چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
ساخت تراشه بسيار كوچك
007035.jpg
گروه علمي فرهنگي- «اچ پي» تراشه اي بي سيم و بسيار كوچك در ابعاد سر چوب كبريت توليد كرده كه مي تواند تا صد صفحه اطلاعات متني را در خود جاي دهد. مسئولان اچ پي اعلام كرده اند هنوز كاربرد مشخصي براي اين تراشه بي سيم حافظه در نظرگرفته نشده، اما مي توان از آن براي ذخيره اطلاعات، تصاوير ويدئويي كوتاه يا موسيقي در تجهيزات بسيار كوچك استفاده كرد.
اين تراشه كه محصول چهار سال مطالعات محققان شركت اچ پي است به تراشه هاي حافظه RFID شباهت دارد اما به  طور كلي، يك فناوري كاملا جديد براي ذخيره اطلاعات در فضايي كوچك محسوب مي شود. تراشه حافظه كوچك اچ پي مي تواند در هر ثانيه تا۱۰مگابيت اطلاعات را منتقل كند كه اين ميزان ۱۰برابر سريع تر از سرعت انتقال اطلاعات در فناوري ارتباطات بي سيم بلوتوث بوده و با سرعت انتقال اطلاعات در فناوري اتصالات اينترنتي بي سيم و پرسرعت واي-فاي، برابر است.
اين تراشه شامل يك خازن، مودم، ريزپردازنده، آنتن و حافظه است كه همه اين بخش ها در فضايي بسيار ريز جاي داده شده اند.
اچ پي اعلام كرده است اين تراشه را حتي مي توان به طور مثال به گوشه كاغذ يا عكس ها چسباند و از آن به عنوان ابزاري كوچك براي ذخيره اطلاعات در هر مكاني استفاده كرد. تراشه بي سيم حافظه جديد براي فعاليت به باتري يا هيچ منبع تغذيه مشخصي نياز ندارد و انرژي مورد نظر خود را بدون نياز به كابل و از طريق القاي مغناطيسي از ابزار بيروني كه اطلاعات تراشه را خوانده و اطلاعات جديد بدان مي فرستد، دريافت مي كند.
ابزار خواندن و نوشتن اطلاعات در اين تراشه كوچك، با چسبانده شدن به تراشه يا قرارگرفتن در فاصله يك ميلي متر از آن مي تواند اطلاعات موجود در تراشه را خوانده و اطلاعات جديدي را در آن ضبط كند. توليد انبوه اين تراشه حافظه كوچك تا دو سال ديگر آغاز مي شود و قيمت آن حدود يك دلار براي هر تراشه پيش بيني مي شود.

دقيق ترين ساعت اتمي
007029.jpg
گروه علمي فرهنگي- موسسه ملي استاندارد و تكنولوژي آمريكا(NIST) اعلام كرد كه مهندسان اين موسسه، يك ساعت اتمي تجربي با استفاده از يك مولكول جيوه ساخته اند كه حداقل پنج بار دقيق تر از ساعت استاندارد آمريكا(NIST- F1) است.
اين ساعت اتمي جيوه اي طي ۴۰۰ ميليون سال حتي يك ثانيه هم پس و پيش نخواهد شد.اين درحالي است كه اين رقم براي ساعت استاندارد فعلي آمريكا(NIST- F1) حدود ۷۰ ميليون سال است.
ساعت فعلي استاندارد آمريكا بر اساس اتم هاي عنصر سزيوم كار مي كند. در صورتي  كه اين ساعت جديد دقيق تر از ساعت فعلي استاندارد آمريكا باشد، زمان زيادي براي پذيرفته شدن آن به عنوان ساعت جايگزين و استاندارد نياز است.

هواپيماهاي مسافربري پلاستيكي
007032.jpg
گروه علمي فرهنگي- آلن مولالي، رئيس شركت بويينگ اعلام كرد نسل جديد هواپيماهاي مسافربري سري ۷۳۷ اين شركت با استفاده از مواد مركب غير فلزي(كامپوزيت) ساخته خواهد شد زيرا اين مواد بر خلاف فلزات، در اثر سايش، تخريب نمي شوند.
مواد مركب يا كامپوزيت ها از تركيب دو يا چند ماده با خواص مختلف با يكديگر ايجاد مي شود و امروزه به طور گسترده براي ساخت وسايل ورزشي نظير راكت هاي تنيس و پره هاي دوچرخه ها مورد استفاده قرار مي گيرد. بويينگ هم اكنون نيز هواپيماي عظيم ۷۸۷ را كه نخستين پرواز را سال ميلادي آينده انجام خواهد داد، با استفاده از كامپوزيت هاي پلاستيكي كه با فيبرهاي كربن تقويت شده اند، توليد مي كند.
به گفته مولالي، بويينگ در زمان به روز كردن خط توليد هواپيماهاي ۷۳۷ در آينده، اين مواد پلاستيكي را جايگزين قطعات فلزي اين هواپيماها خواهد كرد.
مواد مركب يادشده براي ساخت حدود نيمي از قطعات هواپيماها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و استفاده از آنها هزينه هاي ساخت و همچنين نگهداري هواپيماها را كاهش خواهد داد و به علاوه به علت وزن كمتر، ميزان سوخت مصرفي هواپيماها را نيز كاهش داده و برد آنها را افزايش مي دهد.

تصوير استثنايي از زحل
007020.jpg
ايسنا: تصوير جديد ارسالي فضاپيماي كاسيني از كناره سايه زحل حيرت دانشمندان علوم فضايي را به همراه داشته است.
در اين تصوير شفاف كه مربوط به كناره  سايه اي،  حلقه ها و دو قمر اين سياره است، به خوبي مشخص است كه قمر Mimas در سمت چپ و در قسمت تاريك قرار گرفته و اين درحالي است كه قمر Enceladus در نقطه اي دوردست نسبت به حلقه ها و نزديك تر به زحل قرار گرفته و به واسطه انعكاس نور خورشيد به خوبي قابل رويت است.
فضاپيماي كاسيني اين تصوير را در  ۱۱ جولاي و هنگامي كه در فاصله  ۹/۳ ميليون كيلومتري از قمر Mimas قرار داشته است، گرفته است. اين تصوير جالب در نور مرئي و به وسيله دوربين زاويه تنگ فضاپيماي كاسيني گرفته شده است.

علمي  فرهنگي
ابلاغ آيين نامه تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت
جسمي و رواني دانش آموزان
گروه علمي فرهنگي- آيين نامه اجرايي تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي، رواني و اجتماعي دانش آموزان از سوي وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش براساس اين آيين نامه عنوان پست مراقبت سلامت مدارس در رشته بهداشتي و درماني و در رشته شغلي مربي بهداشت مدارس تخصيص و ساعت كار آنان ۳۰ ساعت در هفته تعيين شده است و در صورتي كه افراد مزبور در هر هفته ۱۲ ساعت تدريس دروس مرتبط را بر عهده داشته باشند مشمول طرح طبقه بندي مشاغل معلمان قرار خواهند گرفت و بدين ترتيب رسته و رشته شغلي آنان به ترتيب آموزش و فرهنگي و مراقب سلامت مدارس خواهد بود.
بنابر اين دستورالعمل شرايط احرازي تصدي پست مذكور از لحاظ مدرك تحصيلي، تحصيلات و روند ارتقاي گروه كمافي السابق همانند مربيان بهداشت مدارس قابل تخصيص در رشته بهداشتي و درماني است.
همچنين تخصيص نيرو در مدارس شهري دولتي در ازاي هر ۷۵۰ دانش آموز يك مراقب سلامت مدرسه با ۳۰ ساعت كار موظف در هفته است يا به عبارتي به ازاي هر ۲۵ نفر دانش آموز يك ساعت فعاليت مراقب تعلق مي گيرد.
براي آموزش و مراقبت هاي سلامتي در روستاها از بهورزان خانه هاي بهداشت طبق مقررات آموزش مدرسه و شرح وظايف بهورز استفاده مي شود.
نخستين كتابخانه ديجيتالي كشور
با ۵۰هزار منبع در اصفهان راه اندازي مي شود
ايرنا: نخستين كتابخانه ديجيتالي كشور در مركز تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) اصفهان با ۵۰هزار منبع راه اندازي مي شود.
مديرعامل مركز تحقيقات و نشر معارف اهل بيت(ع) گفت: مخزن اين كتابخانه با ظرفيت ۹ترابايت امكان ذخيره سازي ۵ميليون و ۳۰۰ هزار جلد كتاب را در قالب صفحات ديجيتالي دارد.
سيدحسين رضازاده افزود: تاكنون ۵۰هزار جلد كتاب درباره معارف ديني و اهل بيت(ع) در قالب صفحات ديجيتالي براي استفاده كاربران آماده شده است.
وي اضافه كرد: در مخزن اين كتابخانه علاوه بر كتب ديجيتالي، امكانات صوتي و تصويري براي ارائه سخنراني هاي مذهبي به كاربران و مراجعان وجود دارد.
رضازاده گفت: در اين كتابخانه امكانات سرويس دهي به يكصد و ۵۰ كاربر فراهم شده است و از طريق شبكه اينترنت نيز ظرفيت ارائه خدمات همزمان به يكصد هزار نفر وجود دارد.
وي افزود: منابع موجود در كتابخانه ديجيتالي اين مركز به زبانهاي فارسي و عربي است كه در مراحل بعدي زبان انگليسي نيز به آن اضافه مي شود.
۲۴۶هزار نفر سال آينده تحصيلي تحت پوشش آموزش
از راه دور قرار مي گيرند
ايسنا: رئيس مراكز آموزش از راه دور گفت: هم اكنون آموزش از راه دور ۶ هزار و ۶۰۰ روستا را تحت پوشش دارد و اميدواريم بتوانيم بيش از ۲۵ درصد افراد در سنين ۱۱ تا ۱۷ سال بازمانده از تحصيل را تحت پوشش قرار دهيم.
سيد حسن  الحسيني درباره فعاليت هاي اين مركز و نحوه ارائه خدمات آن، اظهار كرد: در سال آينده تحصيلي بيش از ۱۰ هزار روستا تحت پوشش آموزش هاي اين مركز قرار مي گيرند و در اين راستا سه نوع آموزش مجازي، ديداري و شنيداري و كتاب محور را ارائه مي دهيم.
به گفته وي آموزش مجازي مخصوص ايرانيان خارج از كشور و كساني كه به اينترنت دسترسي دارند، آموزش ديداري ــ شنيداري براي كساني كه مي توانند از وسايل صوتي و تصويري استفاده كنند و روش كتاب محور نيز مخصوص كساني كه فاقد كمترين امكانات هستند، طراحي شده است.
رئيس مراكز آموزش از راه دور آموزش و پرورش افزود: آموزش از راه دور بر مبناي يادگيري مستقل و فلسفه خاصي از تعليم و تربيت شكل گرفته و هدف آن توجه به رويكردهاي جديد و پوشش بازماندگان از تحصيل بر مبناي عدالت آموزشي است.
الحسيني اظهار اميدواري كرد: آموزش از راه دور طي برنامه اي ۵ ساله براي يك ميليون و ۷۰۰ هزار بازمانده از تحصيل خدمت آموزشي و تربيتي ارائه دهد.
وي درباره مدارك و هزينه هاي آموزش هاي فراگير خاطرنشان كرد: به فارغ التحصيلان اين گونه آموزش ها، مدرك رسمي وزارت آموزش و پرورش داده مي شود؛ لذا اين دسته از افراد در ورود به دانشگاه يا بازار كار مشكلي نخواهد داشت.
رئيس مراكز آموزش از راه دور اضافه كرد: در آموزش از راه دور، از افراد واجب التعليم هيچ هزينه اي دريافت نمي شود و تنها افراد بزرگسال هزينه اندكي مي پردازند.
الحسيني همچنين جامعه هدف اين آموزش ها را بيش از ۱۳ ميليون نفر و تا سنين ۴۵ سالگي عنوان كرد و گفت: در سال آينده ۲۴۶ هزار نفر تحت پوشش آموزش هاي از راه دور قرار مي گيرند.
وي در خاتمه تصريح كرد: هدف وزارت آموزش و پرورش، طبق برنامه چهارم توسعه، پوشش صد درصدي دوره راهنمايي تحصيلي و ۸۸ درصدي دوره متوسطه است.

آموزش عالي
سردرگمي ۱۲۰ دانشجوي دوره هاي فراگير دانشگاه علم و صنعت
دوره هايي كه آغاز نشده پايان يافت
گروه علمي فرهنگي- سيد افشين اميرشاهي: يكصد و بيست نفر از دانشجويان دوره هاي فراگير دانشگاه علم و صنعت ايران حدود ۱۰ ماه است كه همه تلاش خود را صرف متقاعد كردن مسئولان اين دانشگاه كرده اند تا بتوانند اجازه ادامه تحصيل شان را در دوره هايي كه دانشگاه راه اندازي و به ناگاه آن را متوقف كرد، از آنها بگيرند.
مهر پارسال دانشگاه علم و صنعت ايران حدود يكصد و بيست نفر از دانشجوياني كه در دوره هاي آزاد دانشكده معماري و شهرسازي اين دانشگاه در حال تحصيل بودند، اعلام كرد كه شرايط امكان ادامه تحصيل شان فراهم نيست.
براساس اين تصميم، دانشجوياني كه از ترم يك تا سال سوم در حال تحصيل بودند، نمي توانستند درس شان را به پايان برسانند. به همين خاطر طي ۱۰ ماه گذشته همه راه هاي قانوني را امتحان كردند تا به حق شان برسند. در اين مدت نيز نامه هاي فراواني خطاب به وزير علوم، تحقيقات و فناوري و معاونان و مشاوران او، رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران و معاونان او و رئيس دانشكده معماري و شهرسازي اين دانشگاه نوشتند و از ساير مقامات و مسئولان كشور استمداد طلبيدند.
طبق گفته هاي دانشجويان دوره هاي آزاد دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ايران و والدين آنها قرار بود در پايان يك دوره چهار ساله نمرات دانشجويان به تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برسد و مدرك مورد تأييد وزارت علوم از دانشگاهي در آلمان به دانشجويان اعطا شود، اما ظاهراً اين وعده به فراموشي سپرده شده است.
دانشجويان اين دوره ها به بند ب ماده ۵۰ قانون برنامه چهارساله توسعه اشاره مي كنند و مي گويند: در اين ماده به صراحت به مسأله دانشجويان دوره آزاد اشاره شده است. بنابراين اگر دانشگاه قادر نيست كه اين دوره را به پايان برساند، پس بدون هيچ گونه عذر و بهانه اي شهريه هاي دريافتي دانشجويان را در مدت سه سال به آنها بازگردانند. اسناد و مدارك اين مسأله و فيش شهريه هاي پرداختي دانشجويان در دفتر روزنامه موجود است.
آخرين تغييرات آزمون هاي تخصصي وزارت بهداشت
مهر: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي با اشاره به تغييرات امتحان گواهينامه و بورد تخصصي (دانشنامه) در سال جاري گفت: بر اساس مقررات اين امتحان در يك زمان و با ۱۵۰ سئوال برگزار مي شود و براي قبولي در بورد (دانشنامه) كسب ۷۰ درصد نمره كتبي و براي قبولي در گواهينامه ۶۰ درصد نمره كتبي مورد نياز است. بهرام عين اللهي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: دستياران تخصصي پزشكي كه امسال فارغ التحصيل مي شوند مي توانند براي هر دو آزمون گواهينامه و آزمون بورد تخصصي (دانشنامه) ثبت نام كنند. همچنين افرادي كه گواهينامه دارند و مايل به شركت در آزمون بورد تخصصي (دانشنامه) هستند بايد در تاريخ ۱ تا ۱۵ مردادماه جاري ثبت نام كنند. وي افزود: امتحانات گواهينامه و دانشنامه تخصصي سال جاري در روز ۹ شهريور ماه به صورت متمركز در تهران برگزار مي شود.
تغييرات اعمال شده در امتحانات فلوشيپ
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي در مورد تغييرات اعمال شده در امتحانات فلوشيپ خاطرنشان كرد: در آخرين نشست شوراي آموزش پزشكي و تخصصي تغييراتي در امتحانات ورودي فوق تخصصي و فلوشيپ (رشته هاي تخصصي كه فوق تخصص ندارند و با اين دوره ها تكميل مي شوند) اعمال شد كه اين تغييرات براي ۲۱ رشته فوق تخصصي و ۳۴ رشته فلوشيپ است.
وي اضافه كرد: در امتحان فوق تخصصي پس از امتحان كتبي از افراد واجد شرايط، دو برابر تعداد پذيرفته شدگان براي امتحان شفاهي معرفي مي شدند و بدون در نظر گرفتن ملاك نمره كتبي افراد رد يا قبول مي شدند. پس از تعديل ميزان ۵۰ درصد نمره كتبي و ۵۰ درصد نمره شفاهي ملاك پذيرش محاسبه مي شد اما در حال حاضر با تغييرات اعمال شده، ۲ برابر نمره كتبي و ۱ برابر نمره شفاهي ( به روش Osce) ملاك پذيرش در دانشگاه هاي علوم پزشكي تربيت كننده دستيار فوق تخصصي است.عين اللهي ياد آور شد: در آزمون بورد تخصصي (دانشنامه) نيز روش شفاهي Osce به اين ترتيب كه براي همه يك شكل سئوال پرسيده مي شود، اعمال خواهد شد. وي در مورد امتحان ورودي فلوشيپ و تغييرات سال جاري متذكر شد: رشته هاي فلوشيپ تنها امتحان شفاهي داشتند اما از اين پس دانشگاه هاي پذيرنده دستيار فلوشيپ آزمون كتبي را هم به همراه آزمون شفاهي برگزار مي كنند.
توضيح از سوي آموزش و پرورش
در پي چاپ مطلبي با عنوان حاشيه اي به ممنوعيت تبليغات آموزشگاه هاي آزاد در داخل و محدوده مدارس كه در صفحه ۱۷ (فرهنگ و آموزش) روز چهارشنبه ۳۱خرداد ۱۳۸۵ منتشر شد، روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با ارسال نامه اي، اطلاعات بيشتري را در مورد تبليغات آموزشگاه هاي آزاد در اختيار روزنامه قرار داده كه در پي مي آوريم.
* همان طور كه در شيوه نامه ذكر شده، معمولاً تبليغاتي كه از طرف آموزشگاه هاي غيرمجاز و مجاز متخلف ارائه مي شود، تبليغات كاذب است و اين تبليغات غيرمتعارف و گمراه كننده مي باشند و موجبات تشويش خاطر دانش آموزان و اوليا را فراهم مي سازد. لذا غرض از صدور شيوه نامه، رعايت مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي (ماده ۷) و آيين نامه آموزشگاه هاي آزاد، مصوب جلسه ۶۶۹ (ماده ۱۹) شوراي عالي آموزش و پرورش بوده است.
* براساس برنامه چهارم توسعه كشور(ماده ۵۳)، مدارس مي توانند با رعايت شرايط و ضوابط تعيين شده، فضاي آزاد مدرسه را (خارج از شيفت آموزشي) به هر متقاضي كه فعاليت آن براساس قانون مجاز شناخته شده باشد، اجاره دهند و اين اجاره، مختص آموزشگاه هاي آزاد نيست؛ به شرط آنكه مدرسه استيجاري، وقفي و داراي معارض نباشد.
* پس از استقرار آموزشگاه در مدرسه، مؤسس آموزشگاه مي تواند يك تابلو كه موضوع فعاليت و جنسيت آن  را مشخص نمايد، در قسمت ورودي مدرسه نصب كند و انجام هر نوع تبليغ ديگر كه در شيوه نامه ذكر شده، مي بايست در خصوص محتوا و محدوده تبليغ هماهنگي لازم را به عمل آورد.
* مطلبي كه مورد تأكيد و تأييد اين سازمان مي باشد، آن است كه تبليغات ارائه شده در رسانه ها از طرف هر آموزشگاه، مي بايست با اخذ مجوز از آموزش و پرورش باشد كه در اين خصوص برابر فرم هاي ويژه، متن مورد نظر، زمان تبليغ، مكان و محدوده تبليغ به صراحت در آن ذكر شده باشد. لذا صرف استقرار آموزشگاه در مدرسه ملاك عمل براي هر گونه تبليغ نمي باشد.

مريخ نورد آژانس فضايي اروپا
007023.jpg
گروه علمي فرهنگي- مريخ نوردهاي روح و فرصت ناسا در طي ماموريتي كه بيش از سه سال طول كشيده، داده هاي بسيار ارزشمندي را از سياره سرخ به زمين ارسال كرده اند. اين پروژه موفق، متخصصين آژانس فضايي اروپا را واداشت تا دست به كار شده و مريخ نورد ديگري طراحي نمايند. به نوشته پارس اسكاي، اين روبوت ظاهري شبيه به دو مريخ نورد ناسا دارد اما از لحاظ تكنولوژي ساخت و تجهيزات، بسيار پيشرفته تر از آنها خواهد بود.
در حالي كه مريخ نوردهاي روح و فرصت به دنبال آثار باقي مانده از آب بوده اند، مهمترين ماموريت مريخ نورد اگزو، جستجو براي آثار حيات در اين سياره در زمان گذشته و حال است. مريخ نورد اگزو از سري ماموريت هاي روبوتيك ارورا است كه جهت بررسي ماه و مريخ اجرا خواهد شد.
ميزان موفقيت اين ماموريت در روند ساير پروژه هاي فضايي، از جمله سفر انسان به مريخ و همچنين جستجو براي حيات در وراي زمين نقش بسيار مهمي را ايفا خواهد كرد. مارس اگزو از پرتوهاي خورشيدي براي شارژ كردن مولدهاي الكتريكي خود استفاده مي كند، علاوه بر اين طي كاوش در سياره، صخره هاي سنگي را براي نمونه برداري و آزمايش، بررسي خواهد كرد. وزن تجهيزات پژوهشي همراه مريخ نورد در حدود ۱۲ كيلوگرم است كه در بين آنها سبك ترين مته ساخته شده در جهان نيز وجود دارد.
به دليل مسافت بسيار زياد و پيچيدگي هاي فراوان اين ماموريت، مارس اگزو از سيستم هدايت خودكار بهره مي برد. به نوشته سايت پارس اسكاي، اگر تمامي مراحل طراحي و ساخت اين مريخ نورد به خوبي پيش رود، اين كاوشگر تا سال ۲۰۱۱ ميلادي به فضا پرتاب خواهد شد.

ارائه جديدترين نسخه آزمايشي ويستا
007026.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت نسخه جديد آزمايشي ارتقايافته ويندوز ويستا را عرضه كرد. اين نسخه، براي گروه محدودي كه براي برنامه آزمايشي فني ويندوز ويستا نام نويسي كرده بودند، قابل دسترس است.
اين نسخه جديد كه ۵۴۷۲ Buid نام دارد، اولين ارتقا نسخه آزمايشي بتا ويندوز ويستا پس از پايان مهلت دانلود آن محسوب مي شود.
برخي ايرادات گزارش شده از سوي كاربران مانند حفره هاي امنيتي يا عملكرد نامناسب ديگر شاخصه هاي آن، ازجمله موارد ارتقايافته، در اين نسخه هستند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |