چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي در كاري تصميم مي گيري، در نتيجه آن بينديش اگر نتيجه نيك است آن كار را انجام بده و اگر بد است از آن درگذر.
(كنز العمال، ج ،۳ ص ،۹۹ ح ۵۶۷۶)
امروز با حافظ
آتشي بود در اين خانه كه كاشانه بسوخت
سينه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
تنم از واسطه دوري دلبر بگداخت
آب و هوا
007119.jpg

خالق مايك هامر درگذشت
ميكي اسپيلين، قصه نويس داستان هاي جنايي، خالق كارآگاه خشن مايك هامر دوشنبه در سن ۸۸سالگي در كاروليناي جنوبي درگذشت.
خبرگزاري فرانسه دوشنبه از ميامي گزارش داد ، فرانك موريسون اسپيلين در سال ۱۹۱۸در بروكلين نيويورك چشم به جهان گشود و كار خود را با مجله هاي فكاهي و ارزان قيمت شروع كرد و مدتي هم در سيرك برنامه داشت.
وي اولين قصه خود را با نام «من، هيأت منصفه» در سال ۱۹۴۷و در ۹روز به نگارش درآورد و اين داستان توصيفي و خشن به زودي به يك كتاب پرفروش تبديل شد كه ميليون ها نسخه از آن به سرعت به فروش رفت.
داستان هاي او با حضور مايك هامر ادامه و همچنان در فهرست پرفروش ها قرارداشت و بعدها در دهه ۱۹۸۰از آن يك سريال تلويزيوني ساخته شد.
خود اسپيلين در فيلم شكارچيان دختر محصول سال ۱۹۶۳نقش  هامر را ايفا كرد و در يك داستان سريال كلمبو در سال ۱۹۷۴نيز بازي كرد. وي دهها كتاب از جمله ۱۳قصه در ارتباط با  هامر نوشت و ۱۴۰ميليون نسخه از كتابهايش در آمريكا و ديگر كشورها به فروش رفت. ارنست همينگوي نويسنده واقع گراي آمريكايي كار وي را خوش نداشت و رفتن به رستوراني را كه عكسي از اسپيلين را به نمايش گذاشته بود قطع كرد.
اسپيلين به طور علني مي گفت ، براي پول كار مي كند و پسند عوام را براي نويسنده خوب عامل اصلي مي دانست. علت درگذشت وي اعلام نشده است.

بازار
سيم كارت گران شد
007143.jpg
واگذاري اولويت هاي تيرماه طي هفته پيش، افت قيمت سيم كارت را در پي داشت اما خبرهاي دريافتي حاكي است، اين عامل تاثير خود را از دست داده و فروشندگان دوباره قيمت هاي پيشين را در تابلوها درج كردند. به اين ترتيب همه پيش شماره ها حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان افزايش قيمت داشتند.
افشار فروتن لاريجاني دبير انجمن فروشندگان سيم كارت، گوشي و تلفن همراه مي گويد: به نظر مي رسد سيم كارت قيمت بلندمدت خود را بازيافته و بنابراين در همين حول و حوش باقي بماند. در مقابل، بازار گوشي تلفن همراه روزهاي خوبي را سپري نمي كند. به طوري كه كمبود شديد گوشي به طور كامل احساس مي شود. واردكنندگان همچنان منتظر واكنش دولت در برابر قاچاق گوشي هستند تا پس از مشاهده ميزان شدت عمل مسئولان صرفه هاي اقتصادي واردات اين كالا را ارزيابي كنند.

در شهر چه خبر
فراموش  شدگان بازار گوشي
طي دو ماه گذشته در حالي كه گوشي هاي تلفن همراه كل صحنه اخبار قيمت هاي گوشي را اشغال كرده بود قيمت گوشي تلفن هاي ثابت، پشت پرده قد مي كشيدند. جالب اينكه در برابر افزايش ۵۴ درصدي تعرفه  واردات گوشي تلفن همراه تعرفه واردات تلفن ثابت ۷۶درصد افزايش يافت و قيمت ها را به يكباره بالا برد. هم  اكنون از بازار گوشي هاي ثابت خيابان لاله زار و جمهوري خبر مي رسد روند صعودي قيمت گوشي ثابت كه سرعت بالا داشت مانند گوشي تلفن همراه پس از چندي متوقف شده است. يكي از فروشندگان اين كالا مي گويد: گوشي هاي خارجي تنوع و كاربري هاي گوناگوني را در توليدات خود به كار برده اند كه به نظر مي رسد براي توليدات داخلي جايي باقي نگذاشته اند.از طرف ديگر خبر رسيده از روز شنبه ماموران ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، گوشي هاي تلفن همراه قاچاق را از بازار جمع مي كنند تا وضع بازار بسامان شود.

نبض كند اكسپرس ها
ناپديدشدن ابر سفيد پياده روهاي پايتخت نشانگر كمرنگ شدن فعاليت خشكشويي است كه اتوهاي خانگي چيني، نسل آن ها را با خطر انقراض روبرو كرده. افزايش قيمت انواع شوينده ها، دستمزد كارگر و رعايت نشدن حريم واحدهاي خشكشويي از ديگر علل انصراف دارندگان واحدهاي خدمات خشكشويي از اين شغل است. يدالله اسدي شرقي رئيس اتحاديه خشكشويي و لباسشويي مي گويد: برخلاف رشد تورم و قيمت انواع كالا و خدمات، نرخ خدمات خشكشويي ها همچنان از مصوبه سال ۸۲ تبعيت مي كند. اين موضوع موجب رواج قيمت هاي سليقه اي و نبود امكان نظارت بر آن ها شده است.
وي مي افزايد: براي يكسان سازي نرخ خدمات اين صنف دولت بايد با نرخ پيشنهادي اتحاديه موافقت كند.

دورخيز قيمت كابينت
صنف كابينت سازان كه از ركود ساخت و ساز مسكن همانند ديگر صنوف وابسته به اين بخش ناخشنود است با چالشي ديگر روبرو شد. افزايش قيمت «اوره» چوب از ۶۶۰ ريال به دو هزار ريال كابينت سازان را روي سكوي جهش قيمت ها قرار داده است. اوره به عنوان ماده اوليه چسب اوره در اوراق فشرده نئوپان، تخته سه لاي، فيبر و ام دي اف كاربرد دارد.يكي از آگاهان بازار مي گويد: با وجود كسادي بازار، توليدكنندگاني كه قصد حفظ قيمت ها را دارند به دليل گراني مواد اوليه هيچ راهي برايشان باقي نمانده است.بنابراين كالايي به نام كابينت از همين حالا براي افزايش قيمت دورخيز كرده است.

سيمان ارزان بخريد
تا همين چند روز پيش بسياري از فروشندگان، افزايش قيمت مصالح ساختماني را به عنوان مقصر اصلي رشد قيمت مسكن معرفي مي كردند. حالا از بازار تهران خبر مي رسد قيمت سيمان ۲۵درصد كاهش يافته است. مدير شركت تعاوني توزيع كنندگان مصالح ساختماني مي گويد: كاهش قيمت سيمان در بازار آزاد با توجه به نظارت وزارت بازرگاني ادامه خواهد يافت. وي مي گويد: شركت تعاوني، سيمان را به طور مساوي و براساس نوبت و به شكل گردشي بين اعضا تقسيم مي كند، مصرف كنندگان با داشتن پروانه ساختماني مي توانند به واحدهاي صنفي فروشنده مراجعه و سيمان مورد نياز خود را با قيمت مصوب خريداري كنند.
كاظمي خاطرنشان مي كند: مصرف كنندگان در صورت مشاهده تخلف واحدهاي صنفي مي توانند، با شماره تلفن هاي ۱۲۴ و ۶۶۷۱۱۰۲۳ مراتب را به بازرسي تعاوني اطلاع دهند. ضمن اين كه در شركت تعاوني مصالح فروشان واقع در خيابان انقلاب -ميدان فردوسي -كوي كندوان نيز حتما گوش شنوايي براي اعتراض  ها وجود خواهد داشت.

عكس روز
007125.jpg
عكس:رويترز/ كرك پالينگي
۱۸ جولاي ۲۰۰۶ - وقوع سونامي در سواحل جاوه در اندونزي منجر به كشته شدن صدها نفر شد. اين خانم كه بر اثر وقوع زلزله ديگر سرپناهي ندارد، باقيمانده زندگي اش را جمع آوري مي كند.

بهداشت و سلامت
شكلاتي كه در هواي گرم ذوب نمي شود
همشهري آنلاين: پژوهشگران نيجريه اي مي گويند، توانسته اند شكلاتي مقاوم در برابر حرارت بسازند كه طعمش با شكلات معمولي فرقي ندارد.
شكلات در نواحي گرمسيري چندان مصرف نمي شود، گرچه بيشتر كاكائو جهان در همين مناطق توليد مي شود؛ علت هم ساده است: شكلات در هواي گرم ذوب مي شود و به توده روان و چسبناكي تبديل مي شود. اغلب مارك هاي شكلات در درجه حرارت ۲۵ تا ۳۲ درجه شروع به ذوب شدن مي كنند.
به گزارش لايو ساينس نيوز، دانشمندان در موسسه پژوهش كاكائو در نيجريه نشاسته ذرت را با كاكائو مخلوط كرده اند تا يك شكلات مقاوم در برابر حرارت بسازند. اين پژوهشگران مي گويند اين شكلات جديد از لحاظ طعم، رنگ و قوام با شكلات شيري معمولي مشابه است.
نشاسته باعث سفت تر شدن شكلات مي شود و مانع روان شدن كره كاكائو - چربي طبيعي دانه كاكائو - در درجه حرارت بالا مي شود.
بررسي ها نشان مي دهد كه استفاده از ۱۰ درصد نشاسته، فراورده اي ايجاد مي كند كه هم به راحتي ذوب نمي شود و هم مزه آن با شكلات شيري قابل مقايسه است. شكلات جديد تا ۵۰درجه سانتي گراد سفت باقي مي ماند.
افزايش قند خون خطر آلزايمر را بالا مي برد
همشهري آنلاين: پژوهشگران سوئدي مي گويند، افزايش ميزان قند خون خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را افزايش مي دهد.
به گزارش مديكال نيوز تودي پژوهشگران انستيتو كارولينسكا در استكهلم سوئد اين يافته هاي خود را در كنفرانس آلزايمر در مادريد اسپانيا ارائه  كردند. اين محققان به بررسي ۱۱۷۳ نفر كه ۷۵ ساله و برخي از آنها مبتلا به زوال عقل يا دمانس بودند پرداختند. بررسي هاي قبلي رابطه اي ميان ابتلا به ديابت نوع ۲ و خطر آلزايمر را نشان داده بود.در اين بررسي پژوهشگران در نظر داشتند كه اين فرضيه را امتحان كنند كه آيا ديابت مرزي(وضعيت پيش- ديابت) هم عاملي خطرساز براي دمانس و بيماري آلزايمر به حساب مي آيد يا نه.
نتايج نشان داد كه افزايش خطر ابتلا به بيماري آلزايمر در افرادي كه ميزان قند خون آنها بالاست اما به حدي نرسيده است كه تشخيص ديابت در آنها داده شود يعني وضعيت پيش- ديابت نيز وجود دارد. اين رابطه به خصوص وقتي قويتر بود كه اين افراد دچار افزايش شديد فشار خون سيستولي (ماگزيمم) نيز بودند. تعداد افرادي كه در وضعيت پيش- ديابت هستند بسيار بيشتر از افرادي است كه ديابت دارند.
با افزايش متوسط عمر افراد در كشورهاي مختلف و افراد بيشتري كه در سنين بالا مبتلا به ديابت مي شوند، انتظار مي رود ميزان بروز بيماري آلزايمر سريعتر از حدي كه تصور مي شد افزايش يابد.

اصل مطلب
در بيان لزوم مراقبه در مصاحبه فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
007152.jpg

طلا، سكه و ارز
007146.jpg

آلودگي هواي تهران
007122.jpg

تلويزيون
007149.jpg

فرهنگسرا
نوجوانان مقررات راهنمايي و رانندگي را مي آموزند
فرهنگسراي سالمند با شروع فصل تابستان و آغاز جشنواره تابستاني ،۸۵ به منظور آشنايي با مسائل ترافيكي «اردوي شهرك ترافيك» را ويژه نوجوانان برگزار مي نمايد.
در اين اردوي آموزشي، نوجوان با پوشيدن لباس هاي فرم پليس، در نقش پليس، قوانين راهنمايي و رانندگي را اجرا مي كنند.
در اردوي ترافيكي نوجوانان، با مقررات راهنمايي و رانندگي، عبور و مرور و مقررات ترافيك آشنا مي شوند. همچنين تعدادي از نوجوانان با اتومبيل هاي آموزشي ضمن رعايت قوانين راهنمايي به تردد در شهرك ترافيك مي پردازند. اردوي ترافيك با هدف ارتقاء سطح آگاهي نوجوانان در زمينه مقررات راهنمايي و رانندگي و همچنين آموزش به آنان روز جمعه ۳۰/۴/۸۵ از ساعت ۸ الي ۱۲ در شهرك ترافيك پارك سرخه حصار برگزار مي گردد. علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه نمايند. تلفن: ۹-۳۳۳۵۸۶۸۸
هر شب يك تئاتر خياباني
فرهنگسراي بانو در راستاي فعاليت هاي تابستاني خود در ايام تابستان هر شب يك تئاتر خياباني را اجرا مي نمايد. اين برنامه با هدف آموزش هاي شهروندي موضوعات اخلاقي، فرهنگي، هنري، مذهبي، اجتماعي و... در قالب تئاترهاي خياباني به مدت ۶۰ شب در شب هاي تابستان از ساعت ۱۹ اجرا مي شود. علاقمندان مي توانند هر شب به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن هاي ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶ تماس حاصل نمايند.
كارگاه هاي خلاقيت
فرهنگسراي طبيعت در راستاي ايجاد بستري مناسب در جهت بهينه سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان اقدام به برگزاري كارگاه هاي خلاقيت از تاريخ ۲۷ تير ماه نموده است.
اين كارگاه هاي خلاقيت كه شامل رشته هاي قصص قرآني، نقاشي، گريم، سفالگري، زبان، خوشنويسي و... مي باشد در روزهاي سه شنبه و پنج شنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۱۶ الي ۱۹ برگزار مي گردد. علاقمندان مي توانند جهت شركت در اين كارگاه ها به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند. تلفن تماس: ۷۷۳۲۴۱۱۲ و ۷۷۳۲۹۶۴۳

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عاشق
بر روي سنگ قبرش نوشتند:
«سوخته در آتش عشق»
آتش نشان
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
پولشويي
كاليفرنيا: چند روز پيش يك زوج از يك بانك ۶۵ هزار دلار سرقت كردند. البته هنگامي كه تحويلدار بانك پولها را داخل گوني مي ريخت يك اسپري رنگ داخل گوني قرار داد كه اين اسپري چند دقيقه بعد منفجر شد و تمام اسكناس هاي داخل گوني رنگي شد. اين زوج براي اينكه از اسكناس ها استفاده كنند چندين بار آنها را داخل ماشين لباسشويي شستشو كردند كه بر اثر اين شستشو تمام پولها فرسوده و بي رنگ شد و به همين دليل هنگام خرج كردن آنها به دام پليس افتادند.
آزادي گوش بر
007128.jpg
داكا: يك آرايشگر در بنگلادش كه به جرم بريدن گوش يك ديپلمات مصري دستگير شده بود ديروز آزاد شد. هنگامي كه اين آرايشگر مشغول كوتاه كردن موي ديپلمات مصري بود به صورت تصادفي با قيچي گوش مشتري خود را بريد و به همين دليل توسط پليس دستگير شد. البته پس از اينكه تحقيقات پليس بي گناهي وي را ثابت كرد اين مرد آزاد و مجددا به محل كار خود بازگشت.
بالا رفتن از ديوار راست
فيلادلفيا: يك كودك دو ساله در آمريكا از ديوار راست بالا رفت و اگر سگ خانه، همسايه ها را خبر نمي كرد به طور حتم از بين مي رفت. اين كودك از پنجره اتاق خود كه واقع در طبقه دوم يك خانه ويلايي بود بيرون آمد و خود را به پشت بام رساند. اما اين پايان ماجرا نبود چون وي روي پشت بام خانه هاي مجاور مي دويد و در حقيقت از روي پشت بام ۸ خانه عبور كرد. خوشبختانه سگ خانگي متوجه اين موضوع شد و به تعقيب كودك پرداخت. سرانجام با سر و صداي سگ، همسايه ها كودك بازيگوش را نجات دادند.
۵/۲ ساعت معلق در هوا
پاريس: يك زن ۴۵ ساله فرانسوي به مدت ۵/۲ ساعت به صورت وارونه از يك كوه آويزان بود تا اينكه سرانجام نيروهاي امدادي وي را نجات دادند. هنگامي كه وي مشغول كوهنوردي بود ناگهان پايش لغزيد و با توجه به اينكه طناب ايمني به مچ پايش بسته شده بود از كوه آويزان شد و به صورت وارونه در هوا معلق ماند. ماموران امنيتي پس از ۵/۲ ساعت تلاش و با هليكوپتر موفق به نجات وي شدند.
مراسم عروسي الاغ ها
دهلي نو: مردم يك دهكده نسبتا بزرگ در هند اقدام به برگزاري مراسم عروسي براي دو الاغ كردند. آنها معتقدند برگزاري مراسم عروسي براي الاغ ها باعث برقراري صلح در جهان خواهد شد. به همين دليل بيش از سه هزار نفر در يك معبد گرد هم آمدند و زيباترين لباس ها را برتن عروس و داماد كه در واقع الاغ بودند كردند. اين مراسم شاد و جالب چند ساعتي طول كشيد و در پايان شركت كنندگان براي برقراري صلح در سراسر جهان دعا كردند.
سرقت نادر در اتيوپي
آديس آبابا: سرقت مسلحانه در پايتخت كشور اتيوپي بسيار نادر است اما ديروز چهار سارق مسلح به يك بانك دستبرد زدند كه در اين حادثه يكي از سارقان كشته شد. داستان از اين قرار بود كه اين چهار نفر وارد بانك شدند و با مجروح كردن مامور امنيتي شعبه به سرقت پولها پرداختند اما پليس با آنها درگير شد كه در جريان اين درگيري يك سارق كشته شد، دو تن ديگر دستگير و نفر چهارم فرار كرد.
عذاب وجدان سارق
برلين: چندي پيش يك سارق در آلمان دوچرخه يكي از شهروندان را به سرقت برد به همين دليل پليس محلي در روزنامه اطلاعيه اي منتشر كرد كه در اين اطلاعيه از شهروندان خواسته شده بود اطلاعات خود را در مورد اين سرقت به پليس اطلاع بدهند. در پي انتشار اين اطلاعيه سارق دوچرخه احساس عذاب وجدان كرد و ۴۰۰ يورو كه دقيقا قيمت دوچرخه سرقتي بود داخل پاكت قرار داد و آن را به اداره پليس ارسال كرد. سارق همچنين يادداشتي داخل پاكت قرار داد كه روي آن نوشته شده بود: از اينكه دوچرخه شما را سرقت كردم بسيار متاسف هستم و چون نمي دانم كه آن را كجا رها كرده ام به همين دليل مبلغ آن را داخل پاكت قرار دادم تا با اين پول يك دوچرخه نو خريداري كنيد.
مشاوره مرزبانان
پكن: كشور چين بيش از ۲۲ هزار كيلومتر مرز زميني و آبي دارد به همين دليل مرزبانان اين كشور شغل طاقت فرسايي دارند. مقامات چيني اخيرا به اين نتيجه رسيده اند كه مرزبانان علاوه بر انجام وظيفه ذاتي خود بايد فعاليت هاي اضافه بر سازمان نيز انجام بدهند كه برخي از اين فعاليت ها عبارتند از: توصيه  اقتصادي به افرادي كه قصد ورود به خاك اين كشور را دارند و همچنين حل كردن اختلافات زن و شوهرها. شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما مرزبانان كشور چين به كشاورزان مغولستان كه قصد فروش محصولات خود را در چين دارند مشاوره اقتصادي مي دهند و يا از جدايي زوج هايي كه از اختلافات خانوادگي شديد رنج مي برند و قصد مهاجرت به چين را دارند جلوگيري مي كنند. در واقع وظيفه جديد مرزبانان در كشور چين، مشاوره دادن به افرادي است كه قصد ورود غير قانوني به خاك اين كشور را دارند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |