشتن رحم خود در سنين جواني شده و مي خواهند بچه دار شوند، اين نكته را نيز بايد اضافه كرد كه هنوز تا به اجرا درآمدن اين روش راه زيادي باقي مانده است. دكتر متس برنستورم از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، پژوهشگري كه مدت 6 سال بر روي عمل پيوند رحم تحقيق كرده، معتقد است: قبل از اينكه به سراغ انسان ها برويم بايد مطالعات زياد ديگري بر روي حيوانات انجام دهيم.
اولين تلاش براي پيوند رحم در سال 2000 در عربستان سعودي انجام شد كه در آن خانمي 26 ساله رحم زني 46 ساله را دريافت كرد؛ اما 99 روز بعد از عمل پيوند پزشكان به ناچار رحم را از بدن آن زن خارج كردند، چرا كه وجود يك لخته خون در يكي از رگ هاي رحم مانع از رسيدن خون به آن شده بود.

محققان مي گويند
سم حلزون اثر ضد درد دارد
گروه سلامت- دردهاي بشري آن قدر زياد شده كه براي رفع آن از هيچ جانوري نمي گذرند. آكادمي ملي علوم آمريكا اخيراً نتايج تحقيقات گروهي از زيست شناسان و داروشناسان را منتشر كرده كه در آن از ترشحات نوعي حلزون مخروطي ماده اي استخراج شده است. آزمايش هاي متعددي با اين ماده روي موش ها انجام شده و نهايتاً اين دانشمندان متوجه شدند كه اين ماده مي تواند درد موش ها را كم كند. هنوز اين ماده بر روي انسان ها آزمايش نشده ولي مجريان اين طرح اميد دارند بتواند با استفاده از آن دارويي بسازند كه دردهاي شديد و آزاردهنده بيماران گوناگون، مثل مبتلايان به سرطان، ايدز و كمردردو درد در بافت هاي مختلف را تسكين دهند. بد نيست بدانيد براي آن كه اين ماده آزمايش بر روي انسان ها شود، بيش از 10 سال زمان لازم است. تا آن موقع حلزون ها به صف آماده باشند.
فايده شير شتر براي ديابتي ها
قهوه، چاي و بستني هايي كه با شير شتر تهيه شده اند، مي توانند قند خون ديابتي ها را كم كنند.
سازمان غذا و كشاورزي ملل متحد (فائو) هم تأييد كرده است كه شير شتر سه برابر بيشتر از شير گاو ويتامين C دارد و سرشار از آهن، اسيدچرب اشباع نشده و ويتامين B است و نيز مي تواند قند خون ديابتي ها را كاهش دهد.
چند وقتي است كه بحث درباره فوايد شير شتر داغ شد و به همين علت برخي كشورهاي شرقي مانند هندوستان در نظر دارند از شترهايشان براي ارائه يك نوشيدني سالم و جلب توريست بيشتر استفاده كنند. به همين منظور بستني هايي با شير شتر ساخته اند. اين بستني ها طعم دوگانه دارند. طعم زعفران- پسته اي و نيز طعم توت فرنگي - وانيل.
مسئولان جهانگردي هندي قصد دارند از مهمان هايشان در هتل ها با اين بستني ها پذيرايي كنند. در حال حاضر هندوستان يكي از كشورهايي است كه با بحران افزايش جدي بيماران ديابتي روبه روست.

جهان سلامت
درمان ديابت
با سلول هاي بنيادي
گروه سلامت- درمان ديابت به صورتي كه ديگر فرد نيازي به دارو نداشته باشد، در حال حاضر وجود ندارد. اما قدرت سلول هاي بنيادي در تبديل شدن به انواع سلول ها در بدن انسان باعث شده تا بتوان به امكان درمان كامل ديابت با اين سلول ها فكر كرد. البته كاري كه اخيراً دانشمندان در مورد سلول هاي بنيادي و درمان ديابت كرده اند، باعث شده كه اين رويا بيشتر به واقعيت نزديك شود. چون دانشمندان موفق شده اند از سلول هاي بنيادي مغز استخوان انسان براي ترميم سلول هاي معيوب لوزالمعده موش كه مسئول توليد انسولين هستند، استفاده كنند.
يك تير و دو نشان
دانشمندان دانشگاه تولين نيواورلئان آمريكا بعد از درمان ديابت موش ها با كمك سلول هاي بنيادي اميدوارند كه بتوان از اين روش براي درمان ديابت در انسان استفاده كرد.
اين دانشمندان موفق شدند، موش هاي مبتلا به ديابت را كه داراي قند خون بالا بوده و كليه هايشان در اثر ديابت صدمه ديده بود، درمان كنند. در اين روش درماني، سلول هاي بنيادي به گروهي از موش ها تزريق شد و بعد از 3 هفته معلوم شد كه بدن آنها در مقايسه با ساير موش ها انسولين بيشتري توليد مي كند و سطح قند خون آنها كاهش يافته است. سلول هاي بنيادي همان سلول هاي در مرحله اوليه رشد هستند كه قابليت تبديل شدن به هر نوع بافت بدن را دارند.
علاوه بر اصلاح ميزان قند خون اين موش ها، بعد از تزريق سلول هاي بنيادي، روند تخريب كليه اين موش ها كه ناشي از بيماري ديابت بود، هم متوقف شد. يعني تزريق سلول هاي پايه باعث شد، روند تخريب گلومرولي ناشي از ديابت متوقف شود. گلومرول ساختماني در كليه است كه خون را تصفيه مي كند. البته اينكه چرا تخريب كليه هاي اين موش ها متوقف شده است، سئوالي است كه در پاسخ به آن دكتر داروين پراكاپ، استاد دانشگاه تولين و سرپرست اين تحقيق، مي گويد: مطمئن نيستيم چرا كليه ها بهبود يافتند: به خاطر اينكه قند خون پايين تر بود يا به خاطر اينكه سلول هاي انساني به ترميم كليه كمك كردند؟ اما گمان مي كنيم كه سلول هاي انساني باعث ترميم كليه شده باشد تقريباً به همان صورت كه باعث ترميم سلول هاي توليد كننده انسولين در لوزالمعده مي شود.
گام بعدي، انسان
گروه تحقيقاتي دانشگاه تولين قصد دارند، در گام بعدي اين تحقيقات را روي انسان آزمايش كنند. دكتر پراكاپ در اين باره مي گويد: پزشكان آن دسته از بيماران ديابتي را كه كليه آنها به تدريج در حال از كار افتادن است انتخاب خواهند كرد. آنها تعيين مي كنند كه آيا تزريق مقدار زيادي سلول پايه استخراج شده از بدن بيمار به خود بيمار باعث پايين آمدن قند خون، افزايش ترشح انسولين در لوزالمعده و بهبود عملكرد كليه مي شود يا نه.
به طور متوسط حدود 5 يا 6 درصد از هر جامعه اي دچار بيماري ديابت است كه بر اين اساس حدود 3 الي 4 ميليون نفر از مردم ايران ديابت دارند. از اين بين حدود 10 درصد از ديابتي هاي يك جامعه دچار ديابت نوع يك هستند كه بايد از ابتدا براي كنترل قند خون خود از انسولين استفاده كنند. نكته بسيار مهم در مورد ديابت عوارض آن است. چرا كه با وجود پيشرفت هاي بسيار در كنترل ديابت هنوز شايع ترين علت نارسايي مزمن كليه و شايع ترين علت نابينايي در جهان، ديابت است. بنابراين يافتن درماني كامل براي اين بيماري شايع مي تواند جلوي بسياري از اين عوارض را بگيرد.

محققان دريافته اند
سيگار حافظه بيماران قلبي را كم مي كند
سيگاري هايي كه به دنبال حمله قلبي، با جراحي باي پس درمان مي شوند زودتر از بقيه دچار ضعف حافظه و ساير قواي شناختي شان مي شوند. پژوهشگران 25 بيماري را كه عمل شده بودند، بررسي كردند و متوجه شدند 60 درصد آنها شواهد و قرائني از ضعف شناختي پيدا كرده اند كه تعداد قابل توجهي از آنها، را سيگاري ها تشكيل مي دهند. ضعف شناختي در اين بيماران به صورت افت حافظه و كاهش توانايي حل معما و مسأله هايي است كه پيش از اين قادر به حل آنها بوده اند. پزشكان در توضيح اين اتفاق مي گويند مونوكسيدكربن بيش از حدي كه اين بيماران طي ساليان دود كردن سيگار تنفس كرده اند، روي مغزشان تأثير گذاشته و عملكرد آن را زودتر از هم سن و سال هايشان مختل مي كند. يك توجيه ديگر اين است كه نيكوتين باعث تخريب ديواره عروق، بخصوص عروق ريز مي شود و همين موجب مي شود اين عروق نتوانند در موقعيت هاي پراسترس، مثل يك جراحي، از پس تقاضاي زياد اعضاي مهم مانند مغز برآيند و بنابراين خون كافي به اين اعضا نمي رسد.
مجريان اين پروژه مي گويند حتي كساني كه سال ها قبل از جراحي باي پس كرونر سيگار را ترك كرده اند، ممكن است بعد از جراحي دچار چنين مشكلاتي شوند.
مردان سرماخورده
بيشتر از زنان ناله مي كنند
چه بيماريشان شديد باشد و چه نه، مرداني كه سرما مي خورند، بيشتر از زنان ناله مي كنند، بيشتر دارو مصرف مي كنند و روزهاي بيشتري از كار خود غيبت مي كنند. در مطالعه اي كه روي 2000 مرد و زن انجام شد، 64 درصد مردان اظهار كرده بودند كه زمستان گذشته به عفونت ويروس تنفسي مبتلا شده اند كه باعث شده سركار نروند. در مقايسه با زنان كه فقط 45 درصد آنها چنين سابقه اي داشتند.
پرسشگران متوجه شدند بدن مردان به بيماري حساس تر است و زمان بيشتري براي بهبودي نياز دارد. براي مردان به طور متوسط 3 روز زمان لازم است تا از سرماخوردگي خلاص شوند و براي زنان يك روز و نيم. مردان بهترين درمان را براي سرماخوردگي خود بي خيال شدن كار و استراحت در منزل مي دانستند، در حالي كه زنان معتقد بودند، براي بهبودي سريع تر لازم است بيشتر فعاليت كنند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |