چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
وزير گردشگري مالزي در تهران عنوان كرد؛
شرط مالزي براي تخفيف به گردشگران ايراني!
گروه شهري- آرش نهاوندي: وزير گردشگري مالزي روز دوشنبه در هتل لاله طي سخناني كه به مناسبت سال ،۲۰۰۷ سال مالزي انجام مي شد به تشريح وضعيت مالزي در عرصه توريسم و روابط توريستي ايران و مالزي پرداخت.
ايبا داتوك سري تنكو عدنان تنكو منصور، ضمن عرض خيرمقدم به خبرنگاران حاضر در كنفرانس سخنان خود را اينچنين آغاز كرد: سال ،۲۰۰۷ سال بسيار مهمي براي مالزي است زيرا اين سال با پنجاهمين سالگرد استقلال اين كشور مصادف است.
وزير گردشگري مالزي افزود: همه ساله ۱۹۴رويداد مهم در جشن هاي استقلال مالزي برگزار مي شد، اما امسال و براي آن كه شرايط از همه جهت براي شركت همه بازديد كنندگان در جشن ها فراهم شود، تنها ۵۰ رويداد را برگزار مي كنيم.
او سپس در توضيح مسئوليت خود گفت: مسئوليت من در وزارت توريسم مالزي ترويج جهانگردي است و از آژانس هاي مختلف تقاضا دارم با بستن قرارداد با آژانس هاي مسافرتي مالزيايي زمينه هاي لازم جهت بسط و توسعه روابط ميان ايران و مالزي در عرصه گردشگري را فراهم كند. وزير گردشگري مالزي در توصيف وضعيت كشورش نيز گفت: مالزي به عنوان كشور مقصد از جاذبه هاي توريستي فراواني برخوردار است و از نظر سياسي، كشوري با ثبات و داراي ساختاري پيشرفته محسوب مي شود.تنكو منصور افزود: در بخش حمل و نقل نيز به پيشرفت هايي دست يافته ايم و همچنان درصدد توسعه اين بخش هستيم.او در توجيه به صرفه بودن سفر توريست هاي ايراني به مالزي نيز گفت: مالزي يك كشور اسلامي ليبرال است كه در آن جا غذاهاي حلال اسلامي عرضه مي شود و از نظر مالي نيز براي توريست ايراني سفر به مالزي به صرفه تر از سفر به اروپا و آمريكا است.وزير گردشگري مالزي در ادامه گفت: از ديگر اقدامات سازمان توريسم مالزي ارائه برنامه اي براي دوستان مقيم در آسيا در قالب برنامه اي ديگر است موسوم به Feel at home به معناي اينكه خودتان را در خانه احساس كنيد.
از جمله ابتكاراتي كه تحت اين برنامه اجرا شده اند اعلام پيام ها در فرودگاه بين المللي كوالالامپور به زبان عربي است. ما همچنين آژانس هاي مسافرتي و هتل ها را به استخدام تعداد بيشتر راهنماهاي عرب زبان تشويق كرده ايم، مراكز خريد خود را نيز به نصب تابلوهاي عربي تشويق كرده ايم، مطالب چاپي را نيز بيشتر به زبان عربي به طبع مي رسانيم؛ از جمله ديگر اقدامات انجام شده در مالزي ارائه گواهينامه راهنمايي تور به راهنماياني است كه به زبان عربي تسلط دارند. خياباني را نيز در كوالالامپور به عرب ها اختصاص داده ايم كه فرهنگ و ترانه ها و غذاهاي عربي در آن ارائه مي شود. در همين راستا مسير ويژه اي (گيت) را براي توريست هاي عرب و خانواده آنها در فرودگاه بين المللي كوالالامپور ايجاد كرده ايم.
البته مي توان اقدامات مشابهي را نيز براي توريست هاي ايراني در صورتي كه تعداد آنها در مالزي زياد شود انجام داد. به عنوان مثال مي توان پيام هاي فرودگاهي را به زبان فارسي اعلام كرد.
وزير گردشگري مالزي هدف ديگر سفر خود به تهران را معرفي مالزي در مقام خانه دوم من، به ايرانيان عنوان كرد.
او در تشريح اين برنامه گفت: برنامه  مالزي خانه دوم من جايگزين برنامه Silver Hair شده است كه پيشتر در سال ۱۹۹۶ اجرا شده بود.اين برنامه به منظور جذب شهروندان خارجي در تمام سنين براي اين كه از مالزي به عنوان خانه دوم خود لذت ببرند و از يك زندگي مجلل بهره مند شوند،فعال شده است. شركت كنندگان در برنامه مالزي خانه دوم من، ويزاي اجتماعي با مجوز ورود مكرر به مالزي دريافت مي كنند.وزير گردشگري مالزي آمار اعضاي اين برنامه را نيز ارائه داد: از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ برنامه «مالزي به عنوان خانه دوم من» جمعاً ۶۹۹۵ عضو را به خود جذب كرده است كه از اين تعداد، تنها ۱۷ مورد ايراني بوده اند.
اين برنامه از ژانويه تا ماه مه ۲۰۰۶ نيز ۱۷۸۶ عضو ديگر پذيرفته كه هيچ كدام از ايران نبوده اند.
تنكو منصور همچنين دلايل پرجاذبه بودن مالزي به عنوان يك مقصد و خانه دوم را اين چنين برشمرد: طرح مالزي به عنوان خانه دوم من، توسط حكومت مالزي ايجاد، برنامه ريزي و پشتيباني مي شود. مالزي داراي استانداردهاي بالاي زندگي و زيرساخت هاي مدرن است. هزينه زندگي در مالزي  در مقايسه با بسياري از كشورهاي آسيايي پايين است. اين كشور داراي هواي گرم و مطبوعي است. مالزي داراي ثبات سياسي و يكي از باكيفيت ترين و پيشرفته ترين سيستم هاي آموزشي است.
پرسش  خبرنگاران و پاسخ وزير
پس از سخنان وزير گردشگري مالزي، خبرنگاران پرسش هاي خود را مطرح كردند. خبرنگار همشهري نيز پس از ضيافت شام سؤالي را بدين مضمون مطرح كرد: آيا شما با كشورهايي كه در زمينه توريسم قدرتمند هستند رابطه داريد؟ و اگر چنين است تا چه حد به تبادل تجربيات خود در اين زمينه مي پردازيد؟ تنكو منصور در پاسخ به اين پرسش گفت: ما از نظر گردشگري و آمار ورود توريسم به كشورمان پس از چين در رده دوم آسيا قرار داريم و هيچ نيازي احساس نمي كنيم كه با كشورهاي قدرتمندي در عرصه توريسم نظير، اسپانيا، ايتاليا و فرانسه در زمينه توريسم ارتباط برقرار كنيم.
وزير گردشگري مالزي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار روزنامه همشهري بدين مضمون كه آيا از سرمايه گذاري خارجي استقبال مي كنيد؟ گفت: بله ما از سرمايه گذاري خارجي به منظور توسعه هر چه بيشتر صنعت توريسم در كشورمان استقبال مي كنيم. مالزي دومين كشور توسعه يافته آسيا در زمينه توريسم است. ما به دنبال توريسم هستيم و از اين رو از سرمايه گذاري استقبال مي كنيم. در جلسه مطبوعاتي نيز يكي از خبرنگاران از تنكو منصور پرسيد با توجه به بعد مسافت و گران بودن هزينه سفر به مالزي آيا تسهيلاتي را براي شهروندان ايراني در نظر گرفته ايد؟
وزير گردشگري مالزي در پاسخ به اين پرسش گفت با بخش هاي ذيربط وزارتخانه صحبت خواهيم كرد تا خارج از فصل اوج توريسم كاهش قيمت ها براي توريست هاي ايراني را بررسي كنيم.
با توجه به شخصيت هاي متفاوت، افراد گزينه هاي متفاوتي با قيمت هاي متفاوتي انتخاب مي كنند. ايراني ها پكيج هاي ارزان قيمتي انتخاب مي كنند و با اين پكيج ها نمي توان خدمات خوبي ارائه داد، مگر آن كه ايران سوخت ارزان تري در اختيار هواپيماهاي مالزيايي قرار دهد.
وزير توريسم مالزي در ادامه در پاسخ به تلاش هاي دولت مالزي براي اعزام توريست هاي مالزيايي گفت: مالزي سعي خودش را براي فرستادن توريست هاي مالزيايي به ايران انجام خواهد داد، امكان اقامت كوتاه مدت زائران حج در ايران نيز بررسي خواهد شد.از ديگر اقداماتي كه انجام شده نامگذاري خياباني در اصفهان به نام كوالالامپور است، در كوالالامپور نيز يكي از خيابان هاي شهر، اصفهان نام گرفته است.
وزير گردشگري مالزي همچنين در بخشي از پاسخ خود به يكي ديگر از خبرنگاران گفت: من خودم حاضرم به ترويج و تبليغ توريسم براي ايران بپردازم.

چشم انداز
007044.jpg
مالزي مجموع ۴/۱۶ ميليون نفر توريست خارجي در سال۲۰۰۵ را ثبت كرده كه با توجه به ۷/۱۵ ميليون نفر در سال ،۲۰۰۴ افزايشي معادل ۶/۴ درصد را نشان مي دهد.
توريسم در حال حاضر دومين منبع درآمد خارجي براي مالزي بعد از توليدات صنعتي آن است.
مالزي به طور كلي ۶۷۳۵توريست ايراني را در ماه هاي ژانويه تا مارس ۲۰۰۶ پذيرا بوده است.
ورودي توريست ايران به مالزي در سال ۲۰۰۵ نيز ۳۰۹/۱۲ بوده است كه افزايش ۵/۹ درصدي را نسبت به سال ۲۰۰۴ نشان مي دهد.
عكس: فرهاد رنجبران

يك پنجم گونه هاي گياهي و جانوري كشور
در معرض نابودي  است
007050.jpg
ميراث خبر: ۲هزار و ۶۰۴ گونه گياهي و جانوري كشور در معرض خطر نابودي قرار دارند.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب گفت: «براساس آماري كه تاكنون انجام گرفته است، در جهان حدود۳۷۵ هزار و ۲۵۸ گونه وجود دارد كه از اين تعداد حدود ۵۶هزار و ۶۲۸ گونه در معرض نابودي است.»
انوشيروان نجفي افزود: «اصلي ترين عامل تهديد گياهان و جانوران در جهان، تخريب زيستگاه ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم است.»وي گفت: «توجه نكردن به ارزش هاي زيست محيطي و تنوع زيستي، مديريت نكردن صحيح منابع، افزايش جمعيت و گسترش تنوع زيستي به ويژه در مناطق حساس اكولوژيكي و تغيير كاربري اراضي و تجاوز به عرصه هاي طبيعي از جمله عوامل تهديدكننده تنوع زيستي ايران است.»
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: «مصرف بيش از حد سموم در بعضي از مناطق حتي بيش از ۱۰ برابر حد استاندارد، آلودگي آب و خاك، ضعف قوانين، انتقال گونه هاي بومي، تجارت غيرقانوني حيوانات و بذر گياهي و وجود سلاح غيرمجاز از ديگر عوامل تهديد تنوع زيستي ايران است.»

اختصاص ۱۵۰ ميليون تومان براي تالاب شادگان
007047.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: از محل اعتبارات استاني ۱۵۰ميليون تومان به تقويت زيرساخت هاي تالاب شادگان اختصاص يافت.
سرپرست ميراث فرهنگي و گردشگري شادگان، ضمن بيان اين مطلب گفت: اين ميزان اعتبار براي ايجاد جاده دسترسي از روستاي صراخيه به تالاب شادگان و احداث يك اسكله كوچك براي مسافران اختصاص يافته است.
جمال  زوري زاده درباره روستاي صراخيه افزود: اين روستا در ۷ كيلومتري شادگان واقع شده و داراي آثار تاريخي متعددي است.
وي اضافه كرد: همچنين قصر روزبه در روستاي قطراني، امامزاده علي بن حسين در روستاي داروخوين، مدارس قديمي و روستاي مدينه كه در زير خاك قرار دارد از بناهاي معروف شادگان هستند كه هر ساله گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي كند

واگويه هاي مسافر در راه
عقاب و كلاشينكف!
(بخش پاياني)
عباس جعفري
داشتم مي گفتم كه هر كوهي طرفداران خود را دارد، اينها هم لابد دوستش داشته اند كه تا اينجا خويش را بالا كشيده اند. پنج شش جوانند با شلوار جين و كلاه كابويي و دوربين فيلمبرداري خانگي. اين ديگر چيست همراهشان؟
ببخشيد از كي تا به حال كلاشينكف هم جزو ابزارهاي كوهنوردي شده است!؟ مي پرسم اما كسي جواب نمي دهد، سخت سرگرم عكاسي و تيراندازي اند، يك به يك با تفنگ شليك مي كنند و آن ديگري عكس مي اندازد لابد به يادگار فتح قله!
آستينش را مي كشم. برويم. زير لب آرام مي گويم: رها كن. آرامش اين قله را به بحث بر مياشوب! روبرمي گردانم. لر گروه كوچكمان مي خواند. خسته مي خواند:
تفنگ حيفه كه آهو بكشي تو..
شيب تند قله را سرازير مي شويم. عقابها بالا و بالاتر كشيده اند. دوربين را نمي شناختند، اما تفنگ را خوب مي شناختند، اين عقابان تيز پر سرزمين من!
رو به دره گام بر شن مي كشيم. بنگ. بنگ! صداي گلوله مي آيد هنوز. مي شمارم. شمارش شده است كار من اين روزها! با انگشت مي شمارم هوبره هاي سينه «دق سرخ» را كه شمارشان هر روز از شماره مي افتد. شمارش مي كنم آهوهاي غريب دشت زنجانم را. شماره مي كنم آهوان ناگرفته دشت هاي بيكران «لوت نمك» را. با دست مي شمارم گوزن هاي ناز «دشت ناز» را. يكي يكي كه به ناز از مقابل ديدگان حسرت بارم مي گذرند، مي شمارم. يكي يكي. ده گلوله را كه در «ميانكاله» تنها در اقامتي چند ساعتي به گوش خويش شنيده ام بي اغراق و اشتباه خوب بلدم بشمارم اين روزها! تا ده مي توانم بشمارم و گاه تا بيست - آن موقع كه پاي در خنكاي «دليچاي» داشتم - تا بيست شمردم آن روز كه گله اي بزكوهي سينه «مرتع پنيري» را به قصد «چاك اسكندر» بالا مي كشيد. مي توانم بشمارم آهسته آهسته يك دو. هشت هشت تا گورخر مانده در «دلبر» را گوران دلبردلبران پير «خار و توران» امروز چشم به راه اميرخان مي مانند كه او نيز خسته خاموش است. مي گويم خبرداري اين روز ها شكارچيان شكاربان نيز مي كشند و او فقط سر مي جنباند كه... اي روزگار!
مي شمارم چاه هاي خشك بي باقرقره را. مي شمارم يك. دو دو خرسي كه به ضرب گلوله خودي! بر زمين مي افتد. مي شمارم يك! اينجا به آذربايجان. دو اينجا. سه نوبت كدام شماست خرس قهوه اي محبوب من! هنوز نفسم به شماره نيفتاده است، پس باز هم مي شمارم تا يك تا دو تا ده تا صد. هزار پرنده گم مي شوند از صورتحساب «ميانكاله» همانطور كه از حساب شكاربانانش ديروز يكي كم شد! هزار اردك ماهي سرشان زير آب مي رود در خلوت خاموش «مرداب انزلي» سرازير در بي انتهاست و من هنوز فرصت دارم بشمارم: يك. .... دو.... سه....صد.... هزار.... صدهزار....

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |