چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
فرونشست زمين در خيابان امام
عكس : مسعود خامسي پور
007071.jpg
007134.jpg
روز گذشته نشست زمين و شكسته شدن لوله قطور آب در محدوده ايستگاه مترو امام خميني(ره) باعث تعطيلي اين ايستگاه و ممنوعيت تردد در اين محدوده از ابتداي خيابان امام خميني(ره) شد.
ساعت ۹ صبح روز گذشته محوطه اي به گستردگي بيش از ۱۰۰ مترمربع و به گودي حدود ۶ متر در نزديكي ايستگاه امام خميني (ره)مترو نشست كرد. اين نشست، با شكستگي لوله اصلي آب شهري به قطر ۱۸ اينچ همراه بود كه باعث شد آب به داخل ايستگاه نفوذ كند. شدت حادثه نشست و همچنين فشار آب و نفوذ آن به داخل ايستگاه باعث شد تا ايستگاه موقتاً تعطيل شود.
علت نشست زمين
پس از رخ دادن حادثه اظهار نظرهاي مختلفي در محدود علت آن بيان شد؛ از جمله اين كه به دليل تركيدن لوله در حين عمليات عمراني خيابان دچار نشست شد.
در حالي كه بنا به نظر گروهي ديگر نشست خيابان پيش از شكسته شدن لوله آب اتفاق افتاد، بالاخره كمتر از ۳ ساعت پس از رخ دادن حادثه معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه ۱۲ تهران دلايل فرونشست ابتداي خيابان امام خميني را اعلام كرد: بنابر اعلام اين معاونت، با توجه به فعاليت عوامل اجرايي براي احداث كانال تردد عابران پياده از ضلع  شمالي ميدان امام خميني به ايستگاه مترو، به دليل سست بودن خاك معبر، ابتداي خيابان امام خميني فرو نشست. بر اساس اين گزارش شركت قطار شهري تهران تمهيداتي را اعم از محصور كردن محل، بتن ريزي، تحكيم و جلوگيري از رانش خاك به هنگام حفر كانال انجام داده بود اما به رغم اينها، به دليل سست بودن خاك معبر، خاك  زير شاه لوله اصلي آب ريزش كرده و باعث جدا شدن لوله ۱۸ اينچي آب شد. به دنبال آن آب خاك زير معبر را شست و به داخل كانال منتقل كرد و اين اتفاق باعث فرو نشست ابتداي خيابان امام خميني شد.
آغاز مجدد فعاليت ايستگاه مترو
گستردگي محل فرونشسته و همچنين نفوذ آب به داخل ايستگاه مترو امام خميني(ره) موجب شد كه تا اطلاع بعدي از توقف قطار و مسافرگيري در اين ايستگاه جلوگيري شود.
به دنبال حادثه شكسته شدن لوله آب، فشار آب جاري شده به حدي بود كه شيشه هاي بخشي از مغازه هاي داخل ايستگاه شكست. شركت قطارهاي شهري تهران و حومه اعلام كرد كه پس از اين حادثه تا رفع شكستگي لوله آب و بازگشت امنيت به ايستگاه، قطارهاي خط ۱ و ۲ اين شركت در ايستگاه امام خميني توقف و مسافرگيري نمي كنند.
اين تعطيلي تا ساعت ۱۵ ديروز ادامه داشت تا اين كه در اين ساعت با قطع آب و رفع مشكلات ايستگاه، كار مترو در اين ايستگاه به روال عادي خود برگشت. شركت واحد اتوبوسراني هم به دنبال رخ  دادن اين حادثه و سرگرداني مسافران ايستگاه مترو، بلافاصله تعدادي اتوبوس واحد براي جابه جايي مسافران اين ايستگاه اعزام كرد.
محدوديت ترافيكي
مدير اطلاع رساني راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز از اعمال محدوديت هاي ترافيكي از سمت غرب ميدان امام خميني تا اطلاع بعدي و ترميم مشكل به وجود آمده خبر داد.
اين مقام اعلام كرد كه محدوده ميدان امام تا سه راه خيام مسدود بوده و كساني كه قصد تردد به سمت غرب را دارند بايد از خيابان صور اسرافيل به جنوب رفته و وارد خيابان خيام شده و از آنجا با تردد به سمت شمال ادامه مسير داده و وارد خيابان امام  خميني شوند.
حادثه خسارت جاني نداشت
نشست ابتداي خيابان امام  خميني خسارت جاني در پي نداشت. در پي اين حادثه ۳ نفر از شهروندان به داخل گودال ۶ متري فرو رفتند كه با تلاش مأموران آتش نشاني نجات پيدا كردند.
ستاد بحران اضطراري
پس از رخ دادن اين حادثه، ستاد بحران اضطراري تشكيل شد تا علت اصلي نشست زمين در اين منطقه را به طور كامل مورد بررسي قرار دهد. مديرعامل آتش نشاني تهران با اعلام اين مطلب گفت كه تمامي لوله هاي مرتبط با اين منطقه مسدود شده و چندين پمپ براي رفع آبگرفتگي داخل مترو فرستاده شد.

ميدان آزادي ساماندهي مي شود
007074.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۹ گفت: ساماندهي ميدان آزادي در دستور كار جدي شهرداري منطقه قرار دارد.
به گزارش سما عليرضا سرگل زهي ديروز در جمع خبرنگاران، افزود: بسياري از چمن ها و سنگ فرش هاي ميدان آزادي از بين رفته و ايزوله هاي برج نيز در حال تخريب است.وي با اشاره به ساماندهي فضاي سبز، بناها و سنگ فرش هاي ميدان آزادي، گفت: رينگ وسط اين ميدان براي استفاده پياده روها به حالت تفريحي و تفرجي ساخته مي شود.
سرگل زهي افزود: طرح مطالعاتي براي انتخاب دو مكان در اطراف ميدان آزادي براي سوار و پياده شدن مسافران پيش بيني و انجام شده است.
شهردار منطقه ۹ از ساماندهي ايستگاه هاي تاكسي و اتوبوس در ميدان آزادي خبر داد و اظهار داشت: جابجايي پايانه غرب بزودي در اين ميدان آغاز مي شود.وي با اشاره به ساخت يادمان شهداي عرصه خبر در شهرك توحيد، افزود: طرح احداث يادمان شهداي سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ از طرف شهرداري منطقه ۹ به دكتر قاليباف پيشنهاد شده است كه منتظر اعلام نتايج از سوي شهردار تهران هستيم.
سرگل زهي با اشاره به ۶۰۰ هكتار مساحت كل منطقه، گفت: ۶۰ درصد پادگان و فرودگاه و ۱۰ درصد از كل منطقه شامل شهرك مي شود همچنين ۸۵ درصد از كل منطقه از بافت هاي فرسوده تشكيل شده است.
شهردار منطقه ۹ اظهار داشت: در اين منطقه ۲۰۰ هكتار كمبود فضاي خدماتي داريم كه با خريد املاك مسكوني از مردم بزودي اين كمبود جبران خواهد شد.
وي خبر از ساخت دو پاركينگ طبقاتي در منطقه ۹ داد و گفت: به دليل كوچك بودن معابر و منازل ساخت پاركينگ طبقاتي دچار مشكل شده است اما در دستور كار اين منطقه قرار دارد.
سرگل زهي درباره ادامه طرح يادگار امام در منطقه ۹ گفت: از خيابان جنگل تا سر خيابان جرجاني كه در حدود ۷۰۰ مترمربع است هنوز بازگشايي نشده كه با اعتبار مصوب در سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.وي تصريح كرد: ۷ ميليارد تومان املاك معارض در اين ۷۰۰ متر وجود دارد همچنين با توجه به قرار گرفتن اين متراژ در دو منطقه ۹ و ۱۰ با بر عهده گرفتن اين كار توسط شهرداري منطقه ،۹ ۸ ميليارد تومان از لحاظ هزينه براي شهرداري صرفه جويي داشته است.
شهردار منطقه ۹ سرانه فضاي سبز عمومي در منطقه را ۱۳/۱ مترمربع به ازاي هر نفر خواند و افزود: سرانه فضاي سبز عمومي و خصوصي منطقه ۷/۱۳ مترمربع به ازاي هر نفر است.

انتقال صنوف مزاحم به «تالاب بهرام» تأييد شد
حمايت شوراي شهر تهران از مردم لبنان و فلسطين
گروه شهري- شوراي اسلامي شهر تهران، جنايات رژيم صهيونيستي در حمله به مردم لبنان و فلسطين را محكوم و حمايت خود را از آنان اعلام كرد.
به گزارش همشهري، مهندس چمران ديروز در دويست و پنجاهمين جلسه علني شوراي شهر در اعتراض به سكوت مجامع غربي در قبال حملات اخير اسراييل گفت: جنايات ددمنشانه رژيم صهيونيستي در حق مردم لبنان و ملت مظلوم فلسطين در حالي است كه متاسفانه رسانه هاي غربي اخبار مربوط به آن را بايكوت كرده اند.
رئيس شوراي شهر افزود: بايكوت خبري غرب در اين رابطه مغاير آزادي بيان و نوعي دشمني و كوتاهي در قبال اين فاجعه است و ملت هاي آزاده و مجامع حقوقي جهان بايد از مردم مظلوم فلسطين و لبنان در برابر جنايت هاي اسرائيل حمايت كنند.
شوراي شهر همچنين با بررسي يك طرح ۲ فوريتي، ادامه استقرار «جمعيت دفاع از ملت فلسطين» در محل فعلي در منطقه ۶ را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري موظف است اقدامات لازم را به گونه اي فراهم سازد كه جمعيت دفاع از ملت فلسطين بتواند در محل فعلي به فعاليت خود ادامه دهد.
در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه «ايجاد تسهيلات براي مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران جهت تهيه همزمان طرح هاي تفصيلي و جامع شهر تهران» بررسي و با اصلاحاتي به عنوان پاسخ شورا براي فرمانداري ارسال شد.
در جلسه ديروز شوراي شهر، اعتراض هيأت  مديره و مديرعامل شركت هاي صنعتي تهران در رابطه با انتقال صنوف مزاحم به اراضي تالاب بهرام كه باعث ايراد حقوقي و اعتراض فرمانداري به مصوبه «مجوز انتقال صنوف مزاحم و آلاينده شهر تهران به اراضي تالاب بهرام» شده بود توسط اعضاي شوراي شهر رد شد.
علي محمدنژاد - مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل مزاحم شهر تهران در اين باره گفت: شركت شهرك هاي صنعتي حق دخالت در امور صنفي خارج از حريم تهران را ندارد.
محمدنژاد درباره حقوق مالكان صنوف مزاحم نيز گفت: حقوق قانوني مالكان صنوف آلاينده سلب نمي شود.
خسرو دانشجو - مخبر كميسيون فني عمراني و شهرسازي شوراي شهر نيز موضوع سرقفلي واحدهاي صنفي را با موضوع حق كسب و پيشه آنها متفاوت عنوان كرد و گفت: حق كسب و پيشه به سابقه فرد در محل كسب قبلي تعلق مي گيرد؛ چراكه مالك واحد صنفي بعد از چندين سال حضور در محل قبلي، مشتريان خود را به دست آورده اند كه با انتقال به محل جديد اين مشتريان را از دست خواهند داد.
در پي سخنان موافق و مخالف، مقرر شد براي برطرف  شدن اعتراض اين شركت، شهرداري هماهنگي هاي مربوطه با دستگاه هاي ذي ربط را براي جلوگيري از اقدامات موازي انجام دهد.

ستون نامه ها
۲۶۰۴
ناصر كرمي
در اسكندريه باستان مردم اعتقاد داشتند تنها كسي گناهي را مرتكب نمي شود كه قبلاً مرتكب آن شده و توبه كرده است. بعدها بورخس نتيجه گرفت كه بر اين مبنا براي رها شدن از يك خطا، خوب است كه به آن اقرار كرده باشيم.
ديروز يك مقام مسئول كه وظيفه حفاظت از تنوع زيستي كشور را به عهده دارد، اعلام كرده است كه يك پنجم گونه هاي گياهي و جانوري كشور در معرض نابودي هستند. (معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست، در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي) او اشاره كرده «دو هزار و ششصد و چهار گونه گياهي و جانوري از مجموع ۱۰ هزار گونه شناسايي شده در ايران در معرض خطر نابودي قرار دارند.» به گفته او تقريباً هر عاملي كه مي تواند به قهقر اي يك گونه حياتي منجر شود، در ايران فعال و مؤثر قابل مشاهده است: تخريب زيستگاه ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم، اتلاف منابع طبيعي، بي توجهي به ارزش واقعي تنوع زيستي، تغيير كاربري اراضي، تجاوز به عرصه هاي طبيعي، مصرف بيش از حد سموم (در بعضي از مناطق حتي بيش از ۱۰ برابر حد استاندارد)، آلودگي آب و خاك، ضعف قوانين، انتقال گونه هاي بومي، تجارت غيرقانوني حيوانات و بذر گياهي و وجود سلاح غيرمجاز... با وجود اين، همه عامل مخرب و فرساينده، اينكه چطور هنوز آن ۸هزار گونه ديگر جان سالم به در برده اند، جاي تعجب دارد. البته اينكه جان به در بردن هركدام از آنها تا چه وقت مي تواند به طول بينجامد، خود موضوعي قابل بررسي است. بسياري از اين جان به در برده ها، مثل يوزپلنگ ايراني، هما و عقاب طلايي فقط با حدس و گمان اميد به بقايشان هست وگرنه به دشواري ممكن است محيط بانان بتوانند در جايي از طبيعت ايران يكي از آنها را به شما نشان بدهند.
خوب، جناب مقام مسئول حالا مي فرماييد چه كار بايد بكنيم؟ البته، ستوده باد شجاعت شما كه به جاي حرف هاي پا در هوا و صد تا يك قاز كه معمول اغلب مصاحبه هاي مديران است، به ذكر حقيقت پرداخته و حتي به آن اعتراف كرده ايد، اما، ما، ما كه اينجا نشسته ايم و چندان كاري مهم از دستمان بر نمي آيد چه كار مي توانيم بكنيم؟ لابد خواهيد گفت كه اختيار مهار اغلب عوامل پيش گفته از دست  سازمان متبوع شما خارج است و به واقع شما هم مثل ما جز غصه  خوردن كاري نمي توانيد بكنيد. پس چه كار بايد كرد؟ موافقيد كه من و شما يك روز، يك جايي، هر جا كه فكر مي كنيد كسي هست كه يا مقصر اصلي است يا اينقدر اختيار دارد كه مانع تداوم اين روند شود، همچون پرسه سوگواران زاگرسي، جامه دران با زلف پريشان و گونه خراشيده شرح دهيم اين ماجرا را نكته به نكته و مو به مو و آميخته با هناسه هاي بغض آلود بگوييم به او كه «پيش وجودت از عدم زنده و مرده را چه غم...»
آقاي نجفي، به خاطر صداقتي كه داريد براي شما احترام زيادي قائلم، اما حتماً شما مثل اسكندريه اي هاي باستان تصور نمي  كنيد فقط با اعتراف به آنچه كه دارد مي رود از دست، چيزي درست مي شود... پس چه كار بايد كرد؟

مديرعامل تاكسيراني شهر تهران:
تاكسيمتر مرجع قانوني تعيين نرخ كرايه تاكسي است
007137.jpg
گروه شهري- تاكسيمترها يك مرجع قانوني براي تعيين نرخ كرايه تاكسي ها تلقي مي شود.به گزارش سما، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: تمامي رانندگان تاكسي موظف هستند طبق اعلام قيمت توسط تاكسيمترها، از شهروندان كرايه دريافت كنند.حسين تيموري تصريح كرد: شهروندان تهراني مي توانند در صورت عدم استفاده از رانندگان از تاكسيمتر، با شماره تلفن هاي ۳۳۷۳۶۶۶ و ۳۳۷۳۷۷۷ تماس بگيرند.وي گفت: با اعلام شكايت شهروندان، خودرو راننده متخلف با قيد فوريت متوقف و پيگيري هاي بعدي در هيأت انتظامي صورت مي گيرد.تيموري اظهار داشت: در همين خصوص تاكنون ۱۴ نفر از رانندگان متخلف با رأي هيات انتظامي اخراج شده اند.وي در خصوص شروع به كار اولين شركت خصوصي تاكسيراني، گفت: اولين شركت خصوصي تاكسيراني تهران با تامين خودروهاي مورد نياز شروع به كار خواهد كرد؛ چرا كه اين خودروها اگر از داخل كشور تامين نشود بايد از شركت هاي خارجي خريداري شود.

نگاه
007131.jpg
جمال رحمتي

بر اساس تصاوير دوربين هاي مستقر در تونل رسالت
تردد خودروها در تونل رسالت روان و آرام است
گروه شهري- دوربين هاي نظارت تصويري مستقر در تونل رسالت، از نخستين ساعات صبح ديروز حركت روان و آرام خودروها را بدون گره ترافيكي در داخل تونل نشان مي داد.
به گزارش سما،مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران گفت: از اولين روز بازگشايي تونل رسالت، خيل انبوهي از خودروهاي شخصي كه رانندگان آنها مشتاقانه براي ديدن تونل رسالت در محل حضور يافته بودند موجب بروز ترافيك بسيار سنگيني از هر دو جهت شرق به غرب و غرب به شرق طي بعدازظهر آن روز در تونل شده بود.
شهيدزاده با بيان اينكه وضعيت ترافيك از نخستين ساعات صبح ديروز نسبت به اولين روز بازگشايي تونل روان تر شده بود، تصريح كرد فقط در بعدازظهر ديروز از مسير غرب به شرق به خاطر وجود مشكل تردد و ترافيك خودروها در پل سيدخندان موجب پس زدگي بار ترافيك در اين مسير شده بود كه در بروز اين امر وضعيت نيز تونل رسالت نقشي نداشته است.
وي با اشاره به استقبال گسترده شهروندان تهراني به خصوص طي دو روز گذشته كه براي تماشاي تونل رسالت در محل حاضر شده بودند اظهار داشت: حجم گسترده مراجعه خودروهاي شخصي به داخل تونل موجب بروز ترافيك سنگين در داخل تونل شده بود به طوري كه بسياري از شهروندان حتي در خط سرعت داخل تونل خودروي خود را متوقف كرده و اقدام به عكاسي يا فيلم برداري مي كردند.
شهيدزاده افزود: به نظر مي رسد با عادي ترشدن اين وضعيت آنچنان كه دوربين هاي نظارت تصويري نشان مي دهند وضعيت تردد در داخل تونل كاملا روان شده و تاكنون مشكل در تونل گزارش نشده است.

نان و آب تازه براي پاركبان ها
۲۲ هزار فضاي پارك حاشيه اي شناسايي شد
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: تا پايان سال جاري فضاهاي پارك حاشيه اي، به ۵۰ هزار محل خواهد رسيد.به گزارش سما سيدجعفر  هاشمي تشكري افزود: در حال حاضر ۲۲هزار فضاي پارك حاشيه اي توسط كميته ۶نفره شناسايي و به تصويب رسيده است.وي همچنين گفت: نيروهاي پاركبان به تدريج در اين ۲۲هزار نقطه مستقر خواهند شد.
تشكري خاطرنشان كرد: در حال حاضر ۱۱هزار فضاي پارك حاشيه اي مشغول به فعاليت است كه با افزايش اين ۲۲هزار محل، تعداد فضاهاي پارك حاشيه اي به ۳۳ هزار محل خواهد رسيد.
وي اظهارداشت: نسبت به وضعيت موجود معابر شهر تهران ۱۷ هزار فضاي پارك حاشيه اي ديگر نيز بايد شناسايي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران درخصوص ويژگي هاي اين طرح گفت: توسعه پاركبان به منظور ايجاد نظم و انضباط و توزيع عادلانه پارك حاشيه اي صورت مي گيرد.
اشاره: احتمالا طرح پاكبان داراي نكات مثبتي نيز هست. اما درگيري مداوم مردم با پاركبان ها نشان مي دهد كه مردم دلسوز در اين باره مجاب نشده اند. دست كم اين است كه سازمان ترافيك شهرداري بايد به پاركبان ها يادآور شود فقط براي توقف بيشتر از نيم  ساعت مجاز به گرفتن پول از مردم هستند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |