شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
عدم موفقيت پرتاب ماهواره هند
006342.jpg
گروه علمي فرهنگي- راكت هندي حامل سنگين ترين ماهواره تاريخ اين كشور ثانيه هايي پس از پرتاب در هوا منفجر و بدين ترتيب شوك بزرگي به برنامه هاي فضايي اين كشور وارد شد.  در اين حادثه كه در روز دوشنبه روي داد، ماهواره ساخت هند در ميان آتش و دود اين انفجار نابود شد. اين راكت از جزيره اي واقع در سواحل جنوبي ايالت آندراپرادش و در مقابل ديدگان شمار قابل توجهي از مقامات و علاقه مندان به برنامه هاي فضايي به وقوع پيوست. اين حادثه زماني روي داد كه مشكل فني در مرحله نخست جداسازي روي داد. اين راكت  ۹۴ متري حامل ماهواره اي به وزن  ۴/۲تن بوده است و قرار بود كه در  ۶۳ هزار كيلومتري زمين در مدار قرار گيرد. هدف از پرتاب اين ماهواره تقويت خدمات تلويزيوني طي يك سال آينده بوده است.

تراشه مغناطيسي حافظه ساخته شد
006336.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت «فري اسكيل» موفق به ساخت يك ريزتراشه مغناطيسي شده است كه مي تواند اطلاعات را ذخيره كند. به گزارش آسوشيتدپرس، اين تراشه كه «ام رم» خوانده مي شود به جاي شارژ الكتريكي با تكيه بر خواص مغناطيسي، اطلاعات را در خود نگه مي دارد. اين تراشه مهم ترين پيشرفت در حافظه كامپيوتر در دهه اخير به شمار مي رود.تراشه هاي ام رم قابليت كاربرد در بسياري از ابزارهاي الكتريكي را دارند. فايده تراشه هاي ام رم اين است كه پس از قطع جريان الكتريكي همچنان اطلاعات را حفظ مي كنند. شماري از سازنده هاي تراشه از جمله آي بي ام دست كم۱۰ سال است كه اين فناوري را دنبال كرده اند، اما فري اسكيل اولين شركتي است كه يك تراشه با كاربرد عملي براي بسياري از ابزارهاي الكتريكي امروزي ارائه مي دهد.

بيستون جهاني شد
006330.jpg
گروه فرهنگي- مجموعه تاريخي بيستون از سوي يونسكو به عنوان ميراث فرهنگي بشر ثبت شد.
بيستون هشتمين اثر تاريخي ايران است كه در اين فهرست ثبت مي شود. انتظار مي رود شناسايي بيستون به عنوان يك اثر جهاني، انگيزه هاي ملي براي حفاظت از اين مجموعه كم نظير، توجه جهاني به آن و افزايش شمار گردشگران بازديدكننده از مناطق غربي كشور و به ويژه استان كرمانشاه را به دنبال داشته باشد.
ثبت بيستون به عنوان اثر جهاني مي توانست سالها پيش از اين انجام شود اما ارتباطات بين الملل نه چندان قوي از سوي سازمان مسوول و نيز كارشكني هاي غيرمسوولانه شماري نهادهاي داخلي، ازجمله سازماني كه اصرار داشت يك جاده را از قلب اين مجموعه بگذراند، تاكنون مانع از تحقق اين امر بوده است.
شماري از دلمشغولان ميراث فرهنگي ايران پيشنهاد كرده اند ثبت بيستون به عنوان ميراث بشر، در قامت يك جشن ملي پاس داشته شود. مشروح گزارش روزنامه همشهري در اين باره را در صفحه ۵ بخوانيد.
گروه علمي فرهنگي- پرونده  بيستون صبح روز پنجشنبه ۲۲ تير؛ در اجلاس سي ام كميته  ميراث جهاني يونسكو مطرح و ثبت آن به اتفاق آرا تصويب شد.
محوطه  تاريخي بيستون ديروز در حالي در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد كه نظر ايكوموس نيز درباره  بيستون مثبت بود .اجلاس سي ام يونسكو براي بررسي وضعيت آثار ثبت شده در فهرست ميراث جهاني و پرونده هاي آثاري كه براي ثبت در اين فهرست ارائه شده اند، از ۱۷ تيرماه (هشتم جولاي) در شهر ويلنيوس ليتواني آغاز شده است و تا ۲۵ تيرماه (۱۶ جولاي) ادامه خواهد داشت.
وجود طولاني ترين كتيبه  حجاري شده در بيستون و رمزگشايي خط ميخي در جهان با استفاده از اين كتيبه، محوطه تاريخي بيستون را در جهان بي نظير كرده است.
پرونده  ثبت بيستون پيش از طرح در اجلاس سي ام يونسكو مشكلاتي داشت؛ مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي آن كه ترديدي در ثبت اين اثر ارزشمند در فهرست ميراث جهاني باقي نماند به يونسكو تعهد دادند كه كارخانه  پتروشيمي واقع در حريم منظري اين مجموعه ساخته نشود و كارخانه اي هم كه در اين محدوده وجود دارد، با گياهان و درختان پوشانده شود؛ تا اين اقدام، حريم منظري بيستون را حفظ كند.
اكنون بيستون به تمام مردم دنيا تعلق دارد و وظيفه  ملت ايران و بخصوص مردم كرمانشاه است كه از اين اثر حفاظت بيشتري كنند؛ تا بيستون حفظ و به آيندگان منتقل شود.
محدوده  بيستون با يك هزار و ۶۵۰ هكتار وسعت و حريم ۳۶ هزار هكتاري، ارزش هاي تاريخي، طبيعي و زيست محيطي متنوعي دارد كه هر كدام به تنهايي در فهرست ميراث جهاني مي توانند ثبت شوند؛ اما آنچه بيستون را در جهان معرفي مي كند، كتيبه  بزرگ داريوش است كه به ۵۲۰ سال پيش از ميلاد تعلق دارد.
آثاري كه در پرونده  بيستون براي ثبت در فهرست ميراث جهاني معرفي شده اند، شامل كتيبه  بيستون، مجسمه  هركول، فرهاد سنگ تراش، بناي ساساني، كاروان سراي ايلخاني، كاروان سراي بيستون، نقش برجسته بلاش، محوطه تاريخي پارتي و سراب بيستون هستند كه به عنوان عرصه تاريخي با مركزيت كتيبه بيستون پيشنهاد شده اند.
بيست وهشت اثر ثبت شده در محدوده بيستون قرار دارند و كاوش هاي باستان شناسي اين محدوده، سابقه سكونت در دشت بيستون را به ۷۰ هزار سال پيش برده كه در اين دوره، زندگي به صورت متوالي جريان داشته است.
تاكنون مجموعه هاي تاريخي چغازنبيل (دوراونتاش)، تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) و ميدان نقش جهان (ميدان امام - ره -) هر سه در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ماه ،۱۳۵۸ مجموعه تاريخي تخت سليمان در تاريخ ۱۴ تيرماه ،۱۳۸۲ پاسارگاد و منظر تاريخي و فرهنگي ارگ بم (پس از زلزله) هر دو در تاريخ ۱۶ تيرماه ۱۳۸۳ و گنبد سلطانيه در تاريخ ۲۴ تيرماه ۱۳۸۴ از ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت شده اند.
البته ايران براي سال ۲۰۰۷ ميلادي امكان ثبت اثري تاريخي را در فهرست ميراث جهاني از دست داده است؛ چراكه پرونده آماده شده درباره قره كليسا از نظر كارشناسان يونسكو ناقص تشخيص داده شد و ايران فرصتي براي ثبت اثري تاريخي در سال آينده نخواهد داشت.

دستگاه شمارش الكترون هاي منفرد
006333.jpg
گروه علمي فرهنگي-فيزيك دانان ژاپني وسيله اي ساخته اند كه مي تواند تك تك الكترون هايي كه به جلو يا عقب حركت مي كنند را آشكار كند. با اين ابزار كه حساس ترين آمپرسنجي است كه تاكنون ساخته شده، مي توان براي اولين بار جريان هاي در حد آتوآمپر را اندازه گرفت. محققان اين پروژه، نتايج كار خود را در مجله Science به چاپ رسانده اند.
اين ابزار را كه «آمپرسنج تك الكتروني دو جهتي» نام دارد مي توان در كاربرد هاي گسترده اي از جمله نانوالكترونيك، ابزارهاي كاليبراسيون، رايانه هاي كوانتومي  و زيست شناسي استفاده كرد. در آشكارسازي تك الكترون ها، اندازه گيري الكترون هايي كه در دو سمت جلو و عقب حركت مي كنند حائز اهميت است، زيرا بسياري از الكترون هاي داخل يك وسيله به سمت عقب پراكنده مي شوند. اگر چه دانشمندان اخيراً توانسته اند تك الكترون هايي را كه از داخل يك نقطه كوانتومي  عبور مي كنند اندازه گيري كنند، اما اين آزمايش ها نتوانسته اند جهت حركت الكترون ها را مشخص كنند. در اين ابزار با قراردادن دو نقطه كوانتومي  به جاي يك نقطه، اين مشكل برطرف شده است.
اين ابزار جديد كه توسط توشيساما فوجيساوا- عضو آزمايشگاه هاي تحقيقاتي پايه NTT و مؤسسه فناوري توكيو- ساخته شده است، مي تواند الكترون هاي پراكنشي برگشتي و نيز الكترون هايي كه در جهت مستقيم حركت مي كنند را آشكار كند. اين ابزار شامل دو نقطه كوانتومي  و يك تماس نقطه اي درون يك ابزار نيمه رساناست. اين تماس نقطه  اي، نانوساختاري است كه تك الكترون واقع در اين دو نقطه كوانتومي  را آشكار مي كند. با توجه به وجود دافعه بين بارهاي همنام، الكترون ها تك به تك و به  صورت كوانتوم مكانيكي بين دو نقطه كوانتومي  تونل مي زنند. وجود اين دو نقطه كوانتومي  به منظور تعيين جهت ورود و خروج الكترون است. مقدار جريان عبوري از نقطه تماس به جهت حركت الكترون در اين ابزار - جلو يا عقب - بستگي دارد. به اين ترتيب، محققان مي توانند دقيقاً تعداد الكترون هايي كه در هر دو جهت، حركت مي كنند را شمارش كنند. همچنين آنها مي توانند با شمارش جريان خالص الكتروني - كه از تفاضل تعداد الكترون هايي كه به جلو و عقب حركت مي كنند به دست مي آيد - مقدار متوسط جريان را نيز تعيين كنند.
اين محققان همچنين با اتصال يك ترانزيستور تك الكتروني به اين ابزار، عملكرد آن را به نمايش گذاشتند. از اين شمارنده تك الكتروني، در آشكارسازي جريان هاي فوق العاده كوچك و در كاربردهاي مختلفي استفاده مي شود. به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، همچنين از اين دستگاه به طور خاص مي توان در مطالعات نانوالكترونيك، بررسي انتقال الكترون از درون نانوساختارها، مولكول هاي منفرد و پيل هاي زيستي استفاده كرد. به نظر اين دانشمندان، تركيب اين آمپرسنج با ابزار مبدل فوتون ها يا اسپين هاي الكتروني به بارهاي الكتروني، به توسعه آشكارساز هايي براي نور و ميدان هاي مغناطيسي منجر مي شود. تحليل هاي آماري نويزهاي اندازه گيري شده با اين دستگاه را نيز مي توان در تعيين پيچيدگي كوانتومي  كه طي آن اطلاعات كوانتومي  بين دو الكترون مجزا به اشتراك گذاشته مي شوند به كار برد.

ايران رتبه دوم جهاني در جست و جوي فناوري نانو
006339.jpg
گروه علمي فرهنگي- بررسي روي كليد واژه nanoدرسال هاي ۲۰۰۴تا ۲۰۰۶نشان مي دهد كه ايران پس از هند، رتبه دوم جهان را در جست وجوي اين كلمه دارد. به نوشته شماره جديد خبرنامه فناوري نانو، همچنين تهران در بين شهرهاي دنيا رتبه پنجم را در جست و جوي كليدواژه نانو به خود اختصاص داده است. اين نشان مي دهد كه تمايل به فناوري نانو در كشور ايران در سال هاي اخير رشد چشمگيري داشته، به  طوري  كه بالاتر از بسياري از كشورهاي دنيا و به خصوص كشورهاي آسيايي قرار گرفته است. اين نتايج از طريق موتور جست و جوي گوگل به دست آمده است. گوگل به تازگي سرويسي به نام GOOGL TERENDS ارائه كرده است كه به كاربر امكان مي دهد تا از ترافيك جست وجو در وب آگاهي پيدا كند. اين سرويس به كاربر اين امكان را مي دهد تا بداند در يك بازده زماني مشخص، بيشتر مشغول جست وجوي چه موضوعاتي شود. اين داده هاي آماري به  اين صورت نرمال مي شود كه تمام جست و جوها در يك زمينه مشخص و در يك منطقه مشخص بر كل جست و جوها در همه زمينه ها در آن منطقه تقسيم مي شود.

احداث رصدخانه ملي ايران تا شش سال آينده
ايسنا: رئيس انجمن نجوم ايران گفت: رصدخانه ملي تا شش سال آينده براي بهره برداري و استفاده منجمان آماتور و حرفه اي ايران افتتاح مي شود.
جمشيد قنبري، رئيس انجمن نجوم ايران گفت: مطالعات مكان يابي براي احداث اين رصدخانه در حال انجام است.
وي با بيان اينكه تاكنون چهار محل در ارتفاعات بيرجند، كرمان، كاشان و قم در نظر گرفته شده است كه توسط اساتيد برجسته نجوم و فيزيك سراسر كشور در حال بررسي براي احداث رصدخانه است، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده براي اين پروژه عظيم ۱۵ ميليارد تومان است كه درصورت پرداخت به موقع از سوي دولت و مكان يابي صحيح اقدام به احداث فضا و ساختمان اين رصدخانه مي شود.
قنبري با اشاره به زمان بربودن مكان يابي رصدخانه ملي گفت: تجهيزات اين پروژه از سوي يك شركت آلماني تامين مي شود و با توجه به حجم اين طرح پيش بيني مي شود تا شش سال آينده شاهد بهره برداري از اين طرح عظيم باشيم.
رئيس انجمن نجوم ايران خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات آلودگي نوري، رطوبت، شرايط باد، دود و آسمان روشن، امكان ساخت رصدخانه در داخل شهرها وجود ندارد.
وي در پايان با اشاره به هزينه بالاي اين طرح گفت:منجمان آماتور مي توانند در كنار كارهاي تحقيقات حرفه اي از امكانات اين مجموعه استفاده كنند زيرا امكان ايجاد يك رصدخانه براي كارهاي آماتوري در كشور فراهم نيست، با اين وجود دولت نگاه خوبي به اين مقوله داشته است كه ناشي از استقبال و افزايش علاقمندان نجوم مي باشد.

خرما به ميان وعده غذايي دانش آموزان اضافه مي شود
ايسنا: مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام ورود آزمايشي خرما به ميان وعده غذايي دانش آموزان از مهر ماه سال جديد گفت: ۱۳۴ هزار و ۷۳۴ دانش آموز در ۷۰ وعده، با ۵۰ گرم خرما به عنوان مكمل شير در جيره غذايي مدرسه، تغذيه مي شوند.
حسن ضياءالديني با اشاره به اين كه به دنبال دستور رييس جمهوري مبني بر اضافه شدن خرما به ميان وعده غذايي دانش آموزان در مدارس، اين طرح نهايي شد، اظهار كرد: بر اين اساس طي جلساتي با وزارت جهاد كشاورزي مقرر شد تا با همكاري وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رفاه و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، خرما به همراه شير به صورت پايلوت وارد مدارس شود. وي افزود: بنابراين از مهر ماه سال جديد ۲۰۱ هزار و ۹۱۵ دانش آموز و كاركنان مدارس نهبندان در خراسان جنوبي، بندرعباس در هرمزگان، لردگان در چهارمحال و بختياري، ورامين در شهرستان هاي استان تهران و منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران تحت پوشش تغذيه  با خرما به همراه شير قرار مي گيرند.
ضياءالديني، هدف اصلي اين طرح را تأمين ميان وعده غذايي و ترويج فرهنگ مصرف خرما بر اساس ماده ۸۴ قانون  برنامه چهارم خواند و ادامه داد: ميزان خرماي مورد نياز توزيع به همراه شير ۱۰۰ گرم معادل ۸ عدد خرماي متوسط بود، اما چون اين مقدار در يك ميان وعده غذايي قابل مصرف نبود، لذا پيشنهاد دادن ۵۰ گرم خرما نهايي شد.
مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش در پاسخ به تدابير پيشگيرانه براي رعايت نكات بهداشتي توزيع خرما گفت: وزارت جهادكشاورزي متولي توليد و فرآوري خرما، اداره كل نظارت بر بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت ناظر بر روند تأمين، فرآوري، بسته بندي و كيفيت محصول فرآوري شده و آموزش و پرورش متولي توزيع خرما در مدارس، آموزش كودكان و نوجوانان، نظارت بر روند توزيع، انتقال مشكلات و تجربيات به ساير دستگاه هاست.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |