شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
افتتاح تونل رسالت؛ ۶ بعدازظهر
تونل رسالت از ساعت ۲۴ امروز به روي خودروها گشوده مي شود
ترافيك در شمال غرب تهران نفس تازه مي كند
006378.jpg
گروه شهري - تونل رسالت پس از سالها انتظار امروز به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما تردد خودروها در اين تونل، از ساعت ۲۴ امشب آغاز شده و انتظار مي رود با آغاز بهره برداري از اين تونل در شعاع گسترده اي از مسيرهاي شرقي - غربي پيرامون آن، به ويژه در محدوده بزرگراه همت تراكم ترافيك كمتر شده و شهروندان از اين پس در اين محدوده شاهد آمد و شد روانتر و قابل تحمل تري باشند.
براساس اين گزارش تمامي شيب راه (رمپ) و گشت راه (لوپ) هاي تونل رسالت آماده بهره برداري بوده و در دو محدوده ورودي بزرگراه رسالت از سمت ميدان آفريقا و ورودي بزرگراه شهيد حكيم از سمت تقاطع كردستان امكان تردد در تونل از طريق تمامي ورودي ها ميسر است.
تونل از يك هفته پيش، دقيقا منطبق با برنامه زمان بندي و روزشمار نصب شده در كنار آن آماده بهره برداري شد و در طول يك هفته گذشته آخرين آزمايش هاي فني و ايمني در تونل انجام شده و در شرايط حاضر پيمانكار تاسيسات تهويه تونل كه يك كمپاني  نامدار اسپانيايي است، از آن به عنوان يكي از ۱۰ تونل برتر دنيا ازنظر استانداردهاي فني و ايمني نام برده است. كلنگ آغاز مراحل اجرايي پروژه در سال ۱۳۷۵ بر زمين زده شد، اما عملا اجراي پروژه از يكم ارديبهشت ماه ۱۳۷۶ آغاز شد و روند اجراي كار با فاصله گرفتن از ركود اوليه در سال هاي واپسين سير منطقي به خود گرفته و به دستور شهردار به منظور ممانعت از تعويق بهره برداري از پروژه تا پايان سال آينده از يك سال پيش مجريان به صورت سه شيفت انجام كار را به صورت عمليات تمام وقت پي گرفته و گشايش آن در مقطع كنوني را ميسر كردند.
سپاس شهردار از مجريان پروژه
شهردار تهران ديروز در حاشيه عمليات جهادي ۱۳۷ در منطقه شهرري، ضمن قدرداني از كليه كارگران، تكنيسين ها و مشاوران فعال در ساخت تونل رسالت گفت: بر خود لازم مي دانم از زحمات شهرداران سابق كه در تكميل تونل رسالت سهم داشته اند تشكر كنم.
وي گفت:  از فروردين سال ۷۶ تا سال ۸۲ تونل رسالت كمتر از ۳۰ درصد پيشرفت فيزيكي  واز سال ۸۲ تا ۸۴ كمتر از ۳۵ درصد پيشرفت فيزيكي و طي ۸ماهه دوره مديريت بنده در شهرداري تهران ۲۹ درصد پيشرفت كار رخ داده است لذا براي ۲ كيلومتر تونل ۹سال كارنامه قابل قبولي از نظر زماني به نظر نمي رسد گرچه به لحاظ فني ازجمله تونل هاي كم نظير دنيا باشد.
قاليباف گفت: وقتي ۳۰ درصد كار در عرض ۸ ماه به پايان مي رسد پس راه اندازي اين تونل در عرض ۳۲ ماه كه زمان مقرر براي اتمام آن بود دور از ذهن نيست ضمن اين كه اين همه هزينه كه به مرور زمان به اين پروژه تحميل شد را نيز به دنبال نداشت.

تصديهاي قابل واگذاري به شهرداري ها تصويب شد
ايسنا: شوراي عالي استانها تصديهاي قابل واگذاري دولت به شهرداريها را تصويب كرد.
در سي و دومين اجلاس عمومي شوراي عالي استانها آيين نامه اجرايي تصديهاي قابل واگذاري دولت به شورا و شهرداريها مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر شد اين آيين نامه پس از هماهنگي با وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي و رفع موارد اختلافي احتمالي جهت تصويب نهايي به هيات دولت ارائه شود.
ماده يك اين آيين نامه اولويت تصديها و وظايف قابل واگذاري دولت به شهرداريها را بر اساس شاخصهايي همچون سنخيت ، تجانس و پيوستگي تصدي دولتي با وظايف شهرداري، ضرورت انتقال ، كمترين موانع قانوني انتقال تصدي به شهرداري، وجود پست مناسب مديريت اجرايي براي انتقال تصدي تعيين كرده است.
طبق ماده ديگر اين آيين نامه اختيارات و مسئوليتها و تصديها در دو مرحله، از دستگاههاي اجرايي مربوط منتزع و به همراه تمام امكانات و منابع لازم جهت ادامه تصدي به شهرداريها واگذار مي شود.
واگذاري هر يك از تصديها نيز در چند مرحله با اولويت سياستگذاري و مشاركت در مديريت از طريق اصلاح ساختار تصميم سازي، تصميم گيري سازمانها و شركتهاي مربوطه و واگذاري كامل تصدي انجام مي شود.
تصديهاي قابل واگذاري در مرحله اول طبق آيين نامه اجرايي، واگذاري مديريت امور زمين شهري و اراضي واقع در محدوده و حريم شهرها و شهرسازي، مديريت و تامين مسكن ارزان قيمت و استيجاري به ويژه در بافت هاي فرسوده از وظايف وزارت مسكن و شهرسازي ، تهيه طرحهاي توسعه شهري همچون طرح جامع و تفصيلي و طرحهاي هادي براي شهر با جمعيت كمتر از ۵۰ هزار نفر، واگذاري مديريت بستر و حريم انهار، كانالهاي عمومي آب، قنوات، رودخانه ها و مسيلها در محدوده شهرها از وظايف وزارت نيرو عنوان شده است.
بر اساس اين گزارش، نگهداري و توسعه پاركهاي جنگلي و انتقال مالكيت آنها و ساير اراضي منابع طبيعي در محدوده حريم شهرها از وظايف وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و مسكن ، وظايف و اختيارات سازمان حفاظت محيط زيست ، امور مربوط به راهنمايي و رانندگي در محدوده حريم شهرها، مديريت شركت توزيع برق در حوزه شهري ، مديريت بهره برداري شركت مخابرات، ايجاد و اداره امور سينماها موارد ديگر تصديهاي قابل واگذاري در مرحله نخست است.
ساخت و تجهيز و اداره امور نمايشگاههاي دائمي و مقطعي، برخي فعاليت هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وظايف و اختيارات مربوط به امور بهداشت محيطي، صدور مجوز تاسيس مراكز و آموزشگاههاي آزاد، صدور مجوز تاسيس و حمايت از تشكلهاي مردم نهاد ، اداره فضاهاي آموزشي و توريستي از جمله تصديهاي قابل واگذاري در مرحله دوم بيان شده است.

عمليات جهادي ،۱۳۷ اين بار در شهرري
ده ها طرح خدمات شهري در جنوبي ترين
محلات تهران اجرا شد
006420.jpg
گروه شهري - صبح ديروز محلات ظهيرآباد، شهيد غيوري، اقدسيه، ديلمان، منصوريه، جوانمرد قصاب، صفائيه، تقي آباد، امين  آباد، هاشم آباد، سيزده آبان ، بهشتي ، ولي آباد ،عباس آباد، دولت آباد، استخر، نفرآباد ، سرتخت و علائين نتيجه يك هفته عملكرد صدها نفر از عوامل طرح جهادي ۱۳۷ را در منطقه ۲۰ مشاهده كردند.
به گزارش همشهري، شهرري پس از مناطق ۱۹ و ۱۷ سومين منطقه اي است كه تحت پوشش طرح جهادي ۱۳۷ قرار گرفته است.
بنا بر اين گزارش مساحت ۲۸۲ كيلومتر مربعي منطقه ۲۰ و حجم عمليات مربوط به آسفالت معابر، رفع لغزندگي معابر، حذف زوائد فيزيكي در پياده روها، ترميم دريچه آب، ترميم و احداث حفاظ ايمني مسيرهاي حفاري، جمع آوري زباله، بررسي و رسيدگي به درخواستهاي فرهنگي، هنري، آموزشي، ورزشي، زيست محيطي، زيباسازي، جمع آوري كارتن خوابها و متكديان به حدي بود كه استثنائاً در منطقه شهرري طرح جهادي ۱۳۷ تا روز دوشنبه آينده و به مدت ۱۰ روز به درازا خواهد كشيد.
به گفته قاليباف برداشت غلطي بعضاً در ميان برخي شهروندان رايج است كه بر مبناي آن تصور مي كنند كار نظافت و رفت و روب و رسيدگي سريع به مشكلات جاري محل سكونتشان در قالب طرح جهادي صرفاً يك اقدام نمايشي و به منظور خودنمايي عوامل شهرداري در مقابل قاليباف است كه قرار است هر هفته براي سركشي در يكي از مناطق شهر تهران حاضر شود در حالي كه طرح جهادي ۱۳۷ با رويكرد علمي و سيستماتيك براساس بررسي هاي فني، درخواستهاي مطرح شده از سوي شوراياران محلات و اعلام نيازهاي صورت گرفته از جانب مردم با سامانه ۱۳۷ است كه به شكل دائمي و نه مقطعي و زودگذر ادامه خواهد داشت به طوري كه اين طرح به نوبت در هر فصل و در هر سال ۴ بار در همه محلات و نواحي شهر با كمك مردم و تشكل هاي مردم نهاد به اجرا درخواهد آمد. قاليباف اظهار اميدواري كرد در سالگرد تأسيس سامانه ۱۳۷ ميزان رضايت شهروندان از ۶۳ درصد فعلي به ۷۵ درصد كه معيار قابل قبولي براي شهرداري تهران است برسد.
تصميم جديد نمايندگان رئيس جمهوري
و موضع گيري مديريت شهري
قاليباف در حاشيه طرح جهادي ۱۳۷ با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال همشهري مبني بر اعلام موضع شهردار تهران نسبت به تصميم جديد نمايندگان ويژه رئيس جمهوري درباره تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ مبني بر اختصاص ۵ ميليارد دلار فاينانس براي توسعه حمل و نقل ريلي شهري در كلان شهرها گفت: مطلع شديم كه براساس اين تصميم قرار است يك شركت مادر تخصصي از سوي دولت، كار تخصيص و توزيع اعتبارات مورد اشاره را عهده دار شود در حالي كه اين تصميم نه به جهت فني، نه حقوقي و نه منطقي صحيح به نظر نمي رسد و تصدي گري دولت در امور اجرايي را دامن خواهد زد در حالي كه سياست كلي نظام به سمت گرايش دولت به امور حاكميتي و برنامه ريزي است.
قاليباف گفت: به وزارت كشور پيشنهاد برگزاري يك نشست مشترك با نمايندگان ويژه رئيس جمهوري را داديم تا طي يك تبادل نظر كارشناسي نقاط اشكال اين تصميم گوشزد شده و كاري كنيم كه امور در جهت منطقي و درست پيش رود و حمل و نقل عمومي از اين بلاتكليفي چهارماهه رهايي يابد.
قاليباف ادامه داد: ضمن اين كه شركت مادر تخصصي انتخاب شده از  سوي دولت كه وظيفه توزيع اعتبارات مصوب براي حمل و نقل عمومي را عهده دار شده سابقه تجربه موفقي در اين حوزه ندارد.
وي اظهار داشت: دولت حتماً بايد در مورد نحوه اجرا، هزينه و پلان اجرايي طرح احداث ۴۰۰ كيلومتر شبكه ريلي در عرض ۵ سال را كه معادل ۱۲۰ كيلومتر در هر سال مي شود براي مردم روشن سازد. بنا بر اين نبايد حرفي بزنيم كه نتوانيم عمل كنيم.
وي گفت، شهرداري تهران قول مي دهد در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز در عرض ۵ سال ۱۰۰ كيلومتر برابر با سالي ۲۰ كيلومتر مترو در تهران راه اندازي كند.
قانوني بودن فعاليت تعاونيهاي اعتباري شهر
قاليباف اعلام كرد تعاوني هاي اعتباري شهر همانند ساير تعاونيهاي اعتباري نظير مولي الموحدين، ثامن الائمه و... قانوني است و نگراني برخي مسئولان در مورد انجام امور بانكي توسط اين تعاونيهاي اعتباري كاملاً بي مورد است و مراجع ذي صلاح از جمله وزارت تعاون هم به آن اذعان دارند.
بدهي دولت به شهرداري
يكي از مواردي كه ديروز خبرنگاران با شهردار تهران مطرح كردند موضوع نحوه پرداخت بدهيهاي دولت به شهرداري بود. قاليباف در اين باره گفت: شهرداري تهران طي پيشنهادي به دولت اعلام كرد كه آماده است طبق مصوبه دولت مبني بر خروج آن دسته از شركتهاي دولتي كه حضورشان در تهران ضرورتي ندارد ساختمان اين گونه شركتها را پس از تخليه بابت ديون خود از دولت در اختيار گيرد.
وي تأكيد كرد، دولت نيز مانند ساير مردم مي بايست عوارض خود را سالانه به شهرداري پرداخت نمايند چرا كه سزاوار نيست هزينه دستگاه هاي دولتي را مردم بپردازند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
۴ پاركينگ طبقاتي جديد سال جاري به بهره برداري مي رسد
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: تا پايان سال ۸۵ تعداد چهار پاركينگ طبقاتي جديد در مناطق پر ترافيك و پرتردد شهر تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سيد جعفر تشكري هاشمي با اعلام اين مطلب افزود: در صورت اختصاص اعتبارات لازم «پاركينگ صادقيه» در فلكه دوم صادقيه و «پاركينگ لاله» در خيابان فاطمي، مقابل هتل لاله در نيمه اول سال و «پاركينگ طالقاني» در خيابان طالقاني، تقاطع خيابان شريعتي و «پاركينگ كاوه» در خيابان آزادي، تقاطع خيابان كاوه در نيمه دوم سال به بهره برداري مي رسند.
تشكري اظهار داشت: در تهران حدود سه ميليون دستگاه خودرو وجود دارد كه براي اين تعداد خودرو حداقل به ۶۰۰ هزار محل پارك احتياج داريم. در حالي كه حداكثر ۳۰ هزار فضاي پارك يعني تنها ۵ درصد ميزان مورد نياز را در اختيار داريم.
وي دو عامل تأمين زمين مورد نياز در محدوده متراكم مركز شهر و تعيين زمان مورد نظر براي انجام عمليات طراحي و اجرا را دو عامل موثر براي احداث هر پاركينگ طبقاتي برشمرد و تصريح كرد: علاوه بر عوامل مذكور، اختصاص اعتبارات لازم براي ساخت پاركينگ هاي طبقاتي از اهميت بالايي برخوردار است.
معاون شهردار تهران با بيان اينكه تأمين فضاي پارك براي هر دستگاه خودرو به طور متوسط ۱۰ ميليون تومان هزينه در بر دارد اضافه كرد: اين رقم شامل اعتبار اوليه به منظور تملك زمين و هزينه هاي بعدي از جمله احداث تاسيسات و تجهيزات مورد نياز است و به عبارتي احداث يك پاركينگ طبقاتي با ظرفيت ۱۰۰ فضاي پارك به ۱۰ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
تشكري هاشمي در پايان توسعه پاركينگ هاي طبقاتي در قالب طرح نهضت پاركينگ سازي را از جمله برنامه هاي مديريت شهري در حوزه ترافيك عنوان كرد و گفت: براين اساس در حال حاضر علاوه بر چهار پاركينگ طبقاتي كه تا پايان سال راه اندازي مي شوند، توافقات و مطالعات لازم به منظور احداث ۴۲ پاركينگ طبقاتي ديگر نيز به عمل آمده است.

نگاه
006417.jpg
داود كاظمي

راهنمايي و رانندگي تهران:
موتورسيكلت هاي سه چرخ پلاك نمي شوند
گروه شهري - راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از حركت موتورسيكلت هاي سه چرخ، قوياً جلوگيري خواهد كرد.
يك مقام مسئول در راهنمايي و رانندگي در مصاحبه با روزنامه همشهري با بيان اين مطلب گفت: اخيراً برخي افراد سودجو با تاسيس كارگاه هاي غيرمجاز، اقدام به ساخت موتورسيكلت هاي سه چرخ كرده اند و تعدادي از راكبين نيز با خريداري اين نوع وسايل نقليه، اقدام به حمل و نقل بار و مصالح در شهر تهران كرده اند.
وي افزود: براي جلوگيري از چنين تخلفاتي اين وسيله نقليه فاقد تعريف قانوني بوده و به همين دليل واحدهاي شماره گذاري مجاز به واگذاري پلاك به اين قبيل ساخته هاي غيراستاندارد نخواهند بود.با توجه به مشكلاتي كه تردد اين وسايل در معابر شهري براي شهروندان ايجاد مي كند لذا عوامل راهنمايي ورانندگي تهران بزرگ از حركت موتورسيكلت هاي سه چرخ فاقد پلاك قوياً جلوگيري مي كنند.وي از شهروندان خواست از خريداري و به كارگيري اين قبيل وسايل نقليه غيرمجاز جداً خودداري كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |